Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waarom een module baan?

Gestart door DEBORA0517 vrijdag 13 november 2009, 12:44:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom een module baan?
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Waarom een module baan?
Hallo banenbouwers.
Ik zie vaak dat iemand bezig is een module baan te maken.
Mijn vraag is waarom een module baan,je neemt hem toch niet mee als je ergens  naar toe gaat?
Je maakt hem toch ook niet omdat je misschien gaat verhuizen,dan maak je toch weer een nieuw ontwerp.
Groet Harrie
Re:Waarom een module baan?
om ze ooit mee te doen naar een tentoonstelling
Re:Waarom een module baan?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Waarom een module baan?
Citaat van: DEBORA0517 op vrijdag 13 november 2009, 12:44:48
Je maakt hem toch ook niet omdat je misschien gaat verhuizen,dan maak je toch weer een nieuw ontwerp.
Groet Harrie

Dat is voor mij juist wel de reden om mijn baan modulair op te bouwen. Natuurlijk wel met eigen normen  :mrgreen:
Heb geen zin om bij verhuizing alles te moeten slopen en weer geheel op nieuw te beginnen.

Mvg, Johan
Re:Waarom een module baan?
je hebt modules en segmenten. Modules zijn genormd, bijvoorbeeld in een vereniging (M-Track, of voor DCC in duitsland bijvoorbeeld Fremo eva). De maatvoering van de uiteinden (en vaak ook de lengte) en alle electrische verbindingen zijn genormd, zodat alle modules van deze;lfde norm te koppelen zijn. Is best leuk om te doen, want dan kun je thuis aan je module werken en die in verenigingsverband rijden.
Segmenten zijn eigenlijk modules zinder norm, en zie je vaak bij mensen die al eens hebben moeten verhuizen en hun baan daraom hebben afgebroken. (zoals ik dus) Ik heb segmenten gebruikt, en sommige segmenten f=gaan nu vor de vierde keer gebruikt worden. Niet alles past natuurlijk in een nieuwe lokatie, maar tot nu toe altijd wel een paar. het leuke is dat je vrij vlug weer een stuk baan hebt, en verder geeft het ook de gelegenheid om nieuwe dingen te bouwen. Ouwe segmenten opfrissen gaat ook prima. Bovendie, aan een segment is het vaak ook makelijker wereken. Ik zet ze bijvoorbeeld op hun kant om aan de bedrading te werken. hoef ik niet op m'n rug onder de baan. Dat houdt natuurlijk op als het geheel is gekoppeld, maar bij de eerste bouw is dat reuze handig.

Walter
Re:Waarom een module baan?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Waarom een module baan?
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 13 november 2009, 13:06:09
Dat is voor mij juist wel de reden om mijn baan modulair op te bouwen. Natuurlijk wel met eigen normen  :mrgreen:
Heb geen zin om bij verhuizing alles te moeten slopen en weer geheel op nieuw te beginnen.

Ook dat is voor mij de reden om modulair op te bouwen en ook om regelmatig de baan te kunnen opruimen als mijn schoonfamilie op bezoek (lees te logeren) komt.
Re:Waarom een module baan?
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Waarom een module baan?
Toch nog een vraag erbij.
Hoe doen jullie dat met de bedrading?
Harrie
Re:Waarom een module baan?
Ik gebruik sub-D computer connectors voor de normale bekabeling, voor m'n 4 aderige ringleiding de power connectors voor diskdrives, kosten bijna niets en voldoen uitstekend. Je ziet ook vaak die ouderwtese 4 polige telefoonstekkers.
Re:Waarom een module baan?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Waarom een module baan?
Prima oplossing, Walter !

Sub-D connectors zijn prima, ze kunnen veel stroom voeren en zijn goedkoop in de aanschaf.
Ik zet alleen wat vraagtekens bij exemplaren die 23 cent of zo kosten.
Als je merkartikelen koopt, kan je bij de fabrikant specs op zoeken.....
Re:Waarom een module baan?
erikmiddel
gast

Re:Waarom een module baan?
Hallo,

Ik zit met interesse dit draadje te lezen en vraag me toch even af wat jullie bij die sub-D connectors bedoelen. Heeft iemand misschien een link of foto? Ik heb al even bij Conrad gekeken, mede omdat ik een modulebaan ga bouwen (uit noodzaak van een flizotrap). Is Conrad DE leverancier voor dit soort dingen?

