Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

"Alarmering op wisselstand"

Gestart door Anne W zaterdag 31 oktober 2009, 17:52:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Alarmering op wisselstand"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
"Alarmering op wisselstand"
Op de laatste Houtense beurs had ik een gesprekje met de grootste gebruiker van Ra* en toen kwam weer langs dat het toch moeilijk is een echte wisselstand melder te maken.

Omdat hij ook Märklin K-rails heeft, kwamen we op het idee toch nog eens kritisch naar de wissels te kijken, dat heb ik vandaag gedaan.

De uitdaging is om een "S88 naar aarde signaal" te creëren op het moment dat de wissel goed ligt, dit vereist dat je de wisseltongen isoleert van de buitenste railstaven.

Een nadere bestudering van de K-wissel, zie foto, leert dat de draaipunten van de wisseltongen op één metalen strip zitten, die gepuntlast zijn op de onderkant van de buitenste railstaven, je kunt ze op de foto duidelijk zien zitten.



Ik heb op een oud wissel deze strippen doorgeboord (ik heb geen klein freesje) en het resultaat was inderdaad dat de wisseltongen geïsoleerd zijn geworden van de buitenste railstaven.

Een ander punt van onderzoek was of de draaipunten van de tongen nu nog wel op hun plaats bleven, zo te zien wel, ik denk dat ze ook nog in het plastic van het bielzenbed zitten.

Graag hoor ik van de mensen die meer zicht hebben op de bouw van Märklin wissels of er "levensduur" problemen te verwachten zijn.

Hoe maakt je dan het meldgedeelte, simpel, de buitenste railstaven isoleer je van de aansluitende "aarde" railstaven, op elk van beide railstaven zet je één S88 meldpunt en de railtongen met het aansluitende stukje rails (koperen strip) sluit je aan op aarde.

Zodra de desbetreffende wisseltong de goede railstaaf raakt zal er een S88 bezet signaal gegeven worden, wat verwerkt kan worden in de automatisering.

In Ra* is hiervoor een optie, als een rijweg wordt toegewezen, betekent dat dat de wissels in de goede richting worden geschakeld, die controle optie moet dan "bezet" zijn, als dat niet zo is, wordt de rijweg niet uitgevoerd en komt er een foutmelding.

Er zijn twee zaken waar ik niet zeker van ben:

zijn de punten waar de wisseltongen in deze situatie op draaien sterk genoeg om dat tot in lengte van jaren te doen?

wissels zijn al niet de beste plaatsen voor loks om ongestoord te rijden, we bouwen een "aarde" railstaaf om tot S88 melder, blijven de loks goed genoeg over het wissel rijden?

vanzelfsrekend zijn er een paar maatregelen mogelijk om e.e.a. minder te verslechteren: een zener diode, een terugslagklep die bij een bepaald voltage (lees druk) toch open gaat, van minimaal 5 volt gesperd naar de S88 railstaaf toe, geeft de negatieve component van de rijspanning vrij baan en een stuk van de positieve component ook.

Wat denken jullie van dit idee?

Groet, Anne W






Re:"Alarmering op wisselstand"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:"Alarmering op wisselstand"
Ik ontving een PB met de volgende tekst:

Je idee is wel goed maar ik heb grote twijfel of het aanliggen van de wisseltong wel betrouwbaar genoeg is om de eindstand te melden.
Ligt de wisseltong ook maar een fractie los dan ben je de klos. M.i.z. staat er geen mechanische druk op de tong bij het aanliggen tegen de buitenste railstaaf.


Nee,  ik denk inderdaad ook niet dat het een continue melding zal zijn, wel verwacht ik dat er even genoeg contact zal zijn om een "goed" melding te geven, ik denk dat dat genoeg is voor Ra*, maar dat zal ik eens even navragen.

Als de wisseltong de railstaaf helemaal niet haalt, dan kijken naar de in- of onderbouw en mogelijk de einsschakelaars overbruggen of weghalen.

Als de wisseltong "terugkaatst" dan schrijft het "Edits" boek een weerstand voor tussen decoder en wisselaandrijving.

Beetje weinig reacties?

Groet, Anne W

Re:"Alarmering op wisselstand"
Citaat van: Anne W op zondag 01 november 2009, 23:09:41
Beetje weinig reacties?

Inderdaad.

Kennelijk is er weinig behoefte aan terugmelding van wisselstanden. Beter is het omleggen/de aandrijving te verbeteren waardoor je er op kunt vertrouwen immers een terugmelding van een niet omgelegd wissel legt toch je baan plat en dan ben je nog net zo ver.

Gr, Ben.