Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...

Gestart door ^Rook vrijdag 24 november 2006, 16:11:21

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hallo,

Mezelf zojuist even voorgesteld in the appropriate corner on this forum. En nu dus maar meteen mijn eerste ???-post:

Wat mij is opgevallen door veel spitten in de collectie van Märklin is het feit dat er maar zo weinig rijtuig- en wagon-modellen zijn uitgerust met werkende sluitlichten. Aangezien ik een belangrijk deel van de charme van een modelbaan toewijs aan de verlichting bij rijden in de schemering vind ik dit echt een gemis.

In principe zou ik elke trein die rijdt voorzien willen hebben van de (bij benadering) juiste verlichting. Dit betekent voor mij in ieder geval een loc met verlichting maar dus ook een eindrijtuig/-wagon met sluitlicht(en).

Nu dus het volgende: hoe deze sluitlichten te realiseren ? Heb momenteel twee wagonnetjes liggen die ik van verlichting zou willen voorzien. Te weten het groene bagage(?)-wagonnetje dat in de startset 29530 zat en een werkplaatswagentje van de DB (45072).

De tweede behoeft alleen binnenverlichting (deze komt te rijden in het midden van een goederentreintje met een stuk of 8 wagonnetjes achter een BR 55, zodoende dus ook een beetje licht in het midden van de trein). Daar wordt dus de grootste uitdaging om de sleper en massa-verbinding te monteren. Mogelijk is dat een goede leerschool voor latere aanpassingen. Tips ?

Bij de eerste wil ik echter zowel binnenverlichting als een sluitlichtje. Voor zover mijn kennis reikt dunkt me dat een dergelijke wagon in het echt voorzien zal zijn geweest van een externe sluitlantaarn. Nu weet ik dat Märklin vroeger (toen er alleen nog metalen buffertjes waren) van die losse sluitlantaarns in het assortiment had. Deze bestaan echter niet meer volgens de lokale Märklin-dealer. Weet iemand of er momenteel fabrikanten zijn die losse HO-scale (of bij benadering want die dingen van M* waren natuurlijk ook veel te groot) sluitlantaarntjes in hun programma hebben ? Of misschien handelaren/hobbyisten die dit zelf maken/verkopen ?

Het mooiste zou natuurlijk zo'n externe lantaarn zijn. Mocht dit echter niet realiseerbaar zijn dan dan zou ik in het achterschot gewoon een gaatje willen boren. Om achter dit gaatje vervolgens een rood lampje te monteren...OF...beter nog:
Achter dit gaatje iets plakken dat rood doorschijnt...zodat het lampje voor de witte binnenverlichting tevens het licht voor het rode sluitlichtje verzorgt. Zodoende slechts 1 lampje nodig...en ook niet nodig om het rode lampje binnenin helemaal lichtdicht af te dekken om ervoor te zorgen dat er geen rood licht door de raampjes schijnt. Iemand tips over welk materiaal te gebruiken voor het afdekken van het gaatje zodat er aan de buitenkant mooi helder rood licht doorschijnt ? Heb al een rode folie kunnen vinden in een hobbyshop maar deze kleur rood is te mat, het moet mooi helder rood zijn !

Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
CiteerIemand tips over welk materiaal te gebruiken voor het afdekken van het gaatje zodat er aan de buitenkant mooi helder rood licht doorschijnt ?

Rode cellofaan verpakkingen van bonbons.
Tip: koop een doosje bonbons voor je vriendin. Zij de bonbons, jij de verpakkingen. Allebei blij.  :wink:

Ik heb het ook zo gedaan, en ik moet zeggen: het werkt.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hey Gerard,

Bedankt voor de tip, Renate zal je dankbaar zijn ;) Heb je misschien een foto-tje van het (de) resultaat(en) bij jouw wagen(s) ?

Groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Ik ken het probleem, en ik weet de oplossing!

kijk hier eens!

of dit!

Groetjes,

Robbert
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
@Freak:

Het monteren van een sleper lijkt me inderdaad niet zo 1, 2, 3 te realiseren. Maar men leert met vallen en opstaan, it's worth a few tries !

@Robbert:

Geniale link Robbert ! Ze bestaan dus toch, Weinert moe'k hebben. Zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Over de benodigde electronica (gelijkrichter maken :?...ahum...jaja...oke) zullen vast nog posts volgen. Zo'n schema-tje is door mij wel enigszins te lezen maar met erg veel moeite. Eerst maar eens zo'n Weinert-setje aanschaffen.

