Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009

Gestart door rorail zondag 08 november 2009, 20:09:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
Enkele maanden geleden alweer deed ik in dit draadje verslag van de start van de eerste stappen van mijn nieuwe baan.
Door drukte en andere omstandigheden is het daarna stil gebleven.

Inmiddels zijn mijn plannen gewijzigd, dus het ontwerp als zodanig heb ik losgelaten.
Geïnspireerd door andere modules en diorama's, zoals van Wim N, heb ik de draad weer opgepakt en heb plannen gemaakt voor maar liefst 2 modules. In dit draadje wordt de nieuw te bouwen stationsmodule behandeld. Later zal ik ook een landschapsmodule bouwen.
De modules zijn vooral bedoeld voor het (opnieuw) leren werken met gereedschappen, materialen en technieken op het gebied van scenerybouw. Daarnaast moeten beide modules gekoppeld kunnen worden om zodoende enigzins te kunnen rijden en  nieuwe aanwinsten in een mooie omgeving te kunnen fotograferen.

De bak die ik al had gemaakt kon ik goed hergebruiken, doch er moest nog wel een stuk worden aangebouwd:



Vervolgens heb ik diverse proefopstellingen gemaakt van stadshuizen (ruim 30 jaar oud), straten en stoepen:






Tenslotte heb ik bepaald hoe de opstelling moet gaan worden. Daarvoor zijn de straten en stoepen op de definitieve plaats op maat gesneden en geplakt. Omdat ik niet alleen papieren straten van Faller gebruik maar ook papieren stoepen van Vollmer, ontstaat een veel te gering hoogteverschil tussen straat en stoep. Daarom heb ik vooraf op de plaats van de stoepen dik karton (van pizzadozen) geplakt, waarop de stoepen zijn aangebracht.



Vervolgens zijn de stadshuizen weer teruggeplaatst ter beoordeling van het resultaat.



De volgende stappen zijn het aanbrengen van een grasstrook tussen de rijbanen, het maken van een busstation, het fixeren en ballasten van de sporen en het aanbrengen van het middenperron. Daarna volgen de bovenleiding alsmede de details.
Maar dat komt in een update.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Ronald,

Ja dat is snel na een PBtje van gisteren heb je het gelijk maar aangepakt, dat is mannenpraat geweldig.
Gaat er leuk uit zien en gaat het zeker volgen, leuk trouwns die stadshuizen.

Veel succes verder.

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hee Wim,

Dat jij nu net als eerste reageert :P.

De stadshuizen zijn van Kibri. Deze hebben jaren in de catalogus gestaan. Mijn vader kocht ze ooit ergens rond 1970 of kort daarna. Ik had toen nog géén treinbaan (daarmee begon ik pas eind 1975), maar mijn vader had wel een Faller AMS baan (de verre voorloper van het FCS), met daarop allerlei huizen. Na verloop van tijd verdween de interesse in de AMS en ontstond mijn modelspoorhobby. Ik had direct een goede start want ik kon al die mooie huizen goed gebruiken.
Sinds het afbreken van mijn vaste baan uit mijn jeugd, in verband met het op kamers gaan, zijn alle huizen, net als de treinen, in dozen verdwenen en daar pas recent weer uit te voorschijn gehaald.
De perrondelen en het in opbouw zijnde seinhuis zijn wel nieuw.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module = UPDATE 20 november =
Na een weekje uitzieken van de (Mexicaanse?) griep vanavond maar weer eens aan de slag gegaan.

Eerst de bakstenen wand maar eens aangepakt. Opvallend is, dat de bekleding losraakt, wellicht te veel spuitlijm gebruikt waardoor het papier is gaan bollen. Dat moeten we nog oplossen.


Aan de boven- en onderzijde wil ik de wand een kader geven. Twee houten latten moeten hiertoe dienen. De bovenste lat is de borstwering, zodat eventueel langs het spoor wandelen personeel niet omlaag kan tuimelen.
Eerst een proefstukje spuitwerk: wat aan de donkere kant, maar niet verkeerd.


Dan beide latten maar even helemaal gespoten. Ik had nog geen ervaring met spuitbussen, dus er is wat overdadig te werk gegaan.


