Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Van spaan naar baan. (Uit het stof herrezen?)

Gestart door Rieske zaterdag 14 november 2009, 23:12:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 11 december 2009, 23:27:05
Hoi Rieske,
"tijgersluipgang" is niet nodig om in het prachtige "Blausee-Mitholz" te arriveren. Eventjes door de knietjes en weer strekken en je staat er midden in! De echte kleine wereld die je ook wel is ziet op Johan z'n mooie foto's op dit forum.
Bovendien: je blijft er lenig bij..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Alvast heeeeel veel plezier als je er heen gaat. Ik vond het heel erg TOP!

Hoi Hans,
vanmiddag in Houten heb ik Johan gesproken, (na de M&G want ik was aan de late kant) ik ga samen met AlbertJan 'n datum prikken zodat wij, twee vliegen in een klap, zijn baan kunnen en mogen aan schouwen.

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 12 december 2009, 07:56:56
Hoi Ries,
Ben je al bij de bank geweest.
AJ neemt de pallets mee  :D als jij dit baanplan doorzet mag je nog wel iets meer bestellen :P
Ik ben er klaar voor, zie je straks.
Groeten,
Peter / degeluidsman.

Hé kerel,
ja de bank is bijna geplunderd.
Wat raak je toch een hoop geld kwijt op zo'n beurs.
Maar zo komen we wel weer de wintermaanden door.
Ik denk dat ik met mijn verlichting een heel eind kom, had al in overmaat besteld, dus dat komt wel goed.
Jij had ook nog leuke aankopen gedaan zag ik wel. Seinpalen en een decoder.
Zal jouw draadje eens in de gaten houden hoe je ze gaat monteren, succes ermee. 
ook dat dunne draad is super, zal ik de volgende keer ook eens naar gaan zoeken.

Citaat van: Lokkie op zaterdag 12 december 2009, 11:44:45
Hoi Rieske,
De ontwerp ziet er goed uit. 8)
Zo wordt deze mooie ruimte goed benut.
Succes verder met het bouwen van het frame.
Gr.
René

Ja  René,
de ruimte wordt zo na mijn idee ideaal benut en ik heb voldoende bewegingsvrijheid.
Ik zeg maar zo, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Je kunt volgens mij ook creatiever met je scenery omgaan, je kunt ze beter laten overvloeien naar iets nieuws.

Citaat van: Einte op zaterdag 12 december 2009, 15:55:17
Hallo Rieske,
Leuk je te hebben gesproken op de beurs.
Succes verder met je tafel  :D
Gr Einte

Hoi Einte,
ik was wat aan de late kant bij de M&G, was met "nieuwelingen" op de beurs en dan is het wel prettig als er iemand is die ze wat wegwijs maakt b.v. waar je onderdeeltjes van het een of ander kunt vinden.
De tijd was me wat ontschoten, dus vandaar dat ik wat later aanwezig was.
Dat met de tafel gaat wel lukken. Denk niet dat het nodig is om diagonaal nog een lat te zetten in de frames, zoals jij voorstelde op de beurs. denk dat ik voldoende stevigheid heb. Neem het zeker in ogenschouw.
Re:Van spaan naar baan.
Hoi Rieske,

Dit gaat een leuke tafel worden, maar zorg wel voor goede ondersteuning,
er komt meer gewicht op dan je denkt plus de werking van het hout,(of heeft jouw kamer airco)
Die van mij heeft arko (alle ramen kunnen open) :D

Mvg Aart
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: aart op zondag 13 december 2009, 10:29:45
Hoi Rieske,
Dit gaat een leuke tafel worden, maar zorg wel voor goede ondersteuning,
er komt meer gewicht op dan je denkt plus de werking van het hout,(of heeft jouw kamer airco)
Die van mij heeft arko (alle ramen kunnen open) :D
Mvg Aart
Hoi Aart,

ik heb vanmorgen nog 3 frames gemaakt dus in totaal heb ik er nu 5 klaar.
De maten zijn, zoals eerder al gemeld, 70x140. Dat is in mijn geval/situatie ideaal. 2x 70 is weer 140. Dus ik kan 2 frames dwars zetten op 'n ander frame, dat maakt het geheel zeer mobiel en makkelijk om ooit eens in een andere ruimte weer op te kunnen bouwen/stellen. Ieder frame wil ik zo gaan maken dat ik het eruit kan pakken en qua scenery kan aankleden. Maar daar moet ik nog even een ei over leggen hoe dit sterk en makkelijk demontabel te maken is (ideeën zijn welkom) Ik ben me er wel van bewust dat er het nodige gewicht op komt te staan dat lijkt in tegenstrijd want ik wil zo min mogelijk poten onder de muurtafel. Zit te denken aan 4 poten op iedere binnenhoek van de muurtafel door er een dwarsbalk onder de frames te plaatsen.
Wat er uit zal komen ........ we gaan het meemaken.

