Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Van spaan naar baan. (Uit het stof herrezen?)

Gestart door Rieske zaterdag 14 november 2009, 23:12:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
@Ronald,

ik heb 'n Ecos en wil in samenwerking met Koploper alles gaan besturen.
Jij bent niet de enige met vraagtekens, voor het schaduwstation wil ik zoveel mogelijk opstel sporen gebruiken. Gisteravond weer/verder aan het stoeien geweest, ik heb wel 'n plan maar volgens mij is er meer uit te halen. (tekeningen volgen nog)

Ja, de lekkage, heb er maar een foto van gemaakt.
Mijn Oma zei altijd: niet gepist toch nat. (zie maar)



I.v.m. de hoogte van de baan heb ik ook maar een opstapje gemaakt.
Het hoogste spoor zal staand ongeveer op ooghoogte komen, maar dat is net iets te hoog om aan de baan te werken.
De gemiddelde ooghoogte is 165cm, mijn tafelhoogte is 125, wat inhoudt dat ik 40cm over heb om 3 tot 4 niveau's te maken.
Het opstapje is niet moeders mooiste maar hij doet goed zijn werk.

Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 22 december 2009, 17:19:55
Hoi Ries,
Dat is balen zeg een lekkage, met sneeuw op het dak komen die altijd bovenwater.
Je gaat trouwens als de brandweer, ik neem aan dat het bovenste nivo er weer afgaat en je eerst alles daaronder in orde gaat maken.
Ik ben zelf ook weer bezig op het moment, als het goed is branden er zo 2 seinen op de baan en als het mee zit 3.
Spreek je,
Peter / degeluidsman.
Ja die seinen zien er geweldig uit. Zal de volgende keer in Houten ook mijn zinnen daarop gaan zetten
Re:Van spaan naar baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hoi Ries.
Dat is een hele beste lekkage! :?
Blijkbaar niet alleen maar kruipsneeuw, maar echt serieus lekwater.

Jammer dat dit net gebeurt in de periode dat je lekker aan de baan kunt werken, wat moet je nu met al die plotselinge extra vrije tijd?
Of kun je gewoon verder met de baan?
En anders maar wat extra bezoeken afleggen, dat verzacht de (lekkage) pijn een beetje! :lol:

Tot ziens.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: AlbertJan op woensdag 23 december 2009, 11:42:38
Hoi Ries.
Dat is een hele beste lekkage! :?
Blijkbaar niet alleen maar kruipsneeuw, maar echt serieus lekwater.
Jammer dat dit net gebeurt in de periode dat je lekker aan de baan kunt werken, wat moet je nu met al die plotselinge extra vrije tijd?
Of kun je gewoon verder met de baan?
En anders maar wat extra bezoeken afleggen, dat verzacht de (lekkage) pijn een beetje! :lol:
Tot ziens.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ik ben even, me vasthoudend aan de deur, over het balkon gaan hangen en precies op die plaats van de lekkage zit de afvoer van het platte dak. Ik heb sterk het vermoede dat de aansluiting tussen dak dakafvoer richting regenpijp defect is. Heb er even een plaatje bij gezocht, om aan te geven wat ik bedoel.


De kerstdagen komen eraan en ik moet nog van alles in huis halen, plus 'n vriendin van me is morgen jarig. Moet nog cadeau kopen en nog even bij de Marklin winkel wat kleine onderdeeltjes halen. Vanavond nog een etentje van het werk. Dus vandaag en tot na de kerst zal er maar matig tot bijna niet gewerkt worden aan de tafel, wat overigens gewoon doorgang kan vinden, mits ik niet teveel andere dingen moet doen.lol
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Dat zei de dakdekker ook tegen mij dit is het zwakke punt van een plat dak  :shock:

Succes er mee  :D

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hé Einte,

het zal toch wel goed komen?
Ik heb een geluk, ik hoef er niet voor thuis te blijven en het kost me niets.
Het is alleen niet te hopen dat de lekkage de onderverdieping/woonkamer weet te halen.
Zelfs op de buitenmuur slaat het vocht er al doorheen. Als dat maar goed gaat????

