Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

300x150 goed gevuld

Gestart door phil woensdag 04 november 2009, 08:31:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
300x150 goed gevuld
Hallo,
Eindelijk wat tijd gevonden om mij uit te leven op een sporenplan.
De bedoeling is met twee treinen te rijden zonder conflicten, klein schaduwstation, zijlijn met halte, klein locdepot en wat rangeermogelijkhedeN;
Op het hoogtste niveau de halte en houthakkersdorp, scenery not in te vullen , vooraan lokdepot....



Graag uw opmerkingen, kritiek ook welkom het moeit ooit echt werken.

wintrack : http://users.telenet.be/elversele/spoorplan_final1.tra
Re:300x150 goed gevuld
Michael-59
gast

Re:300x150 goed gevuld
Beste Phil,

Leuk ontwerp met veel rijmogelijkheden, het ziet er goed uit.

Er zijn toch een paar opmerkingen die ik wil plaatsen. Zie de nummers in het plaatje



1. De trein komt voor een heel kort stukje uit de berg en gaat vervolgens weer de volgende tunnel in. Komt me een beetje onlogisch voor. Overweeg de tunnel door te laten lopen.
2. Hier lijkt het alsof de sporen onlogisch in Winrtack aan elkaar zijn gekoppeld. Ik snap wel je bedoeling
3. Het station emplacement ziet er speels uit. En volgens mij is het aan een dubbelsporige lijn. Het perron is echter veel te kort voor treinen op zo'n traject. Opmerking: ook mijn plan ging daar mank op.
4. Ik ontdek 1 keerlus in op 0 niveau. Dat betekent dat als je h'm eenmaal hebt gereden, je niet terug kan. Uiteindelijk komen alle treinen in dezelfde richting te rijden. Ik zie ook geen draaischijf. Geef daar acht op

Verder veel succes met de uitwerking van je plannen en realisatie, groet, Michaël
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Allemaal terechte opmerkingen,
De tunnel is eenvoudig te verhelpen, de keerlus is al een ander paar mouwen gezien de beperkte oppervlakte, daar zal ik nog even op moeten studeren.
En het perron, ja, is zeker te kort dit moet verholpen worden maar ja plaats he. eventueel links boven de lokloods en de lokloods verhuizen naar de rechterzijde, helpt een beetje maar iet of wat trein zal nog steeds te lang zijn.

Bedankt voor de opmerkingen,
Phil
Re:300x150 goed gevuld
AnalogDriver
gast

Re:300x150 goed gevuld
Dat perron hoeft natuurlijk niet recht te zijn, kan ook meebuigen met de rails als je het zelf maakt (decoupeerzaag).

Wel voldoende ruimte houen voor lange wagons, dus meer railafstand in de bochten. Simpel met potloot tegen lange wagon over spoor rijden dat op een plaat licht en je weet waar je moet zagen.


M-rails?
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
neen, c rails.

mvg
Phil
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:300x150 goed gevuld
Hallo Phil,

Leuk baanplan.
Het lijkt mij wenselijk om toch twee keerlussen te hebben, want zo als Michaël al zij, je kunt niet terug komen.
Als een tweede keerlus er niet in zit, kan je de eerste er beter uit halen, of je moet al met treinstellen rijden die voor en achteruit kunnen.
Ik denk dat de stijging naar het hoogste niveau te groot is, volgens wintrack 4.88%.
Voor zover ik weet is 3% het maximum.
Ik weet wel dat ruimtegebrek heel lastig is, zit er zelf ook mee te stoeien mijn ruimte is 350x120, vandaar dat jou topic me op viel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Blijf je volgen.

Groetjes Jac.
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2006

offline
Re:300x150 goed gevuld
misschien gek , maar waarom laat je de inrit van je depot niet uit de rechter bochtwissels aftakken ? je kunt dan beide hoofdbanen aan .
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
bedankt al voor de reacties.
Aansluiten via de rechterbochtwissel zou zeker wenselijk zijn maar ik heb er al op liggen zoeken en zonder vergroting van de grondplaat kom ik er niet uit.
Het stijgingspercentage houdt natuurlijk wel steek maar ook hier , 5 procent lijkt me haalbaar en overmijdbaar op deze oppervlakte, zal misschien eerst eens een proefopstelling maken.
Het probleem van de tweede keerlus lijkt me voorlopig het belangrijkste die zou er echt wel ergens in moeten passen.
Phil
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 04 november 2009, 18:48:28
Dat perron hoeft natuurlijk niet recht te zijn, kan ook meebuigen met de rails als je het zelf maakt (decoupeerzaag).
Wel voldoende ruimte houen voor lange wagons, dus meer railafstand in de bochten. Simpel met potloot tegen lange wagon over spoor rijden dat op een plaat licht en je weet waar je moet zagen.
Ik reageer wat laat, maar toch hierbij: Je moet het potlood in het midden van het rijtuig houden en aan de kopzijde, om de maximale ruimte aan de binnenzijde respectievelijk de buitenzijde vast te stellen. Neem daarbij het langste rijtuig dat je beschikbaar hebt.