Nogmaals ideeën zijn welkom

P.s. het lijkt er in de huidige situatie op dat er airco in de ruimte is want alleen onder de huidige tafel heb ik verwarming. In de nieuwe situatie zal de kamer ook beter verwarmd zijn. Maar ook ik heb arko + ddok (deur die open kan)



Re:Van spaan naar baan.
rstruijk
gast

Re:Van spaan naar baan.
Hoi Rieske,
Mooi om je project hier te kunnen volgen op het forum. Zoals je ziet heb ook ik me aangemeld voor dit forum. Dat was toch wel verstandig voor mij. Op de beurs heb ik veel kunnen zien en leren en ben eigenlijk wel, met de tips van jou, wel een beetje bang geworden over de hoeveelheid werk die ik nog moet doen. Maargoed kan ik weer lekker hobbyen. Bedankt voor de informatie op de beurs. Het was gezellig. Verder zal ik je baan blijven volgen op dit forum.

Groeten Robbin.

P.S. Als ik heb uitgevonden hoe ik plaatjes kan toevoegen aan mijn tekst zal ik wat foto's erop zetten van de baan van mij en mijn vader. :D
Re:Van spaan naar baan.
Om te weten hoe je foto's plaatst dat staat op het forum. Misschien even de zoek functie gebruiken.  :D
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Van spaan naar baan.
Foto's plaatsen staat gewoon onder:
INDEX - FORUMTIPS of voor de heel 'gemakkelijken' onder ons een linkje:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2251.msg24182#msg24182
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: rstruijk op zondag 13 december 2009, 12:24:00
Hoi Rieske,
Mooi om je project hier te kunnen volgen op het forum. Zoals je ziet heb ook ik me aangemeld voor dit forum. Dat was toch wel verstandig voor mij. Op de beurs heb ik veel kunnen zien en leren en ben eigenlijk wel, met de tips van jou, wel een beetje bang geworden over de hoeveelheid werk die ik nog moet doen. Maargoed kan ik weer lekker hobbyen. Bedankt voor de informatie op de beurs. Het was gezellig. Verder zal ik je baan blijven volgen op dit forum.
Groeten Robbin.
P.S. Als ik heb uitgevonden hoe ik plaatjes kan toevoegen aan mijn tekst zal ik wat foto's erop zetten van de baan van mij en mijn vader. :D
Hé kerel,
leuk dat je hier op het forum je weg begint te vinden, je hebt zelfs mijn topic gevonden.
Niet bang zijn van wat er allemaal nog moet gebeuren aan je/jullie baan, het is en blijft 'n hobby.
Ben benieuwd wanneer je de eerste foto's gaat plaatsen van je/jullie baan.
Ik zal het eens goed in de gaten gaan houden.

Misschien kun je een keer met je vader meekomen naar de MSG te 's-Hertogenbosch. Daar kun je ook mooi zien hoe ze een en ander maken.
Re:Van spaan naar baan.
rstruijk
gast

Re:Van spaan naar baan.
Hey Rieske,

Ja ik ben zo wegwijs op een forum. Alleen helaas weet ik niet / kom ik er niet uit hoe ik een plaatje er op kan zetten. Ik moet hem op een homepage zetten ofzoiets en dan kan ik hem tovoegen met dit. Ik heb net de wissels ingebouwd die we gisteren op de beurs hebben gehaald. Als je me kunt uitleggen hoe ik een foto kan toevoegen zullen ze snel te zien zijn :D

Groeten Robbin
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
klik hier hoe je foto's moet plaatsen
klik of kijk hier eens, deze gebruik ik
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Ik heb nog wat in Autocad getekend om het allemaal iets duidelijker in beeld te krijgen.


Zoals je kunt zien moet ik nog bij het raam en de verwarming kunnen komen.
Toevallige bijkomstigheid is dat,  ik ook nog bij de "achterkant" van mijn tafel/spoor kan komen.
Tafelhoogte is getekend op 1,25mtr.
Rond de binnenkanten van de tafel komt een steunbalk met op de hoeken 'n paaltje.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hey Rieske,

Ziet er allemaal mooi uit. Als ik de kwaliteit van je voorbereiding zie dan kan ik me amper voorstellen hoe mooi je baan er uit gaan zien.