Vervolgens de latten provisorisch aangebracht. Dat oogt al een stuk beter.


Nu verder met de voorbereidingen van het vervolg van het wegdek en de aanleg van het busstation. Eerst de wegdelen (van Faller) op maat snijden en onder de juiste hoeken met behulp van de aloude geodriehoek.


Controle door de kater of alles wel goed gaat.

Bushalte en zebrapad voorzien (Busch wrijfsymbolen)


En tenslotte alles op proef uitleggen.


Volgende stap is het aanbrengen van de resterende trottoirs en grasstroken. Daarna moet een voetgangerstunnel worden gerealiseerd, dus zagen in de wand. Dat komt in een volgende update.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module = UPDATE 20 november =
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module = UPDATE 20 november =
Citaat van: rorail op zaterdag 21 november 2009, 00:43:26

Volgende stap is het aanbrengen van de resterende trottoirs en grasstroken. Daarna moet een voetgangerstunnel worden gerealiseerd, dus zagen in de wand. Dat komt in een volgende update.

De gemeente heeft niet goed opgelet met het aanbrengen van het zebrapad en of de bushalte.De automobilist ziet de oversteker aan de late kant als de bus bij de bushalte staat. Je kunt de gemeente vragen of ze een bord willen plaatsen voor deze gevaarlijke situatie? ;-)
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Rieske,

Het zebrapad áchter de bushalte houdt inderdaad een risico in, maar ik wilde persé met het zebrapad op dat hoekje aan de overkant uitkomen. Onderling wisselen leverde een onhandig resultaat op.
Overigens komt deze situatie in de werkelijkheid ook wel eens voor, daarom heb ik ooit bij mijn rijlessen al ingeprent gekregen dat je bij een (bij een halte) stilstaande bus altijd moet opletten dat er geen uitgestapte passagiers plotseling voor de bus langs lopen.

Uiteraard moet er ook een haltepaal komen en een bushokje, dan is het voor andere automobilisten duidelijker.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Ronald,
Leuk dat je ook weer bezig bent met een diorama Wim heeft dus iets los gemaakt bij jou en dat is natuurlijk ook de bedoeling.
Allereerst wil ik het hebben over de huizen en stoepen/bestrating, dat de huizen oud zijn heb ik geen probleem mee maar dat ze Op de straat zijn neer gezet vind ik heel jammer en niet kunnen.
Het is de bedoeling dat je de bestrating tegen het huis aan breng en niet er onder.
Allereerst wordt een huis gebouwd en daarna de bestrating aangebracht, dus het huis kan nooit op de straat staan.
Deze fout zie ik ook heel vaak bij tentoongestelde banen op beurzen en vind dat dat niet meer kan.

Dan het plakken van de muur kan je het beste doen met onverdunde houtlijm en licht op smeren en dan de muur er tegenaan zetten.

Bushalte mag niet op die plaats, passagiers moeten bij het uitstappen altijd achter de bus oversteken om aanrijdingen te voorkomen.
Hier wordt uitgenodigt tot het voor de bus omlopen wat weer gevaarlijk is.
Je heb niet meer ruimte dat begrijp ik ook wel maar voor een volgend project maak je dan deze fout niet meer.
DE bestrating kan je natuurlijk ook maken met das klei, liever niet met gips maar op een dio is het het uitproberen waard karton plakken heb je al op de muur gedaan dus je weet hoe dat moet.
Een diorama moet je zien als leerschool voor als je nog eens een baan ga bouwen dan weet je hoe het wel/ niet moet dus geen teleurstelling meer.
Dit hele verhaal is positief bedoeld hoor en een ieder mag bouwen wat hij wil maar met aanwijzingen van mede forummers kom je op een hogerplan en dat moet toch de bedoeling zijn.
Mijn bedoelings is dus positief bij twijfel vraag maar aan WimN.
Groeten Jaap 
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Dag Jaap,

