Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

preiser figuurtjes schilderen

Gestart door metpo donderdag 23 november 2006, 15:15:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
preiser figuurtjes schilderen
Hello,

Op welke manier kun je het goedkoopst en het best de Preiser figuurtjes schilderen?  En wat is de beste techniek?  Welke verf gebruiken? en welk materiaal (vijltjes, enz..)
Ik heb hier nog 100 mannetjes die ik in afwachting van mijn baan wil beginnen schilderen met mn vrouwtje... goed om de winteravonden door te brengen..
Re: preiser figuurtjes schilderen
Hallo,
heb het zelf gedaan met een paar haren uit een kwast  :D :lol: en revell-modelbouwverf.
daarnaast heb ik er ook de loep bijgepakt  :roll: omdat het nogal PRUTSWERK is... :?
Veel succes!
Re: preiser figuurtjes schilderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: preiser figuurtjes schilderen
Bestaat er hier al een draadje over heb er namelijk meer over gelezen in dit forum.

Groetjes Antal.
Re: preiser figuurtjes schilderen
heb niets gevonden!
Re: preiser figuurtjes schilderen
jan pieter..bedankt voor de info ivm het "haartje" van de kwast.... echt goed om detaillistisch te zijn... heb je fotos?? en heb je de ogen ook gedaan??? (die worden normaal gezien niet geverfd)
Ik popel om sexy preiservrouwtjes te maken....
dat moet grappig zijn: een rosse buurt maken op uw baan! ..lekker veel neonlichtjes...
Re: preiser figuurtjes schilderen
hallo, nee, de ogen, mond ed doe ik niet, dat is mij iets te veel werk. als je gewoon een kloddertje roze/huisskleur eropsmeert dat verdund is, is het ook goed. tenzij je natuurlijk alles op zen best wil hebben. maar als je daar mee gaa beginnen, ben je er echt lang mee bezig.
Re: preiser figuurtjes schilderen
je kan eht ook multicultureel doen..er mogen gerust aziaten en afrikanen bij... dus met lichtbruin en donkerbruin kleurtje.. heeft preiser "zwarten" op de markt??
En mensen in moslimkleren?

enz...
Re: preiser figuurtjes schilderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: preiser figuurtjes schilderen
Ik zag op een modulebaan (weet niet welke)
Hadden ze moslims eropgezet.
Bij moslimas gewoon stukje hoofd in een kleur schilderen wat weg heeft van een burka (als ik me niet vergis)
Zag er trouwens wel erg leuk uit.

Groetjes Antal.
Re: preiser figuurtjes schilderen
maakt iemand de poppetjes helemaal zelf? (vormen gieten in bep. materiaal)??
Re: preiser figuurtjes schilderen
Hallo,

Het is heel makkelijk om poppetjes te verven als je maar de juiste kleur gebruikt voor de huid bv gezicht en handen enz.
Len de vries raade mijn aan van tamia xf 15
Xf staat voor mat en x staat voor glanzend.
Xf 15 komt het dichts bij in de buurt van de echte huid kleur
Om nu het beste resultaat te krijgen om ze te schilderen doe je het volgende:
Men neme klein spijkertje en dan het kopje van de spijker eraf knippen met een tangetje dan met een aansteker puntje heet maken dan in zn bil of haar bil of in de voetjes drukken dat kan uiteraard ook met het tangetje.
Daarna neem je 1 kurk en daar steek je het spijkertje met het poppetje in.
Ik zelf heb hoofdloep lamp en ik gebruik het kwastje van Marter roodhaar 0,005 en dan schilderen maar ;).
Ik wil zelf periode I en II en soms III rijden, dus mijn poppetjes zijn dames met lange rokken.
Zelf heb er toen zo'n 100 bij conrad besteld. Ze zijn van het merk Noch er zitten er 6 in 1 zakje en ik heb 20 zakjes gekocht. Het zijn wel allemaal dezelfde, maar ik geef ze dan allemaal andere kleuren!
Ik heb er ook nog "1000" van Preiser maar die zijn periode 2 en 3 en al helemaal klaar.
Ik schilder alleen met Tamiya. Dat is soort acril kwast en die is met water schoon te maken.
Ik zal marcel vragen of hij ff de fototjes er bij zet die ik al geschilderd heb
hij komt uit zn werk om 6 uur naar mijn toe. ( dat is dus al gebeurd ;) )
En wat betreft de verf voor de lampjes. Ik gebruik inderdaad conrad  lampenverf
wat al op deze site gezegd is door de leden.
Alleen raam open ik werd er high van  :lol: :lol:.
Ik doe ze 2 keer geel dan is het net als in de ouwe tijd. Hehe kon ik maar terug ;).
Als iemand er meer van wil weten kan hij eventueel mailen. Het is voor mij niet zo moeilijk als je een vriend als Len de Vries hebt. Die zegt meestal hoe en / of wat ik moet gebruiken.
ik hoop niet dat ik over kom als een prof ik leer alleen maar ik maak alles zelf Voor de scenery, boompjes en met de mallen van Anita decor.
Ook een vriend van mij beetje slijmen en ze helpen me haha. Het zijn toffe gasten hoor !