Groetjes,

Erik
Re:Waarom een module baan?
Sub-D connectors: wikipedia laat ze zien

Conrad is niet de enige leverancier. In computerwinkels hebben ze ook vaak deze connectors, en eigenlijk alle elektronicawinkels.
Maar voor veel mensen is Conrad wel een makkelijke bron.
Re:Waarom een module baan?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Waarom een module baan?
Voor mij heeft een module baan een heel ander voordeel. Mijn huidige baan bestaat uit 5 modules

Module 1:Dubbele klimspiraal om 30 cm hoogte te kunnen overbruggen (1m x 1m)
Moduel 2: Stad (1,8m x 0,6m)
Module 3: Berg + brug (1,8m x 0,6m)
Module 4: Opstelspoor (1,8m x 0,6 m
Module 5: Dorp (1m x 1m)

De 5 modules zijn ieder voor een deel af, op dit moment ben ik met het berg deel bezig is nu voor 10% af en ik verwacht hier de komende winter mee bezig te zijn.
Aan module 5, het dorp heb ik nog niets gedaan, de stad, module 2 is voor 80% af

Bij mijn eerdere banen op één grote tafel was het eigenlijk nooit af, en voor dat het af was wilde ik al weer wat anders. Dus tot afwerken, verlichting, poppetjes enz. kwam het nooit.

Ik kan nu zelf bepalen waar ik mee bezig wil zijn, detail werk of grof werk, zo ben ik in de stad bezig om preisers te plaatsen en verlichting in de huizen aan het maken, terwijl ik bij het berg deel nog met de constructie bezig ben.
Re:Waarom een module baan?
Citaat van: erikmiddel op zaterdag 14 november 2009, 21:07:23Is Conrad DE leverancier voor dit soort dingen?
Conrad heeft ze in zijn programma. Zoek maar eens op sub connector.
Sub-D connectoren worden in de regel als interfaceconnector voor lage stromen gebruikt.
Voor grotere vermogens zijn er ook een soort sub-D high power connectoren die geschikt zijn voor stromen tot 30A.

Mvg,
Peter
Re:Waarom een module baan?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Waarom een module baan?
Citaat van: Freak op zaterdag 14 november 2009, 22:28:01
Voor grotere vermogens zijn er ook een soort sub-D high power connectoren die geschikt zijn voor stromen tot 30A.

Mvg,
Peter

Das meer geschikt voor LGB lijkt mij  :wink:

Mvg, Johan
Re:Waarom een module baan?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 14 november 2009, 23:32:21Das meer geschikt voor LGB lijkt mij  :wink:
Of voor Spoor 1. :wink:

Mvg,
Peter
Re:Waarom een module baan?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 14 november 2009, 23:32:21
Citaat van: Freak op zaterdag 14 november 2009, 22:28:01
Voor grotere vermogens zijn er ook een soort sub-D high power connectoren die geschikt zijn voor stromen tot 30A.

Mvg,
Peter

Das meer geschikt voor LGB lijkt mij  :wink:

Mvg, Johan
Citaat van: Freak op zaterdag 14 november 2009, 23:40:17
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 14 november 2009, 23:32:21Das meer geschikt voor LGB lijkt mij  :wink:
Of voor Spoor 1. :wink:

Mvg,
Peter

voor LGB en Spoor 1 lijkt mij
Re:Waarom een module baan?
erikmiddel
gast

Re:Waarom een module baan?
Dag,

Die sub-D connectoren lijken mij uiterst handig, wat het aansluiten van alle circuits in een klap te doen maakt. En voor de ringleiding is natuurlijk nog 1 extra plug te gebruiken.

Met deze modules, hoe is het nou handig om goede (onherkenbare) overgangen te maken. Want je kunt wel een berg splitsen (easy  :wink:) maar om de naad daartussen niet te laten zien, moeten toch trucs voor zijn?

Groetjes,

Erik