Allen bedankt en wordt vervolgd !

Groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Als het monteren van een sleper niet mogelijk is, kun je ook een batterij variant overwegen.
Met een 1,5 AA-batterij , een rode Led, een weerstandje en een schakelaartje kom je al een heel eind.

John
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
@John:

Aan een batterij had ik ook reeds gedacht ja. Vermindert ook weer de weerstand op de baan. Maar het mooiste zou ik 't toch wel vinden om wel een sleper te monteren. Dit kan later bij treindetectie ook goed van pas komen. Maar als vangnet houd ik de batterij in gedachten. Bedankt voor het meedenken.

@Everybody else ;):
Heb na een klein uurtje zoeken helaas nog geen verkoper van Weinert-producten kunnen vinden. De heren van Weinert Modellbau dus maar even een mailtje gestuurd. Laten we hopen dat ze snel reageren met wat dealeradressen in Nederland. En anders misschien 12 december in Houten eens goed zoeken.

Groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
^Rook schreef:
CiteerHeb je misschien een foto-tje van het (de) resultaat(en) bij jouw wagen(s) ?

Rolf, helaas zit al mijn materiaal momenteel ingepakt wegens een a.s. renovatie van ons huis.
Ooit ziet alles weer het daglicht, maar dat gaat nog enige maanden duren :(.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Da's balen...maar wees in ieder geval blij dat jij wel een echt huis hebt om te kunnen renoveren, hahahaha...I should be so lucky !
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Er zijn "pielekes" die via de as gaan en dan schakelen . Dan kun je bij vooruit rijden rode sluitlichten hebben en bij achteruit rijden wit/gele . Ik heb dat zelf onder een silberling stam ( de stalen serie ) werkt perfect . Zelfde als bij Gerard , alles ingepakt vanwege de verhuizing en moeders vindt dat eerst het huis af moet en dan mag de trein
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
@Rolf

Weinert vind je terug bij Lokshop (www.lokshop.de), catalogus kan je daar ook raadplegen.

Gert
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Geachte Marklincollega's,

^Rook heeft wel gelijk. Binnenverlichting in personenrijtuigen is wel heel gangbaar maar het (ontbrekende) sluitlicht is de hekkensluiter/sluitpost in de begroting.

Mag ik inhaken op dit draadje en het tevens ook van toepassing laten zijn op personenrijtuigen?
Ik gooi maar eens een balletje op: Hoe krijg ik sluitlichten in bijvoorbeeld de Marklin 42643 IC-wagons?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Eigenlijk op dezelfde manier.
Binnenverlichting in de rijtuigen inbouwen, "gaatjes" van de sluitlichten openboren en aan de binnenzijde beplakken met rood doorschijnend materiaal.
Het licht van de binnenverlichting schijnt nu door de sluitlichten.

En als je de rijtuigen toch open hebt, kun je meteen aan de binnenzijde de tussendeuren aan het eind van die rijtuigen met "glas" afwerken. Ziet er ook meteen mooier uit.


En klaar is Tom.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Gerard,

Wat is het leven soms simpel ;-)
Ik ga het morgen gelijk maken.

Maar wat bedoelde je met het afwerken van de deurtjes met echt 'glas' in je laatste alinea?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Gewoon doorzichtig plastic aan de binnenzijde van de deuren lijmen.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Gerard,

De tip met de sluitlichtjes voor personenwagons (Gaatjes boren en afplakken met het rode plastic van bonbonverpakking) is simpel en doeltreffend.
Het was heel snel voor elkaar en het ziet er leuk uit :-)
Hartelijk dank.
(Ik moet alleen nog ff kijken hoe ik dat met m'n stammetje 4049 wagons doe)

Ennuh: m'n vrouw koopt zelf altijd al bonbons. Ik kan haar daar dus niet blij meer mee maken ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Tom,

Heeft u toevallig foto's ?

Groetjes,

Robbert
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Robbert,

Ik heb zelf geen digitale camera. Ik heb wel een Qtek 9100 van de baas, maar die maakt in het donker geen mooie foto's :-(
Maar ik zal het zo toch ff proberen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Zoals je al eerder zelf zei:
CiteerWat is het leven soms simpel
Ik vind het leuk om te lezen dat het allemaal gelukt is. Soms kun je met een paar simpele dingen verbluffende resultaten bereiken :wink:.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Robbert,

Ik heb zojuist een fotootje gemaakt en heb deze naar Sascha gemaild met het verzoek om deze foto te plaatsen.
Nogmaals, de fotokwaliteit is niet goed (De boompjes zijn in werkelijkheid groen, niet blauw), maar de sluitlichtjes zijn gelukkig wel duidelijk te zien.