Maar ik hoop dat ik je hierbij kon helpen.
Groetjes,

Ted.

Hier het fotootje :

Re: preiser figuurtjes schilderen
Hallo Ted

dat heb je netjes geschilderd zeg
petje af hoor


gr. Frans
Re: preiser figuurtjes schilderen
Hallo ted, ik begrijp iets niet goed denk ik je schrijft dat je het kopje eraf snijd. Moet ik daaruit begrijpen dat al jouw Preisertjes onthoofd werden?   :? Op de foto zie ik ze toch met een hoofd.
Re: preiser figuurtjes schilderen
Oesje foutje sorry
Re: preiser figuurtjes schilderen
en je hebt ook wat geduld nodig...
Re: preiser figuurtjes schilderen
Citaat van: Vince op vrijdag 08 december 2006, 11:28:28
en je hebt ook wat geduld nodig...

Dat heb je bij modelspoor in zijn algemeenheid nodig. :)

Ik vind de figuurtjes erg mooi geschilderd. Ik heb ook nog zo'n doosje met ruim 100 poppetjes liggen, maar ik ben er nog niet aan begonnen. De enige poppetjes die ik tot nu toe geschilderd heb, zijn volledig koperkleurig geworden. :D
Re: preiser figuurtjes schilderen
Op de foto is het niet goed te zien, maar het lijkt erop dat er niet alleen matte kleurengebruikt zijn.

Kleding glanst over het algemeen niet dus het gebruik van matte verf lijkt me een vereiste. Hooguit hier en daar wat zijdenmat toepassen.

Re: preiser figuurtjes schilderen
Citaat van: Henk K op vrijdag 08 december 2006, 11:57:57
Dat heb je bij modelspoor in zijn algemeenheid nodig. :)

Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven ja .. die ervaring heb ik nog niet :) maar toen ik nog echt speelde met mn treintjes, had ik er al alle geduld voor...

Maar het resultaat mag er zijn Ted!!!
Re: preiser figuurtjes schilderen
ik heb net bij de WIBRA modelwouwmesjes gekocht voor 50 eurocent... maar eignelijk is het echte prul en had ik t beter niet gekocht..
Bij blokker heb ik dan een loupe gekocht met 2 batterijen en lampje..handig voor schilderen van Preisertjes... maar de loupe is wel redelijk prullerig.....voor 4 euro 99 cent!!

nu nog pincetjes en verf kopen....en mijn vrouwtje kan dan verven..
Re: preiser figuurtjes schilderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: preiser figuurtjes schilderen
Hey,

Ik heb ooit is bij Wentink Arnhem een loop met licht gratis gekregen en werkt uitstekend.
@ Metpo : Je kan trouwens het beste hobby mesjes halen bij doe het zelf zaken of modelbouw winkels dan weet je zeker dat die goed scherp is.
Veel succes verder met het verfen :wink:


Groetjes Antal.
Re: preiser figuurtjes schilderen
Citaat van: Chimeara op vrijdag 08 december 2006, 12:12:56
Op de foto is het niet goed te zien, maar het lijkt erop dat er niet alleen matte kleurengebruikt zijn.