We gaan het meemaken.

Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Het koste mij een snipperdag.
In de huiskamer heeft het ook gelekt het plafond had kringen, zag ik veel later pas :?
Huisje is 108 jaar oud dan weet je het wel, de schuur 10 jaar dat scheelt een hoop in elende.

Eerder dit jaar is ook mijn cv ketel vernieuwd, die huur ik maar  :?

Plus een gasrekening van 1200 meer dan normaal  :shock:

Dus op dat gebied heb ik het ook wel gehad.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Van spaan naar baan.
Ben ik blij, dat wij een houtkachel hebben ingebouwd!

Die seinen, komen die van henkens, of van de nzh-hobbyclub?
Roy
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Big-Roy op woensdag 23 december 2009, 12:20:00
Ben ik blij, dat wij een houtkachel hebben ingebouwd!
Die seinen, komen die van henkens, of van de nzh-hobbyclub?
Roy
@ Roy
Bij mijn weten zijn ze van de laatste. Ze staan ook in Houten. Als je binnen komt links de laatste gang
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Kon het (weer) niet laten, heb vandaag 'n Rivarossi IRM aangeschaft voor onder de (overigens niet gezette) kerstboom.
Ben er weer blij mee.
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op donderdag 24 december 2009, 18:33:42
Kon het (weer) niet laten, heb vandaag 'n Rivarossi IRM aangeschaft voor onder de (overigens niet gezette) kerstboom.
Ben er weer blij mee.

Haha,

Ik wist het wel toen je me belde, die gaat hem kopen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De IRM is toch wel een mooi model voor op de Nederlandse baan  :D :D heb je hem al laten rijden of ligt er nu helemaal geen rails op dit moment.


Fijne dagen,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 25 december 2009, 09:56:17
Citaat van: Rieske op donderdag 24 december 2009, 18:33:42
Kon het (weer) niet laten, heb vandaag 'n Rivarossi IRM aangeschaft voor onder de (overigens niet gezette) kerstboom.
Ben er weer blij mee.
Haha,
Ik wist het wel toen je me belde, die gaat hem kopen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De IRM is toch wel een mooi model voor op de Nederlandse baan  :D :D heb je hem al laten rijden of ligt er nu helemaal geen rails op dit moment.
Fijne dagen,
Peter / degeluidsman.
Ja kerel, het is een ziekte. Ben de kerstdagen bij Netty dus hij heeft nog niet op de baan gestaan. Die ik overigens nog moet gaan leggen.
Jullie ook fijne, warme en gezellige dagen gewenst.
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op vrijdag 25 december 2009, 10:30:47
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 25 december 2009, 09:56:17
Citaat van: Rieske op donderdag 24 december 2009, 18:33:42
Kon het (weer) niet laten, heb vandaag 'n Rivarossi IRM aangeschaft voor onder de (overigens niet gezette) kerstboom.
Ben er weer blij mee.
Haha,
Ik wist het wel toen je me belde, die gaat hem kopen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De IRM is toch wel een mooi model voor op de Nederlandse baan  :D :D heb je hem al laten rijden of ligt er nu helemaal geen rails op dit moment.
Fijne dagen,
Peter / degeluidsman.
Ja kerel, het is een ziekte. Ben de kerstdagen bij Netty dus hij heeft nog niet op de baan gestaan. Die ik overigens nog moet gaan leggen.
Jullie ook fijne, warme en gezellige dagen gewenst.

