Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?

Gestart door madmenno donderdag 05 november 2009, 13:16:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Hallo allemaal,

Even een vraagje van mijn kant.
Zoals sommigen van jullie wel weten bouw ik zeer complexe verlichting in, in Hag locs. Hiermee kan ik (bijna) alle mogelijke Zwitserse verlichting nabootsen op mijn locs.
Nu zat ik na te denken over een kleine wijziging in het ontwerp van de schakelingen en vroeg me af of de onderstaande schakeling mogelijk is.

Het betreft 1 LED die aangesloten is op 2 Aux (functie) uitgangen. Elk heeft zijn eigen weerstand (R) met andere waardes. Nu vraag ik me af of dit zo wel goed gaat. Ik ziet zelf geen probleem als één van beide functies aanstaat, maar ik vraag me af wat er gebeurd als beide aanstaan. Gaat dit goed?



Met deze schakeling wil ik de normale lichten en schijnwerpers over dezelfde LED aansturen zonder dat ik een diodeschakeling nodig heb die ik nu gebruik.
Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Groetjes,
Menno
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Menno, als beide uitgangen aan staan zal de led de dubbele stroom krijgen, en dus feller gaan branden.

Je kunt beter 1 weerstand in de plusdraad zetten. En dan in plaats van de weerstanden die je hebt getekend diodes tussenvoegen.
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Citaat van: KlaasZ op donderdag 05 november 2009, 13:35:02
Menno, als beide uitgangen aan staan zal de led de dubbele stroom krijgen, en dus feller gaan branden.

Je kunt beter 1 weerstand in de plusdraad zetten. En dan in plaats van de weerstanden die je hebt getekend diodes tussenvoegen.

Ja, dat klinkt inderdaad wel logisch ja.
Kun je me uitleggen hoe die diodes aangesloten moeten worden, want ik zie niet helemaal hoe dat zou moeten gaan werken denk ik :P
Weerstand op de pluspool word ook lastig denk ik. Er moeten namelijk nog meer LEDs op aangesloten worden met elk andere weerstandswaarden.

Ach ja, het was ook maar een ideetje hehe :D

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Menno
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
De diodes moeten naar de min wijzen, dus met de ring naar de kant van de functieuitgang.
En als je meer leds wil aansturen, geef dan eens een schemaatje van wat je allemaal voor elkaar wil krijgen.
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Citaat van: KlaasZ op donderdag 05 november 2009, 13:53:21
En als je meer leds wil aansturen, geef dan eens een schemaatje van wat je allemaal voor elkaar wil krijgen.

klik

Bovenstaande link gaat naar het Hag loc ombouw topic wat ik heb geopend.
Het schema in die specifieke post is wat ik tegenwoordig in mijn locs inbouw. Ik wil eigenlijk van die diodes (D1 tot en met D4) tussen de diverse functieuitgangen af, zodat ik echt alles vrij kan 'functiemappen' in de ESU decoders. Ik dacht dit dus te kunnen oplossen om in plaats van die diodes bovenstaand schema'tje in te bouwen.
Dan kan ik namelijk normaal licht en schijnwerpers met dezelfde LED's doen. Er is geen plaats voor extra schijnwerperLED's namelijk ;)

Groetjes,
Menno
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Hallo Menno,

Heel kort, de diodes moet je gewoon laten zitten.

Mvg,
Peter
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
als je naar de kant van je uitgangen geen diodes zet dan blaas je de uitgangen vermoedelijk gewoon op.Ze zullen stroom naar elkaar sturen tot ze doorbranden.Zet gewoon een weerstand in de + leiding, dan je led met anode naar de + en dan diodes met de anode naar de LED.Als je dan de 2 uitgangen zou aanzetten en er is op 1 uitgang meer spanning dan op de andere ,dan zal er één diode het signaal blokkeren naar de kleinste uitgang.
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:1 LED aan 2 functieuitgangen met elk een eigen weerstand. Gaat dit goed?
Citaat van: bellejt op donderdag 05 november 2009, 17:53:46
als je naar de kant van je uitgangen geen diodes zet dan blaas je de uitgangen vermoedelijk gewoon op.Ze zullen stroom naar elkaar sturen tot ze doorbranden.Zet gewoon een weerstand in de + leiding, dan je led met anode naar de + en dan diodes met de anode naar de LED.Als je dan de 2 uitgangen zou aanzetten en er is op 1 uitgang meer spanning dan op de andere ,dan zal er één diode het signaal blokkeren naar de kleinste uitgang.

Bedankt voor de reactie.
Dit is vast een werkende oplossing, maar gaat helaas voor mij totaal het doel voorbij.
Ik kan inderdaad beter de huidige schakeling laten zoals die is om te bereiken wat ik wil  :lol:

In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken. :D

Groetjes,
Menno