Ik heb wel iets als ik je laatste plaatje zo zie, dan vraag ik me zo af of het niet mogelijk is om je deur om te draaien zodat ie naar buiten open gaat of brengt dat heel veel werk mee? Ik heb het wel gedaan maar ik heb van die opdekdeuren met stalen kozijnen die je met een inbussleutel in 5 minuten heb verwijderd.

Groet,

Sander

Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: MrSanderson op maandag 14 december 2009, 13:59:05
Ik heb wel iets als ik je laatste plaatje zo zie, dan vraag ik me zo af of het niet mogelijk is om je deur om te draaien zodat ie naar buiten open gaat of brengt dat heel veel werk mee?

Hoi Sander,

wel 'n heel goed idee van je, ( had er zelf op deze manier nog niet aan gedacht) maar helaas kan ik mijn deur dus niet zomaar omdraaien. Heb nog even gedacht om er zo'n harmonicadeur in te zetten om toch de gehele kamer te kunnen benutten. Echter er komen 4 deuren op de overloop uit, als ik er daar 1 van ga wijzigen wordt het na mijn idee een rommeltje en dat voor "alleen 'n baantje"?
Het heeft nu ook wel iets speels als je de kamer betreed.

Toch bedankt voor je tip,ben gek op tips.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op maandag 14 december 2009, 15:04:10
Citaat van: MrSanderson op maandag 14 december 2009, 13:59:05
Ik heb wel iets als ik je laatste plaatje zo zie, dan vraag ik me zo af of het niet mogelijk is om je deur om te draaien zodat ie naar buiten open gaat of brengt dat heel veel werk mee?

Hoi Sander,

wel 'n heel goed idee van je, ( had er zelf op deze manier nog niet aan gedacht) maar helaas kan ik mijn deur dus niet zomaar omdraaien. Heb nog even gedacht om er zo'n harmonicadeur in te zetten om toch de gehele kamer te kunnen benutten. Echter er komen 4 deuren op de overloop uit, als ik er daar 1 van ga wijzigen wordt het na mijn idee een rommeltje en dat voor "alleen 'n baantje"?
Het heeft nu ook wel iets speels als je de kamer betreed.

Toch bedankt voor je tip,ben gek op tips.


Hallo Rieske,

Je kan ook gewoon de deur er uit halen  :shock: en een gordijn voor hangen of zo iets.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Ja, daar heb je ook gelijk in Einte.
Maar dan blijft het in mijn ogen een rommeltje op de overloop.
Re:Van spaan naar baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hééé Ries!
Kijk ik even een paar dagen niet, heb je gewoon alles maar weer even veranderd! :roll:
Wel een goede verandering, daar zul je zeker extra plezier van hebben.
De frames zien er goed uit, ik ben benieuwd hoe je de poten gaat doen, misschien een idee om ieder frame zijn eigen poten te geven?
Zo kun je, onafhankelijk van elkaar, omzetten wat je wilt zonder met poten te gaan hannessen! :?

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Van spaan naar baan.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: AlbertJan op maandag 14 december 2009, 17:49:10
Hééé Ries!
Kijk ik even een paar dagen niet, heb je gewoon alles maar weer even
Succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Héééé AlbertJan,

Dan heb jij afgelopen zaterdag tijdens M&G niet opgelet waar het gesprek over ging  :o
Ooooooo ja je was zo druk met je lampies  :lol: :lol: :lol: allen had sinterklaas voor mij geen envelopie.......

Rieske gaat een kombi bezoek brengen weet je nog wel  :roll: :wink:

Mvg, Johan
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hé AlbertJan,

Jij bent ook zo druk met de lantaarns dat je het licht bijna gemist hebt.lol

Ik zat er meer aan te denken om een houten frame op poten te maken.
Zeg maar een tafel zonder blad.
Het is de bedoeling dat ik straks ieder frame eraf kan halen en net als Wim N een soort van diorama krijg.
Dat frame op poten blijft gewoon staan en het losse frame steunt daar alleen op, maar is wel aan de muur bevestigd. Denk nog even na over 'n klick and/or go bevestiging ( ideeën zijn weer welkom)
Volgende week maandag ga ik als het meezit met de bevestiging van de frames aan de slag.
Met een beetje geluk al eerder. ;-)
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Wat tover je toch weer een hoop uit de grote hoed man geweldig, ik dat je ook nog kan tekenen.
Zal als ik even tijd heb alles is op mijn gemakje lezen want jeempie zeg ben ik een week uit de lucht ga jij maar gewoon door.