Ach Ries,

De meeste vrouwen hebben dat met schoenen en wij met treinen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Als de potomonnee het toelaat is het toch geen probleem.
Maar dat komt wel goed met die 13e maand  :cry: :cry:

Fijne dagen,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
CiteerDe meeste vrouwen hebben dat met schoenen en wij met treinen   

           
ik ben altijd blij als mijn vrouw weer op zoek gaat naar een paar nieuwe laarzen .
dat betekend dat er ook weer en nieuwe lok kan komen hahahaha :D :D
Re:Van spaan naar baan.
o ja en deze baan gaat er al goed uitzien. flink timmerwerk in ieder gaval. ben benieuwd hoe de rest eruit gaat zien.

groet rene
Re:Van spaan naar baan.
peterke33
gast

Re:Van spaan naar baan.
oei oei,erg om te zien dat er een lek is in je treinkamer,het beste wat je kan doen is een bouwontvochtiger huren om het vocht uit de muren te trekken.want anders blijf je met water in je muren zitten,en das echt niet gezond.ook niet voor je eigen en je treinen en sporen,hopelijk neem je mijn raad in goede aarde.



groeten peter(ke33)

fijne dagen gewenst
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Kerel,

Geluk bij een ongeluk wees blij dat je geen complete modelbaan had liggen want dat had de schade nog erger geweest.

Ben je nu ook op het idee gekomen om echt water op je modelbaan toe te gaan passen want dan hoef je niet met verschillende kleuern te werken. :)

Maar nee het is balen lekkage en hoop vor je dat het gauw is opgelost dat je weer gauw verder kan met de bouw en anders kun je er nog even bij gaan zitten op het bankje uit grootmoeders tijd.

Maar veel succes verder.

Groet Wim.

Nog fijne feestdagen gewenst namens Gretha en Mij.
Re:Van spaan naar baan. ( Schaduwstation foto's)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan. ( Schaduwstation foto's)
Vandaag maar eens begonnen met wat rails leggen voor 'n schaduwstation.
Ben er nog niet zeker van of het dit gaat worden overigens.

Ik heb maar wat foto's gemaakt.
Het is een enorm verschil te noemen, qua geluid, met of zonder de isolatie onder de rails.

In het midden van de foto mijn laatste nieuwe aanwinst de IRM.

Re:Van spaan naar baan.
Rieske,

ziet er goed uit joh, ik ben alleen bang dat de bereikbaarheid van de sporen in je schaduwstation wel heel lastig wordt, zeker de achterste als de rest vol staat..... zelf probeer ik altijd ca 30 cm tussen de niveaus te hebben, en zelfs dan blijf je nog v=wel eens met je mouw achter een trein hangen :-(
Re:Van spaan naar baan.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Van spaan naar baan.
Hallo Ries

Kijk kijk eens aan, de diensten worden al gereden  8)

Citaat van: Wasmi op zondag 27 december 2009, 13:35:20
Rieske,

ziet er goed uit joh, ik ben alleen bang dat de bereikbaarheid van de sporen in je schaduwstation wel heel lastig wordt, zeker de achterste als de rest vol staat..... zelf probeer ik altijd ca 30 cm tussen de niveaus te hebben, en zelfs dan blijf je nog v=wel eens met je mouw achter een trein hangen :-(

Ik heb de zelfde constructie 11 cm hoogte. Als er op de achterste sporen wat gebeurd moet je de sporen er voor leegrijden, dan kan ik er bij. Ik vindt dat geen probleem.
Als je er voor zorgt dat er niets ontspoort dan hoef je er ook niet bij  :wink:

Mvg, Johan
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 27 december 2009, 14:18:22
Ik heb de zelfde  11 cm hoogte. Als er op de achterste sporen wat gebeurd moet je de sporen er voor leegrijden, dan kan ik er bij. Ik vindt dat geen probleem.
Als je er voor zorgt dat er niets ontspoort dan hoef je er ook niet bij  :wink:

Mvg, Johan

ja precies.... als er niets ontspoord. Je zal maar op het achterste spoor iets hebben staan wat sluiting maakt (door ontsporen?), dan lukt leegrijden dus ook niet meer..... heb dat herhaaldelijk meegemaakt in een m-rail schaduwstation, maar toch ook voor m'n nieuwe ontwerp (C en K rail) besloten meer ruimte te maken. Ook schoonmaken wordt een stuk simpeler. Het blijft natuurlijk altijd een compromis, meer tussenruimte is ook niet altijd handig, het beperkt de ruimte naar boven, of je hebt nog maar heel weinig ruimte onder je baan.

