Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gereedschap

Gestart door meclaren zaterdag 22 januari 2011, 18:17:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gereedschap
meclaren
gast

Gereedschap
Heb een vraag ik wil wat gereedschap aanschaffen bijv een Dremel en een soldeerbout wat kan ik het beste nemen.
En gebruiken jullie een dremel vaak.
Re:Gereedschap
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Gereedschap
Heb een simpele versie van de Dremel, die goed werkt. Erg handig om de rails door te slijpen voor detectie-scheidingen, moduleovergangen, etc. Kijk eens op de beurzen. Deze kostte nog geen 15 euro.

Als soldeerbout heb ik 2 versies, n.l. een variabele (analoog, maar digitaal kan ook) als vaste werkplek en een kleine op batterijen voor in het veld. Afhankelijk van jouw smaak kun je alle kanten op. Kijk ook eens op het forum, want er was al eens een draadje over de beste soldeerbout.

Groet,
Bert
Re:Gereedschap
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Gereedschap
Vanaf 31 januari is er een aardig soldeerstation te koop bij de Lidl (voor nog een 12 Euro)
Misschien een leuke optie.

Ik ga zelf ook even langs bij de filialen bij ons.

John
Re:Gereedschap
Lid sinds: 2009

offline
Re:Gereedschap
john,
Waar heb je die info van die Lidl-Bout vandaan? Ik kan er niks van vinden...
Rob
Re:Gereedschap
Kayotic
gast

Re:Gereedschap
De soldeerbout staat op de website van de Lidl onder 'vanaf 31-01-2011'
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_18601.htm
Re:Gereedschap
Lid sinds: 2009

offline
Re:Gereedschap
Bedankt John dat ziet er goed uit voor 12,00 ga ik halen...
Re:Gereedschap
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Gereedschap
Citaat van: meclaren op zaterdag 22 januari 2011, 18:17:12een soldeerbout wat kan ik het beste nemen.

Die van M* zelf natuurlijk. Kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat.... :) :) :) :) :)
Re:Gereedschap
Lid sinds: 2009

offline
Re:Gereedschap
Ach beste vindt ik toch altijd nog de weller bouten.... vroeger in mijn actieve jaren had ik een hakko station met desoldeer bout erbij... maar das me prive toch echt veel te veel centen..
Rob
Re:Gereedschap
Riny
gast

Re:Gereedschap
Over de Lidl soldeerstation heb ik een volgende gedachten, waar haal je naar verloop van tijd, indien nodig nieuwe soldeerstiften vandaan?  8o

Zelf heb ik drie soldeerstations staan, ieder voor zijn eigen doeleinde, 1 voor decoder inbouw, 1 voor wat grover werk aan de werktafel en 1 voor op de modelbaan.


Op de werktafel.


Voor op de modelbaan.

Bij aankoop heb ik gelijk diverse stiften mee laten komen.
Misschien verbruik ik ze nooit allemaal maar beter mee dan om verlegen. :thumbup:

Ik heb nog een soldeerstation staan (20 jaar oud) waar nu het element van naar d the holy hunting fields is.
Weg gooien kan ik hem niet want het station op zich is 100% en werkte al die jaren zeer fijn.
Ik heb nog altijd de hoop een nieuwe soldeerbout hiervoor te vinden.


Het station.


De defecte soldeerbout.

Deze is nergens meer na te bestellen. :-(


Re:Gereedschap
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Gereedschap
Beste Riny,

Kijk aan, dat bedoelde ik dus.  :) Eerste foto het meest rechtse apparaat. Heel fijn apparaat. Ik heb er ooit is wat reserve onderdelen voor bij Conrad gekocht. Die hebben / hadden exact het zelfde apparaat in hun assortiment echter met een andere naam (Voltcraft of Toolcraft?) dan M* erop en, naar ik mij herinner, iets lager prijskaartje.  :)
Re:Gereedschap
Spoorman
gast

Re:Gereedschap
Citaat van: Riny op dinsdag 25 januari 2011, 12:44:45
Over de Lidl soldeerstation heb ik een volgende gedachten, waar haal je naar verloop van tijd, indien nodig nieuwe soldeerstiften vandaan?  8o


In een beetje gesorteerde ijzerwinkel koop je die stiftjes voor ?2,50. Wel effe de maat opmeten met de schuifmaat of het hele ding meenemen naar de winkel.

@Hans: wel mooi dat zelfs op het gereedschap Marklin staat vermeld. :thumbup: Heb je het station al eens gebruikt, en doet'ie het goed?

Gr, Ben.
Re:Gereedschap
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Gereedschap
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 januari 2011, 14:01:48@Hans: wel mooi dat zelfs op het gereedschap Marklin staat vermeld. :thumbup:

Ja, inderdaad Ben. Zal ongetwijfeld ook het prijsverschil hebben bepaald. :)

Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 januari 2011, 14:01:48
Heb je het station al eens gebruikt, en doet'ie het goed?

Zekers, en tot volle tevredenheid. Ik heb het toen meegenomen naar de electronicadag en daar toen erg veel gemak van gehad en net soldeerwerk kunnen maken. Ik heb het ook gebruikt voor het inbouwen van een decoder in een nog niet gedigitaliseerde lok. Kortom, tot nu toe prettig mee te werken!

Op het Duitseforum werd destijds, toen het apparaat op de markt kwam, gegrapt "dat M* extra garantie op decoders ging geven als het maar met behulp van hun "eigen" soldeerstation werd ingebouwd". :)
Re:Gereedschap
wibi
gast

Re:Gereedschap
Riny, daar past toch ook een Weller in, misschien met andere stekker.
Re:Gereedschap
Riny
gast

Re:Gereedschap
Citaat van: wibi op dinsdag 25 januari 2011, 15:03:07
Riny, daar past toch ook een Weller in, misschien met andere stekker.
Beste Wibi,

Bedankt voor het meedenken.

De meest gangbare soldeerbouten hebben tegenwoordig een vijf polige stekker en passen dus niet op het soldeerstation.
Alleen heeft dit, volgens, mij te maken met de thermostaat functie ondanks dat het een (oude) analoge soldeerstation betreft.

Ik heb op de officiƫle site gekeken van het merk, en daar is zelfs voor deze combinatie, geen soldeerbout meer voor te krijgen. :-(
De stekker van de soldeerbout zelf zou ik kunnen hergebruiken, maar waar blijf ik eventueel met de "5de" aansluiting, welke uit de soldeerbout komt?
Jammer genoeg heb ik daar geen schema van.
Maar ik kan natuurlijk de boel eens open maken, kijken en meten. :idea:

Nooit geschoten is altijd mis, en betreffende de oude set valt er ook niets te verliezen.