Maar leuk en goed bezig succes met het frame maak het wel stevig want als het nog eens voor moet komen dat je even zelf op de modeltafel moet klimmen meot het wel stevig zijn he kerel.

Oke Was die AlbertJan weer zo druk jammer hoor heb ik weer wat gemist zaterdag maar er moet ook nog eens gewerkt worden.

Ga zo verder succes.

Groet Wim.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Wim kerel,

zit ik een heel verhaal in te kloppen op mijn nieuwe laptop raak ik de verkeerde toets per ongeluk aan, ja inderdaad alles weg.
Dus dan maar weer opnieuw.
Ja, daar kun je wel eens gelijk in hebben, ik ben niet de lichtste maar ik hoop dat ik voldoende stevigheid haal uit die steunbalk in combinatie met de muurbevestiging. Vergeet niet het zit maar 70cm uit elkaar. De steunbalken zitten nu nog onder mijn huidige tafel en op die tafel heb ik al eens de Weense wals gedanst, bij wijze van spreken.
Zal het uitproberen met een matras eronder, voor een eventuele zachte landing.
Kan er een camera opzetten, funniest home video.lol
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op maandag 14 december 2009, 19:16:54

Ja, daar kun je wel eens gelijk in hebben, ik ben niet de lichtste maar ik hoop dat ik voldoende stevigheid haal uit die steunbalk in combinatie met de muurbevestiging.

Kan er een camera opzetten, funniest home video.lol

Dat heb ik gezien  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Succes met je tafel.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Einte op maandag 14 december 2009, 19:33:47
Citaat van: Rieske op maandag 14 december 2009, 19:16:54
Ja, daar kun je wel eens gelijk in hebben, ik ben niet de lichtste maar ik hoop dat ik voldoende stevigheid haal uit die steunbalk in combinatie met de muurbevestiging.
Kan er een camera opzetten, funniest home video.lol
Dat heb ik gezien  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Succes met je tafel.
Gr Einte
Het valt dus op?
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Gisteravond werd ik op de, MSG te 's-Hertogenbosch, clubavond door 'n lid op 'n idee gebracht.
Men tekent ( de banen) daar in AutoCad en de persoon in kwestie had toevallig 'n paar symbolen van C-rail in 'n bestandje staan. Deze symbolen werden mij vandaag toe gezonden.
Vandaag 'n Marklin boek erbij gepakt en alles maar eens in opnieuw in Cad uitgetekend en voorzien van de laatste 3 cijfers. Vanaf nu kan ik tekenen in AutoCad en kunnen de symbolen geïmplementeerd worden in de eerder geplaatste (Cad) tekening(en). Volgens mij heb ik het hele arsenaal, welke in c-rail te verkrijgen is, als symbool. Dat wordt dus tekenen de komende dagen.



Deze was ik nog vergeten de spiraal van 130 t/m 530


Mis ik nog rails, van welke aard ook laat het me weten a.u.b.?
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hoi Ries,

Dat zijn grote plannen, alles ziet er goed uit zo.

Ik kom snel een keer kijken als het allemaal klaar is  :D :D :D.

Ps. vrijdag morgen kom ik even op de koffie in DBS.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Van spaan naar baan.
AutoCAD is geweldig! Ik maak er al jaren m'n baanontwerpen mee.

Zo'n stuklijst me raildelen heb ik voor K en M ook zelf gemaakt. Alleen C-rails niet, want die heb ik niet :D.

Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op zaterdag 12 december 2009, 16:23:00Hoi Hans,
vanmiddag in Houten heb ik Johan gesproken, (na de M&G want ik was aan de late kant) ik ga samen met AlbertJan 'n datum prikken zodat wij, twee vliegen in een klap, zijn baan kunnen en mogen aan schouwen.

Hoi Rieske,

In de eerste plaats sorry voor mijn ietwat late reactie:

maar daar zul je, samen met AlbertJan, geen spijt van krijgen. Daar ben ik van overtuigd. Bij voorbaat heel veel plezier en gezelligheid. Ik ben nu al benieuwd naar het verslag van dit bezoek.