Bedankt voor de opbouwende kritiek.
Inderdaad oogt het wat vreemd als de huizen óp het trottoir staan, want je ziet een kleine spleet tussen de huizen en de bestrating. De oorspronkelijke stoepen bij de huizen hadden dat euvel niet, daar eindigde de trottoirs tegen de huizen. Die stoepen heb ik helaas niet meer, want ze hebben flink vastgeplakt gezeten op mijn eerste baan, jááren geleden en kwamen daar niet zonder beschadiging vanaf. Jammer, want de huizen behoorden tot dezelfde serie, waardoor de trottoirs keurig dezelfde breedte hadden. Nu zal ik het moeten zoeken in het wegsnijden van de stoepen langs de contouren van de huizen, waardoor de huizen kunnen zakken en zo beter ogen.

Ik gebruik voor deze eerste module zoveel mogelijk in de handel verkrijgbare materialen, zoals de bestrating die ik heb toegepast. Zodra ik meer zekerheid heb gekregen na jaren van niet meer knutselen, zal ik stapjes verder proberen te gaan.
Met hulp van opbouwende kritiek van mede forummers en het volgen van veel draadjes over modelbaanbouw en scenerybouw moet ik een eind kunnen komen. 8)

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Rene,

Leuk je nieuwe update, je bent lekker bezig en oke de tips en opbouwende kritiek wat je heel positief moet zien van Jaap is natuurlijk gewoon een steuntje in je rug.

En hier leren we natuurlijk van, proberen we allen het beste resultaat uit te halen.

maar nu heb ik ook opbouwende kritiek wel posiief hoor zo moet je het wel zien.

Waarom heb je het stukje muur niet van klei gemaakt is veel goedkoper, je kunt er zelf een steenstructuur in maken zelf een kleur geven en toont ook veel echter.

Ik zelf heb hier heel veel toitors liggen van karton en ook muurplaten maar nu ik klei hebt ontdekt maak ik alles zelf, misschien dat ik het wegdek wat uit bestrating moet gaan bestaan uit gietmallen van Anita Decor gaat halen dat weet ik nog niet.

Maar zoals je kunt zien op mijn diorama heb ik ook wat materiaal van Noch gebruikt maar dat is wel ontzettend duur, dus gaat dat het ook niet worden op mijn modelbaan.

Als je eventueel naar Rijswijk komt laat ik je wel wat klei kunstjes zien, heb voor je dan wel een plakje klei liggen.

Succes met de bouw verder blijf meekijken en reageren.

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Wim,

Ik heb jouw kleikunsten al diverse keren in jouw draadje kunnen bewonderen. Mijn grote voorbeeld op modelspoorgebied, Josef Brandl (wie kent hem niet), gebruikt vooral gips als ondergrond, maar krast ook zijn wegen en muren zelf.
Dat lijkt me een mooi ding voor mijn volgende module. Nu ga ik nog even verder met waarmee ik ben gestart.

Overigens heb ik één van de muurdelen weer voorzichtig losgehaald. Lijmen van de delen die losgelaten hadden was geen optie, omdat het papier ook was gaan bollen. Het rechterdeel is slechts aan de bovenzijde los geraakt, dus dan kan beperkt blijven tot opnieuw lijmen.


Daarnaast heb ik de op maat gesneden rijbaandelen geplakt en een strook gras ertussen aangebracht. De grasvlokken worden wel behoorlijk statisch in zo?n plastic fles, maar het blijft wat knellen in de hals. Misschien maar eens wat prutsen om de doorgang te verbeteren.




Ik weet niet of ik in het weekeinde tijd heb om naar Rijswijk te komen. Ik ben in het weekeinde alleen thuis, dus zou je kunnen denken: alle vrijheid om te gaan 8), maar ik repeteer op zondagmiddag met mijn band, dus die dag valt af en op zaterdag is mijn agenda ook al behoorlijk gevuld. Bovendien vragen honden, paarden en katten ook om verzorging. Dat wordt dus prioriteiten stellen. Dus héél misschien tot zaterdag. Ik heb al begrepen dat jouw module daar te bewonderen zal zijn.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Ronald,
Daar ben ik weer, als je gras wil hebben op je baan dan het volgende.
Wij maken de grasleggers zelf en vele hebben er bij ons al een besteld geheel kompleet en werkt prima.
Dan het verwerken van de vezels, zorg voor een goeie ondergrond wat betreft de kleur,donker voor de wat natte bodem, zwart/grijs voor kleiachtige grond, en geel/bruin voor de wat zanderige grond.
Smeer vervolgens de gekleurde vlakken in met onverdunde houtlijm en strooi het gras hierover en met de graslegger van ons staat je gras keurig overeind.
Ook dit is te zien in Rijswijk en kan je daar nog wel meer tips geven over het aanbrengen van een mooi grasveld.
Hopenlijk kan je hier weer verder mee.
Groeten Jaap
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module; NIEUWE UPDATE 23-11-2009
Hallo Jaap,

