Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

com poorten

Gestart door Svetlana-KT88 maandag 16 november 2009, 00:09:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
com poorten
Svetlana-KT88
gast

com poorten
hallo forumers

Heb het volgende probleem:
Zie dat ik op mijn Medion PC uit 2008 twee com poorten heb. daarvan is er een bezet voor de aansturing van het beeldscherm en deze is middels een verloopstekker (com poort op de PC is breder terwijl de stekker van het beeldscherm waarschijnlijk nog van het oudere type en dus smaller is).
Nu wil ik voor de aansturing van de baan de interface 6051 van marklin gebruiken en voor de littfinsky bezetmelders +  HSI-88 de andere compoort en heb dus eigenlijk 3 com poorten nodig.
Is het mogelijk om op een van de poorten een soort van splitter te zetten waardoor interface en HSI-88 op een poort zitten of ben ik aangewezen op de duurdere USB HSI-88 variant.
Deze is n.l niet als bouwpakket.

Mvg

Edzard van Delden
Re:com poorten
Freak
gast

Re:com poorten
Hallo Edzard,

Citeerdaarvan is een bezet voor de aansturing van het beeldscherm en deze is middels een verloopstekker (com poort aansluiting op PC is breder terwijl de stekker van het beeldscherm warschijnlijk nog van het oudere type en dus smaller is).
Een beeldscherm op en compoort, weet je dat wel zeker ?.

CiteerNu heb ik voor de aansturing van de baan de interface 6051 van marklin gebruiken en voor de bezetmelders + de HSI-88 ook twee com poorten nodig.
Kijk eens voor een extra (seriële) kaart.

Citeerof ben ik aangewezen op de duurdere USB HSI-88 variant.
Als je met Koploper wilt gaan werken vergeet dat maar. Koploper ondersteunt de USB HSI-88 niet.
Zie hiervoor ook de site van Paul Haagsmaa.

Mvg,
Peter
Re:com poorten
Svetlana-KT88
gast

Re:com poorten
ik bedoel de stekker van het beeldscherm (met pinnetjes) dit is toch de RS 232 of heb ik het mis?.

Mvg

Edzard
Re:com poorten
Freak
gast

Re:com poorten
Citaat van: Svetlana-KT88 op maandag 16 november 2009, 00:19:49
ik bedoel de stekker van het beeldscherm (met pinnetjes) dit is toch de RS 232 of heb ik het mis?.
Dat is een video poort.

Mvg,
Peter
Re:com poorten
Svetlana-KT88
gast

Re:com poorten
Aansluiting com poort PC heeft 24 gaatjes + nog 4 in een aprt blokje; daarop heb ik een soort van verloopstekker gekregen bij aanschaf van de pc die past op deze poort.
op deze verloopstekker kon ik vervolgens mijn beelscherm met minder pinnetjes (weet niet precies hoeveel ) aansluiten.

mvg

Edzard
Re:com poorten
Svetlana-KT88
gast

Re:com poorten
Hmm het lijkt er dus op dat ik op deze pc geen seriele ingang heb waar vroeger de printer aan gehangen werd.
Tegenwoordig gaat dat natuurlijk allemaal via USB en daarvan heb ik er genoeg.

mvg

Edzard
Re:com poorten
Lid sinds: 2007

offline
Re:com poorten
Dan neem je toch een usb rs 232 convertor.


Groet Rob
Re:com poorten
Ernest
gast

Re:com poorten
Citaat van: Svetlana-KT88 op maandag 16 november 2009, 00:24:48
Aansluiting com poort PC heeft 24 gaatjes + nog 4 in een aprt blokje; daarop heb ik een soort van verloopstekker gekregen bij aanschaf van de pc die past op deze poort.

Beste Edzard,

de poort die je beschrijft is een zogenaamde DVI-uitgang die alleen voor video is bestemd. De verloopstekker is om oudere monitoren aan te sluiten die nog gebruik maken van de analoge VGA uitgang.

Je moet aan de achterkant gebruik maken van een poort die er zo uit ziet:



Er zijn verloopstekkers in de omloop om van een brede een smalle te maken en omgekeerd.
Sinds de introductie van USB worden ze nauwelijks meer gebruikt om externe apparaten en dus zijn deze poorten meestal vrij.

Erwin
Re:com poorten
Svetlana-KT88
gast

Re:com poorten
beste Ernest

Ik heb het begrepen en dank voor je reactie; ik zie al op de foto dat deze poorten op mijn PC al niet meer te vinden zijn. dus mogelijk kan ik zo,n kaart nog aanschaffen maar is er nog een aanluiting op het moederbord voor dit oudere type com poort. ( als het mogenlijk is graag een foto waar aan te sluiten op moedrbord)

mvg

edzard


Re:com poorten
Lid sinds: 2008

offline
Re:com poorten
De afbeelding van Ernest:
De bovenste connector is een parallele poort, voor printers, maar ook voor sommige soorten terugmelding van je baan wordt ie gebruikt; hij is bi-directioneel te gebruiken.