Kleding glanst over het algemeen niet dus het gebruik van matte verf lijkt me een vereiste. Hooguit hier en daar wat zijdenmat toepassen.

Ben zelf ook bezig om 120 figuurtjes te beschilderen en gebruik daarvoor hoofdzakelijk matte kleuren.
Nu schijnt het dat zelfs de matte kleuren van Humbrol en Revell door de, in het potje aanwezige olie, een glans erover krijgt.

Dit "probleem" voorgelegd aan de modelbouwwinkel en die adviseerde mij een potje "matt cote" van Humbrol te gebruiken, een matte coatinglaag dus.
Heb het nog niet geprobeerd maar zal morgen eens de proef op de som nemen en het resultaat in dit topic zetten.
Volgens de verkoper (ik weet 't, hij is en blijft een verkoper.. ) zou dit de glanslaag volledig moeten neutraliseren.
Re: preiser figuurtjes schilderen
Hehe het klopt ook.

Ik had ze al geschilderd, daarom zijn ze zo glimmend. Totdat Len de Vries kwam en zei dat ik altijd tamya met de xf voor het cijfer moest kopen !!
Ik liet nu alleen maar zien dat het niet zo moeilijk is om poppetjes te verven.
Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geweest en mensen reken mij het niet aan dat ik fouten maak op deze site ik ben geen computer expert ;).
Ik schrijf het op zo als ik denk  :P .
Groetjes,

Ted
Re: preiser figuurtjes schilderen
Wel Ted
Ik zie niet in waarom jij sorrie moet zeggen want het resultaat van jouw schilderwerk mag er zeker zijn. Zelden Preiserpoppetjes gezien die zo mooi beschilderd zijn maar je moet natuurlijk wel als Len op je vingers kijkt :)

groetjes Gerard
Re: preiser figuurtjes schilderen
ik bedoel er mee dat ik niet zo goed weet hoe alles werkt op het forum moet alles aan marcel vragen en als die er niet is aan walter ben niet zo goed thuis in wat ik moet doen
te laat begonnen aan de computer denk
ben bijna 70 jaar haha
maar.......... ik skate en wandel nog steeds 20 km hoor
maar gerard vind het leuk dat ik toch complimentje van je krijg
ik vind het een leuk forum en toffe gasten
Re: preiser figuurtjes schilderen
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: preiser figuurtjes schilderen
Citaat van: Onyx op zondag 10 december 2006, 02:39:07
Citaat van: Chimeara op vrijdag 08 december 2006, 12:12:56
Op de foto is het niet goed te zien, maar het lijkt erop dat er niet alleen matte kleurengebruikt zijn.

Kleding glanst over het algemeen niet dus het gebruik van matte verf lijkt me een vereiste. Hooguit hier en daar wat zijdenmat toepassen.

Ben zelf ook bezig om 120 figuurtjes te beschilderen en gebruik daarvoor hoofdzakelijk matte kleuren.
Nu schijnt het dat zelfs de matte kleuren van Humbrol en Revell door de, in het potje aanwezige olie, een glans erover krijgt.

Dit "probleem" voorgelegd aan de modelbouwwinkel en die adviseerde mij een potje "matt cote" van Humbrol te gebruiken, een matte coatinglaag dus.
Heb het nog niet geprobeerd maar zal morgen eens de proef op de som nemen en het resultaat in dit topic zetten.
Volgens de verkoper (ik weet 't, hij is en blijft een verkoper.. ) zou dit de glanslaag volledig moeten neutraliseren.

Ik heb in de gebruiksaanwijzing van Artitec gelezen, dat je de matte verf nooit moet omroeren (liefst de olie er uit moet laten lopen). Als je klaar bent gooi je het terug in het potje, voorkomt uitdrogen.
Maar nog niet uitgeprobeerd.