Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin newbie - tips gevraagd

Gestart door stgermain vrijdag 13 november 2009, 16:17:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin newbie - tips gevraagd
Hoi iedereen,

Toen we ons huis kochten vonden we op zolder nog een grote modelspoorbaan die blijkbaar al in jaren niet meer gebruikt was. De locs en wagons stonden er nog op en sommige zaten in een doos. De tafel was niet meer aangesloten want overal hangen (nog steeds) losse kabeltjes.

Volgens mij zijn het HO modellen (groene dieselloc zoals op mijn profielfoto, een stoomloc 89028, dieselloc 3.641 en lang rijtuig 515 023-0), verder heb ik nog wat shell wagons, e.d.

Ik denk me een kleine starterset te kopen (want de spoorbaan op zolder is nogal roestig en bestoft) waar ik mijn oude stukken in kan verwerken.
Kan iemand me ook vertellen hoe ik mijn locs opnieuw rijklaar krijg? Hebben ze olie nodig en hoe gebeurt het onderhoud? Ik denk die dit materiaal van in de 80s moet dateren.

Bedankt alvast
Bart
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
De groene loc lijkt de Belgische uitvoering van de V60
De dieselloc lijkt met het opgegeven nummer een Noorse Nohab-loc
Het rijtuig is een bijwagen van het accutreinstel van de DB.

Ik denk dat je de loc's wel zzult moeten schoonmaken en opnieuw smeren, maar met een kleine startset kun je al wel aan de slag.
Persoonlijk zou ik direct een wat grotere trafo kopen, omdat de starstet-trafo's vaak erg weinig vermogen hebben en meestal maar 1 of 2 loc's aankunnen.

Je hebt nog niet ingevuld waar je woont, zodat er wellicht iemand in de directere omgeving je op weg kan helpen met het opstarten.

John
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hm ja, ik heb al een Startset Nr. 29231 Digital op het oog, die zou 4 locs kunnen sturen. Ik hoop wel dat die ouwe locs ook digitaal gaan?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hallo Bart,
ik zie dat je woont in oudenaarde! ik woon in Gent!

je oude loks zal je wel een decoder moeten inbouwen. als je de decoder koopt dan kan ik hem wel instaleren in de loc :lol:

ik denk dat je je locs eens volledig zal moeten ontleden en in de wasbenzine leggen, schrobben maar!

Groetjes,
Alexander
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Ga je deze set nieuw kopen, vraag dan om de trafo om te wisselen voor een zwaardere van 60 va. Dan kan je misschien 4 treinen tegelijk laten rijden maar niet met de bijgevoegde van 18 va.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op vrijdag 13 november 2009, 16:17:13

en lang rijtuig 515 023-0


Citaat van: VT601 op vrijdag 13 november 2009, 16:38:32

Het rijtuig is een bijwagen van het accutreinstel van de DB.


Als het nummer met 515 begint is het geen bijwagen maar een accumotorwagen, artikelnr 3028.
De bijwagen die hierbij hoort begint met 815, artikelnr. 4028.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Je koop een huis, en dan blijkt er een spoorbaan op zolder te liggen?
Met loks?

Als de loks het niet doen zijn dat verborgen gebreken toch?

groet, Bram
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Haha, dan zou ik de verkoper van mijn huis laten opdraaien om mijn locs te herstellen, good thinking :-)

Wel, ik moet zeggen dat ik ietwat onder de indruk ben vd kennis hier, voor een bleu als ik zijn die termen hier dus chinees hé.
Ik zal het voorstel van Alexander alvast onthouden voor de installatie van eventuele decoders maar ik zou denk ik eerst moeten weten of de locs het doen op een analoge baan (zeg ik het goed?)

Kan iemand me nog zeggen wat het verschil is tussen digitaal aansturen en analoog?? Wat is gemakkelijker om te leren?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hallo,

het verschil tussen digitaal en analoog is nogal groot.
als je bij het analoge systeem 2 treinen op 1 baan hebt staan met 1 analoge transfo rijden de 2 treinen tegelijk, je kan ze dus niet elk afzonderlijk laten rijden. Bij het digitale systeem heeft elke trein een nummer gekregen. bv. bij een control unit moet je het nummer intypen van die trein en dan kan je met hem alleen rijden(tenzij er een andere trein hetzelfde decodernummer heeft)
het makkelijkste is eigenlijk gewoon analoog want dat is gewoon draaien aan de knop en je trein(en) rijd(en). als je het digitale onder de knie hebt wil je niets anders dan digitaal.