Walter
Re:Van spaan naar baan.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Van spaan naar baan.
Walter,

Overal is een mouw aan te passen, voor elk probleem is een oplossing.
Met deze hoogte heb ik een iedergeval geen moeite en ook nog geen onoverkomelijke problemen ondervonden.
Je kunt het wel hoger maken maar dan moet je de ruimte ook hebben. Met 3% helling kom ik precies op 11 cm uit. Wil je het 30 cm maken kom ik een iedergeval niet weg met 3% helling voor spiralen is geen ruimte

Maar goes stel dat er wat gebeurd op het achterste spoor en je krijgt sluiting.
Kun je nog altijd de treinen die er voor staan loskoppelen en met de hand weg duwen  :wink:

Mvg, Johan die niet snel voor één gat gevangen zit  :lol:
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Wat heb jij onder je rails liggen, lijkt wel op gras of zo iets  :lol:  als het maar goed werkt.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Ik heb als tussenruimte 11,5cm dat moet voldoende zijn om eventuele ontsporingen op te lossen.
(Walter brengt me wel op 'n idee om sectie's van het schaduw station spanningsloos te kunnen maken in geval van sluiting, ga ik een ei over leggen hoe dit easy te doen)
In totaal moet de trein 13cm klimmen en heeft daarvoor ±4,5mtr tot zijn beschikking. Dat moet voldoende zijn.
Ik heb isolatie materiaal gebruikt welke vaak voor laminaat gebruik wordt, deze heb ik bij de Praxis vandaan. Het zit op 'n rol van 15 of 25mtr mag ik even kwijt zijn. In ieder geval was het voor mijn baan voldoende. Niveau 0 is geheel bedekt met hout, de isolatie dempt enorm het geluid, welke anders zo 'n klankkast vormt.

Re:Van spaan naar baan.
peterke33
gast

Re:Van spaan naar baan.
hallo rieske,

knappe baan seg,ook je schaduwstation ziet er behoorlijk groot uit.scheeld het dan zoveel met die issolatie onder de sporen??


groeten peter
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Peter, de platen hout fungeren als een klankkast ( zoals bij 'n gitaar) Leg daar maar eens 'n stuk isolatie op dan merk je het verschil gelijk. Ik wil de baan zo geruisloos mogelijk laten werken. Overigens ben ik er nog niet zeker van dat het schaduwstation zo blijft, ben wat uit de losse hand aan het leggen geweest. Het wordt tijd dat Houten weer in zicht komt want ik heb weer het nodige aan 172 en 188ers nodig.
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hoi Rieske,

Leuk om al jou materiaal eens op de foto te zien  :D

Daar zitten hele mooie exemplaren tussen, het is gelijk een line-up.

Ook ik denk dat het lastig wordt om bij de achterste sporen te komen als er iets aan de hand mocht zijn.

Dit probleem heb ik ook, daarom zijn de bovenste platen demontabel gemaakt dat kan ik er altijd bij al zal het wel een hoop werk zijn als straks de scenery erop staat.

Spreek je,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Van spaan naar baan.
Rieske,

Ik hou zelf ook zo'n 13 cm ruimte aan en als je diepte niet meer dan ongeveer 85 cm bedraagt dan kun je er best wel bij als er iets met een trein is.
Het enige probleem wat is zelf ook heb dat is dat het niet mogelijk meer is om wat aan de sporen te doen omdat je dan meer ruimte nodig hebt om te werken.
Dus eerst testen, testen en nog eens testen voordat het bovendeel erop komt.