Niet aan de kant blijven staan hè!  :D Wel even "door de knietjes" om midden in Johan's kleine wereld te kunnen staan en te bekijken... :lol: :lol: :lol:
Re:Van spaan naar baan. ( er is weer 'n klein beetje gewerkt)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan. ( er is weer 'n klein beetje gewerkt)
Zo ben maar eens begonnen met de frames aan de muren te monteren.
Alle frames rusten op 'n lat ( 'n L model ) die tegen de muur gemonteerd is.
Zoals je kunt zien valt het frame over de lange poot van de L, en kan dus niet van de lat schuiven.
De binnenkanten van het frames rusten op (uiteindelijk op) 6 poten. (zijn er maar 2 in beeld, laatste foto).
Op de 3 middelste foto's maken we nog gebruik van tijdelijke stelpoten.
De laatste foto geeft 'n beetje weer hoe het moet gaan worden.
Uiteindelijk moet ieder frame er zo vanaf of er tussenuit gepakt kunnen worden.


Hier zijn we bezig met het waterpas stellen van de frames.
Zie ook hoe het frame over de muurlat past en dus niet meer van de lat kan schuiven



Meerdere frames aan elkaar gekoppeld.


Oversteek gemaakt naar andere kant van de kamer


Nog even wat platen gezaagd, deze moeten dus nog op maat gemaakt worden per frame.
Maar i.v.m. lawaai van het zagen zijn we maar gestopt, moet natuurlijk wel vrienden blijven met m'n buurvrouw.
Komende week mogelijk nog 'n vervolg, want ik heb eindelijk 2 weken VAKANTIE !!!!!!
Voor jullie info dat zijn mijn eerste 2 weken dit jaar.

Tot laters.
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
2 weken vrij  :) :) :) bij welke baas werk jij  :?: :?:

Wij kunnen niet eens een uur vrij nemen op dit moment  :( :(.

Ries, dat gaat erg snel zo, ik heb de indruk dat dit de beste oplossing is voor jou ruimte.
Je kunt nu mooi overal bij en in het midden staan.

Als ik op zolder ga beginnen komt mijn baan ook langs de muren te lopen, ik heb er nu al zin in, maar het kan nog jaren duren voordat de zolder beschrikbaar komt.

Ik denk dat we weer snel een updat van jou kunnen verwachten.

Vergeet niet vandaag even naar de nieuwe winkel in Den Bosch te gaan, waarschijnlijk is de koploper in de aanbieding.


Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hé Peer,

(Off topic)
ik had al begrepen dat het op jullie afdeling laaiend druk is de laatste maanden.
Nou dat is bij ons wel anders, wij hebben de drukste tijd er al weer opzitten.

(On topic)
Ik heb echt het gevoel dat dit de beste oplossing is.
Kan vrij bewegen en heb voldoende ruimte, in het midden van de baan, om te knutselen.
We waren gisteravond rond 18.00uur begonnen en om 21.00uur zijn we gestopt.
Ga zo nog even de puntjes op de I zetten en de rest afmaken.
Natuurlijk ook nog even in de nieuwe Marklin winkel mijn neus laten zien.
Je weet maar nooit wanneer jouw zolder weer vrijkomt, kan soms sneller gebeurd zijn.

Even een bakje pakken en dan ga ik weer aan de lsag.
De buurvrouw zal nu toch wel wakker zijn anders wordt ze het dadelijk wel.lol
Re:Van spaan naar baan.
Hé Rieske, dat ziet er goed uit. 8)
Je gaat wel als een speer.

Gr.
René
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hey Rieske,

Zie je topic nu pas. Mooie ruimte heb je, en geen schuine wanden, daar droom ik van...

Je begint nu echt vorm aan te nemen, en straks maar bouwen. Begint het ontwerp al wat op  te leveren? 'k Ben benieuwd.

Met deze hoogte van je baan (wat ik mooi vind is dat als je zit, alles op ooghoogte is, je zit als het ware in je baan) maakt het volgens mij niet veel uit of je open frame of platen gebruikt, mij lijkt dat e overal wel goed bij kunt.

Zet 'm op de komende weken! Twee weken vrij, dan moet je een heel eind kunnen komen.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Het lijkt allemaal snel te gaan maar gisteren waren we met z'n tweeen en dan maak je al snel wat meters.
Vandaag dus alleen verder en ik kan u melden de basis is klaar.
Als ik het heb over basis bedoel ik niveau 0 .
Ik wil zo nog naar de opening van de nieuwe Marklin winkel in 's-Hertogenbosch.
Dus ik stop er voor vandaag maar eens mee, foto update volgt, mogelijk morgen.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Moet me zo weer eens door 5cm (extra) sneeuw een weg naar huis zien te worstelen.
Het strooien staat hier in 's-Hertogenbosch op 'n laag pitje lijkt wel.
Ben nog wel van plan om jullie nog wat foto's te laten zien van de tafel.
Maar hoe geraak ik thuis? De straat is een en al ijs en daar ligt nu 5cm sneeuw op.
Glibberen zal het worden.
Re:Van spaan naar baan.
Om niet te vallen zet u op handen en voeten en kruip zo naar huis dan val je niet om  :D
Re:Van spaan naar baan.
Hey Kerel,

Je gaat lekker man leuk he nu eindelijk eens aan een tafel te gaan werken,

Heb even een tip denk om je TL lAMPEN want als je er tegen aan stoot of wat tegen laat vallen barsten ze in duizend stukjes glas gevolligt door witte poeder.