Met dank aan Gerard voor de tip en Sascha voor het 'hosten' van de foto

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
@Tom:

Dat is netjes geworden zeg (en snel gedaan), my compliments.

Dit is dus in ieder geval duidelijk de methode als het gaat om sluitlichtjes bij wagens waar geen externe lantaarn op hoort/hoeft !
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Jah het is inderdaad mooi en snel gedaan!

Groetjes,

Robbert
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Inmiddels (met dank aan E-mailtje Huib Maaskant) een site gevonden die alle Weinert-producten voert en die tevens verzendt naar NL:

http://www.kleinserien.de

De verzendkosten zijn hoog (vind ik, kan normaal zijn hoor, geen ervaring met internationale post) met 21,00 als startbedrag. Maarrr...ze hebben veeeel hele leuke spulletjes (niet alleen Weinert) voor op de treintafel.

Kijk er eens rond zou ik zeggen, ook op de site van Weinert zelf (http://www.weinert-modellbau.de/). Zij hebben o.a. erg veel mooie ouderwetse vrachtwagenmodellen.

Groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Mijn lantaarntjes zijn inmiddels besteld, wacht met spanning op de komst !
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hallo Rolf,

Ik was vanmiddag bij H&H in Gouda. Zij leveren nu ook Weinert materiaal. Ik heb ook een aantal sluitlantaarntjes 4200 besteld. Zijn ze bij jou goed bevallen?

Groeten,

Ferdi.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hallo Ferdi,

Citaat van: duodenum op donderdag 26 juli 2007, 22:51:42
Ik was vanmiddag bij H&H in Gouda. Zij leveren nu ook Weinert materiaal.

Da's mooi :) Heb er toen met ze over gemailed maar waren ze nog niet zo ver.

CiteerIk heb ook een aantal sluitlantaarntjes 4200 besteld. Zijn ze bij jou goed bevallen?

Het is een gepriegel from hell maar zelf heb ik ze ondanks mijn getril al twee keer met succes kunnen toepassen. De lampjes en electronica gebruik ik niet, de tweede ronde dus 4201 besteld.

Zag onlangs dat ook Tams kleine sluitlantaarns (helemaal onderaan) in het assortiment heeft. Deze lijken me iets groter dan de Weinert variant maar toch ook schattig klein te zijn.

Succes met priegelen, het resultaat zal je bevallen denk ik...8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Geachte 3railcollega's,

Ik heb ff zitten zoeken naar Ledverlichting voor m'n Marklin D-wagons.
(Ik had de truc met de verpakking van bonbons al uitgevoerd, maar ik ben gewoon benieuwd of er inmiddels al standaard-sluitverlichtingssetjes op de markt zijn).

Het viel me zojuist namelijk op dat bij de Marklin IC wagonset 42643 en bij de Marklin 42647/42637 een soort aansluitpunt lijkt te zijn aan de beide uiteinden van het chassis.

Wie weet of er standaard-sluitverlichtingssetjes voor D-wagons bestaan?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hallo Tom,

Of deze bij D-rijtuigen horen weet ik niet. De losse lantaarns die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn Weinert 4200 (of 4201) en Tams ZSB-1. Volgens mij is er nog een derde maar die kan ik nie' meer vinden :|

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Om werkende sluitlichten te realiseren in één van m'n Silberlingen heb destijds een sluitlichtgeleider toegepast van Fleischmann. die paste precies onder het lampje ter hoogte van het balcon en de rode verlichte uiteinden passen precies in de openingen waar de sluitlichten waren aangegeven op de achterwand.

Een soortgelijk onderdeel is er blijkbaar ook van Trix de 6637, zie hier op Marktplaats
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hoi,

Kijk voor de gein hier eens !

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5386.msg74121#msg74121


Wie weet is het iets voor jullie ??

Mazzel,

Blackbird
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Jij hebt dat met een Fleischmann-setje gedaan heh. Dat setje is gewoon in de handel te verkrijgen :?: Heb je een type-nummertje voor geinteresseerden :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Robkop,

Ik heb naar de Marktplaats-advertentie van de Trix 6637 gekeken, maar vanaf de foto te zien past die niet in alle D-wagons.
Met name niet op de 'aansluiting' op het lichtgeleiderbalkje van de gangbare typen D-wagons.