Citaat van: Michael-59 op woensdag 04 november 2009, 10:08:38
Zomaar een slinger in het spoor zonder reden zou in de werkelijkheid niet snel voorkomen, daarom zou je ongeveer waar de "3" is aangegeven een natuurlijk obstakel moeten hebben (bijvoorbeeld een heuvel of een meertje).

Groet,
Ronald
Re:300x150 goed gevuld
AnalogDriver
gast

Re:300x150 goed gevuld
Phil,

Ik vind het ook een erg mooi sporenplan voor zo weinig ruimte.

Zat een beetje met wintrack te spelen vanochtend en heb ook gekeken naar 2e aansluiting op hoofdbaan, rechts.



Daarmee zijn wat aansluiting anders geworden en een doodlopend spoortje verlegd.

Ook zou ik als ik de zandtoren bij de bekoling plaatsen, veel logischer.


Tevens zou ik de wissels in het omloopspooor onder de berg omdraaien, anders gaan de treinen wel erg een zig-zag maken. Door de wissels om te draaien rijden de treinen die het omloopspoor oprijden gewoon 'verder met de bocht mee'.

Beetje lastig te zien en ik kan wintrack file niet makkelijk plaatsen ergens, maar als je een PBtje stuurt met je email adres stuur ik het wel toe kun je het zelf plaatsen als je wilt.
Sowieso ben ik niet erg handig met Wintrack en ken ik C-rails niet, dus hier en daar moet mijn bewerkte versie nog gecorrigeerd worden.

Zie ook dat je veel hele bochtstukken gebruikt. Probeer ook eens halve en kwart bochtstukken om het net nog wat anders te leggen.


Heb je je ergens op gebaseerd en dat verder aangepast? Nogmaals complimenten voor de 3 niveaus en speelse sporenloop.

Gr., Hajo
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2006

offline
Re:300x150 goed gevuld
morgen ,

zo bedoel ik de wp gebied .

de logica is simpel hier achter : Als een loc op een uitrit kapot gaat , kun je nog altijd via de andere . je tractie raakt zo niet ingesloten . zelf heb ik twee loodsen ( een met draaischijf ervoor , andere aan de baan )
Re:300x150 goed gevuld
AnalogDriver
gast

Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: wacojaco op vrijdag 20 november 2009, 10:23:18
Hallo Phil,

Leuk baanplan.
Ik denk dat de stijging naar het hoogste niveau te groot is, volgens wintrack 4.88%.
Voor zover ik weet is 3% het maximum.
Ik weet wel dat ruimtegebrek heel lastig is, zit er zelf ook mee te stoeien mijn ruimte is 350x120, vandaar dat jou topic me op viel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Blijf je volgen.

Groetjes Jac.

Citaat van: phil op zaterdag 21 november 2009, 08:22:57
bedankt al voor de reacties.
Het stijgingspercentage houdt natuurlijk wel steek maar ook hier , 5 procent lijkt me haalbaar en overmijdbaar op deze oppervlakte, zal misschien eerst eens een proefopstelling maken.

Phil


Ik weet het nog zo niet met <3%
Realiseer je wel dat hier geen lange treinen kunnen rijden.


Zelf heb ik in mijn testbaan 5-7%, vlakt nog af denk ik naar 5 plaatselijk stukje 6%

Korte treinen hebben daar tot nu toe geen enkele moeite mee. Ja, je moet wat vermogen bijgeven, maar dat is in het echt ook.

Proefopstelling wijst het uit. Mijn tip: koop bij bouwmarkt (Gamme heeft het weet ik) wat dun 2,5 mm timmerplaat en zaag daar het gewenste figuur uit met decoupeerzaag. Dit buigt makkelijk en zorgt voor mooie soepele overgangen.
Dan verhogen en proefrijden. Ik gebruik dit nu ook voor de definitieve hellingen, werkt perfect. Oh ja, bij hellingaanloop veel korte railstukjes gebruiken, geen hele.


