Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Draaischijf 7286 kapt ermee

Gestart door Peertje maandag 18 mei 2009, 17:19:55

Draaischijf 7286 kapt ermee
hallo,

Zomaar ineens is mijn draaischijf ermee gestopt. Zo draait ie nog met een loc erop en zo doet ie niets meer.
Geen idee waarom. Het motortje zoemt nog zachtjes, maar er is geen beweging meer in te krijgen.
Als ik met de hendle onder de brug de brug handmatig verder draai, gebeurt  er ook niets. Kabeltjes en stekkertjes mankeert ook niets aan.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn??  :?
En vooral wat kan ik doen om het ding weer gangs te krijgen.

Peer
Re:Draaischijf 7286 kapt ermee
Wat zijn de mogelijke problemen.
De sleepcontacten maken geen goed contact meer (vuil, contactdruk e.d.).
Decoder: Indien je in het bezit bent van een multimeter kun je eerst eens de spanning over de Elco van 2200 μF meten, deze dient +20V te zijn.
Maar de verdenking is: Één van de diodes die parallel en serie met de motor staan, de BC857 of BD677, of het IC PBL3717A.

Mvg,
Peter
Nou, het ding doet het niet meer.
Of nog steeds niet.
Kantacten zijn wel schoon en een decoder zit er niet in, want ik stuur henm analoog aan.
En Peter, sorry, maar van het 3e deel van je antwoord snap ik bar weinig (geen techneut)

Peer
Kan het niet zijn dat er gewoon in het mechaniekje (tandwieltjes??) iets tussen zit en dus dat het geblokkeerd word? Stukje hout/zaagsel oid?
Tenslotte, het motortje zoemt nog en "lijkt" dus niet kapot te zijn.
Ik ben ook geen techneut, maar dit kwam gewoon in mij op.

Succes

Mark
Volgens mij niet. Het ding is / lijkt schoon.
Hallo Peer,

Citaat van: Peertje op zaterdag 23 mei 2009, 13:27:44En Peter, sorry, maar van het 3e deel van je antwoord snap ik bar weinig (geen techneut)
Dus het tweede wel. Kan je wel de spanning over de elco meten ?.

Mvg,
Peter
Je schreef dat dat het geval kon zijn wanneer het euvel door de decoder veroorzaakt zou kunnen worden. Maar die zit er niet in.
Of snap ik je niet?
Peer,

Je hebt dus nog de analoge versie.
Indien je een spanning "los" op de motor zet draait deze dan wel ?.
Als het goed is zit er ook een relais op het printje onder in de draaibrug.

Mvg,
Peter
Peer,

Is er misschien op een van de aangesloten sporen een spoorstaaf ietsje doorgeschoven, zodat de draaischrijf daarachter blijft hangen?

Nico
Citaat van: Freak op maandag 18 mei 2009, 19:56:37
Wat zijn de mogelijke problemen.
De sleepcontacten maken geen goed contact meer (vuil, contactdruk e.d.).
Decoder: Indien je in het bezit bent van een multimeter kun je eerst eens de spanning over de Elco van 2200 μF meten, deze dient +20V te zijn.
Maar de verdenking is: Één van de diodes die parallel en serie met de motor staan, de BC857 of BD677, of het IC PBL3717A.
Mvg,
Peter

Hallo
Ik heb een 7686 gekocht 2dehands, maar een beetje jammer dat de verkoper een kapotte verkoopt. (maar dit ter zijde)
Ik constateer dat de IC PBL3717A doorgebrand is.
Nu is deze eenvoudig te vervangen en heb al eens eerder zoiets bij de hand gehad en weet dat een IC niet de wereld kost.
Nu mijn vraag:

Waar kun je de PBL3717A krijgen ?................of is er misschien iemand die zo`n IC heeft liggen ?

Mvg Jonny.
Hallo Jonny,

De PBL3717A is een stepper motor driver, kijk maar een bij onderstaande:

http://www.stuutenbruin.com/linea/lineair29.html

http://www.digikey.be/1/4/indexb434.html

http://www.psaparts.nl/pno/pbl3717a.html

Mvg,
Peter
Hallo Peter.

Bedankt, ik heb Stuut en Bruin even een mail gestuurd.
Nu nog hopen dat het hier daadwerkelijk aan ligt.
Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat zo`n IC doorbrand ?
Lijkt mij toch niet door intensief gebruik, maar echt verkeerd aansluiten kan in mijn beleving ook niet. (wat niet kan)

Ik laat nog wel even weten of het uiteindelijk goed is.

Mvg Jonny.
Hallo Jonny,

Citaat van: Jonny op zondag 15 november 2009, 11:58:18Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat zo`n IC doorbrand ?
De motor is aangesloten op de penaansluitingen 1 en 15 van het IC.
Verder zitten er ook nog enkele diodes in de draaibrug zelf, dus niet op de print. Meet die ook maar eens.