Dus gebruik deze op een veiligere plaats.

succes man.

Groet Wim.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hé Wim,

Die TL hing onder miin oude tafel. mede omdat deze tafel zowat de hele kamer bedekte.
Hij hing redelijk veilig aan de muur. Tijdens het opbouwen van de nieuwe muurtafel heb ik die uit eindelijk moeten losmaken van 'n balk die ik nodig had. Hij ligt nu inderdaad er zeer "gevaarlijk" bij.
Wilde hem gistermiddag nog ophangen maar de opening van de nieuwe M* winkel wilde ik ook nog even meemaken.

Hoe gaat het verder met Wim.?
Re:Van spaan naar baan. ( later dan verwacht?)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan. ( later dan verwacht?)
Sorry ik had een foto update beloofd afgelopen zondag. Maar zondag was het hier een gekkenhuis, qua sneeuw, en ben ik maar lekker bij 'n vriendin bij de open haard blijven zitten.
Het was er zo lekker warm dat ik maar niet meer naar huis ben gegaan.
Gistermorgen was het anders, zij werken en ik vrij, dus thuis maar weer eens aan de slag.


De ruimte die ik nog over heb bij de ingang van de kamer. Lijkt me voldoende, niet dan?


De zogenaamde L lat aan de muur waar de frames op rusten.


Schaduwstation ( geïsoleerd om de treinen zo geluidloos mogelijk te laten rijden)


Draadeinden en inslagmoeren gebruikt om de verschillende niveau's op de juiste hoogte af te stellen.




'n Overzicht shotje , let vooral op de zooi. ( waar gewerkt wordt vallen spaanders)

Op of aan merkingen zijn altijd welkom.



Re:Van spaan naar baan.
Seinwezen
gast

Re:Van spaan naar baan.
Hoi Ries,

het ziet er goed en solide uit.
Gaat helemaal goed komen, denk ik.

Veel plezier met de rest bouwen,

groetjes Sander
Re:Van spaan naar baan. ( later dan verwacht?)
Citaat van: Rieske op dinsdag 22 december 2009, 07:34:43
De ruimte die ik nog over heb bij de ingang van de kamer. Lijkt me voldoende, niet dan?
Hallo Rieske,

Ik heb sinds enkele maanden een kamer voor mijn treinbaan beschikbaar (na jaaaren wachten hierop). Desondanks is de kamer niet geheel en al voor mijn modelspoorbaan bedoeld, doch is er een compromis gesloten: de ruimte moet ook voor opslag beschikbaar blijven (kasten onder de toekomstige baan). Met zo'n beperkte toegang zoals op jouw foto zou ik thuis de poppen aan het dansen hebben. :?

Het ziet er in elk geval netjes uit (de onderbouw bedoel ik uiteraard, niet de "spaanders"). Het sporen leggen kan weldra beginnen schat ik zo in.

Groet,
Ronald
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hé Sander,

ben maar eens aan het opruimen geslagen. Want je kon de kont niet meer keren.
Het lijkt mij ook solide, want gisteren zaten we er met 2 man op. Alleen het schuine gedeelte, daar waar de zwarte foam ligt moet nog verstevigt worden, Dat bestaat uit meerdere delen plaatmateriaal.
Ik wil mogelijk vandaag nog 'n stukje baan leggen, om te zien of er voldoende geluiddemping is in het schaduw station.