Groetjes,
Alexander
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Het verschil....


Kort door de bocht uitleg:
Analoog: Er wordt spanning op de baan gezet in meer of mindere mate door aan de rijregelaar te draaien, alle loks zullen hierop reageren.
Voor de bedinging van seinen wissels etc. moeten deze allen met draden worden verbonden naar de bedingingspanelen, veel draad dus.

Digitaal: Er staat constant spanning op de baan, de digitale centrale stuurt digitale informatie mee die per adres wordt ingesteld, elke lok heeft een decoder met een eigen adres (bv nr. 21) de decoder leest alleen de info die voor zijn adres bedoeld is. Elke lok wordt dus met één regelapparaat apart bestuurd.
Seinen en wissels worden aangesloten op een decoder (ergens onder de baan) vanuit deze decoder lopen slechts enkele draden naar je bedingspaneel.

Digitaal is wat mij betreft zeker het overwegen waard, het biedt grote voordelen en haakt in op de actuele stand der techniek, wel moeten analoge loks eerst worden omgebouwd met een decoder, reken op rond de 35 Euro per lok als je het zelf doet.

Voor verdere info, is er veel op dit forum te vinden.

groet, Bram


Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Bedankt! Heel wat opzoekingswerk en een beetje denkwerk voor de boeg dus.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hallo StGermain,

zou het mogelijk zijn om eens foto van de baan te maken?
Ben wel erg nieuwsgierig naar zulke vondsten.
Zou me erg tof lijken om een huis te kopen met modelbaan erin.

Met spoorse groeten,

Andreas
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op vrijdag 13 november 2009, 16:17:13
Toen we ons huis kochten vonden we op zolder nog een grote modelspoorbaan die blijkbaar al in jaren niet meer gebruikt was. De locs en wagons stonden er nog op en sommige zaten in een doos. De tafel was niet meer aangesloten want overal hangen (nog steeds) losse kabeltjes.

Echt gaaf om zo een nieuwe hobby te beginnen 8) 8)
(Spookt het mischien op zolder en laat de vorige (overleden) bewoner s'nacht de treintjes rijden? :mrgreen:)

Dirk-Jan
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
hey,

als je je locs een keer nagekeken wilt hebben, kun je ze wel naar me opsturen of afgeven. Dan haal ik ze helemaal uit elkaar, reinigen, hermonteren (en evt nieuwe onderdelen aanbrengen) en smeren.

Wel gaaf dat ze dat gewoon achterlaten in het huis zeg! jammer dat wij een nieuwbouwhuis gekocht hebben. Daar krijg je zoiets niet bij.


Roy
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: Big-Roy op zaterdag 14 november 2009, 15:15:00
Wel gaaf dat ze dat gewoon achterlaten in het huis zeg! jammer dat wij een nieuwbouwhuis gekocht hebben. Daar krijg je zoiets niet bij.

Misschien kun je het, net als een keuken, tegen een meerprijs er bij bestellen :lol:

Ik zou inderdaad ook voor digitaal gaan. Ik heb dat ook gedaan, al heel wat jaartjes geleden en ik heb er geen spijt van.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op vrijdag 13 november 2009, 16:17:13
Toen we ons huis kochten vonden we op zolder nog een grote modelspoorbaan die blijkbaar al in jaren niet meer gebruikt was. De locs en wagons stonden er nog op en sommige zaten in een doos.

Heb je in de kelder ook al naar verbogen schatten gezocht? :D
Dat maak je toch zelden mee, dat je een spoorbaan op zolder vindt. :shock:
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Inderdaad mijn treinbaan staat in een slaapkamer. Ik heb gene zolder alleen een vochtige kelder vandaar de baan in een slaapkamer.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: Rocopop op zaterdag 14 november 2009, 13:48:36
Hallo StGermain,

zou het mogelijk zijn om eens foto van de baan te maken?
Ben wel erg nieuwsgierig naar zulke vondsten.
Zou me erg tof lijken om een huis te kopen met modelbaan erin.

