Hallo Metpo,
Eigenlijk is het een heel goed idee om twee banen te kombineren,kan een hoop ruimte sparen.
In Amerika is het heel gewoon om over de hele lengte van een treinbaan of treintafel een scheidingswand te plaatsen,met wolkenlucht bijvoorbeeld.
Als je dan aan de achterkant gaat staan dan zie je daar een kompleet andere modelbaan,en toch maken de treinen gebruik van hetzelfde baanplan.
De ene kant zou dan een vrij trace kunnen laten zien,aan de andere kant zou je een kompleet emplacement kunnen bouwen.
Heb in Model Railroader een keer een schaal N baan gezien op 3x2 mtr,
de ene kant een berglandschap,de andere kant een emplacement met station,goederenafhandeling,stoomdepot,fabriek,etc.
Je zou zelfs twee totaal verschillende werelden kunnen maken,bijvoorbeeld Nederlands voor en Duits achter,denk dan wel aan zaken als pantografen van locomotieven die omhoog staan,anders rijd je de boel kapot.
Ik zelf ben bezig met het bouwen van een Amerikaanse baan,twee niveaus,allebei met hun eigen trafo.
Beide niveaus hebben een inhaalspoor over de volle lengte (300 cm) aan de achterkant,zo kunnen er totaal vier lange treinen rijden met totaal twee trafos.
Ik heb niet veel ruimte,als ik een Big Boy wil laten rijden met een flink aantal boxcars dan moet ik het railplan simpel houden.
Enigste nadeel is dat de treinen niet op elkaars niveau komen,ieder voordeel heb zijn nadeel.... .
Groet,
Paul.