Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

diesellocomotief 3078

Gestart door Kevin_S zondag 03 december 2006, 13:10:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diesellocomotief 3078
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
diesellocomotief 3078
Ik heb 2 vragen:
Ik heb een 2ehands diesellocomotief met nummer 3078.
Ken je die ook digitaal laten rijden?

En ken je ook die trein met 1 lamp laten rijden? (niet door het lampje los te draaien maar gewoon met 1 lampje laten rijden?

Bedankt!

m.v.g márklíngek
Re: diesellocomotief 3078
Lid sinds: 2006

offline
Re: diesellocomotief 3078
Standaard zijn deze loc´s analoog , maar je kunt ze wel ombouwen . als ik me niet vergis heeft er een forumlid een omgespoten tot koelok . Ik weet helaas niet meer wie maar ik het het hier gezien .

Veel plezier gewenst met je Henschel DHG 500 C
Re: diesellocomotief 3078
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: diesellocomotief 3078
Citaat van: MaK man op zondag 03 december 2006, 13:49:04Als ik me niet vergis heeft er een forumlid een omgespoten tot koelok.
Heey,

Dat klopt die kwam ik namelijk gisteren ook tegen. Hier vind je de loc waar Mak man het over heeft.
Groetjes,

Marcel
Re: diesellocomotief 3078
De 3078 is de kleine blauwe diesellok DHG 500 die door Märklin is geproduceerd vanaf 1967.

Ombouwen naar digitaal is altijd mogelijk.

Indien u de motor als Allstom motor (wisselstroommotor) wilt behouden kunt u bijvoorbeeld het omschakelrelais vervangen door de Uhlenbrock decoder 76200.

Wanneer u de motor ombouwt naar een gelijkstroom motor zijn er een aantal decoders die u kunt gebruiken van diverse fabrikanten (Märklin, ESU, Uhlenbrock, Zimo, Lenz, enz.).

Voor het ombouwen van de motor naar gelijkstroom heeft u een Märklin ombouwset nodig. Wanneer het om een trommelcollectormotor (DCM) gaat de Märklin set 60921. Gaat het om een ouder type motor - de grote of kleine schijfcollectormotor (LFCM of SFCM) - dan is de Märklin set 60923 of 60924 noodzakelijk.

Andere fabrikanten zoals ESU leveren ook de losse onderdelen om de motor om te bouwen naar een gelijkstroommotor met permanente magneet. Ervaring leert dat de Märklin sets een zeer geschikte permanente magneet hebben en bovendien het noodzakelijke inbouwmateriaal, zoals het "digitale" lampjes plus lamphoudertjes. De meegeleverde decoders zijn geschikt voor Märklin's mfx en Motorola protocol, maar niet voor DCC. Wenst u DCC dan moet u uitwijken naar andere leveranciers.

Met een lamp aan ëën kant laten branden bedoelt u waarschijnlijk het rijrichtingsafhankelijk laten branden van de (front)verlichting. Wanneer u digitaliseert worden de lampjes zo verbonden dat ze automatisch rijrichtingsafhankelijk branden.
Re: diesellocomotief 3078
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: diesellocomotief 3078
Marklingek,

Die koelok daar ben ik de trotse eigenaar van  :D, deze rijd momenteel met een deltadecoder.
de lok die ik gespoten heb is trouwens een 3080 dit is een simpele versie van de DHG500 een zogenaamd Primex locje. De 3078 heeft o.a. bedekking over de wielen en is wat beter afgewerkt. Voor de rest sluit ik mij helemaal aan bij Nmbssnncb(?)