Met spoorse groeten,

Andreas

Ik zal eens een fotootje maken van de restanten ... wordt vervolgd.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 november 2009, 18:14:38
Heb je in de kelder ook al naar verbogen schatten gezocht? :D
Dat maak je toch zelden mee, dat je een spoorbaan op zolder vindt. :shock:

Tja, in Duitsland is het geloof ik meer regel dan uitzondering, er gaat geen dag voorbij of op BuyBuy Duitsland staat wel een "Dachbodenfund" of een "Kellerfund".......de toestand is er dan ook vaak naar  :lol:

waarom "vind" IK nou nooit eens wat ? groet, henk Vos
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Das heel simpel omdat gij juist zoals ik steeds op de verkeerde plaatsen komt.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: Bordertrain op zondag 15 november 2009, 16:03:10
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 november 2009, 18:14:38
Heb je in de kelder ook al naar verbogen schatten gezocht? :D
Dat maak je toch zelden mee, dat je een spoorbaan op zolder vindt. :shock:

Tja, in Duitsland is het geloof ik meer regel dan uitzondering, er gaat geen dag voorbij of op BuyBuy Duitsland staat wel een "Dachbodenfund" of een "Kellerfund".......de toestand is er dan ook vaak naar  :lol:

waarom "vind" IK nou nooit eens wat ? groet, henk Vos

Ok dan, voor de nieuwsgierigen onder ons. De link naar de spoortafelfoto's vinden jullie op http://basica.be/rail. De locs en wagons staan er niet op hoor, zitten al in een doos.

Ik denk een nieuwe tafel op te starten met Belgische treinstellen. Ik weet van een andere enthousiasteling dat Roco en Marklin hier de meeste keuze bieden. Maar ben er nog niet uit of ik nu AC of DC stellen moet kiezen. Iemand idee?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Je mag jezelf wel gelukkig prijzen als je zoiets vindt!!

Het lijkt nu net een rampgebied na een orkaan of zoiets. Dus dat heb je al! :lol:
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Ik zie allemaal m-rails liggen.
(er zijn zat 3-railers die erbij zweren :D)
Zal je wel allemaal moeten 'behandelen', zo te zien.
Als je het gebruiken wil, is er eigenlijk geen keus, dan heb je 3-railspullen nodig.
Naast M* hebben alle grote(re) merken wel 3-rail modellen in het programma.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: huub op zondag 15 november 2009, 19:45:37
Ik zie allemaal m-rails liggen.
(er zijn zat 3-railers die erbij zweren :D)
Zal je wel allemaal moeten 'behandelen', zo te zien.
Als je het gebruiken wil, is er eigenlijk geen keus, dan heb je 3-railspullen nodig.
Naast M* hebben alle grote(re) merken wel 3-rail modellen in het programma.


Bedoel je dat ik die rails zou kunnen herbruiken als ik mijn nieuwe baan bouw met een digitaal 2 of 3-rail systeem? Dat zou anders wel meegenomen zijn.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hallo,
ik vindt persoonlijk als je belgisch gaat rijden dat je 2rail zult moeten kiezen en het merk LS models. de 2rail is het goedkoopste en voor de belgische locs ook het meest beschikbaar.

Groetjes,
Alexander
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op zondag 15 november 2009, 21:51:57
Hallo,
ik vindt persoonlijk als je belgisch gaat rijden dat je 2rail zult moeten kiezen en het merk LS models. de 2rail is het goedkoopste en voor de belgische locs ook het meest beschikbaar.

Groetjes,
Alexander

Bedankt Alexander; ik denk dat de keus bijna gemaakt is. 2-rail digitaal. Zou ik marklin locs met lsmodel kunnen mixen op één baan?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Märklin = 3 rail, LS models = 2 rail dan zou je direct moeten ombouwen . Wat je gevonden hebt is M rail van Märklin en dat is 3 rail waarom dan veranderen naar andere rails. Of ga je gewoon alle rails vervangen door rails voor het 2 rail systeem.  :?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op zondag 15 november 2009, 22:17:36
ik denk dat de keus bijna gemaakt is. 2-rail digitaal. Zou ik marklin locs met lsmodel kunnen mixen op één baan?
Dat gaat niet lukken, 3-rail-loks en ook wagons (Märklin) kunnen helemaal niet op een 2-rail-systeem; ze maken gewoon kortsluiting. Voor wagons zijn er meestal wel aangepaste wielen beschikbaar.

Als je voor 2-rail kiest, heb je aan de gevonden rails helemaal niks.
Niet dat het nou zo'n groot verlies zou zijn als ik de staat zie waarin ze verkeren....

