Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig een keertje bij jouw lokale stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  voor- en achteruit verschillende snelheden
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: voor- en achteruit verschillende snelheden  (gelezen 1058 keer)

P Rehorst

  • Gast
voor- en achteruit verschillende snelheden
« Gepost op: donderdag 12 november 2009, 10:36:31 »

Mede spoorders.

Ik heb een aantal lok's van marklin die vooruit veel harder rijden dan achteruit.
Ik heb de lok's schoon gemaakt het anker goed gereinigd, alles vetvrij gemaakt en er nieuwe koolborstels ingezet en de lok weer gesmeerd waar dit moet.

Maar de rij eigenschappen in de beide richtingen blijven heel verschillend, ook wisseld de snelheid, net als of de lok inhoud.

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het kan verhelpen?

Met vriendelijke groeten
P. Rehorst
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 november 2009, 10:51:01 »

Hallo Piet,

Ik vermoed dat je de snelheidverschillen hebt bij Delta modellen dus met modellen die geen lastgeregelde decoders hebben.
Heeft twee oorzaken.

1- slijtage van de koolborstels. Als je veel één richting oprijdt slijten de kooltjes éénzijdig af. Rij je dan de andere zijde op dan is de weerstand anders en dat heeft invloed op de draaisnelheid.

2- Het weg drukken van de zijdelingse speling in de tandwiel overbrenging. Bij de rijtichting worden de tandwielen bij het draaien tegen elkaar gedruk en bij de andere rijrichting juist van elkaar. Ik praat hier dus over de zijdelingse speling. Ook dit heeft merkbare invloed op de mechanische weerstand van de motor.
Je zou denken dan smeren met olie het probleem oplost maar het verergerd juist het probleem. De tandwielen draaien tegen elkaar en als het oppervlak van de tandwielen super glad zijn en er zit olie tussen dan gaat het juist kleven wat de weerstand aanmerkelijk vergroot.
Bij overvloedig smeren kan zelfs bij lastgeregelde decoders een probleem ontstaan met de kleef werking.

Oplossing voor zover het er is bij nietlastgeregelde decoders is goede koolborstels en spaarzaam smeren ook op de tandwielen.

Mvg, Johan
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 november 2009, 11:00:35 »

Als het om locs gaat met een wisselstroommotor (veldspoel dus geen permanentmagneet) kan het ook liggen in het verschil tussen de beide wikkelingen. Daar kun je verder weinig tegen doen (misschien eens een andere veldspoel proberen).

Groetjes,
Kiezel  :)
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 november 2009, 14:55:05 »

Hoi P.

Zijn je lok met DCM motoren uitgerust (Twee vierkante zwarte koolborstels) of nog met de oudere schijfcollector motoren (ronde koolborstels, waarvan één koporen)?
Die laatste hadden hier nog het meeste last van, omdat de koolbortsels nogal ruim in de houders zaten en ietwat konden kantelen.
Hierdoor sleten ze vaak schuin af en veroorzaakte zo het verschil in snelheden bij voor en achteruit.
Bij de DCM motoren zijn de borstelhouders veel beter passend en slijten de borstels min of meer symetrisch.

Het verhaal van Johan over het plakken van de tandwielen herken ik ook, maar dat was vaak in beide richtingen.
Ik heb dit bij één lok opgelost door op één tandwiel een heel dun (+0,2mm) plastik ringetje te lijmen met secondelijm.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

P Rehorst

  • Gast
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 november 2009, 15:54:16 »

Johan.

Ik rij met de gewone modellen dus niet de delta modellen.
Ik rij met het Selectrix systeem en al mijn lok's zijn uitgerust met decoders.


Kiezel

Al mijn lok's zijn voorzien van veldmagneten.


Ad

Ik rij met DCM motoren met veldmagneten




Groeten
Piet Rehorst
Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re:voor- en achteruit verschillende snelheden
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 19 november 2009, 09:02:51 »

Ad, wat bedoel je met koporen?  "(ronde koolborstels, waarvan één koporen)?"
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 24 queries.