De onderste 2 poorten zijn wel com-poorten.
Een oude variant (van de eerste IBM-PC) is de 25 polige uitvoering maar dan wel Male (mannetje) net als de 9 polige uit de foto, maar die kom je zelden meer tegen.

Een slimmerik had al gezien dat de parallele poort een female connector heeft.......

Dan is er nog een connector aanwezig, even groot als de 9 polige, maar met 3 rijen aansluitpunten, in de female uitvoering (high-density 15 polige connector). Deze is voor je monitor.

Een monitoraansluiting is GEHEEL anders dan een compoort.
Een monitor heeft 3 videosignalen (RGB), die zijn analoog,  een h-sync en een v-sync signaal nodig.

Een com-poort is eigenlijk een seriële poort en werkt (meestal) volgens de RS-232 standaard.
De signalen hierop zijn digitaal en kennen een afwijkend niveau van de interne van de computer (dit om stoorsignalen en verliezen het hoofd te bieden) - een logische 0 (nul) wordt als +12 Volt uit gestuurd en een logische 1 (meestal +5Volt) als -12 Volt.

Nieuwere moederborden hebben vaak nog wel een connector on-board om een compoort te realiseren (als ie in de bios-setup van het MB in te stellen is, zal ie er vast wel zijn), maar waar ie zit, is voor elk type MB verschillend. Dit is uit het bijbehorende boekje te halen.... als dat er is. Er zijn losse kabeltjes voor te koop, maar er zijn meerdere typen kabeltjes ! Pas dus op !

Gemakkelijker is een goedkope kaart te kopen (nadat je gecontroleerd hebt of die er daadwerkelijk wel in geplaatst kan worden !) b.v. zoals deze:

http://www.sweex.com/nl/assortiment/connectivity/pci-cards/PU006V2

Als je na installatie in de computersetup ineens com2 en com3 erbij hebt, dan had het MB al een compoort....

En ga NIET met USB-converters in de weer, dat draait uit op een teleurstelling !
Met Koploper werkt het niet.
Re:com poorten
woutje
gast

Re:com poorten
Edzard,

Dit heb je nodig bv van Sweex (www.sweex.com):

Parallelpoort:


Serialpoort:


Daartoe moet je wel PCI sloten hebben op je moederboard, dat moet je even checken.

Gr, Ben.

Oeps: Huub was me voor. :P
Re:com poorten
Lid sinds: 2008

offline
Re:com poorten
Sorry Ben  :mrgreen:
maar aanvullende info is nooit verkeerd (tenminste als die van jou komt)
Re:com poorten
Lid sinds: 2006

offline
Re:com poorten
Citaat van: huub op maandag 16 november 2009, 07:39:08
En ga NIET met USB-converters in de weer, dat draait uit op een teleurstelling !
Met Koploper werkt het niet.

Kan je dat toelichten?
Ik heb eerder begrepen dat dat wel werkt...

Koen
Re:com poorten
woutje
gast

Re:com poorten
Zelf heb ik 2 USB-serial convertors (Sweex) en dat werkt prima. Één voor de IB en één voor de OM32serial.

Maar links en rechts is er wel wat driver problematiek dus niet alle convertors werken goed.

Gr, Ben.
Re:com poorten
Lid sinds: 2006

offline
Re:com poorten
Citaat van: huub op maandag 16 november 2009, 07:39:08
En ga NIET met USB-converters in de weer, dat draait uit op een teleurstelling !
Met Koploper werkt het niet.

Huub, hier verkondig je toch echt iets wat pertinent niet waar is. Een USB to Serial met de juiste en de meest recente drivers werkt uitstekend, niet alleen met Koploper maar ook met andere software.

Re:com poorten
Populier
gast

Re:com poorten
Mijn medion desktop is ook uit 08 en daar zit nog steeds één seriele poort op, is het soms een laptop? Die hebben ws. geen seriele poort meer.
groet hennie
Re:com poorten
woutje
gast

Re:com poorten
Citaat van: Populier op maandag 16 november 2009, 12:51:56
Mijn medion desktop is ook uit 08 en daar zit nog steeds één seriele poort op

Klopt, die van Edzard ook. Dat zegt hij in zijn opening. :P
Re:com poorten
Populier
gast

Re:com poorten
Ben bang dat dat een misverstand is. Volgens mij beschrijft hij de vga poort en de hdmi poort. Correct me if i'm wrong. Wat ik alleen niet begrijp is dat hij niet gewoon het instructieboekje erbij neemt: op de flap staat precies welke aansluitingen er op zitten.

groet hennie
Re:com poorten
Lid sinds: 2008

offline
Re:com poorten
Citaat van: Sprinter op maandag 16 november 2009, 12:12:48
Citaat van: huub op maandag 16 november 2009, 07:39:08
En ga NIET met USB-converters in de weer, dat draait uit op een teleurstelling !
Met Koploper werkt het niet.