Andersom:
Verder kunnen 2-rail-loks niet op Märklin-rails rijden; ze missen in de eerste plaats de sleper.
Dan kan je nog problemen verwachten met de iets andere afstand tussen de wielen en de flenshoogte van die wielen.
Ombouw is moeizaam en soms onmogelijk  :? (ervaring).

2-rail wagons en rijtuigen zijn meestal wel bruikbaar op M*rails, eventueel andere wielen en klaar (sommige merken bieden dit gratis aan).

Voor digitaal zijn de verschillen niet meer haarscherp.....
Märklin werkt volgens het Motorola-systeem en 2-rail fabrikanten gebruiken meestal het DCC-systeem.
Er zijn besturingen die beide soorten aan kunnen en er zijn ook lokdecoders die beide soorten aan kunnen.
Maar dat zijn losse decoders (om een lok digitaal te maken), helaas zijn nieuwe M*loks niet geschikt voor DCC.

Nog een tip:
Als je meer over 2-rail lezen wil, kan je ook eens op het Beneluxforum kijken (of aanmelden); daar zitten veel meer 2-railers dan hier. Maar wel ook hier blijven hè !


Succes en wijsheid gewenst met je keuze  :D en als er nog meer vragen zijn: gewoon stellen !
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: Johnnytrein op maandag 16 november 2009, 07:25:36
Märklin = 3 rail, LS models = 2 rail dan zou je direct moeten ombouwen . Wat je gevonden hebt is M rail van Märklin en dat is 3 rail waarom dan veranderen naar andere rails. Of ga je gewoon alle rails vervangen door rails voor het 2 rail systeem.  :?

Neen, ik zou liever de bestaande M rails gebruiken want ik heb er nog een doos vol van ook.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: huub op maandag 16 november 2009, 08:09:39
Citaat van: stgermain op zondag 15 november 2009, 22:17:36
ik denk dat de keus bijna gemaakt is. 2-rail digitaal. Zou ik marklin locs met lsmodel kunnen mixen op één baan?
Dat gaat niet lukken, 3-rail-loks en ook wagons (Märklin) kunnen helemaal niet op een 2-rail-systeem; ze maken gewoon kortsluiting. Voor wagons zijn er meestal wel aangepaste wielen beschikbaar.

Als je voor 2-rail kiest, heb je aan de gevonden rails helemaal niks.
Niet dat het nou zo'n groot verlies zou zijn als ik de staat zie waarin ze verkeren....

Andersom:
Verder kunnen 2-rail-loks niet op Märklin-rails rijden; ze missen in de eerste plaats de sleper.
Dan kan je nog problemen verwachten met de iets andere afstand tussen de wielen en de flenshoogte van die wielen.
Ombouw is moeizaam en soms onmogelijk  :? (ervaring).

2-rail wagons en rijtuigen zijn meestal wel bruikbaar op M*rails, eventueel andere wielen en klaar (sommige merken bieden dit gratis aan).

Voor digitaal zijn de verschillen niet meer haarscherp.....
Märklin werkt volgens het Motorola-systeem en 2-rail fabrikanten gebruiken meestal het DCC-systeem.
Er zijn besturingen die beide soorten aan kunnen en er zijn ook lokdecoders die beide soorten aan kunnen.
Maar dat zijn losse decoders (om een lok digitaal te maken), helaas zijn nieuwe M*loks niet geschikt voor DCC.

Nog een tip:
Als je meer over 2-rail lezen wil, kan je ook eens op het Beneluxforum kijken (of aanmelden); daar zitten veel meer 2-railers dan hier. Maar wel ook hier blijven hè !


Succes en wijsheid gewenst met je keuze  :D en als er nog meer vragen zijn: gewoon stellen !


Bedankt Huub.
Het wordt er niet gemakkelijker op hoor. Aan de ene kant lig ik daar nu met die (weliswaar oude veroeste) M-rails en aan de andere kant biedt denk ik inderdaad LSM de breedste keuze om Belgisch te rijden.

