Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Meer dan 80 locs?

Gestart door jeweve zaterdag 12 september 2009, 23:44:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Meer dan 80 locs?
woutje
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 13 september 2009, 11:01:18
Citaat van: Freak op zondag 13 september 2009, 10:28:24
Roco gebruikt ook ESU OEM versies die enkel het Motorola protocol kent.
Heb enkele die niet in DCC te programmeren zijn.

Dan zijn Roco en ESU helemaal verkeerd bezich  :( blijft over HAG  :wink: :mrgreen:

<off-topic>
Johan: KLIK Esu LoPi V1 en V2 Oem decoders in HAG loks. :mrgreen: :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Olav op maandag 14 september 2009, 12:03:09

Ik heb hetzelfde luxeprobleem en heb ook meer dan 80 locs. Een deel is met DCC en/of ESU, dus geen probleem. Maar een ander deel heeft gewoon "originele" Märklin decoders.


Groeten

Olav

Ah, gedeelde smart is halve smart. Ben blij dat er meer mensen zijn met deze afwijking / verslaving!

Olav, ook jij sterkte, en vooral hartelijk dank voor de suggesties!
Re:Meer dan 80 locs?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Jan Willem,

je hebt PB !  8)

Mvg Gert
Re:Meer dan 80 locs?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Meer dan 80 locs?
offfffff topic Ben, kan niet, bouw zelf in  :wink:

Mvg, Johan
Re:Meer dan 80 locs?
Houd er wel rekening mee dat elke decoder die op de rails staat dus onder spanning vermogen gebruikt. 80 decoders verbruiken een hoop vermogen, dus zet loks die je niet gebruikt stroomloos, bij mij staan er daarom zo'n 50 stroomloos en rijden er ongeveer 12...

m.v.g. jes
Re:Meer dan 80 locs?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Hoi

Kan je niet met 2x 80 lokadressen werken, dus twee van elkaar lopende spoorbanen die niet met elkaar in kontakt komen.

Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: jes op maandag 14 september 2009, 20:26:50
Houd er wel rekening mee dat elke decoder die op de rails staat dus onder spanning vermogen gebruikt. 80 decoders verbruiken een hoop vermogen, dus zet loks die je niet gebruikt stroomloos, bij mij staan er daarom zo'n 50 stroomloos en rijden er ongeveer 12...

m.v.g. jes

Heel interessant, wat verbruikt een decoder in een loc die niks doet? Ik snap wel dat een decoder constant 'luistert', maar toch.

Ik heb wel locs die zachtjes zoemen als ze op de baan staan, ook al wordt ze niks gevraagd.
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: rien op maandag 14 september 2009, 20:34:15
Hoi

Kan je niet met 2x 80 lokadressen werken, dus twee van elkaar lopende spoorbanen die niet met elkaar in kontakt komen.



Kan wel, maar ja, dat is natuurlijk niet zo leuk!
Re:Meer dan 80 locs?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Een decoder zelf neemt maar heel weing stroom op, het loont om bij 80 stilstaande loks het licht uit te doen. Veel lampjes aan neemt veel stroom weg dus alleen bij rijdende treinen licht aan. Prima te realiseren met het programma Koploper.

Mvg, Johan
Re:Meer dan 80 locs?
woutje
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: rien op maandag 14 september 2009, 20:34:15
Kan je niet met 2x 80 lokadressen werken, dus twee van elkaar lopende spoorbanen die niet met elkaar in kontakt komen.
Kan maar dan heb je 2 centrales nodig. En 2 PC's voor 2 Koploperprogramma's. :P
Re:Meer dan 80 locs?
Zet alles maar eens op de baan en lees dan het verbruik af......en dan nog eens met 10 loks , geeft een aardig verschil,

jes
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: jes op maandag 14 september 2009, 21:27:52
Zet alles maar eens op de baan en lees dan het verbruik af......en dan nog eens met 10 loks , geeft een aardig verschil,

jes


Lukt niet met een IB....
Re:Meer dan 80 locs?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Heb hier op het ogenblik 7 loks op de baan, 2 met lampjes, de rest met LED verlichting. Met Ledsjes en lampjes aan vragen de 7 lokdecoders bij stilstand 325 miliampere, met alle leds en lampjes uit vragen de 7 lokdecoders 78 miliampere. Vermogen is uitgelezen op de ECoS interne booster. (Let op de lampjes zijn verantwoordelijk voor 100 miliampere)

Conclusie gemiddeld neemt een lokdecoder zonder verlichting tussen de 10 en 15 miliampere.

