Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Weatheren van muren en bogen.

Gestart door Hansje zondag 08 november 2009, 09:41:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weatheren van muren en bogen.
Hallo,

Hier ben ik nu mee bezig, wat valt hieraan nog te weatheren ?? zie foto.
Mos aanbrengen misschien ?? of wat van die witte poeder met een zachte kwast ??

Zag dat mensen het eerst met haarspray inspuiten zodat de poeder beter hecht...klopt dat.

Iemand wat tips, bedankt alvast.




Groet en fijne zondag.

Hans ;)
Re:Weatheren van muren en bogen.
Hiermee ben ik al bezig geweest.



Gemaakt naar dit voorbeeld.



Zou ik de tunnelingangen ook zo kunnen maken misschien ??...bedoel niet betreffende vorm, zoals het voorbeeld, maar meer die beton look zeg maar ;)

Groeten,

Hans.
Re:Weatheren van muren en bogen.
Hallo Hans,

Met witte krijt wat spoortjes aanbrengen die naar beneden laten lopen hab het vervolgens ingespoten met blanke lak en daarna met een vochtge vinger hier en daar wat groene vezls op aangebracht.

succes en test gewoon wat verschillende kleurtjes op een proefstukje.

Groet Wim.
Re:Weatheren van muren en bogen.
hey hans, het poeder dat je wilt zeggen is waarschijnlijk pigment. als je muren van gips zijn kun je een wash aanbrengen zoals bijvoorbeeld op rotsformatie's. de methode met haarspray ken ik niet. als je de voegen wilt vullen zou ik verdunde verf aanbrengen, ze goed in de voegen laten dringen en ze met een zachte doek weer afwrijven zodat de verf nog in de voegen zit. :wink:
Re:Weatheren van muren en bogen.
Hoi Wim,

ingespoten met blanke lak

Bedoel je daarmee zoiets als haarspray...wat voor lak is dat, en waar te krijgen ??

Bedankt !!

Groeten,

Hans.
Re:Weatheren van muren en bogen.
Citaat van: glamo op zondag 08 november 2009, 09:51:11
hey hans, het poeder dat je wilt zeggen is waarschijnlijk pigment. als je muren van gips zijn kun je een wash aanbrengen zoals bijvoorbeeld op rotsformatie's. de methode met haarspray ken ik niet. als je de voegen wilt vullen zou ik verdunde verf aanbrengen, ze goed in de voegen laten dringen en ze met een zachte doek weer afwrijven zodat de verf nog in de voegen zit. :wink:

Hoi,

Die arcade-bogen zijn als basis niet echt slecht moet ik eerlijk zeggen...lijkt me dat ze alleen wat verfijnde afwerking nodig hebben.

Bedankt voor het meedenken ;)

Groet,

Hans.
Re:Weatheren van muren en bogen.
ze zien er inderdaad heel goed uit hoor, ik zou er persoonlijk ook niet zoveel meer aan veranderen. :wink:
Re:Weatheren van muren en bogen.
Citaat van: Hansje op zondag 08 november 2009, 09:51:15

Hoi Wim,

ingespoten met blanke lak

Bedoel je daarmee zoiets als haarspray...wat voor lak is dat, en waar te krijgen ??

Bedankt !!

Groeten,

Hans.


Omdat je het binnen wilt doen kun je ook haarlak geruiken dat heeft een minder sterke lucht dan blanke lak.
De blanke lak is te koop bij een action winkel daar zijn ze erg goedkoop.

Groet Wim.
Re:Weatheren van muren en bogen.
blanke lak? bedoel je daar een soort vernis met wim? :wink:
Re:Weatheren van muren en bogen.
Ik heb al gezocht naar foto's van arcade bogen, zoals mijn foto eerste post...met Google, maar ik kan maar niks vinden als voorbeeld...iemand ??