De (ook weer) oude locjes die ik heb zijn ook allemaal Marklin (niet digitaal dus) en die zou ik ook graag digitaal rijklaar krijgen. Deze hobby is echt wel moeilijk hoor voor beginners..
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hallo,
LS models heeft ook AC locomotieven en wagons die op marklin kunnen rijden maar ze zijn meestal wel 20 euro duurder :(

Groetjes,
alexander
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Alle loc's die zijn uitgebracht door LS Models zijn verkrijgbaar voor 3 rail.
p.s. nu effe mijn zolder gaan uitpluizen of daar niets te vinden is... :lol:
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op maandag 16 november 2009, 15:48:11
Hallo,
LS models heeft ook AC locomotieven en wagons die op marklin kunnen rijden maar ze zijn meestal wel 20 euro duurder :(

Groetjes,
alexander

Is het misschien zo dat er in de 3-railversies wel decoders zitten en in de 2-rail niet ?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op maandag 16 november 2009, 12:08:50
Het wordt er niet gemakkelijker op hoor. Aan de ene kant lig ik daar nu met die (weliswaar oude veroeste) M-rails en aan de andere kant biedt denk ik inderdaad LSM de breedste keuze om Belgisch te rijden.

De (ook weer) oude locjes die ik heb zijn ook allemaal Marklin (niet digitaal dus) en die zou ik ook graag digitaal rijklaar krijgen. Deze hobby is echt wel moeilijk hoor voor beginners..

Als die rails echt geroest is, lijkt het me beter er van af te zien om ze te gebruiken, of je moet er veel tijd in steken en of ze dan lang goed blijven weet ik niet.

En oude M* loks kan je NIET ombouwen naar 2-rail.
Ze zijn wel om te bouwen naar digitaal, mits in goede staat (gebracht).
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: huub op maandag 16 november 2009, 18:16:53
Citaat van: stgermain op maandag 16 november 2009, 12:08:50
Het wordt er niet gemakkelijker op hoor. Aan de ene kant lig ik daar nu met die (weliswaar oude veroeste) M-rails en aan de andere kant biedt denk ik inderdaad LSM de breedste keuze om Belgisch te rijden.

De (ook weer) oude locjes die ik heb zijn ook allemaal Marklin (niet digitaal dus) en die zou ik ook graag digitaal rijklaar krijgen. Deze hobby is echt wel moeilijk hoor voor beginners..

Als die rails echt geroest is, lijkt het me beter er van af te zien om ze te gebruiken, of je moet er veel tijd in steken en of ze dan lang goed blijven weet ik niet.

En oude M* loks kan je NIET ombouwen naar 2-rail.
Ze zijn wel om te bouwen naar digitaal, mits in goede staat (gebracht).

Mja, alle rails gaan opschuren zie ik nu ook niet echt zitten maar ik zou eerst nog even moeten kijken of alles met een roestlaagje bedekt is of niet.
Ombouw naar digitaal zeg je, dan is toch 2 en 3 rail mogelijk hé?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op maandag 16 november 2009, 19:40:47
Mja, alle rails gaan opschuren zie ik nu ook niet echt zitten maar ik zou eerst nog even moeten kijken of alles met een roestlaagje bedekt is of niet.
Ombouw naar digitaal zeg je, dan is toch 2 en 3 rail mogelijk hé?

Dat zeg ik !

Oude M*loks kan je voorzien van een ombouwsetje van ESU, kosten ongeveer 36 Euro.
Dan werken ze op beide systemen. (in de set zit een ESU multiprotocol-decoder type 52610)

Nieuwe M*loks zijn digitaal, werken alleen op M*systeem

2-rail loks van b.v. Roco zijn analoog (rijden op gelijkspanning) met de mogelijkheid er een decoder in te prikken, nieuwe zijn meestal al voorbereid. Alleen een decoder nodig, die kost los ca. 25 Euro.
De 52610 bij 8-polige stekkertjes en bij de 21-polige hoort een ESU 52614 - zelfde ding - andere stekker.

NB ik noem maar deze decoders om dat ik, en velen met mij, er prima ervaringen mee hebben.
Ze werken op het M*systeem en ook DCC (en ook selectrix trouwens)
Er zijn natuurlijk veel andere mogelijkheden.....

Zoals ik al probeerde duidelijk te maken, het draait eerst om de keuze 2 of 3 rail.
De plek onder de lok waar de 2 voedingsaansluitingen gemaakt worden, zijn afwijkend:

Bij 2 rail zijn dat de linker en de rechter spoorstaaf,
Bij 3 rail zijn dat beide spoorstaven(zitten elektrisch aan elkaar) en de middencontacten (puko's).
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Beste stgermain,

ik denk dat het het meest eenvoudig is als je de rails eerst eens schoonmaakt met een goede reiniger (niet gaan schuren of zo, maar gewoon goed schoonmaken).
daarna kun kijken of ze nog bruikbaar zijn. een beetje roest is niet erg, verroest = weggooien.

