Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Loc maakt kortsluiting

Gestart door jurgenk donderdag 05 november 2009, 14:35:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc maakt kortsluiting
jurgenk
gast

Loc maakt kortsluiting
Hoi,

Mijn Ludmilla (Marklin 36421) wil niet meer  :(

Toen ik even niet keek zijn er een aantal wagonnetjes blijven staan. De loc is daar toen tegengeknald en ontspoord. RAPTOR gaf toen de melding 'kortsluiting' en heeft netjes de baanspanning uitgeschakeld. Maar telkens als ik nu de baanspanning terug inschakel en de loc staat op het spoor dan geeft ie korstsluiting. Het is ook duidelijk hoorbaar. Als ik de loc van de baan neem dan is er geen probleem, geen korstluiting en alle andere locs rijden netjes.

Kan het zijn dat de motor naar de vaantjes is? Of de decoder? Kan ie daardoor kortsluiting geven?

Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik hoop alleen maar dat mijn Ludmilla op de een of andere manier nog te redden valt  :shock:

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Kun je een scherpe foto van de onderkant van de lok plaatsen?
Het wordt zo een beetje gissen.
Re:Loc maakt kortsluiting
Staat je sleper niet gewoon scheef, na die ketser 8)

Mvg Gert
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Ik verwacht ook zoiets op een foto te zien Gert. :D
Re:Loc maakt kortsluiting


Alles lijkt normaal ...

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Ziet er op het oog goed uit, die sleper, kijk bij geheel ingedrukte sleper of hij contact maakt met de wielassen, kan verbogen zijn door de knal.
Anders loc even openmaken, misschien draadje los of ergens tegen aan.

Mvg gert
Re:Loc maakt kortsluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Beste Jurgen,

Als je de lok openmaakt goed ruiken of je iets verbrands ruikt en op de decoder kijken of je iets gesmolten ziet.

Sterkte en groet, Anne W
Re:Loc maakt kortsluiting
Kijk ook even of er geen koppeling met een pukko contact maakt
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: Anne W op donderdag 05 november 2009, 22:14:15
Beste Jurgen,

Als je de lok openmaakt goed ruiken of je iets verbrands ruikt en op de decoder kijken of je iets gesmolten ziet.

Sterkte en groet, Anne W

Er zit inderdaad een raar geurtje aan, maar ik zie niets gesmolten op de decoder...


Sorry voor kwaliteit foto, ik heb mijn camera even niet bij de hand, dit is met mobieltje genomen.

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Er zit altijd wel een geurtje aan de motor/elektronica.
Zet de lok eens op het spoor zonder sleper en kijk of je dan nog steeds sluiting hebt.
Re:Loc maakt kortsluiting
Inderdaad een onduidelijke foto.

Er zitten wat kleine zwarte onderdelen op de print. Kijk eens of daar geen scheurtje of barst in zit.
Ook die ronde glazen onderdeeltjes (MELF diodes) zien die er nog goed uit ?.

Mvg,
Peter
Re:Loc maakt kortsluiting
Hallo Ad,

Overigens aardig de onstoring van deze decoder met motor.


Mvg,
Peter
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: Kappa op donderdag 05 november 2009, 23:40:00
Er zit altijd wel een geurtje aan de motor/elektronica.
Zet de lok eens op het spoor zonder sleper en kijk of je dan nog steeds sluiting hebt.
Zonder sleper geen kortsluiting...
Re:Loc maakt kortsluiting
Wat betere foto's van het inwendige bij de Modellbahnecker. Dit voor de meelezers en misschien heb je er iets aan.

Kijk even of de bedrading rode draad nergens sluiting maakt.

De decoder zit op de motor geklemd. Controleer eens of dat nog goed zit, met 4 schroefjes maak je het zaakje los. Motor niet verschoven door de botsing? (Zeg maar wat).

De motor is van het type "wegwerp", je kunt niet bij de koolborstels. Wat je kunt doen is de motor controleren met een 9V batterij. Als deze nog goed is kun je overwegen de decoder te vervangen door een LokPilot of zou. Vraagt wel enige aanpassing i.v.m. de verlichting.

Overigens: heb je nog garantie? Overweeg dan de lok terug te brengen naar de winkel voor je zelf aan de slag gaat.

Gr, Ben.
Re:Loc maakt kortsluiting
Kroko14253
gast

Re:Loc maakt kortsluiting
Hallo,

Ik zie op je foto een bruin "spoeltje" vanwaar een draadje ergens naar toe gaat. Kijk eens of deze aansluiting van "spoeltje" naar draad NIET op het chassis drukt of rust. Als deze aansluiting het chassis raakt, kan er kortsluiting ontstaan.