Het is trouwens wel super zoveel opstelsporen van zo'n lengte.

Wat is de dikte van het isolatiemateriaal en waar zet je dan de rails mee vast. Ik heb gebruik zelfklevend schuimband op de rol van 5 cm breed en 2 mm dik dan kan ik nog de orginele Márklin schroefjes gebruiken. Bij mij is er geen geluidsprobleem meer.

Groet

Ronald

Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: M.user op zondag 27 december 2009, 23:40:08
Rieske,
Het is trouwens wel super zoveel opstelsporen van zo'n lengte.
Wat is de dikte van het isolatiemateriaal en waar zet je dan de rails mee vast. Ik heb gebruik zelfklevend schuimband op de rol van 5 cm breed en 2 mm dik dan kan ik nog de orginele Márklin schroefjes gebruiken. Bij mij is er geen geluidsprobleem meer.
Groet
Ronald
Het "kleinste" opstelspoor is 3,60 mtr. Dat is voor mij voldoende.

Uniclic ondervloer zo heet het isolatie materiaal welke ik heb gebruikt en is 3mm dik.

Ik zit er over te denken om sommige delen vast te schroeven, dus niet iedere rails.
Heb 'n proefje gedaan vanmiddag en dat heb ik in beeld gebracht. Zie hier onder.


Draai de schroef op de plaats waar je rails komt te liggen vast en er gelijk weer uit.


Zoals je kunt zien krijg je zo mooi te zien waar je een gat moet boren.


In dit geboorde gat stop je een rubber.


Het rubber mag niet dieper komen dan de isolatie, dus steekt 3mm boven de plaat uit.


Anders heeft je schroef te weinig houvast.


De schroef zonder rails, zoals het er onder de rail uit gaat zien


Zo ziet het eruit als de rails is vast geschroefd aan de tafel.

Het rubber zorgt ervoor dat de houten tafel niet als klankkast kan fungeren.
Op het moment dat er een verbinding is van schroef met het hout heeft isolatie onder de rails geen nut.
De trillingen zouden dan via de schroef weer bij het hout uitkomen, met dit rubber denk ik dit te kunnen voorkomen.


Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Een duidelijk verslag Ries, wat voor rubber gebruik je hier dan voor en hoe zet je dit vast in het hout.

Het lijkt erg bewerkelijk als het resultaat maar goed is  :D :D

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Het rubber dat ik gebruikt heb lijkt een beetje op 'n gum. Harder rubber heeft geen nut.
Had ergens nog een rubber liggen en dat heb ik gebruikt.
Ik heb het gat iets kleiner geboord dan dat het rubber was en er gewoon in gedraaid.
Je zou het ook kunnen lijmen als je het gat op dezelfde diameter geboord hebt van je rubber.

Je bent vrij om zelf te bepalen op hoeveel plaatsen je de rails wilt vastzetten op je baan natuurlijk.
Ik vind het zelf belangrijk dat ik zo min mogelijk geluid via de houten platen terug hoor.
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op maandag 28 december 2009, 16:32:55
Het rubber dat ik gebruikt heb lijkt een beetje op 'n gum. Harder rubber heeft geen nut.
Had ergens nog een rubber liggen en dat heb ik gebruikt.
Ik heb het gat iets kleiner geboord dan dat het rubber was en er gewoon in gedraaid.
Je zou het ook kunnen lijmen als je het gat op dezelfde diameter geboord hebt van je rubber.

Je bent vrij om zelf te bepalen op hoeveel plaatsen je de rails wilt vastzetten op je baan natuurlijk.
Ik vind het zelf belangrijk dat ik zo min mogelijk geluid via de houten platen terug hoor.


Zou je dit trukje ook niet met sileconenkit kunnen doen ??

Het is maar een idee.

Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: degeluidsman op maandag 28 december 2009, 16:42:14
Citaat van: Rieske op maandag 28 december 2009, 16:32:55
Het rubber dat ik gebruikt heb lijkt een beetje op 'n gum. Harder rubber heeft geen nut.
Had ergens nog een rubber liggen en dat heb ik gebruikt.
Ik heb het gat iets kleiner geboord dan dat het rubber was en er gewoon in gedraaid.
Je zou het ook kunnen lijmen als je het gat op dezelfde diameter geboord hebt van je rubber.

Je bent vrij om zelf te bepalen op hoeveel plaatsen je de rails wilt vastzetten op je baan natuurlijk.
Ik vind het zelf belangrijk dat ik zo min mogelijk geluid via de houten platen terug hoor.


Zou je dit trukje ook niet met sileconenkit kunnen doen ??

Het is maar een idee.

Gr,

Peter / degeluidsman.

Hallo Rieske,

Een paar druppels hete lijm wil ook wel helpen.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Einte op maandag 28 december 2009, 17:45:23
Citaat van: degeluidsman op maandag 28 december 2009, 16:42:14
Citaat van: Rieske op maandag 28 december 2009, 16:32:55
Het rubber dat ik gebruikt heb lijkt een beetje op 'n gum. Harder rubber heeft geen nut.
Had ergens nog een rubber liggen en dat heb ik gebruikt.
Ik heb het gat iets kleiner geboord dan dat het rubber was en er gewoon in gedraaid.
Je zou het ook kunnen lijmen als je het gat op dezelfde diameter geboord hebt van je rubber.

Je bent vrij om zelf te bepalen op hoeveel plaatsen je de rails wilt vastzetten op je baan natuurlijk.
Ik vind het zelf belangrijk dat ik zo min mogelijk geluid via de houten platen terug hoor.


Zou je dit trukje ook niet met sileconenkit kunnen doen ??

Het is maar een idee.

Gr,

Peter / degeluidsman.

Hallo Rieske,

Een paar druppels hete lijm wil ook wel helpen.

Gr Einte

Hete lijm wordt hard Einte, het moet juist verrend zijn.

Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Rieske,

dit vind ik nou echt een briljant idee!!! geweldig! Ben inderdaad benieuwd of het ook met siliconenkit gaat

Walter
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Wasmi op maandag 28 december 2009, 18:49:51
Rieske,
dit vind ik nou echt een briljant idee!!! geweldig! Ben inderdaad benieuwd of het ook met siliconenkit gaat
Walter
@ Peter en Walter
Silliconenkit heeft volgens mij 'n paar nadelen:

Het zal eerst moeten uitharden eer je de schroef erin kunt draaien.
Daardoor kun je niet verder op het spoor waar je mee aan het werken bent en welke je op meerdere plaatsen vast wilt zetten.
Je moet dezelfde hoogte krijgen als je isolatie materiaal welke onder je rails ligt.
Dat kan wel, tijdens het boren laat je de de isolatie liggen en dan kun je de silloiconenkit tot de rand toe vullen. Maar ik denk dat het kliederen wordt. Silliconenkit aan je handen en mogelijk draag je het over op je rails. Stroomstoringen tot gevolg misschien?
Je moet goed oppassen dat je het gat niet te diep boort anders loopt je silliconen er weer uit.

Kortom, ik zet mijn zinnen meer op 'n rubbertje

@ Einte
lijm die volgens de lijmwijzer rubber en hout het beste met elkaar verbind lijkt me goed.
Misschien is dat wel hete lijm, moet ik eens bij de bouwmarkt gaan zien wat de computer daar "ophoest".
Misschien biedt het internet wel een lijmwijzer/oplossing. Ik zal eens Googlen.
De lijm mag best hard worden dat is geen probleem mijn hout is relatief ook hard of daar nou een lijmlaag bijkomt maakt niet uit.
De kern waar de schroef inkomt is zacht en daar gaat het om.



Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Vorig jaar had ik voor dat ik op het forum kwam een doos vol dempers en schroefjes voor M rail maar dat is zo veel werk 2 schroeven 2 dempers per rails.
Op het forum zag ik die blauwe plaat, die heb ik met dubbelzijde tape vast gezet een grote fout dat had ik met het lijmpistool moeten doen.
En nu ligt alle rails op die blauwe plaat en met hete lijm vast gezet, weet niet wat C rails doet met hete lijm smelten of zo.
Het idee wat jij hebt is niet zoveel werk als met die dempers voor M rails, C rails zit ook vaster aan elkaar.

Ik lijm nu mijn bergen er ook mee  :D kijk maar op mijn draadje.

Succes verder.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Terugkomend op de lijmwijzer/adviseur.
Ik heb er een gevonden.
KLIK hier voor 'n lijmwijzer/adviseur
Van spaan naar baan. (SKYPE)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Van spaan naar baan. (SKYPE)
Ik heb onlangs een account aangemaakt op Skype. ( forum3rail_rieske )
Wat is Skype en wat kun je ermee?
Gratis bellen, videogesprekken en instant messaging via het internet. Het wordt ook wel VOIP genoemd Voice Over IP.
KLIK voor meer info over VOIP.

Wat heb je nodig voor Skype?
Alles wat je voor Skype nodig hebt is een computer, 'n breedbandverbinding, speakers en 'n microfoon.
Dat heb je waarschijnlijk anders kom je niet op het forum uit.

Ik denk dat het voordelen kan bieden bij b.v. vragen en antwoorden die je hier zoekt en krijgt.
Het eindeloos heen en weer gaan van berichten ( ook op dit forum) schept soms onduidelijkheden.
Vaak wordt iets makkelijker uitgelegd via de telefoon ( en dat is waar Skype op lijkt, maar dan gratis ).
Ben je in het bezit van een camera kun je elkaar beelden van je eigen baan laten zien en je camera op je probleem/oplossing richten.

Bij het aanmaken van een account heb ik als voornaam ingevuld rieske en als achternaam de woonplaats. Dus niet mijn adres !
Ik wilde 3railforum gebruiken maar dat gaat niet, je moet namelijk met een letter beginnen.
Nou dan wordt het al snel  forum3rail_rieske
Nou zou het kunnen zijn dat jullie ook 'n account willen gaan aanmaken op Skype? Maak je het voor iedereen wel makkelijk als je ook begint met forum3rail_en dan je forumnaam.
Kortom het zou zo maar een aanwinst kunnen zijn voor op het forum en voor jezelf.

KLIK voor de Skype pagina en het eventueel downloaden ervan.
Heb het onlangs voorgelegd bij Sascha en hij zou na zijn vakantie kijken om dit te installeren zodat je, indien gewenst je bij het forumprofiel kunt aangeven dat je Skype hebt.
Het is net als met een telefoon, geen zin pak je niet op.
Wil je van iemand meer duidelijkheid dan kun je hem 'n PB sturen en vragen of het ook via Skype kan?
Gemak en het internet dient de mens, bijkomend voordeel is dat je niet je privé telefoonnummer hoeft te geven.
Je kunt ook mensen blokkeren of gewoon Skype niet inschakelen.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Dit gebruik ik al bijna 5 jaar om naar mijn broer te bellen in Ierland naar z'n vaste nummer.
Voor 25 euro doe je bijna 3 maanden, ik gebruik het voor alle vaste nummers.

