Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verven Rotsen van Gips (was vraagje)

Gestart door richard zondag 05 maart 2006, 12:29:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verven Rotsen van Gips (was vraagje)
Hallo,

Heeft iemand hier ervaring met het verven van rotsen van gips?
Wat ik vooral wil weten wat voor type verf gebruik jij  endergelijke?
Zit zelf aan verf op waterbasis te denken omdat dit uitloopt en mooie realistische "tekeningen" brengt.
Daarna wil ik deze bespuiten met een matte vernis.



Groet

Richard
berg en ladschap kleuren
hoi Richard ik doe het meestal met spuit bussen en dan als de verf nog niet droog is er met een andere kleur overspuiten gaat snel is goedkoop en je kan altijdt veranderen van kleur of effekt..momenteel zijn er nu bij de timco spuitbussen in de aan bieding 1,49 per spuitbus..het heertse doe ik het spuiten met graniet effekt is er in diverse kleuren,mijn basis kleur is altijd groen (het landschap)en de paden met terrecotta in zand kleur creme of steenrood,jen kunt dan de kleurn nat op zette zo dat je een mooi effekt hebt van hard naar zacht als je de spuit bus er wat verder van af houdt...dit is een goedkoppe manier snelle manier en met heel veel details die je zo kunt maken...op deze manier ben je voor 15,euro net zo ver en net zo als dat je voor 100 euro strooisel kunt maken....en het voordeel is je gaat veranderen kun je het weer zo een andere kleur geven ,en je hoeft het niet schoon te zo als met strooisel...en makelijk als je de boel schoon maakt, je kan het zo afwassen en stofziugen.....groet thomas...

(aan johnnytrein  het verwijderen van strooisel als je je baan wat wil veranderen) volgende keer beter lezen johnny   :lol:
vraagje
richard
gast

vraagje
Bedankt voor de tip.

Ga het eesn proberen met acrylverf

groet

Richard
vraagje
Lid sinds: 2006

offline
vraagje
Thomas, Heb jij je eigen bericht al eens gelezen, vooral dan de laatste zinnen?  :oops:  Johnny
vraagje
R & R
gast

vraagje
Citaat van: JohnnytreinThomas, Heb jij je eigen bericht al eens gelezen, vooral dan de laatste zinnen?  :oops:  Johnny

Volgens mij een ontsporing van zijn op het toetsenbord  :wink:

Verder vind ik het heel leuk dat ik allerlei tips en trucs langs zie komen.
Re: vraagje
Mr. Twente
gast

Re: vraagje
Citaat van: richardHallo,

Heeft iemand hier ervaring met het verven van rotsen van gips?
Wat ik vooral wil weten wat voor type verf gebruik jij  endergelijke?
Zit zelf aan verf op waterbasis te denken omdat dit uitloopt en mooie realistische "tekeningen" brengt.
Daarna wil ik deze bespuiten met een matte vernis.



Groet

Richard

wij hebben het zelf gewoon met normale verf gedaan.
maar wij hebben het "echter" gemaakt met plamuur.
daar hebben we heel veel van gemaakt en gewoon beetje op de berg gekwakt en een beetje naar beneden laten lekken zodat het echter lijkt.
en als je een stukje hebt geverft met van dat strooispul erop gooien zodat het aan de verf blijft plakken. dat word heel mooi (vind ik zelf) als je wilt kan ik je wel een foto sturen met hoe wij dat hebben gedaan. moet je me alleen even je e-mail adres geven ofzoiets :wink:
vraagje
ERIK SALDEN
gast

vraagje
Hoi,
ik behandel de gemaakte rotesen (van gips) altijd als volgt.
Kap de de rotsen uit het gips ( met 3 maten steekbeitels) en veeg het gekapte gips weg ( of zuigen) Breng vervolgens een basiskleur aan van dispersieverf ( dit is wateroplosbare verf ofwel latex) De mooiste resultaten bereikt men als men een deel wit mengt met een beetje zwart waarbij men een klein beetje donkerblauw voegt. Breng deze basiskleur aan op de rotpartijen met een platte kwast en laat tenminste 48 uur drogen. Vervolgens maakt men een "lasuur "verf. Deze verf maakt men door een gedeelte bruine sienna, een beetje rood en een beetje blauw met elkaar te mengen zodat een bruin/paarse kleur ontstaat.Voeg bij deze verf de helft water toe zodat een dun vloeibare kleur ontstaat. Breng wederom deze verf aan op de behandelde en reeds geverfde rotspartijen. Neem een vierkante keukenspons en maak deze halfnat. Veeg de lasuurverf nu beetje bij beetje van de rosen af zodat de dieper gelegen gedeelten donkerder blijven. Spoel de spons steeds in schhon water uit. Veeg zolang totdat het resultaat aan de verwachtingen voldoet. Laat ook dot 48 uur drogen. Neem een plat perseel, doop dit in witte latex en veeg bijna alle verf eruit op een keukendoekje. Strijk met dit perseel in EEN richting over de rotsen zodat er "highlights"op de rotsen komen. Ook dit weer 48 uur laten drogen en vervolgens inspuiten met matte vernis. Succes gegarandeerd !!!
Re: vraagje
JanPieter
gast

Re: vraagje
meestal is het handig om eerst het verf te mengen.
het verf hoeft niet speciale hobbyverf te zijn, daar ben je alleen wat duurdr mee uit.
daarna (pak er de loep bij) met een heel dun kwastje het verf eropsmeren. doe dit niet 1 kleur! dit ziet er namelijk een beetje onrealistisch uit. doe op het ene punt de verf wat dunner dan het andere punt. of een iets donkere kleur.
dan dat laten drogen (de droogtijd licht aan de verf)
de verf die je gebruiktL
je kunt het beste olieverf nemen. als je het flink schut, is het best dikke verf (olieverf kun je zoals veel materialen ook in de speelgoedwinkel kopen  :lol:)
na het opbrengen van de verf met een strooiflesje in de diepste punten van de rots wat gras strooien.
zo heb ik het gedaan....
misschien is een van de andere manieren beter, maar probeer ze allemaal op een heel klein proefgedeelte, zou ik zeggen!
mvg Jan-Pieter
Re: vraagje
PJ
gast

Re: vraagje
Hoi,

De rotsen op mijn modelbaan heb ik gemaakt van stukken kurk welke je in de dierenwinkel kunt kopen (voor aquarium of terrarium). Deze snij- zaag je op maat en daarna met met een spuitbus (grijs) licht spuiten. Afwerken met divers strooimateriaal van Woodland en een perfect resultaat.

groet,
PJ
Re: Verven Rotsen van Gips (was vraagje)
Ook even mijn bevindingen,
Ik verf de gips laag met gewoon muurwit, zodat de verdere verflagen er niet door worden weggezogen.
Daarna meng ik de rest van het witsel met pigment naar donkergrijs, en ik houd het tubetje pigment met verschillende aarde tinten bij de hand.
Dan ga ik met een volle kwast over de berg, en ik spuit her en der wat van het pigment, bruin of zwart, of beiden.
Dan smeer ik het met de kwast weer verder uit, en zo onstaan er mooie kleurnuances in de rotsen.
Waar gras komt wordt er met donkergroen een onderlaag gezet, en later met strooisel bewerkt.
Dit zijn mijn ervaringen met het maken van een bergstructuur zoals die te zien is in het Zwarte Woud.  (Freiburg<->Titisee)