Het is een idee, hoor. Zo je foto bekijkend zou dat kunnen.

Groetjes

Harry
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: woutje op vrijdag 06 november 2009, 07:31:03
Wat betere foto's van het inwendige bij de Modellbahnecker. Dit voor de meelezers en misschien heb je er iets aan.

Kijk even of de bedrading rode draad nergens sluiting maakt.

De decoder zit op de motor geklemd. Controleer eens of dat nog goed zit, met 4 schroefjes maak je het zaakje los. Motor niet verschoven door de botsing? (Zeg maar wat).

De motor is van het type "wegwerp", je kunt niet bij de koolborstels. Wat je kunt doen is de motor controleren met een 9V batterij. Als deze nog goed is kun je overwegen de decoder te vervangen door een LokPilot of zou. Vraagt wel enige aanpassing i.v.m. de verlichting.

Overigens: heb je nog garantie? Overweeg dan de lok terug te brengen naar de winkel voor je zelf aan de slag gaat.

Gr, Ben.

Hoi, helaas geen garantie. Via ebay gekocht dus ...

Rode draad maakt nergens sluiting en de motor en decoder zitten nog goed vast. Zal ik er maar vanuit gaan dat de decoder stuk is?

Als ik voor zo'n LokPilot ga, welke moet ik dan nemen? Ik heb ook nog een decoder uit een marklin setje 60760. Kan ik die ook gebruiken? Ik heb zelf nog nooit een decoder ingebouwd, ik hoop maar dat mij dat gaat lukken.

Groetje
Jurgen

Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 06 november 2009, 19:09:07
Hallo,

Ik zie op je foto een bruin "spoeltje" vanwaar een draadje ergens naar toe gaat. Kijk eens of deze aansluiting van "spoeltje" naar draad NIET op het chassis drukt of rust. Als deze aansluiting het chassis raakt, kan er kortsluiting ontstaan.

Het is een idee, hoor. Zo je foto bekijkend zou dat kunnen.

Groetjes

Harry

Hoi, op de foto lijkt het zo, maar het spoeltje raakt nergens.

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Kun je aan het vliegwiel draaien van de motor en loopt dat zwaar of niet?

Heb je ook gekeken naar de decoder zoals Peter (Freak) vraagt of daar iets verbrand of verpiept is?
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: Freak op donderdag 05 november 2009, 23:50:37
Hallo Ad,

Overigens aardig de onstoring van deze decoder met motor.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen idee wat ik dacht toen ik dit typte.
Re:Loc maakt kortsluiting
Waardeloos, die electronica. In die goede oude analoge tijd kon je alles zelf fixen, zelfs met het licht uit. Hoefde eigenlijk niet, ging nooit kapot.

Maar ja, hoe meer spullen, hoe meer zorgen.

succes met de loc!
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: jurgenk op vrijdag 06 november 2009, 19:35:06
Ik heb ook nog een decoder uit een marklin setje 60760. Kan ik die ook gebruiken? Ik heb zelf nog nooit een decoder ingebouwd, ik hoop maar dat mij dat gaat lukken.

Als je de decoder vervangt moet je een truukje bedenken om de motor weer vast te zetten. Die zit n.l. aan de decoder vast gesoldeerd. Da's wel wat lastig. Hoe het met de verlichting is weet ik niet. Ik denk dat er op de decoder voorschakelweerstanden zitten voor de led's maar dat kan ik niet zien vanaf het plaatje.

Gr, Ben.
Re:Loc maakt kortsluiting
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: jeweve op vrijdag 06 november 2009, 22:55:38
Waardeloos, die electronica.

Ho ho ho
nee hoor, ik verdien er al jaren mijn boterhammen mee  :lol:
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: huub op vrijdag 06 november 2009, 23:16:27
Citaat van: jeweve op vrijdag 06 november 2009, 22:55:38
Waardeloos, die electronica.

Ho ho ho
nee hoor, ik verdien er al jaren mijn boterhammen mee  :lol:

boterhammen? met mijn krantewijkje heb ik zelfs al vlees op het bord. :D
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: woutje op vrijdag 06 november 2009, 19:40:41
Kun je aan het vliegwiel draaien van de motor en loopt dat zwaar of niet?
Ik kan eraan draaien en het loopt nog heel soepel.

