Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

voor- en achteruit verschillende snelheden

Gestart door P Rehorst donderdag 12 november 2009, 10:36:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voor- en achteruit verschillende snelheden
Mede spoorders.

Ik heb een aantal lok's van marklin die vooruit veel harder rijden dan achteruit.
Ik heb de lok's schoon gemaakt het anker goed gereinigd, alles vetvrij gemaakt en er nieuwe koolborstels ingezet en de lok weer gesmeerd waar dit moet.

Maar de rij eigenschappen in de beide richtingen blijven heel verschillend, ook wisseld de snelheid, net als of de lok inhoud.

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het kan verhelpen?

Met vriendelijke groeten
P. Rehorst
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
Hallo Piet,

Ik vermoed dat je de snelheidverschillen hebt bij Delta modellen dus met modellen die geen lastgeregelde decoders hebben.
Heeft twee oorzaken.

1- slijtage van de koolborstels. Als je veel één richting oprijdt slijten de kooltjes éénzijdig af. Rij je dan de andere zijde op dan is de weerstand anders en dat heeft invloed op de draaisnelheid.

2- Het weg drukken van de zijdelingse speling in de tandwiel overbrenging. Bij de rijtichting worden de tandwielen bij het draaien tegen elkaar gedruk en bij de andere rijrichting juist van elkaar. Ik praat hier dus over de zijdelingse speling. Ook dit heeft merkbare invloed op de mechanische weerstand van de motor.
Je zou denken dan smeren met olie het probleem oplost maar het verergerd juist het probleem. De tandwielen draaien tegen elkaar en als het oppervlak van de tandwielen super glad zijn en er zit olie tussen dan gaat het juist kleven wat de weerstand aanmerkelijk vergroot.
Bij overvloedig smeren kan zelfs bij lastgeregelde decoders een probleem ontstaan met de kleef werking.

Oplossing voor zover het er is bij nietlastgeregelde decoders is goede koolborstels en spaarzaam smeren ook op de tandwielen.

Mvg, Johan
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
Als het om locs gaat met een wisselstroommotor (veldspoel dus geen permanentmagneet) kan het ook liggen in het verschil tussen de beide wikkelingen. Daar kun je verder weinig tegen doen (misschien eens een andere veldspoel proberen).

Groetjes,
Kiezel  :)
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
Hoi P.

Zijn je lok met DCM motoren uitgerust (Twee vierkante zwarte koolborstels) of nog met de oudere schijfcollector motoren (ronde koolborstels, waarvan één koporen)?
Die laatste hadden hier nog het meeste last van, omdat de koolbortsels nogal ruim in de houders zaten en ietwat konden kantelen.
Hierdoor sleten ze vaak schuin af en veroorzaakte zo het verschil in snelheden bij voor en achteruit.
Bij de DCM motoren zijn de borstelhouders veel beter passend en slijten de borstels min of meer symetrisch.

Het verhaal van Johan over het plakken van de tandwielen herken ik ook, maar dat was vaak in beide richtingen.
Ik heb dit bij één lok opgelost door op één tandwiel een heel dun (+0,2mm) plastik ringetje te lijmen met secondelijm.
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
Johan.

Ik rij met de gewone modellen dus niet de delta modellen.
Ik rij met het Selectrix systeem en al mijn lok's zijn uitgerust met decoders.


Kiezel

Al mijn lok's zijn voorzien van veldmagneten.


Ad

Ik rij met DCM motoren met veldmagneten




Groeten
Piet Rehorst
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
Ad, wat bedoel je met koporen?  "(ronde koolborstels, waarvan één koporen)?"