Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

klimspiraal met de C-rail bocht 130

Gestart door wacojaco zaterdag 07 november 2009, 21:31:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klimspiraal met de C-rail bocht 130
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
klimspiraal met de C-rail bocht 130
Als ik een klimspiraal maak van de C-railbocht 130 is R1, wat is dan de steiging in cm na een keer rond.
Ik kom er niet helemaal uit volgens mij moet je toch zo'n 8cm hebben wil je over het spoor heen gaan.
Dan kom je uit boven de 3% steiging, als ik het goed heb berekend.
Wie kan mij even opweg helpen?

Groet Jac.
Re:klimspiraal met de C-rail bocht 130
Jac,

Klopt!

Een R1 boog heeft een straal van 360 mm.
De omtrek van een cirkel is 2 * pi * r
(pi = 3,14)
(r = de straal = 360 mm)
Dus de lengte wordt 2 * 3,14 * 360 = 2260 mm
Je wilt 80 mm stijgen, dus:
(80 / 2260) * 100 = 3,54 %

Daarnaast hebben de wielen meer weerstand in een bocht, dus wordt het nog zwaarder voor de loc.

Zelf ga ik niet met R1 naar boven, dus met dubbelspoor minimaal R2 omhoog en R1 omlaag.
Beter is nog een klimovaal te maken, dus een paar rechte baanstukken ertussen.

zie de baan van John. (Tilly)

Rob

Re:klimspiraal met de C-rail bocht 130
Ik zelf heb een dubbele klimspiraal R1 en R2, nu was het ooit de bedoeling dat ik met R1 zou dalen en met de R2 zou stijgen.

Maar omdat mijn baan zwitsers is, waar links gereden wordt, moest ik mijn ontwerp noodgedwongen met R1 gaan stijgen. Verder wilde ik zowel in het stijg als daal traject nog twee stopsecties, vier in totaal dus.

Alles gebouwd volgens plan, en eigenlijk heb ik maar één "klein" probleem en dat is wanneer een e3/3 locje met wat wagons moet klimmen. Geen succes. Verder stoppen en starten alle treinen, loc + zes wagons (max 180cm treinlengte)  zonder problemen op de R1 klimming.

Groet,

Wilbert
Re:klimspiraal met de C-rail bocht 130
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:klimspiraal met de C-rail bocht 130
Jongens bedankt voor de reacties.

Groet Jac.