Huub, hier verkondig je toch echt iets wat pertinent niet waar is. Een USB to Serial met de juiste en de meest recente drivers werkt uitstekend, niet alleen met Koploper maar ook met andere software.



Tja, en John werkt met koploper en het werkte echt niet met die converters !
Re:com poorten
Lid sinds: 2007

offline
Re:com poorten
Ik heb Paul Haagsma zelf op een beurs ook wel eens aan de gang gezien met zo'n converter en dat werkte prima. Vrij veel mensen gebruiken inmiddels zo'n ding, omdat laptops al jaren geen RS232 aansluitingen meer hebben. Als het niet werkt, heeft het in ieder geval niets met Koploper te maken. Zoals Wim al schreef, meestal helpt het installeren van de laatste driver software, te vinden op de site van de fabrikant van de converter.
In een gewone computer zou ik zelf overigens zo'n uitbreidingskaartje plaatsen. Die dingen kosten zowat niks.
Re:com poorten
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:com poorten
Hallo allen,

op de 3rail dag werkte mijn laptop ook met een converter naar de 6050 interface, ik heb nog nooit een hapering in het functioneren van de converter gezien,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:com poorten
Svetlana-KT88
gast

Re:com poorten
Citaat van: Populier op maandag 16 november 2009, 13:45:27
Ben bang dat dat een misverstand is. Volgens mij beschrijft hij de vga poort en de hdmi poort. Correct me if i'm wrong. Wat ik alleen niet begrijp is dat hij niet gewoon het instructieboekje erbij neemt: op de flap staat precies welke aansluitingen er op zitten.

groet hennie

klopt als een bus hennie; de aansluitingen achter op de PC (Medion MT-7; type: MED MT-513) zijn identiek aan de meest rechtse aansluiting op de foto.
Conclusie voor mij is dus het aanschaffen van een PCI kaart met twee com poorten, een voor de 6051 en de andere voor de bezetmelders van littfinski; of is de 2x parallel beter?.


P.S  Walter begrijp ik nu goed dat jij wel gebruik maakt van een usb seriel convertor en heb je misschien een foto ter verduidelijking.

mvg

Edzard
Re:com poorten
Populier
gast

Re:com poorten
de beide aansluitingen op de foto zijn allebei compoorten. wat betreft je vraag over de 6051 en de bezetmeldingen en de hsi-88 heb ik geen ervaring. Is het niet zo dat de bezetmeldingen via de hsi-88 naar een compoort lopen? dan zou je maar 2 poorten nodig hebben. Als de 6051 via usb op de pc kan worden aangesloten ben je er ook uit. Als de hsi via de parallelle poort aangesloten kan worden ben je met 1 compoort ook klaar. Ik werk zelf met de IB-basic via usb naar de pc met koploper en bezetmeldingen via loconet naar de IB. Dat werkt uitstekend. Af en toe krijg ik alleen een probleem bij het starten van koploper dat die de usb poort van de IB niet kan vinden(is een virtuele com3 poort) maar door het opnieuw starten van de PC is dat snel opgelost. Verder moet je natuurlijk zo wie zo kijken of er wel een vrije slot achter op de medion zit. Ik heb er bv. een TV kaart inzitten en heb inderdaad maar één slot wat bereikbaar en te gebruiken is. Z'n pcikaartje kost inderdaad geen fluit dus als je die kant opgaat: vraag het op het forum: wie weet ligt er wel eentje te wachten. Overigens weet Huub donders goed waar die over praat. zonder de anderen te kort te willen doen. Het type nummer van mijn medion weet ik zo snel niet maar zag wel in het boekje dat die niet uit 08 maar uit 07 is: waar blijft de tijd??

succes hennie

nog even een aanvulling: als je bij zoeken 6051 invult dan zie je daar verschillende draadjes over de 6051. In een daarvan heeft Peter (freak) het erover dat de usb/serieel converter gewoon werkt. Daar kan je dan ook rustig van uit gaan.(uiteraard met de juiste drivers) De combinatie met koploper: dat weet ik niet. Kijk net nog even naar boven en zie dat Peter al heeft geantwoord over de hsi-88 Dat is dus ook opgelost.
Re:com poorten
Lid sinds: 2006

offline
Re:com poorten
Citaat van: henkv op maandag 16 november 2009, 23:04:03
Vrij veel mensen gebruiken inmiddels zo'n ding, omdat laptops al jaren geen RS232 aansluitingen meer hebben.

Mijn laptop van 1,5 jaar oud heeft nog wel een com poort hoor...
Maar die heeft de baas betaald en is niet het minste model. Mogelijk dat goedkopere modellen deze al langer missen...

Koen
Re:com poorten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:com poorten
Als we nou gewoon eens het correcte type van je PC weten dan kunnen we veel beter raad geven wat kan en wat er wel of niet aanwezig is.Eventueel met foto's erbij.