Vanavond weer even bezig geweest. Deze keer het trottoir behorende bij de nog niet geplaatste huizen aangepakt.
Eerst de ondergrond weer gemaakt van gepantserd karton (van pizzadozen), om de stoep een correcte hoogte ten opzichte van het wegdek te geven.


Daarna de trottoirs op maat gesneden, hierbij tevens de contour van beide huizen meegenomen. De kleine vierkante gaten midden in het trottoir zijn vanwege de kolommen van één van beide huizen.


Even een plaatsing op proef (er is nog niets geplakt) geeft al aan, dat een beter resultaat ontstaat. Wel voor het plaatsen van de huizen de witte ondergrond grijs maken, zodat deze niet meer opvalt. Ook maar eens op zoek naar de trappetjes die nog bij de voor- en achterdeur van het herenhuis horen.



Het is al laat, binnenkort weer verder, dan met het ?stationsplein?.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Ronald,
Hier wordt ik vrolijk van, nu is het straatwerk aangelegd zoals het hoort en je geef zelf al aan dat het een veel beter beeld geeft.
Op deze manier is het heerlijk om op dingen te reageren en dan ook uitgevoerd worden dan heeft het zin om tips te geven.
Ga lekker zo door dan komt het vast goed we blijven je volgen.
Groeten Jaap
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Ronald,

Ziet er nu veel beter uit zo zo zie je maar weer waar een tip naar kan lijden, ga zo lekker door je maakt er wel een bouw bouw verslag bij dus kan zeker nog wat leren.

Veel succes verder met de bouw.

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module === Wintrack 3D beelden ===
Vanavond maar even niet gewerkt aan de module. Wel even het ontwerp van de module in Wintrack gevisualiseerd.
Zoals te zien is heeft het baanontwerp niets om het lijf. Twee sporen met een middenperron, geen wisselverbindingen (die komen buiten de module). Daarvoor heb je geen Wintrack nodig. Wel is het handig voor de 3D beelden, waarvan ik er enkele heb gemaakt om een beeld te krijgen van het te verwachten eindresultaat.





@Jaap: de eerder geplaatste trottoirs ga ik ook voorzichtig aanpassen. Deze trottoirplaten zijn reeds geplakt, dus is het lastiger snijden. Zo?n losse plaat kun je eenvoudig ronddraaien voor de optimale snijhouding; met de module als geheel wordt dit iets lastiger. :?

@Wim: ik weet niet of mijn verslag net zo lang wordt als dat van jou, maar ik doe mijn best. Zo niet, dan koppel ik de bouw van mijn tweede module aan dit draadje vast. 8)

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
De module gelijk maar eens gebruiken waar deze uiteindelijk voor bedoeld is: als een leuke achtergrond bij fotografie van modelspoormodellen.



Het busje staat op de weg natuurlijk net zo leuk als in de vorm van laadgoed op de wagon.

De wand op de achtergrond staat er even voor de "leuk" om niet tegen allerlei rommel aan te hoeven kijken.

Groet,
Ronald

Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE: Inspiratie vanuit Rijswijk
De afgelopen dagen is er niet meer aan de module gewerkt, maar wel heb ik een pakje klei en een deegroller aangeschaft. We gaan maar eens proberen de lange wand uit klei te maken in plaats van met steentjespapier, ja ja, ik ben duidelijk geïnspireerd gemaakt door de module van Wim N). Eerst nog wat voorbereidingen treffen (plankje á la Wim) en daarna kunnen we los.