Mvg,
Peter
Citaat van: Freak op zondag 15 november 2009, 12:17:50
Citaat van: Jonny op zondag 15 november 2009, 11:58:18Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat zo`n IC doorbrand ?
De motor is aangesloten op de penaansluitingen 1 en 15 van het IC.
Verder zitten er ook nog enkele diodes in de draaibrug zelf, dus niet op de print. Meet die ook maar eens.

En controleer gelijk even de motor. Ziet deze eruit als op onderstaand plaatje verwijder dan even de ring. Mogelijk geeft deze af en toe een kortsluiting. Lijkt lastig maar is goed te doen.

Gr, Ben.

Bron: Sven Brandt
Hoe zit het eigenlijk feitelijk met de draaischijf van peremans?
Hallo.

Ik heb het onderdeeltje binnen en gelijk gemonteerd.
Helaas................de draaischijf klikt nu wel (alleen maar bij rechtsom linksom klikt hij niet) maar draait niet ?
Ik heb te weinig verstand van electronica om het 1 en ander door te meten. (dus ik denk dat het hier stopt voor mij......)
Heb de draaischijf op handbediening getest en geen probleem (kan feitelijk ook niet is nagenoeg nieuw), dus denk dat ergens in de decoder de aansturing naar de motor geen stroom doorlaat.
Iemand nog een idee ?......................anders toch maar naar Keuterman of gewoon weggooien.

Mvg Jonny.
hoho......, niet zomaar weggooien.......

ik meen mij te herinneren dat de decoder een bepaald voltage/ampere aan kan, en bij mij moet het nog laten nakijken :? heb ik het vermoeden dat de uitgang van de trafo, meegeleverd na de esu update op mijn cs 1, een te hoog voltage geeft en dat de decoder het uiteindelijk niet meer zo fijn vindt.....

bij mij tikt hij nu ook.....

wordt vervolgd,
Bij mij is hij aangesloten op een 6002 alleen de rijstroom komt uit de CS1R.
Echter heb ik daar mijn voltage ook beneden de 18volt staan.
Maar ik heb de decoder gekocht en hij was al defect alvorens ik hem had gebruikt. (wist ik ook niet, ik denk dat de verkoper dit had vergeten te vertellen..............laten we het daar maar op houden)
Optisch had ik waargenomen dat de PBL3717A defect was (zat een scheurtje in)
Nu zit er een nieuwe in en nu klikt hij alleen maar en draait niet.

Mvg Jonny.
Citaat van: Johnnytrein op zondag 15 november 2009, 16:45:29
Hoe zit het eigenlijk feitelijk met de draaischijf van peremans?

Die doet het inmiddels weer, dankzij de info van het forum!

Peer
Hallo  Peertje ,Jonny.

Is het niet simpeler om hem om te bouwen met een motordecoder :shock:
Op de site van ESU effe zoeken en daar staat een ombouw van een draaischijf met een gewone motordecoder.
Er worden alleen de schakelcontacten en de motor gebruikt, voor de rest niks.
Istie gelijk digitaal :D

Gr.Patrick
Hallo Jonny,

Heb je ook de diodes (in serie en parallel met de motor) gemeten ?.

Mvg,
Peter
Je zou er ook de decoder van moba digital kunnen inbouwen http://www.moba-digital.de/drehscheibe.htm zie filmke heb je er ook geluid bij. Ik overweeg deze ombouw ook.
Citaat van: Freak op donderdag 19 november 2009, 18:15:54
Hallo Jonny,

Heb je ook de diodes (in serie en parallel met de motor) gemeten ?.

Mvg,
Peter

Daar houd het dus op voor mij.
Heb geen idee wat ik moet doormeten hoe en wat de waarde is wat ik moet meten.(zijn dat die zwarte dingen met een rond gat erin ? )

Mvg J.Stokroos.
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 19 november 2009, 18:17:26
Je zou er ook de decoder van moba digital kunnen inbouwen http://www.moba-digital.de/drehscheibe.htm zie filmke heb je er ook geluid bij. Ik overweeg deze ombouw ook.

Ik gebruik deze decoder ook en heb daar goede ervaringen mee. De draaischijf draait zonder klik en het laatste stukje langzaam. Verder is het mogelijk om deze nog met werkende seinen uit te rusten. De ombouw is wel een beetje werk, maar dit is goed te doen.
Zelf heb ik deze bestel bij Boll's Modellbahn-Technik. Snelle levering en achteraf betalen.

Zie ook:

http://www.bmbtechnik.de/

http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

Mvg, Herwin

Hier draait de schijf ook op de Gert Boll decoder. Ombouw is inderdaad goed te doen en nog leuk werk ook.

Gr, Ben.