Ik ben benieuwd naar het Fleischmann typenummer. (Opvallend dat Marklin zoiets blijkbaar niet in het assortiment heeft).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Heren,

Toen ik dat sluitlicht setje van Fleischmann ingebouwd heb, was dat een ding dat gewoon in de catalogus stond.
Later ben ik het niet meer tegengekomen.
Ik praat nu wel over de jaren '70.
Mogelijk bestaat het nog wel, alleen heb ik het later nergens meer gezien.
Het lijkt wel wat op die trix sluitlichtgeleider (6637).
De afstand van de rode lichtjes t.o.v elkaar was zodanig dat het paste in de Märklin Silberlingen, de afstand van het einde v.d. lichgeleider tot aan het inschijnpunt voor het lampje was precies voldoende om de afstand van kop tot middenbalkon te overbruggen, waar één van de lampjes voor de binnenverlichting gemonteerd zat.
Als ik nog ergens een nummer tegenkom van deze lichtgeleider voor sluitlicht zal ik dat zeker hier vermelden.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Robkop,

Zit de constructie van de binnenverlichting van een Marklin Silberlinge dan fundamenteel anders in elkaar dan de gemiddelde huidige D-wagon?
(Waarbij de lichtgeleiderbalk boven het interieur ligt)

Heb je er misschien een foto van?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Tom,

In die tijd had je voor rijtuigen verschillende mogelijkheden,
De eenvoudigste voor deze blikken rijtuigen was twee lamphouders 7077 die tussen de zijwanden ingeklemd werden en een sleper.
Lichtgeleiders waren er wel, maar niet voor alle type rijtuigen.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
tom, marklin heeft wel sluitverlichting kant en klaar artikel nummer 73407. maar je hebt wel binnenverlichting nodig.

GR mike
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Dag Mike,

Bedankt voor je reactie.

Ik had dit artikel al eens eerder gezocht en gevonden op de site van Marklin. Maar?
Past het ook in mijn eenvoudige D-wagons?
(Al lijkt het artikel, gezien de losse aansluitdraadjes, redelijk universeel. Daarnaast is er vanwege de Leds geen noodzaak tot fysieke 'aansluiting' op de lichtgeleider van de binnenverlichting).

Citaat uit de betreffende artikelomschrijving:
Citeerpassend op de UIC-x en TEE-rijtuigen van de nieuwe generatie in het Märklin H0-programma (rijtuiglengte 28,2 cm)

Dus? Wie heeft er Marklin 73407 in zijn/haar D-wagons gesmurft?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Geachte 3railcollega's,

Omdat de zogenaamde 'donkere dagen voor Kerst' er weer aan zitten te komen, wil ik dit draadje weer onder jullie aandacht brengen met de vraag:

Wie heeft er werkende sluitverlichting in zijn/haar D-wagons? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Ja inderdaad het liefst SMD ledjes (lekker priegelen)

In de wagon een stripje van Digirails, spanningvoerende koppelingen erbij, poppetjes erin, 2slepertjes onder het stammetje rijtuigen.

't kost een paar centen maar dan heb je ook wat moois, ook voor de donkere dagen met Kerst en daarna.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hallo Tom.
Citaat van: Tom op vrijdag 30 november 2007, 15:27:39
Wie heeft er werkende sluitverlichting in zijn/haar D-wagons? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik heb er ook een aantal maar dan gewoon compleet met sluitlichten gekocht! :lol:
O.a. Rheingold, Santa Fé Navajo.
Wel heb ik wat onderdelen liggen die ik tzt om wil zien te "toveren" naar sluitlichten voor de D-wagons die deze nog niet hebben.
Maar tot die tijd alleen nog maar de gekochte sets.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons 42623
Hallo Om hier sluitlichten in te krijgen ,kan je gewoon een sleper toepassen van marklin(wel kijken voor de juiste sleper ) en je boort de bestaande sluitlichten open en plaatst 2 leds van 1,8 of 2 m/m hierin ,de juiste weerstand ervoor en evt een brugcel en klaar is de wagons met sluitverlichting.
Kost wat tijd maar het resultaat is perfect.
Re: Sluitlichtjes rijtuigen en wagons...
Hallo,

Zijn al die onderdelen wel mooi weg te werken in een personenwagon?

Tom