80 stilstaande treinen zonder licht nemen dus ongeveer 1 tot 1,5 ampere weg. Verdeelt over een aantal boosters, moet te doen zijn.
Met stroomloos schakelen haal je nog al wat op de hals. Oudere Märklin decoders onthouden de rijrichting niet na een bepaalde tijd Ga je dan rijden dan is het feest in de tent.....................

Mvg, Johan
Re:Meer dan 80 locs?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Johnnytrein op zondag 13 september 2009, 21:37:41
Ik vraag me af hoe een tafel bij een particulier er uit moet zien waar 200 locs rond toeren om over de voeding nog te zwijgen. :shock:

Gewoon voldoende boosters nemen. Ik heb 1 10A booster voor wissels en seinen. Verder 10 x 5A boosters voor de baan. Heb ik ook geen zorgen over lampjes e.d..

Overigens alle zelf gebouwd.  :D

Groeten

Olav
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Olav op maandag 14 september 2009, 22:09:54
Citaat van: Johnnytrein op zondag 13 september 2009, 21:37:41
Ik vraag me af hoe een tafel bij een particulier er uit moet zien waar 200 locs rond toeren om over de voeding nog te zwijgen. :shock:

Gewoon voldoende boosters nemen. Ik heb 1 10A booster voor wissels en seinen. Verder 10 x 5A boosters voor de baan. Heb ik ook geen zorgen over lampjes e.d..

Overigens alle zelf gebouwd.  :D

Groeten

Olav


Poeh! Da´s een hoop!

Ik heb alle wissels en seinen met Viessmann decoders op een aparte trafo aangesloten, uiteraard alle lampjes en rommel idem.

De hele baan op 1 10A booster en de IB booster niet in gebruik (ivm kortsluit-gevaar, de IB schijnt dat niet zo leuk te vinden...)
Re:Meer dan 80 locs?
woutje
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: jeweve op maandag 14 september 2009, 22:26:23
De hele baan op 1 10A booster
Oei, nooit last gehad van vastgelaste wielen op een spoorstaaf? :shock:

10A is eigenlijk niet voor HO bedoeld.
Re:Meer dan 80 locs?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Meer dan 80 locs?
10 amp in secties gezekerd naar 3 amp is geen probleem.
Maar ehu met 10 amp heb je geen vermogen probleem dus rijden met die 100 loks  :P

Ik heb aan de 4 amp van de ECoS genoeg.

Mvg, Johan
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 september 2009, 22:46:33
10 amp in secties gezekerd naar 3 amp is geen probleem.
Maar ehu met 10 amp heb je geen vermogen probleem dus rijden met die 100 loks  :P

Ik heb aan de 4 amp van de ECoS genoeg.

Mvg, Johan

johan, dat klinkt nuttig. Heb je daar info van? Begrijp ik dat er dan geen gedonder met leper-wippers is, omdat alles toch van 1 booster komt?
Ik heb express 1 dikke booster genomen om het simpel te houden. Ben benieuwd!
Re:Meer dan 80 locs?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Ik wil graag foto's zien van de baan, waar 80 treinen of meer zinvol kunnen rondrijden (of staan).

Als je er slechts 10 treinen tegelijkertijd kunt laten rijden, zal je echt niet meer als 80 locs laten rijden, want dan ben je al een hele tijd bezig met locs wisselen.

Ik kan me dan wel indenken, waarom je een programma als Koploper nodig hebt: Koploper kan alle locs automatisch hun rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders gaat doen.
Echter of dit nog leuk is, vraag ik mij af.  8)

Dus foto's van de baan graag.  :wink:

groetjes
Henk
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Henk op maandag 14 september 2009, 23:40:59
Ik wil graag foto's zien van de baan, waar 80 treinen of meer zinvol kunnen rondrijden (of staan).

Als je er slechts 10 treinen tegelijkertijd kunt laten rijden, zal je echt niet meer als 80 locs laten rijden, want dan ben je al een hele tijd bezig met locs wisselen.

Ik kan me dan wel indenken, waarom je een programma als Koploper nodig hebt: Koploper kan alle locs automatisch hun rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders gaat doen.
Echter of dit nog leuk is, vraag ik mij af.  8)

Dus foto's van de baan graag.  :wink:

De baan is in aanbouw, zal daar een nieuw topic over starten. Of het 'zinvol' is om mijn treinen te laten rijden? Nou nee, maar dan kan ik er wel mee stoppen :-(

mijn lol bestaat uit een aantal delen:
- rangeren en samenstellen van treinen (handwerk), die dan de dienstregeling ingaan (koploper)
- het dusdanig opzetten dat koploper de dienstregeling tussen schaduwstation en zichtbare baan auromatisch regelt. (random) ik wil kunnen kiezen tussen stoom, elleen locs met geluid, alleen USA, of volledig random.
- laden en lossen van kolen, boomstammen, schroot en containers met een stuk of 8 kranen.
- opstelplaatsen locs bij rolbrug en draaisschijf

en verder natuurlijk bouwen. Ben een rijder, alhoewel ik scenery ook leuk vindt.