Verder zal bij het eerstvolgende stukje gras de in Rijswijk aangeschafte grassmaster van Vriend worden ingeschakeld.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Zo, na een tijdje fröbelen en proberen de klei onder controle te krijgen heb ik een stukje proefwand gemaakt.
De DAS klei is wat tai. Win N had aangeraden andere klei te gebruiken dan die van DAS, maar ik mag al blij zijn dat ze in dit durp DAS verkopen. Voordeel is, dat een pakje DAS klei slechts 2 euro kost, dus daar kun je niet veel aan verprutsen.

Met de deegroller heb ik een flink stuk muur gemaakt. Daarin het ik de voegnaden gemaakt. Omdat ik toch niet tevreden was, heb ik het grootste deel weer verwijderd; slechts een klein hoekje heb ik verder uitgewerkt. Dat valt nog niet mee. Het is vooral het krijgen van enige handighid erin, door het een aantal keren te doen.



Dit kleine stukje heb ik ook nog even in de (okerkleurige) verf gezet, zodat dit het resultaat is na enig drogen. Nu de wand nog wassen met donkere verf om het verweerd te doen lijken. Het eindresultaat snij ik in reepjes om als muurtjes te dienen die als tuinafscherming tussen de huizen functioneren.



Het is nog niet wat het zijn moet; de verticale lijnen die de voegen tussen de stenen voortellen zijn onregelmatig van diepte, dat moet een volgende keer een stuk netter gebeuren.

Nu op deze wijze de gehele wand die nu van rood steentjespapier is gemaakt van klei fabriceren. Nog 1,6 m wand te gaan.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Citaat van: rorail op zaterdag 05 december 2009, 16:24:23

maar ik mag al blij zijn dat ze in dit durp DAS verkopen.

Hoi Ronald,

Zier er nog wel aardig uit voor de eerste keer en je weet aldoende leert men.

Ik weet niet waar je DAS hebt gekocht (Blokker, Intertoys?) maar misschien dat ze bij de NAMA (vroeger Schilder de Reus)tegenover de kerk ook wel klei verkopen, hier hadden ze vroeger namelijk meerdere soorten hobbyartikelen.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Wilfried,

Ze verkopen het bij zowel de Blokker als bij Intertoys. Ik zal eens bij die NAMA gaan kijken. Ik weet welke winkel je bedoelt, hoewel de naam me niets zegt. Woon jij bij mij in de buurt?

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo naamgenoot,

Ik zag de bouw van de module, en t ziet er top uit. Heb ook wat ideetjes gezien, dus ik zou zeggen: ga zo door!  :D
Succes!

Groeten van naam- & streekgenoot! 8)
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Ronald,

Kijk leuk man dat je het advies op gaat volgen ziet er later zeker beter uit dan het kartonne muurtje.

Zal je even een paar tips geven.

knip eerst de juiste maat van de muur die je wilt hebben uit een stukje karton.

Rol vervolgens de klei op het juiste voormaat tussen de op maat gelegde laatjes waarover de deegroller rolt.

Dan haal je het plakje klei er voorzichtig uit om vervolgens het stukje karton wat je op de zelfde maat hebt geknipt tussen de latjes en dan leg je het plakje klei er vervolgens weer boven op.

Zo steekt het plakje klei net een paar mm boven de latje uit vanwege het stukje karton wat er onder ligt.

Zo kun je dan met een stukje messing ofzo voegen in de klei aanbrengen en door aan weerszijde op de latjes te laten komen heb je overal de zelfde diepte van de voeg, om overal de juiste afmeting tussen de voegen te krijgen kun je aan weerszijde van de latjes wat afmetingen op aanbrengen.

Door aanweerszijde van de latjes een centimeter of rolmaat ja weet niet hoe het het maar iets wat vaak wordt gebruikt bij het opmaat maken van kleding, je dan op de latjes kunt aanbrengen.

Als ik het geweten had dan had ik het op Rijswijk even voor kunnen doen maar het gaat je ook lukken dat zeker weten.

Veel succes nog en gefeliciteerd met je Vriend Grassmaster, dus gauw aan de slag.