Citaat van: woutje op vrijdag 06 november 2009, 19:40:41
Heb je ook gekeken naar de decoder zoals Peter (Freak) vraagt of daar iets verbrand of verpiept is?
Ik kan niets zien op de decoder, maar ik merkte dat het bruine dingetje wel een beetje gesmolten is!

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Dat wordt dan toch een nieuwe decoder. Kun je uit de voeten met je 60760?
Re:Loc maakt kortsluiting
Citaat van: woutje op zaterdag 07 november 2009, 09:41:27
Dat wordt dan toch een nieuwe decoder. Kun je uit de voeten met je 60760?
Eerlijk gezegd; ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen!  :?


Maar ik wil het wel proberen! Iemand een idee waar ik een goede handleiding kan vinden? Liefst met foto's?

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Zo'n lok/decoder mag/kan toch niet zomaar kapot gaan van een botsing?!
Ik zou er eerst mee terug gaan naar de winkelier, je hebt twee jaar garantie, gewoon claimen.
Re:Loc maakt kortsluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Beste Ad,

Er was sprake van een kortsluiting las ik "Raptor schakelde uit met de melding kortsluiting" en dan is er van alles mogelijk ook, kapotte onderdelen op een decoder.

Beste Jurgen,

Er zijn een aantal forumleden die goed zijn in het inbouwen van decoders, zoek maar eens op inbouwen decoders.

Groet, Anne W
Re:Loc maakt kortsluiting
Hoi,

Even een update. Ik heb op eBay een originele decoder van mijn loc gekocht. Vandaag aangekomen en meteen ingebouwd. Ik zette de loc op de baan en schakelde Raptor in: geen kortsluiting. Maar helaas, van zodra ik de loc vooruit liet gaan ... kortsluiting!  Hij heeft denk ik een centimetertje gereden en daarna gedaan :cry:

De oorzaak zal dus niet de decoder geweest zijn ... Maar wat dan wel?

Groetje
Jurgen

Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
OK, als je nu eerst eens de lok zonder decoder op de rail zet en kijkt of er bedrading vanaf de sleper ergens sluiting maakt in het draaistel of chassis.
Het makkelijkst haal je even de ontstoorspoel op de decoder los, zie rechts op de foto.

Meet eens met een Multimeter de weerstand tussen de sleper en chassis, met de ontstoorspoel los van de decoder.
Maakt de decoder geen sluiting tegen het motorhuis?
Re:Loc maakt kortsluiting
Ad, wat moet ik me voorstellen bij een ultimeter?  :?
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Dat laat ik aan jouw fantasie over Johnny! :wink:
Re:Loc maakt kortsluiting
Hoi,

Ik ben vandaag bij Treinshop Olaerts (Diepenbeek) geweest en heb daar mijn loc laten testen op hun testbaan met CS2. Van zodra de baanspanning werd ingeschakeld begon de loc ongekontroleerd vooruit te rijden! Geen kortsluiting dus en aan de motor zal het ook niet liggen (want hij rijdt!).

Volgens hun is de decoder kapot. Dat lijkt me nu ook de enigste mogelijkheid alhoewel ik de decoder reeds vervangen heb :?! Dat betekent dus dat de tweede decoder ook naar de sokken is!? Dubbel pech  :x Ofwel heb ik iets verkeerd gedaan maar dat lijkt me straf, het waren maar drie draadjes om te solderen!

Zal ik dan maar volgende zaken op eBay bestellen en het daarmee proberen te fixen?
Märklin / Trix 611654 8 pol. Schnittstelle für BR 185 en
ESU 52610 LokPilot 3.0 für DCC & Märklin

Graag hoor ik jullie advies!  :wink:

Groetje
Jurgen
Re:Loc maakt kortsluiting
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Ik zou er een in Houten gaan halen als ik jou was (ESU). Wie weet kom je nog met meer thuis?
Re:Loc maakt kortsluiting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc maakt kortsluiting
Re:Loc maakt kortsluiting
Re:Loc maakt kortsluiting
Hoi,

Goed nieuws! Mijn locje rijdt weer mee met de rest!  :D :D :D

Na het vervangen van de decoder (door ESU LokPilot) wou ie nog steeds niet. Wel geen melding van kortsluiting meer en lichten van de loc wisselden ook bij het wisselen van de rijrichting, maar vooruit wou ie enkel als ik de motor een zetje gaf... en dan nog ging ie met horten en stoten vooruit. Zucht.  :cry:

Dan maar bij M*rklin een nieuw motortje besteld. Vrijdag aangekomen, meteen ingebouwd en JIPPIE! Hij doet et! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Thanks everyone!
Jurgen