Dus 120 locs op de baan, max 10 tegelijk rijden, waarvan enkelen in het schaduwstation, stuk of 4 op de hoofdbaan en 3 rangeren en/of laden en lossen.



groetjes
Henk
Re:Meer dan 80 locs?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Jan-Willem,

Ik gebruik in het geheel geen sleperwippers. Heb nog nooit problemen gehad.

Daarbij, ik heb treinen zoals de TEE (3071) waarbij de voorste sleper met de achterste is doorverbonden. Zou een hele lange wipper moeten zijn.  :mrgreen:

Voor dit laatste is het voordeel dat er een heel goed contact is met de baan en dus een veel kleinere kans dat de trein blijft staan. Dat is mijn reden.  :D

Groeten

Olav
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
In dat geval kunnen een paar extra boosters geen kwaad. Het is weer lang geleden dat ik me er mee bezig heb gehouden, weet nog dat ze mass-versogen moesten zijn (jawohl!) en dat ik hem van Gallus had gekocht, als ik me niet vergis. Volgens de gebruiksaanwijzing zou de 10a booster ook voor HO zijn, dankzij een of andere kortsluitbeveiliging. (lang geleden gelezen). Moet hem overigens nog steeds aansluiten, nu nog de inerne IB booster. Zal eens kijken of het binnenkort er van komt....
Re:Meer dan 80 locs?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Ook ik heb meer dan 80 locs op de baan, rij met de CS1R en 4 boosters 6015 , gebruik ook geen sleperwippers.
Rij soms met 10 locs tegelijk, maar ik wil gewoon alles wat ik heb op de baan hebben staan en er mee kunnen rijden wanneer ik wil, en dit gaat prima, mits de CS1R heel blijft natuurlijk, die ligt al weer een dag of 10 bij ESU Ulm (voor de 2e keer) :roll:

Mvg Gert
Re:Meer dan 80 locs?
woutje
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Bij mij staan 15 getrokken treinen of treinstellen altijd paraat in het schaduwstation. Frontseinen en binnenverlichting staan altijd uit en worden actief als treinen in het zicht komen.

In het BW staan altijd 12 loks niks te doen met seinen aan en er pendelen in het zicht nog afwisselend 3 treinen.

Tegelijkertijd rijden dus max. 4- 6  treinen en da's ook zonder sound lawaai genoeg. Op basis daarvan heb ik 4 secties met zelfbouw LDT boosters van 3A voor de baan en één booster voor het BW en de IB levert geen digitale spanning aan de baan.

Sleperwippers ken ik niet en zijn ook niet nodig in mijn configuratie.

Gr, Ben.
Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: jeweve op zondag 13 september 2009, 21:36:55
Beste Jos,

wat bedoel je met 'is niet geweldig'?
Tot 255 onder motorola is toch geweldig!

Binnenkort ga ik maar eens wat proberen met die adressen. Zeker interessant met de locs die 2 adressen nodig hebben vanwege de vele functies.

Dank voor je bijdrage.

Ik bedoel met niet geweldig dat in DCC tot 128 rijstappen te programmeren zijn en in motorola maar 14. Meestal gebruik ik 28 stappen
Re:Meer dan 80 locs?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: jeweve op zondag 13 september 2009, 21:36:55
Beste Jos,

wat bedoel je met 'is niet geweldig'?
Tot 255 onder motorola is toch geweldig!

Binnenkort ga ik maar eens wat proberen met die adressen. Zeker interessant met de locs die 2 adressen nodig hebben vanwege de vele functies.

Dank voor je bijdrage.

Nog een tip betreffende bovenstaand.

Stel je hebt een loc met meerdere functies waarbij een locadres hoger gebruikt wordt. Dus 25 en 26. Als je nu veel locs hebt ben je dus een nummer kwijt. Maar wat je ook kan doen is voor 26 een loc kiezen die alleen maar licht als extra functie heeft.

Bij 26 wordt deze en de regelaar niet gebruikt. F1 t/m F4 kan je dan "gewoon" gebruiken voor 25.

Groeten

Olav
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Olav op woensdag 16 september 2009, 21:58:46
Citaat van: jeweve op zondag 13 september 2009, 21:36:55
Beste Jos,

wat bedoel je met 'is niet geweldig'?
Tot 255 onder motorola is toch geweldig!

Binnenkort ga ik maar eens wat proberen met die adressen. Zeker interessant met de locs die 2 adressen nodig hebben vanwege de vele functies.

