Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

koploper met cs1 of met hsi-88

Gestart door wacojaco zaterdag 07 november 2009, 21:26:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper met cs1 of met hsi-88
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
koploper met cs1 of met hsi-88
Hallo,

Even een vraagje.
Als je met koploper en een cs1 werkt, kan je dan koploper voor de hoofdbaan gebruiken en de cs1 voor het rangeerwerk.
Ik wil nl met koploper en ddw gaan werken, maar zag dat een hsi88 niet bepaald goedkoop is ( ?70-100).
Dan moet je nog regelaars gaan maken voor de hand bediening.
Ik kan voor zo'n ?135.00 meer een cs1 kopen met update 2.0.4, als ik daar dan wel met de hand kan regelen, doe ik dat liever.
Is een netwerk kabel de éénige verbinding die nodig is met de koploper pc?

Groetjes Jac.
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Voor DDW hoef je geen HSI-S88 te gebruiken, de s88 kun je aansluiten op de LPT1 van de computer, dan heb je alleen een 5V voeding nodig.

Via Koploper kun je via handregelaar je lok besturen kost niets. Verder heb je als je koploper gebruikt geen losse handregelaars nodig in princiep.

Verder is het niet aan te raden om twee master op de baan aan te sluiten of te gebruiken.

Mvg
Wim.
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Hoi Jac,

Ik heb koploper/CS1R draaien.
Het is mogelijk koploper te laten werken op de hoofdbaan en tegelijkertijd het rangeerterrein met cs1 te bedienen als:
Je het rangeerterrein niet in koploper opneemt
Je de locs op het rangeerterrein niet in koploper inleest/gebruikt.
Tussen pc met koploper en cs1 heb je inderdaad voldoende aan een 1 crossover netwerkkabel.

vr gr Arie
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Citaat van: wacojaco op zaterdag 07 november 2009, 21:26:44Ik wil nl met koploper en ddw gaan werken, maar zag dat een hsi88 niet bepaald goedkoop is ( €70-100).
Er is een goedkopere versie van de HSI88 met dezelfde mogelijkheden. Als je het adres wilt hebben.

Mvg,
Peter
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
he mensen dit is toch een HSI 88 als ik het niet fout heb  8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) of heb ik het wel fout



bron: www.ldt-infocenter.com
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Dus als ik het goed begrijp, kan je de s88 op de printerpoort aansluiten, heb je daar een schema van.
Een HSI-88 sluit je op een COM poort aan. Toch?
Waarom zou je dan nog een HSI-88 willen gebruiken, wat zijn de voordelen en de nadelen.

Ik wil graag een handbediening zodat mijn zoontje ook er mee kan rijden.
Koploper en de CS1 kunnen dus gelijktijdig gebruikt worden onder de voorwaarden die Arie noemt.
Je hoeft dus niet de hoofdbaan elektrisch te scheiden van het rangeer deel.

Wat is dat adres dan Peter, kan ik even zien wat ze daar kosten.

Groetjes Jac.
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Zie: Anschluß von s88-Moduln an die parallele Schnittstelle
http://vogt-it.com/OpenSource/DDL/index.php3?connections

http://home.snafu.de/mgrafe/Anleitung_Server.htm

Bron: http://home.snafu.de

CiteerWat is dat adres dan Peter, kan ik even zien wat ze daar kosten.
Je hebt een PB.


Mvg,
Peter
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Peter,

Kun je mij uit leggen waarom er een HSI-88 gebruikt word terwijl je er ook zonder zou kunnen.

Groet Jac.

P.s in het schema zie je een stekker van de s88 bus, kijk je hier naar de kant van de bedrading.
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Hallo Jac,

Het grote bezwaar is dat bij het direct aansluiten van de S88 de kans bestaat de parallelle poort de vernielen met alle gevolgen van dien. Je kunt ook een elektronische schakeling bouwen waarmee de kans van vernielen kleiner zo niet uitgesloten wordt.
De HSI 88 kun je ook altijd naast bestaande centrales gebruiken. Dus bij een eventuele overstap is deze niet direct weggegooid.

CiteerP.s in het schema zie je een stekker van de s88 bus, kijk je hier naar de kant van de bedrading.
Dat is aansluiting van de, zeg maar, eerste S88 die naar de parallelle poort gaat. Aan deze aansluiting zit normaal de kabel met stekker zoals Littfinski die uitlevert.

Mvg,
Peter
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Peter bedankt voor de uitleg.

Je zegt "De HSI 88 kun je ook altijd naast bestaande centrales gebruiken. Dus bij een eventuele overstap is deze niet direct weggegooid."

Dit snap ik niet helemaal, als je koploper gebruikt met een CS dan heb je toch geen HSI-88 nodig, je kan de S88 modules toch op het CS aansluiten.
Of heb ik dit verkeerd begrepen.

Mvg Jac.

Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Citaat van: wacojaco op zondag 08 november 2009, 20:50:25

Dit snap ik niet helemaal, als je koploper gebruikt met een CS dan heb je toch geen HSI-88 nodig, je kan de S88 modules toch op het CS aansluiten.
Of heb ik dit verkeerd begrepen.

Dat heb je goed begrepen. Die HSI is helemaal niet nodig.

Gr, Ben.
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Blausee-Mitholz
gast

Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Citaat van: woutje op zondag 08 november 2009, 20:55:46
Citaat van: wacojaco op zondag 08 november 2009, 20:50:25

Dit snap ik niet helemaal, als je koploper gebruikt met een CS dan heb je toch geen HSI-88 nodig, je kan de S88 modules toch op het CS aansluiten.
Of heb ik dit verkeerd begrepen.

Dat heb je goed begrepen. Die HSI is helemaal niet nodig.

Gr, Ben.

De strekking van Peter zijn antwoord is als je een HSI-88 hebt dan behoef je hem niet weg te doen.
Bijvoorbeeld je hebt MR-direkt met HSI-88 en je stapt over op een ECoS of CS1.

Vergeet niet dat je bij HSI-88 de S88 in 3 groepen aansluit. Sluit je bij overstappen naar een andere centrale de S88 aan op de centrale dan zul je alles moeten hergroeperen als één lint achter elkaar.
Dat hoeft dus niet HSI-88 is dus ook bruikbaar met alle bestaande centrales en de S88 groepen kun je laten laten zoals ze aangesloten zijn. Koploper behoef je dan ook niet te herprogrameren.


Mvg, Johan
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
De strekking van mijn antwoord is zoals Johan die beschrijft.

Mvg,
Peter
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Helemaal goed maar ik gaf alleen antwoord op de vraag van Jac. :wink:
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Bedankt voor de uitleg jongens.
Ik denk dat ik het nu snap.

Groet Jac.
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
ja mensen ook bedankt voor de antwoord op mijn vraag
Jullie zijn super  8) 8) 8) :| :| :| :| :| :| :| :| :| :| :| :| :| :| :| :|
Re:koploper met cs1 of met hsi-88
Citaat van: YC52000 op zondag 08 november 2009, 13:49:27
he mensen dit is toch een HSI 88 als ik het niet fout heb  8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) of heb ik het wel fout



bron: www.ldt-infocenter.com

Er staat levensgroot op het ding HSI-88, waarom vraag je dan of het een HSi-88 is???????
Ieders bijdrage is gewenst, maar echt zinvol zijn dit soort vragen niet echt, maarja.
Gr Daan