Ja, je moet denk ik niet 7 of 8 bakken 4 assers omhoog zeulen, dat gaat niet werken tenzij dubbeltractie. Maar dat gaat dus toch al niet op deze baan passen denk ik.
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: phil op zaterdag 21 november 2009, 08:22:57
Het stijgingspercentage houdt natuurlijk wel steek maar ook hier , 5 procent lijkt me haalbaar en overmijdbaar op deze oppervlakte, zal misschien eerst eens een proefopstelling maken.

Het stijgings percentage naar beneden brengen wil wel, het is mij ook gelukt.
Mijn tafel is dan wel iets langer, maar hij is minder diep.
Je moet dan niet zo in de hoogte gaan.
Maar je zal het proef ondervindelijk moeten testen.
Zo als Hajo (analogDriver) al zij, je kunt niet naar boven met een lange trein.

Groet Jac.
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: Michael-59 op woensdag 04 november 2009, 10:08:38
Zomaar een slinger in het spoor zonder reden zou in de werkelijkheid niet snel voorkomen, daarom zou je ongeveer waar de "3" is aangegeven een natuurlijk obstakel moeten hebben (bijvoorbeeld een heuvel of een meertje).

Groet,
Ronald
[/quote]
Mee eens, met de aansluiting van het depot langs rechts (tip analogdriver) wordt dit misschien al iets minder opvallend maar ik ga toch proberen hier iets van scenery te voorzien.
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 21 november 2009, 10:39:19

Zat een beetje met wintrack te spelen vanochtend en heb ook gekeken naar 2e aansluiting op hoofdbaan, rechts.



Daarmee zijn wat aansluiting anders geworden en een doodlopend spoortje verlegd.

Ook zou ik als ik de zandtoren bij de bekoling plaatsen, veel logischer.


Gr., Hajo

Een hele verbetering maar ik weet niet of c-rails zo'n tolleranties toelaat, iemand ervaring?
De zandtoren... zijn er maar snel opgegooid, het ging me vooral om het sporenplan, bedoeling is dat er beneden een min of meer compleet stoomdepootje komt.
Op he hoogste niveau, bos met treinhalte, houtakkersactiviteit en eventueel wat vee. Hier zal dus niet echt een behoefte zijn aan lange treinen.


Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 21 november 2009, 10:39:19



Tevens zou ik de wissels in het omloopspooor onder de berg omdraaien, anders gaan de treinen wel erg een zig-zag maken. Door de wissels om te draaien rijden de treinen die het omloopspoor oprijden gewoon 'verder met de bocht mee'.

Beetje lastig te zien en ik kan wintrack file niet makkelijk plaatsen ergens, maar als je een PBtje stuurt met je email adres stuur ik het wel toe kun je het zelf plaatsen als je wilt.
Sowieso ben ik niet erg handig met Wintrack en ken ik C-rails niet, dus hier en daar moet mijn bewerkte versie nog gecorrigeerd worden.

Gr., Hajo

Dit begrijp ik niet helemaal, ik stuur je een pbtje.
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 21 november 2009, 10:39:19
P
Heb je je ergens op gebaseerd en dat verder aangepast? Nogmaals complimenten voor de 3 niveaus en speelse sporenloop.

Gr., Hajo


Ja gebaseerd op een artikel  uit "miba spezial 77" p18.
Vermoedelijk mag ik hier geen copietje plaatsen wegens copyright?
Ik stuur het wel even mee.
Re:300x150 goed gevuld
AnalogDriver
gast

Re:300x150 goed gevuld

Toleranties? Ik denk even precies met wintrack en kennis van alle c-rail bochten en stukjes de juiste verbinding maken.
Re:300x150 goed gevuld
hermanus
gast

Re:300x150 goed gevuld
Hallo
Mischien is dit wat:

alles wat ik heb aangepast is grijs

Groet Manus
Re:300x150 goed gevuld
AnalogDriver
gast

Re:300x150 goed gevuld

Leuk extra spoortje bij het station!

En je hebt de 2e aansluiting lokdepot aansluiting netjes gekregen.
Re:300x150 goed gevuld
hermanus
gast

Re:300x150 goed gevuld
door het extra spoor is de baan naar boven te gebruiken als pendelbaan en zal het overige vekeer niet hinderen

tevens het schaduwstation aangepast zie het verschil tussen links en rechts
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:300x150 goed gevuld
het plan ziet er nu heel leuk en gevarieerd uit.Ga je dat halen met de stijgingspercentages ?
Re:300x150 goed gevuld
hermanus
gast

Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: bellejt op zaterdag 21 november 2009, 17:11:53
het plan ziet er nu heel leuk en gevarieerd uit.Ga je dat halen met de stijgingspercentages ?