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Wim,

Jij hebt me ook voorgedaan met het stukje karton hoe jij de kleilaag iets ophoogt om vervolgens te gaan voegen. Probleem bij mij was echter dat ik nergens een geschikt stalen stripje had. In de handel vond ik wel het één en ander, doch met 2 mm dikte krijg je achterlijk grote voegen. Inmiddels heb ik mij bedacht dat een nooit gebruikt vleesmes in de keuken en de juiste dikte én de juiste lengte heeft, dus dat ga ik de volgende keer gebruiken.
Een schaalverdeling heb ik ook: zo'n gratis meetlintje zoals de Gamma, Karwei etc. weggeven. Deze plak ik op de houten latjes op de plank. Moet ik wel zorgen dat de streepjes recht tegenover elkaar liggen, maar dat is een kwestie van éénmalig goed uitmeten.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Oke Ronald,

dat wist ik niet meer dat ik had voorgedaan maar oke een gratis meetlintje dat bedoelde ik ook dank je.

Maar een vleesmes lijkt me als deze bot si toch nog wat aan de dikke kant kan een stukje van de strip die ik gebruik naar je opsturen.

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Wim,

Ik heb thuis een slijpsteen waarmee je een zeis vlijmscherp kunt maken, dus dat moet met dat vleesmes ook wel lukken. Mocht dat alsnog niet werken hou ik mij alsnog aanbevolen voor dat stalen stripje.

Groet,
Ronald
(die nu gaat werken aan een paardenstal schaal 1:1)
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Citaat van: rorail op zondag 06 december 2009, 12:00:28

(die nu gaat werken aan een paardenstal schaal 1:1)[/size]


Oke dus de paard gaat uit de gang als ik het goed begrijp. :)

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Ja, die staan normaal in de wei, doch met dit vieze weer mogen ze wel naar binnen. Ik heb echter een staldeur uit één deel, die ik in tweeën ga delen. Dat vergt nogal wat voorbereidingen (extra scharnieren, extra grendels, constructieve versteving van de deurhelften), hetgeen er inmiddels voor het grootste deel op zit (en dat in de regen). Nu even (forum)pauze. Zo dadelijk verder": de deur doormidden zagen.
Voor het verzwaren van de deur gebruik ik hout waarmee ik enige tijd geleden een proefbaantje heb gemaakt. Zo wordt alles nuttig gebruikt.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Citaat van: rorail op zaterdag 05 december 2009, 20:47:34

Woon jij bij mij in de buurt?


Jazeker in het mooie Didam in de Bloemenwijk. Als het goed tot eind volgend jaar want is de bedoeling dat mijn huis in de nieuwe wijk Kerkwijk klaar is.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module
Hallo Wilfried,

Zelf woon ik "buiten" (vandaar de stal) aan de kant van Loerbeek, net bij de (voormalige) gemeentegrens.

Hiervoor heb ik altijd in "de stad" gewoond, zodat ik nogal verwend was met allerlei winkels waar van alles te koop was. In Didam is dat wat minder. Wel kun je bij ons tenminste nog gratis in het centrum parkeren. Dat kan in al die steden waar ik tot dusver heb gewoond al lang niet meer!

Overigens was ik gisterenavond laat klaar met de paardenstal, dus laat de paarden maar komen. Moet ik ook eens een diorama van maken.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
Na enkele weken stil te hebben gelegen gaan we weer eens verder. In de tussentijd heb ik wat geoefend met het kleien, waarna ik elke keer alles heb "verwoest" en de klei heb teruggestopt in de verpakking.
Nu echter is het tijd voor de productie van enkele wanddelen. Eerst kleien we enkele vlakken, met de juiste hoogte van de wand en een vaste breedte. Deze vlakken worden voorzien van een baksteenmotief. Inmiddels heb ik hiervoor een 25 jaar oude aluminium liniaal, die ik in een rommelkist tegenkwam, met behulp van een slijpsteen (van een zeis) flink scherp gemaakt. Daarmee zijn de horizontale voegen gemaakt. De verticale voegen zijn gemaakt met een afgebroken hobbymes, dat toevallig een mooie maat heeft.