Update: eindelijk iets gevonden, met wat groene aanslag e.d kom ik al een eind ;)



Groeten,

Hans ;)
Re:Weatheren van muren en bogen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Weatheren van muren en bogen.
Beste Hans,

Ik zou niet kiezen voor de beton look van het mooie voorbeeld
dat je hebt geplaatst.
Dit omdat je zelf een arcade met stenen die gemetseld zijn.
Het vol laten lopen van de voegen met witte verf en dan weer afdeppen
is ook niet aan te raden, want het materiaal waar deze arcaden van zijn gemaakt is poreus
en neemt de verf snel op. het resultaat zal dan ook niet zijn wat je er van verwacht.
Wel kan je hier en daar wat rietjes in de muren aanbrengen, dat zie je bij het grote voorbeeld ook (bedoeld om de druk van het water weg te nemen).
Onder de rietjes kan je dan kalksporen aanbrengen.
Zelf ben ik wat aan de gang gegaan met de airbrush en de kwast (drybrusch)
met verschillende tinten, zwart,aardkleuren en groen om mos en alg te imiteren.

Groetjes Bert :)



Re:Weatheren van muren en bogen.
Hallo Bert,

Dus de binnenmuren van de tunnels moeten ook van steen worden, zelfde sfeer als de bogen ??

Ben net klaar met mijn tweede muur  :shock: :)



Dus oud en nieuw passen in dit geval niet bij elkaar ?? ...en als ik het nu als pleister-werk zie, dus dat er steen achter zou zitten  :mrgreen:

Bedankt voor de info en uitleg en tips Bert ;)

Groet,

Hans.
Re:Weatheren van muren en bogen.
Mijn brug-delen bij het ravijn (zie mijn draadje) zijn wat beige/bruin van kleur...dit moet ik met de bogen ook zien te bereiken ??
Of is het met dit materiaal niet meer mogelijk.

Ik gebruik (incl. rotsen) beige/bruin met grijs (donker/ en licht) dit moet ik dus in alles een beetje laten terugkomen, ook later met weatheren..stof op gebouwen e.d

Zie ik dit juist ??

De steunmuren achter mijn kolenkraan zijn wel beige/bruin, kan je nog net zien  :lol:

Groeten,

Hans ;)
Re:Weatheren van muren en bogen.
Hallo Hans!

hier een foto van een combinatie van cement - pleisterwerk? - en stenen:
http://www.rbd-erfurt.de/Strecken1/CoburgErnstthal/Lauscha41a.jpg

dit komt dus wel degelijk voor, maar het doet wel een beetje DDR achtig aan.

(ik ben hier zelf ook geweest tijdens een korte vakantie!)

groeten,
Hessel
Re:Weatheren van muren en bogen.
Hoi Hessel,

Inderdaad DDR nu je het zegt..... wel toepasselijk op het moment,  gezien het nieuws van de MUUR van vandaag, met die domino-stenen :)

Misschien toch maar stenen doen, combineert toch wel mooier denk ik.
De binnenmuren zullen wel recht worden, zonder bogen...want de wand loopt daar schuin (spoor omhoog), staat een beetje vreemd, zodoende.

Bedankt en groeten,

Hans ;)
Re:Weatheren van muren en bogen.
Ik heb nog wat test-stukjes gemaakt, lijk Wim wel  :)
Zie gele vakjes.

Mijn brugdelen hebben een wat beige tint, deze heb ik ook wat in mijn rotspartijen zitten (ravijntje) zie foto onder !!
Linksonder lijkt me de beste, heb eerst de voegen wat wit gemaakt...en daarna met poeder bewerkt.
Groen moet mos voorstellen  :mrgreen:



Meningen graag...dank U ;)

De brug-delen in een vroeger stadium, tevens de rotspartij...in de rotsen heb ik ook wat beige/bruin toegevoegd als je goed kijkt  :lol:
Komt linksonder in de test aardig overeen.



Eindresultaat  :D





Hans.
Re:Weatheren van muren en bogen.
Resultaat, zie ook mijn draadje ;)



Hans  :D