Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wisselpuko's en fluistersleper

Gestart door Kroko14253 maandag 09 november 2009, 20:58:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselpuko's en fluistersleper
Hallo,

Ik plaats het hier maar even in. Mocht het toch ergens anders thuis horen dan wordt het wel verplaatst.
Goed. Waar gaat het over?

Tijdens het doen van een rytestje met de gelegde rails voor mijn nieuwe baan kwam er een probleempje aan het licht. Het gebruikte rytuig (stuurstandrytuig BCt) heeft een fluistersleper, korte versie. Deze bleek op enkele wissels te blijven steken. Analyse van het probleem liet zien, dat de sleper tegen gehouden wordt door een puko op de betreffende wissel (zowel Engelse als gewone).



Volg de puko's van de wissel links, van links naar rechts. Kijk goed, en je zult zien, dat er een wel hele lage "puko" tussen zit. (de rood omcirkelde) Het hoogteverschil tussen deze en de volgende is schijnbaar te groot. Ook op de Engelse wissel kwam dit voor. Gekke is, dat het slechts op 1 Engelse wissel voorkwam, terwijl ik toch alle 4 de Engelsen nieuw heb gekocht. Het probleem deed zich wel op alle gewone wissels voor. Enfin, ik heb het probleem opgelost door de groen omcirkelde puko's wat af te slijpen (schuurschijfje in de mini-boormachien) Ook de puko, vòòr de lage, op de gewone wissel heb ietsje verlaagd. Nu loopt het rytuig goed over de wissels, zonder stoten.

Ik heb het maar even hier neergezet. Mochten anderen op een dergelijk probleempje stuiten, hier is de oplossing.

Groetjes

Harry
Re:wisselpuko's en fluistersleper
Blausee-Mitholz
gast

Re:wisselpuko's en fluistersleper
Harry, dergelijk probleem heb ik ook wel eens bemerkt. Ik buig de betreffende puko iets om zodat ie ook iets lager wordt. Het zelfde wordt dus bereikt.
Komt dus meer voor.

Mvg, Johan