Dank voor je bijdrage.

slim!!!!!!!

Nog een tip betreffende bovenstaand.

Stel je hebt een loc met meerdere functies waarbij een locadres hoger gebruikt wordt. Dus 25 en 26. Als je nu veel locs hebt ben je dus een nummer kwijt. Maar wat je ook kan doen is voor 26 een loc kiezen die alleen maar licht als extra functie heeft.

Bij 26 wordt deze en de regelaar niet gebruikt. F1 t/m F4 kan je dan "gewoon" gebruiken voor 25.

Groeten

Olav
Re:Meer dan 80 locs?
Wellicht is nog een optie meerdere locs op hetzelfde adres te coderen. Ik heb dat gebprobeert met mijn MS dat vol zit en het werkt.
Je kunt dan geen afzonderlijke sturing per loc geven, maar wel rijden in een bloksysteem bijvoorbeeld. Locs waarmee je wilt rangeren ed. kan je dan afzonderlijke adressen geven. Ik heb geen CS dus ook geen terugmelding van bezet spoor of iets dergelijks. Wellicht dat er nog meer nadelen aanzitten?

Probeem is dan ook dat de naamgeving niet meer per loc kan, maar ja je moet wat.

Succes,

Groet Jos
Re:Meer dan 80 locs?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Meer dan 80 locs?
Hallo,

ik heb een vergelijkbaar probleem; ook teveel (> 80) loks. Ik ben langzaamaan  de meeste oude Marklin decoders ( 6080 en Delta) aan het vervangen door multi-protokoldecoders van andere merken. Heb op het ogenblik zowel ESU,Viesman,
Uhlenbrock als Tams in gebruik - naast nog veel M-decoders.
Gebruik nu de adressen 1-80 voor Elloks ( daar heb ik er de meeste van, hoef dan zo min mogelijk decoders te vervangen) 100+ voor stoomloks en 200+ voor diesels.
Zo kan ik met mijn IB eenvoudig bij het MM-protocol blijven. Ik hoef ook geen "extended"adressen te gebruiken, alle decoders kunnen met de Intellibox op adressen 1-255 geprogrammeerd worden.
Overigens heb ik zonder veel moeite 60760 en MFX decoders op adressen > 80 geprogrammeerd- met de IB

RoelofS

-teveel loks, 60 jr Marklin, IB +PC +eigen software,350 m rails op zolder
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Hoi Roelof,

altijd goe om te zien dat er meer mensen zwaar bestemt met het treinenvirus. Ook goed om te lezen dat jij met de IB >80 kunt programmeren bij veel markln decoders. Ik moet al dat omprogrammeren nog gaan doen, maar het is altijd goed om te weten dat het kan.
Veel locs heb ik met een mutiprotocol decoder. Ik wil die zo veel mogelijk met lange adressen op hoge nummers zetten, zodat de lage nummers voor de oudere marklin Motorola locs gebruikt kunnen worden. Ik wil wel alles op de baan hebben, alhoewel het aantal loc's met ongeveer 2 per week toeneemt...... Kan ik niet tegenop bouwen!

Wat een problemen, het leven is zo zwaar.....
Re:Meer dan 80 locs?
altijd goe om te zien dat er meer mensen zwaar bestemt met het treinenvirus??? wat zou hier nu bedoelt worden :?
Re:Meer dan 80 locs?
kiezel
gast

Re:Meer dan 80 locs?
wat zou hier nu bedoelt worden???  Wat zou hier nu bedoeld worden :?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Meer dan 80 locs?
KlaasZ
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Wat hier bedoeld wordt is dat sommige mensen besmet zijn met het niet-je-eigen-berichten-teruglezen-voor-je-post-virus. 8)
Re:Meer dan 80 locs?
kiezel
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: KlaasZ op maandag 09 november 2009, 11:30:45
Wat hier bedoeld wordt is dat sommige mensen besmet zijn met het niet-je-eigen-berichten-teruglezen-voor-je-post-virus. 8)

En bleikbaar is het nog bezmetelijk oook!

:mrgreen:

Sorry, back on topic maar weer!
Re:Meer dan 80 locs?
jeweve
gast

Re:Meer dan 80 locs?
Citaat van: Johnnytrein op maandag 09 november 2009, 08:47:37
altijd goe om te zien dat er meer mensen zwaar bestemt met het treinenvirus??? wat zou hier nu bedoelt worden :?

sorry jongens, ik zit altijd te antwoorden op een i-phone. Dat is priegelwerk, en deze keer heb ik het niet teruggelezen (nog net voor de tunnel op 'verzenden' geklikt).
Ik zal mijn leven beteren!