Na het drogen van de klei heb ik alle wanden in baksteenrood geschilderd.


Ook even een beeld van een wanddeel, naast de papieren versie die door de kleiversie vervangen gaat worden.

Toch wel een hele verbetering te noemen.

Vervolgens heb ik sterk verdunde grijze verf gebruikt, waarmee ik de voegen heb laten vollopen. Een deel van de wanddelen heb ik daarna met een sponsje afgenomen, de rest heb ik zo gelaten. De foto toont beide varianten, nog nat van de verf.

Er is nog wat wit te zien, dus een tweede beurt lijkt nodig. De flits maakt het wel erger dan het is. Eerst eens laten drogen.

Binnenkort ga ik weer verder, wand ik ben pas aan de helft van de wand. Voor de volgende helft heb ik een nieuw pak klei nodig. Ook komt in die wand een tunnelportaal ten behoeve van de voetgangerstunnel onder de sporen door. Dat vergt weer iets meer kleiwerk.
Nadeeltje van de DAS klei tot dusver: de klei krimpt bij het harden, dus de exact op maat geneden wanddelen zijn nu iets te krap qua hoogte. Bovendien vervormen de delen ook nog iets. Dat is te zien aan de vorm van enkele horizontale groeven (met de liniaal gemaakt) die niet meer één lijn volgen.
We gaan het later nog eens met een betere kleisoort proberen.

Tot de volgende update dan maar.

Groet,
Ronald
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
Hallo Ronald,

Gaat je steeds beter af met het aanbrengen van de steenstructuur in de klei, al is het verven nog maar een test gewoon doorgaan.

Durven met verschillende kleuren te werken en aan te brengen zo kom ik ookstap voor stap verder.

Als ik je even een tip mag geven breng de verf wat dunner aan zodat het beter in de voegen kan komen want net als bij mij in het begin kwam hier en daar ook de kleur van de klei naar boven.

Ga gewoon verder wens je veel succes en een afspraak kom zeker wel maar stuur je hierover wel een pb tje.

Groet Wim.
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
ik heb ook voegen geverd en heb dat gedaan met een injectiespuit met naald hier zeerverdunde verf in gedaan en dan kun je de voegjes vol spuiten dit gaat heel goed als je het rustig doet


groet manfred
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
Hallo Ronald,

Die steenmuur ziet er best realistisch uit. Dit is gewoon van DAS-klei? Vooral de onderste muur op de onderste foto ziet er goed uit!

Ga zo door! :)
Re:Ook Rorail bouwt een (stations)module UPDATE 22 december 2009
Bedankt voor de positieve reacties. Ik ga op de ingeslagen weg voort.
De verf was naar mijn gevoel al behoorlijk verdund; het was meer water dan verf. Overigens gebruik ik voor het eerst Revell aqua, dat is toch wel zalig werken, met in het achterhoofd de herinnering aan het vroegere geknoei met verdunner om kwasten schoon te krijgen en de verflucht.

@Ronald: De onderste muur vind ik ook het mooist. Bovendien was deze het eenvoudigst te maken: dik insmeren met verdunde grijze verf en laten drogen. De bovenste muur het ik na het insmeren met een sponsje afgenomen. Ik ga alle muurdelen nog eens insmeren met verf en er dan niets meer aan doen.

Na de tweede verfbehandeling ga ik de muren op de bedoelde posities aanbrengen. Tussen de wanddelen ontstaan kieren/naden, die ik met een profieltje opvul. Zo ontstaat voor het oog een bewuste naad (dilitatie). In de bouw (in Nederland) worden lange wanden ook onderbroken door dilitaties, die moeten verkomen dat het metselwerk gaat scheuren door het niet gelijkmatig zakken van de bodem.
Mijn station staat in Duitsland, doch net over de grens ergens in Nord-Rhein Westfalen, dus daar wordt vast op dezelfde manier gebouwd. 8)

Vandaag en morgen zal het er vast niet van komen, maar volgende week ben ik vrij, dus er zal toch vast enige vooruitgang worden geboekt.

Groet,
Ronald