Ik denk er nu ook over om mijn skype naam hier op mijn profiel te zetten wel erg makkelijk.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan. (SKYPE)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan. (SKYPE)
Citaat van: Einte op dinsdag 29 december 2009, 11:28:13
Hallo Rieske,
Dit gebruik ik al bijna 5 jaar om naar mijn broer te bellen in Ierland naar z'n vaste nummer.
Voor 25 euro doe je bijna 3 maanden, ik gebruik het voor alle vaste nummers.
Ik denk er nu ook over om mijn skype naam hier op mijn profiel te zetten wel erg makkelijk.
Gr Einte
Ja, zo dacht ik er ook over.
Je behoudt daarmee je eigen vetrouwde gegevens.
En je maakt SPECIAAL voor het forum 'n nieuw account aan.
Easy of te wel een stukje van het koekje (peace of cake)
Re:Van spaan naar baan.
kenny1647
gast

Re:Van spaan naar baan.
Ik gebruik al 2 jaar skype , men peter woont in Bali ( indonisie) We bellen alleen via de pc naar elkaar..
Ik zal men skype naam ook hier tonen

Je schaduwstation ziet der lekker uit! doe zo verder!
Gr kenny
Re:Van spaan naar baan.
"Ik gebeurt al 2 jaar skype " nou moe ik gebeurt???
Re:Van spaan naar baan.
kenny1647
gast

Re:Van spaan naar baan.
Type fouten kunnen toch gebeuren??
Gr kenny
Re:Van spaan naar baan.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: kenny1647 op dinsdag 29 december 2009, 15:50:05
Type fouten kunnen toch gebeuren??
Gr kenny

Off-topic, Johnny maakt ze nooit, daarom fit hij altijd op een ander..........

Nu weer on-topic graag.

Mvg, Johan
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Mijn skype adres staat onder mijn avatar.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Oh jawel hoor, alleen ik doe de moeite om ze te vermijden wat niet van iedereen kan gezegd worden.  :D
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Je hebt mooi Nederlands materiaal. Gebruik je een baanplan of leg je het gewoon neer?

MVG Dewey
Van spaan naar baan. (DRC2400 Lichtset voor ROCO 2400 ingebouwd)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Van spaan naar baan. (DRC2400 Lichtset voor ROCO 2400 ingebouwd)
Kort na de opening van de nieuwe M* winkel in 's-Hertogenbosch heb ik 'n, DRC2400 lichtsetje voor Roco 2400 gekocht voor mijn bruine 2437.
Voorheen had deze alleen maar 2 frontlampen. Dat is mooi, maar is het tegelijkertijd ook weer net niet.
Gisteravond op de club met iemand afgesproken om dat setje maar eens in te gaan bouwen.
De loc heeft nu sluitverlichting en L frontverlichting.
Ben er zeer tevreden over. M.a.w. ik kan het je aanraden, smoelt veel beter op je baan en voor het geld hoef je het niet te laten. (? 14,95)





Ik ga beide 2418 ook maar eens onder handen nemen, zo zonder sluitverlichting, dat kan mooier.
Ook hier weer voor ?19,95 ga ik dat gewoon doen.
Re:Van spaan naar baan. (IRM voorzien van andere slepers)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan. (IRM voorzien van andere slepers)
Vanmorgen maar eens de stoute schoenen aangetrokken en m'n IRM voorzien van andere slepers.
Wat een MEGA verschil is dat geworden!!!
Het treinstel wist zich met veel pijn en moeite over de wissels te wringen ( hortte en stoten).
Bij lage snelheid op de wissels tilde de sleper de wielen van de rails zodat hij geen grip meer had. Met als gevolg 'n trein die tot stilstand komt, motortje blijft draaien want de wielen missen iedere vorm van grip.
Beide slepers die er standaard onder zitten heb ik vervangen. Alles na 'n idee van Binkie. (SUPER)
De ene is een fluister sleper geworden van Roco de andere van M*.

Ik heb er wat foto's van gemaakt, mogelijk dat ik die nog online zet ( later op de dag).
Een ding is zeker hij rijdt 200% beter over de baan als voorheen.
Ik ben er helemaal vrolijk van.

En Binkie natuurlijk bedankt voor de goede tip