Stap 2:
probeer je lokjes met een gewone Marklin-trafo analoog rijdend te krijgen.
als dat lukt, kun je een losse baan opbouwen en kijken of het nog steeds leuk is.

Stap 3:
koop een paar digitale loc's van Marklin (of andere AC-modellen) en rij nog een tijdje analoog.
wanneer je wat verder ingevoerd ben kun je hetzij je loc's laten of zelf ombouwen naar digitaal.
(je rijdt nog steeds analoog)
Kijk of je het financieel de moeite waard vindt. Ombouwen naar digitaal kost je globaal tussen de 40,00 en 100,00 Euro afhankelijk van merk en type decoder.

Stap 4:
koop dan eens een startset met een Mobile Station of wellicht een Daisy van Uhlenbrock.
Daarmee kun je je eerste digitale stapjes zetten.
Mocht je nog steeds met M-rail willen rijden, geen probleem. Wil je overstappen naar bijv C-rail, dan kan dan ook nog.

Stap 5:
Tijd voor een meer vastere baan, met wellicht een CS1 of CS2 van Marklin, een Intellibox van Uhlenbrock of een andere centrale.

Veel beginners plezier gewenst.

John
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: VT601 op maandag 16 november 2009, 22:04:44
Beste stgermain,

ik denk dat het het meest eenvoudig is als je de rails eerst eens schoonmaakt met een goede reiniger (niet gaan schuren of zo, maar gewoon goed schoonmaken).
daarna kun kijken of ze nog bruikbaar zijn. een beetje roest is niet erg, verroest = weggooien.

Stap 2:
probeer je lokjes met een gewone Marklin-trafo analoog rijdend te krijgen.
als dat lukt, kun je een losse baan opbouwen en kijken of het nog steeds leuk is.

Stap 3:
koop een paar digitale loc's van Marklin (of andere AC-modellen) en rij nog een tijdje analoog.
wanneer je wat verder ingevoerd ben kun je hetzij je loc's laten of zelf ombouwen naar digitaal.
(je rijdt nog steeds analoog)
Kijk of je het financieel de moeite waard vindt. Ombouwen naar digitaal kost je globaal tussen de 40,00 en 100,00 Euro afhankelijk van merk en type decoder.

Stap 4:
koop dan eens een startset met een Mobile Station of wellicht een Daisy van Uhlenbrock.
Daarmee kun je je eerste digitale stapjes zetten.
Mocht je nog steeds met M-rail willen rijden, geen probleem. Wil je overstappen naar bijv C-rail, dan kan dan ook nog.

Stap 5:
Tijd voor een meer vastere baan, met wellicht een CS1 of CS2 van Marklin, een Intellibox van Uhlenbrock of een andere centrale.

Veel beginners plezier gewenst.

John


Hoi John,

Je hebt goed inzicht in mijn probleem! En jouw stappenplan ga ik zeker ergens apart moeten noteren hoor, misschien dat ik het op deze manier probeer.
Bedankt!
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Hoi nogmaals,

Ik heb me dus een Trafo gekocht (Temsi) en deze op mijn oude spoorbaan aangesloten. Eerst nog vlug wat rails verlegd wat er zaten onderbrekingen in de sporen. voor de rest heb ik ze nog niet gekuist.
Als ik nu die Trafo aansluit, geeft maar één locomotief een teken van leven. Hij knippert met zijn lichten, zoemt eventjes en dooft weer uit (hij rijdt niet dus).
Enig idee?
Heb ik nog een onderbreking in het traject? Heb ik de kabeltjes verkeerd aangesloten aan de Trafo?

Bart
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: stgermain op zondag 29 november 2009, 17:32:05Ik heb me dus een Trafo gekocht (Temsi) en deze op mijn oude spoorbaan aangesloten. Eerst nog vlug wat rails verlegd wat er zaten onderbrekingen in de sporen. voor de rest heb ik ze nog niet gekuist.

Begin eens de adviezen die je krijgt op te volgen i.p.v. elke keer een nieuwe vraag te stellen. Poetsen dus en je rail netjes aan elkaar aansluiten. Stukje voor stukje en proefrijden zodat je weet waar een eventuele onderbreking zit.