Re:Van spaan naar baan. ( later dan verwacht?)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan. ( later dan verwacht?)
Citaat van: rorail op dinsdag 22 december 2009, 12:23:35
Desondanks is de kamer niet geheel en al voor mijn modelspoorbaan bedoeld, doch is er een compromis gesloten: de ruimte moet ook voor opslag beschikbaar blijven (kasten onder de toekomstige baan). Met zo'n beperkte toegang zoals op jouw foto zou ik thuis de poppen aan het dansen hebben. :?
Het ziet er in elk geval netjes uit (de onderbouw bedoel ik uiteraard, niet de "spaanders"). Het sporen leggen kan weldra beginnen schat ik zo in.
Ronald als ik je een advies mag geven. Ik heb een baanhoogte van 125cm en ik heb een zee van ruimte over onder de baan, ideaal om kast ruimte te maken (mits je de baan klaar hebt, denk aan draden trekken en wat al niet meer) het schuine gedeelte bij de deur kan natuurlijk ook anders, maar in mijn geval heb ik met niemand rekening te houden. Je kunt daar natuurlijk een gedeelte maken welke tijdelijk te verwijderen is.
Het zijn vaak de vrouwen die met poppen spelen en wij mannen met treinen. Ga zo bij 'n maat langs die AutoCad 2010 voor me heeft, dan kan ik op mijn laptop de baan verder uitwerken vanavond.
Dat leggen zal alleen maar een proef stukje zijn voorlopig. Maar het jeukt wel.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op dinsdag 22 december 2009, 12:39:22

Het lijkt mij ook solide, want gisteren zaten we er met 2 man op.


Het lijkt mij niet prettig om met 2 man op die trein tafel te zitten  :mrgreen: :mrgreen:

Je gaat als een speer Rieske

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rutger op woensdag 16 december 2009, 19:30:50
AutoCAD is geweldig! Ik maak er al jaren m'n baanontwerpen mee.

Zo'n stuklijst me raildelen heb ik voor K en M ook zelf gemaakt. Alleen C-rails niet, want die heb ik niet :D.

dat klopt, dat ik heb ik vroeger ook gedaan. Ook voor fleischman trouwens, want een kennis wilde van mij ook een ontwerp op basis van Fl rails. Erg handig. En inderdaad meteen een stuklijst uitprinten.

Heb het geheel helaas op een oude pc staan (386 met Acad v11). Die heb ik gelukkig wel bewaard, maar opgeborgen wegens plaatsgebrek. Kan dus niet snel ermee aan de slag (zou er bijna zin in hebben).

groeten,
willem
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Ja Einte, zo lijkt het wel te gaan. Maar nog een uur geleden kwam ik er bij toeval achter dat ik een mega lek in deze kamer heb afkomstig van het platte dak. De kamer heb ik ooit behangen en omdat het behang ineens los hing dacht ik altijd dat ik te weinig behangplak had gebruikt. Echter omdat de dooi ingezet lijkt te zijn was deze muur ineens zeiknat. Dat is me nooit eerder opgevallen omdat het gordijn er altijd voor gehangen heeft. Het woning bedijf heeft de aanemer al gebeld maar die kunnen het dak nog niet op ivm sneeuw, ijs en de dooi. Dus dat wordt even afwachten hoe het verder gaat verlopen. Ik ga ervan uit dat ze binnen niets hoeven doen. Anders ben ik aardig in de aap gelogeerd. reparatie? Ja dat zal wel het nieuwe jaar worden.


Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hallo Rieske,

Ik heb ook een lek gehad in mijn platte dak, er stond een laag troep op van bladeren etc.
Die heb ik weggehaald, alles zat voor de overloop naar de goot  :shock: :shock:
Nooit op gekeken kon ook niet heb geen ladder, die moest ik lenen van de buren.

Heb 2 platte daken boven mijn keuken en huiskamer en boven mijn slaapkamer, laten reparen van de zomer 1600 euri weg maar is nou wel weer goed.

Succes verder met die ellende.

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: aleva000 op dinsdag 22 december 2009, 16:29:29
Citaat van: Rutger op woensdag 16 december 2009, 19:30:50
AutoCAD is geweldig! Ik maak er al jaren m'n baanontwerpen mee.
Zo'n stuklijst me raildelen heb ik voor K en M ook zelf gemaakt. Alleen C-rails niet, want die heb ik niet :D.

