Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn plannen...

Gestart door MrSanderson vrijdag 27 november 2009, 12:19:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn plannen...
Lid sinds: 2009

offline
Mijn plannen...
Beste forumleden,

Na een drukke zomer waarbij de vrije tijd vooral in het teken stond van opruimen van de zolder, en het zoeken en aanschaffen van rails en materieel wordt het tijd voor iets constructiefs. Vandaar dat ik jullie mijn baanplannen voor wil leggen voor commentaar.

Ik ben van plan mijn zolder in drie fasen om te toveren tot modelbaan. Hieronder de eerste twee fasen als baanplan en als 3D weergave. Ik heb vooral NL materieel uit tijdperk 3, 4 en 5 maar de nadruk ligt op het hedendaagse. Overigens ben ik er nog niet helemaal uit wat ik op het zichtdeel na fase 2 wil bouwen (fase 3) maar ik zat te denken aan een containerterminal aan het water en een station met 4 sporen. Maar ik sta open voor suggestie.

Baanplan fase 1:


Baanplan fase 1 3D:


Baanplan fase 2:


Baanplan fase 2 3D:


Mochten jullie je afvragen waarom de bovenste strook zo smal is, deze komt onder een raampartij te lopen welke over de hele gevel van mijn woning loopt. Hierin zitten 2 ramen die open kunnen en waar ik wel bij moet kunnen.

Alvast bedankt voor jullie op- en aanmerkingen.

Groeten,

Sander
Re:Mijn plannen...
Lid sinds: 2006

offline
Re:Mijn plannen...
Komt er ook een station ?

In fase 2 ga je links over een spoor. De lengte vanaf de wissels is erg kort en dus steil.

groetjes
Henk
Re:Mijn plannen...
rorail
gast

Re:Mijn plannen...
Hallo Sander,

Ik ben ook bang dat het hoogteverschil te gering zal zijn, tenzij je, vanaf de wisselverbinding gerekend, het spoor dat onder het stijgend spoor door moet laat dalen. De helling wordt daarmee in feite 2x zo lang.

Wel leuk dat je de baan in twee delen/fasen opbouwt. Zo kun je alvast rijden en de 2e fase voorbereiden.

Groet,
Ronald
Re:Mijn plannen...
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn plannen...
Beste Henk en Ronald,

Het is de bedoeling dat er rondom de sporen die je aan de linkerkant ziet een kopstation ontstaat. Ik ben helaas nog niet zo handig met Wintrack dus het is me nog niet gelukt om gebouwen e.d. te plaatsten. Verder denk ik eraan om boven het schaduwstation een doorvoerstation te bouwen.

V.w.b. de kruisende sporen, de middelste sporen stijgen en de buitenste sporen dalen. Ik heb ter hoogte van de kruising bijna 90 mm tussen de sporen en het stijgingpercentage van het omhooggaande deel is slechte 2,5% en van het dalende deel 2,8% (volgens wintrack) daar zit dus nog een klein beetje speling is. Mocht het in de praktijk niet goed uitkomen dan kan ik altijd nog de kruising eruit halen en de twee sporen aan de raamkant naar het schaduwstation voeren en de twee aan de binnenkant naar boven. Ik hoop dat het gaat lukken want ik vond het wel leuk om de kruising erin te bouwen, beetje zoals we hier in de Zaanstreek in de omgeving van station Zaandam hebben.

Groeten en bedankt voor jullie feedback,

Sander