Gr, Ben.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: woutje op zondag 29 november 2009, 17:40:09
Citaat van: stgermain op zondag 29 november 2009, 17:32:05Ik heb me dus een Trafo gekocht (Temsi) en deze op mijn oude spoorbaan aangesloten. Eerst nog vlug wat rails verlegd wat er zaten onderbrekingen in de sporen. voor de rest heb ik ze nog niet gekuist.

Begin eens de adviezen die je krijgt op te volgen i.p.v. elke keer een nieuwe vraag te stellen. Poetsen dus en je rail netjes aan elkaar aansluiten. Stukje voor stukje en proefrijden zodat je weet waar een eventuele onderbreking zit.

Gr, Ben.

Ik weet het, je hebt gelijk, maar ik zou zo graag weten of die dingen nog rijden hé.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Een Temsi trafo ??? geeft die wisselspanning of heb ik iets gemist waarom geen Märklintrafo?
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: Johnnytrein op zondag 29 november 2009, 18:09:33
Een Temsi trafo ??? geeft die wisselspanning of heb ik iets gemist waarom geen Märklintrafo?
Volgens de verkoper ging die ook op Marklin M-rail. De Temsi kan ook 2 locs aansturen ipv 2 aparte trafo's te kopen.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Ben het helemaal eens met het advies van Woutje ! Rails en locs goed reinigen, bijvoorbeeld met siliconen spray de rails reinigen en daarna ontvetten met bijv. wasbenzine. In aansluiting de bovenzijde v.d.rails licht schuren met een speciaal schuurblokje (ook de +-contacten v.d.middenrail).
Wat de locs betreft, de koolborstels v.d. motor vernieuwen daar deze na zoveel jaren niet gebruik waarschijnlijk "week" zijn geworden, enz.enz.
Nuttige tips zie;

http://www.nproject.org/nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html

In een later stadium een C-Rail setje aanschaffen om kennis te maken met het gedigitaliseerd rijden.
M-rail kun je zonodig combineren met C-Rail, hiervoor zijn overgangsrails van Marklin beschikbaar.

succes toegewenst.
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Johnnytrein schreef:

CiteerEen Temsi trafo ??? geeft die wisselspanning of heb ik iets gemist waarom geen Märklintrafo?

Een Temsi-trafo is een trafo van een Nederlandse fabriek uit Hengelo, die vanaf de jaren 60 verschillende trafo's maakte voor zowel wisselstroom als gelijkstroom.
Hierbij waren ook trafo's met twee regelknoppen van 3 Amp.

Ik gebruik ze zelf al jaren en ze bevallen prima. Voor mijn Dremel en Soldeerbout gebruik ik de regelbare uitgang van een gelijkstroommodel.
Voor de treinen gebruik is 2 Amp en 3 Amp modellen. Ook als voeding van de 6021.

Je ziet ze in NL vaak nog wel op beurzen.

John
Re:Marklin newbie - tips gevraagd
Citaat van: tummy op zondag 29 november 2009, 23:29:42
Ben het helemaal eens met het advies van Woutje ! Rails en locs goed reinigen, bijvoorbeeld met siliconen spray de rails reinigen en daarna ontvetten met bijv. wasbenzine. In aansluiting de bovenzijde v.d.rails licht schuren met een speciaal schuurblokje (ook de +-contacten v.d.middenrail).
Wat de locs betreft, de koolborstels v.d. motor vernieuwen daar deze na zoveel jaren niet gebruik waarschijnlijk "week" zijn geworden, enz.enz.
Nuttige tips zie;

http://www.nproject.org/nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html

In een later stadium een C-Rail setje aanschaffen om kennis te maken met het gedigitaliseerd rijden.
M-rail kun je zonodig combineren met C-Rail, hiervoor zijn overgangsrails van Marklin beschikbaar.

succes toegewenst.

Bedankt en ....jeetjemina. Rails poetsen tot daar toe maar de koolborstels vervangen vd motor  :shock: lijkt me meer iets voor gevorderden. Jammer dat ik nog in de verbouwing zit thuis want heb nog steeds geen eigen plekje om de onderhoud te doen. Ik ben zelfs ernstig aan't overwegen om niets van dit materiaal te gebruiken en direct op kleinere schaal met een N-baan te starten (als de zolder ingericht geraakt tenminste).