dat klopt, dat ik heb ik vroeger ook gedaan. Ook voor fleischman trouwens, want een kennis wilde van mij ook een ontwerp op basis van Fl rails. Erg handig. En inderdaad meteen een stuklijst uitprinten.
Heb het geheel helaas op een oude pc staan (386 met Acad v11). Die heb ik gelukkig wel bewaard, maar opgeborgen wegens plaatsgebrek. Kan dus niet snel ermee aan de slag (zou er bijna zin in hebben).
groeten,
willem
Ik heb inmiddels Autocad 2010. Dat is even andere koek zeg. Vanavond op de club maar eens het een en ander uitproberen.
Als je eenmaal met cad overweg kunt is het inderdaad een fijn programma.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Einte op dinsdag 22 december 2009, 16:42:00
Hallo Rieske,
Ik heb ook een lek gehad in mijn platte dak, er stond een laag troep op van bladeren etc.
Die heb ik weggehaald, alles zat voor de overloop naar de goot  :shock: :shock:
Nooit op gekeken kon ook niet heb geen ladder, die moest ik lenen van de buren.
Heb 2 platte daken boven mijn keuken en huiskamer en boven mijn slaapkamer, laten reparen van de zomer 1600 euri weg maar is nou wel weer goed.
Succes verder met die ellende.
Gr Einte
Ik mag toch aannemen dat het woning bedrijf voor de kosten opdraait.
Een ding is zeker ik betaal niets.lol
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op dinsdag 22 december 2009, 16:35:45
Ja Einte, zo lijkt het wel te gaan. Maar nog een uur geleden kwam ik er bij toeval achter dat ik een mega lek in deze kamer heb afkomstig van het platte dak. De kamer heb ik ooit behangen en omdat het behang ineens los hing dacht ik altijd dat ik te weinig behangplak had gebruikt. Echter omdat de dooi ingezet lijkt te zijn was deze muur ineens zeiknat. Dat is me nooit eerder opgevallen omdat het gordijn er altijd voor gehangen heeft. Het woning bedijf heeft de aanemer al gebeld maar die kunnen het dak nog niet op ivm sneeuw, ijs en de dooi. Dus dat wordt even afwachten hoe het verder gaat verlopen. Ik ga ervan uit dat ze binnen niets hoeven doen. Anders ben ik aardig in de aap gelogeerd. reparatie? Ja dat zal wel hetr nieuwe jaar worden.

Hallo Rieske,

Toevallig had ik in het dak van de kamer waar mijn modelbaan moet gaan komen ook ooit een lekkage, die zich toonde toen het dak vol lag met sneeuw en ijs. Ik heb toen een bitumen reparatie set gekocht, wat bestaat uit stroperige zooi, waarmee ik onder water het lek kon dichten. Ik weet niet meer wat ik hiervoor heb gebruikt, maar het heeft zich goed gehouden. In de lente daarop volgend heb ik vervolgens mijn gehele platte dak laten herstellen.

Succes ermee.

Groet,
Ronald
Re:Van spaan naar baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Van spaan naar baan.
Hoi Ries,

Dat is balen zeg een lekkage, met sneeuw op het dak komen die altijd bovenwater.

Je gaat trouwens als de brandweer, ik neem aan dat het bovenste nivo er weer afgaat en je eerst alles daaronder in orde gaat maken.

Ik ben zelf ook weer bezig op het moment, als het goed is branden er zo 2 seinen op de baan en als het mee zit 3.

Spreek je,

Peter / degeluidsman.
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Van spaan naar baan.
Citaat van: Rieske op dinsdag 22 december 2009, 16:47:05
Citaat van: Einte op dinsdag 22 december 2009, 16:42:00
Hallo Rieske,
Ik heb ook een lek gehad in mijn platte dak, er stond een laag troep op van bladeren etc.
Die heb ik weggehaald, alles zat voor de overloop naar de goot  :shock: :shock:
Nooit op gekeken kon ook niet heb geen ladder, die moest ik lenen van de buren.
Heb 2 platte daken boven mijn keuken en huiskamer en boven mijn slaapkamer, laten reparen van de zomer 1600 euri weg maar is nou wel weer goed.
Succes verder met die ellende.
Gr Einte
Ik mag toch aannemen dat het woning bedrijf voor de kosten opdraait.
Een ding is zeker ik betaal niets.lol

Dat nadeel heb ik wel een eigen huis dus alles zelf betalen  :shock:

Gr Einte
Re:Van spaan naar baan.
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Van spaan naar baan.
Rieske,

Wel besturingssysteem ga je gebruiken. Heb je ervaring met de CS2?.

Ik heb er nog wat vraagtekens mee tijdens de opbouw en de beschrijving is zeer beknopt.
Hoeveel opstelsporen komen er in je schaduwstation.

Je hebt trouwens een mooie ruimte om te bouwen. Wel balen van de lekkage maar je hoeft over het algemeen niet bang te zijn dat men binnen moet wezen voor de reparatie. De kans is groot dat het bij het gootstuk zit en dan is het snel opgelost.

Trouwens nog bedankt voor het adviseren hoe ik foto's moet plaatsen het is gelukt. Alleen de eerste foto had ik wat te groot gehouden ik weet nu wat de richtlijnen zijn en dat gebeurt me dus geen tweede keer.

Groet

Ronald