Als hij de keerlus eruit haalt redt hij het makkelijk
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: hermanus op zaterdag 21 november 2009, 16:51:59
Hallo
Mischien is dit wat:

alles wat ik heb aangepast is grijs

Groet Manus
Dit is zeker wat, ga ik zeker meenemen als zeker aan te passen.
Misschien verleg ik het enkele doodlopend spoor boven iets verder naar achter om iet te dicht tegen de afgrond te zitten.

Phil
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: hermanus op zaterdag 21 november 2009, 17:55:41
Citaat van: bellejt op zaterdag 21 november 2009, 17:11:53
het plan ziet er nu heel leuk en gevarieerd uit.Ga je dat halen met de stijgingspercentages ?

Als hij de keerlus eruit haalt redt hij het makkelijk
aangezien ze toch maar eenmalig te gebruiken is en een tweede toevoegen mijns inziens zo goed als onmogelijk is ga ik ze eruit gooien en misschien nog een extra opstelspoor in het schaduwstation toevoegen.
:lol: ik heb het nu ook begrepen dat van die wissels omdraaien in het schaduwstation, ziet er heel wat vlotter uit.   :lol:
Re:300x150 goed gevuld
Waarom doe je niet onderin bij het tweede en derde opstelspoor (van onderaf gerekend) de twee linkse wissels niet omruilen voor engelse wissels?
Op die manier kan je in één beweging vanaf de hoofdbaan op het eerste (onderste) spoor komen.

Heb geen wintrack bij de hand, anders had ik het even uitgetekend.

Lambert
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: lam201 op maandag 23 november 2009, 11:33:39
Waarom doe je niet onderin bij het tweede en derde opstelspoor (van onderaf gerekend) de twee linkse wissels niet omruilen voor engelse wissels?
Op die manier kan je in één beweging vanaf de hoofdbaan op het eerste (onderste) spoor komen.

Heb geen wintrack bij de hand, anders had ik het even uitgetekend.

Lambert
heu, ik heb hier een hoop wissels liggen maar geen engelse, als ik er nodig heb moet ik ze nog aankopen dus voorlopig liggen deze wissels voor mij goed.  :wink:
Re:300x150 goed gevuld
gentpilot
gast

Re:300x150 goed gevuld
Dag Phil

de aanpassingen van Hermanus zijn zeer goed bedacht vind ik. en je suggestie om de keerlus te verwijderen en een extra track bij het schaduwstation is ook goed gevonden

groetjes
Patrick
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Citaat van: hermanus op zaterdag 21 november 2009, 16:51:59
Hallo
Mischien is dit wat:

alles wat ik heb aangepast is grijs

Groet Manus
Ik vond dit geniaal gevonden, maar bij nader inzien is de grondplaat vergroot, ik zal toch nog een beetje verder moeten puzzelen. Ik vond 1.50m al aan de brede kant om achteraan nog iets te kunnen doen.  :lol:
Phil
Re:300x150 goed gevuld
hermanus
gast

Re:300x150 goed gevuld
Hoi Phil




Op deze manier blijft het binnen de 1.50
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re:300x150 goed gevuld
Hier krijg ik geen speld meer tussen. Dit lijkt mij het ideale sporenplan voor die oppervlakte.
Al mijn wensen zitten erin :
dubbel hoofdspoor,
lokdepot
pendelbaantje.
Bedankt allen.

Phil
Re:300x150 goed gevuld
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:300x150 goed gevuld
Ik zou de boog uit de stationsporen halen.
Rechte sporen geven een veel realistischer effect, vooral met wat langere treinen.
Die boog erin is wel speels, maar is niet realistisch.
Je hebt al voldoende bogen in de hoger gelegen sporen.
Ook heb je een probleem met de pijlers onder de S-bocht die, iets rechtsboven het midden van je baan, over het lager gelegen spoor loopt.
Je hebt hier pijlers nodig in de vorm van een omgekeerde U, wil je dat wel?
Re:300x150 goed gevuld
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:300x150 goed gevuld
op de dubbelgebogen brug krijg je volgens mij ook problemen met overhangende wagons.