Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2 banen samen die eignelijk apart zijn

Gestart door metpo donderdag 23 november 2006, 13:18:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 banen samen die eignelijk apart zijn
Wie combineert 2 banen samen, die maw eigenlijk geen connecite hebben betr elektriciteit??
Zoals bv een digitale baan met vlak ernaast een analoge baan..of bijv een baan met crails met vlak ernaast een baan met m rails...
Ik ga dit waarschijnlijk zo maken: eerst beginnen met een analoge baan..(enkel analoge locs erop) en vandaaruit de treinruimte vergroten .. zo gemaakt dat men denkt dat de treinen allemaal samen een geheel vormen (met het landschap enz) maar uteindelijk rijden de treinen met een apart circuit (aparte trafo's)......... 
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
nogmaals dan robbert...
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
? :?
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
dan heeft ie dus maar 1 baan liggen Robbert en dat is dus niet wat metpo bedoelt :)
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Hallo Metpo,
Eigenlijk is het een heel goed idee om twee banen te kombineren,kan een hoop ruimte sparen.
In Amerika is het heel gewoon om over de hele lengte van een treinbaan of treintafel een scheidingswand te plaatsen,met wolkenlucht bijvoorbeeld.
Als je dan aan de achterkant gaat staan dan zie je daar een kompleet andere modelbaan,en toch maken de treinen gebruik van hetzelfde baanplan.
De ene kant zou dan een vrij trace kunnen laten zien,aan de andere kant zou je een kompleet emplacement kunnen bouwen.
Heb in Model Railroader een keer een schaal N baan gezien op 3x2 mtr,
de ene kant een berglandschap,de andere kant een emplacement met station,goederenafhandeling,stoomdepot,fabriek,etc.
Je zou zelfs twee totaal verschillende werelden kunnen maken,bijvoorbeeld Nederlands voor en Duits achter,denk dan wel aan zaken als pantografen van locomotieven die omhoog staan,anders rijd je de boel kapot.
Ik zelf ben bezig met het bouwen van een Amerikaanse baan,twee niveaus,allebei met hun eigen trafo.
Beide niveaus hebben een inhaalspoor over de volle lengte (300 cm) aan de achterkant,zo kunnen er totaal vier lange treinen rijden met totaal twee trafos.
Ik heb niet veel ruimte,als ik een Big Boy wil laten rijden met een flink aantal boxcars dan moet ik het railplan simpel houden.
Enigste nadeel is dat de treinen niet op elkaars niveau komen,ieder voordeel heb zijn nadeel.... .
Groet,
Paul.
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
helo,
met 2 banan samen die eigenlijk apart zijn bedoelde ik iets anders.. maar in ieder geval tof van uw reactie..daar had ik ook al aan gedacht aan het scheiden met een wand..
MEt dit topic bedoel ik dat je een baan kan maken die volledig analoog is... en waar de treinen dan eigenlijk (zonder dat je het door hebt) bijv in een ovaal rijden..
die baan komt net naast een andere baan...
de bedoeling is dat je eignelijk vele treinen tegelijkertijd kan laten rijden..de analoge locs op de analoge baan..en de digitale locs op de digitale baan..zoadat geen enkel loc "gefrustreerd" is om in de kast te zitten..
dus je meot je gewoon voorstellen dat naaste de sporen waar de analoge locs rijden de sporen komen van de digitale locs.. en dan heb je op die manier ook 4 of 5 sporen naast elkaar op een bepaalde plek (daar waar de analoge en digitale baan naast elkaar is) en dan geeft dat nog een toffe indruk..een punt waar vele sporen samen zijn en vele treinen rijden..
ik ken iemand die dat ook zo heeft gedaan zoals hetgeen je in je reactie vertelde..kan goed zijn om plaats te winnen en te vermijdne dat men zit dat de treinen in een ovaal rijden.. plus je kan tenminste op een betere manier 2 werelden (bijv zwitsers en duits) van elkaar scheiden...etc..
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Metpo,

Bij ons op de club wordt bij de modulebaan gebruikt gemaakt van de 'HObbyTrak' norm. Bij dit systeem kun je naast 2 verschillende sporen digitaal/analoog eventueel ook nog 2 en 3 rail rijden. Misschien hier eens op googlen
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Dag,

ik weet wat je bedoelt. Een goed idee zou zijn om een rondlopende baan te maken waar enkel en alleen het station zichtbaar is en welke een wisselstroom baan zou zijn. Beide zijden van het station afzetten middels tunnels en het verdekte gedeelte gebruiken als schaduwstation. Parallel aan het laatste spoor van het station kun je met krappere boogstralen en al slingerend een gelijkstroomtraject creeren dat een hoogteverschil van bijv. 30 centimeter overbrugt naar een hoog gelegen nevenstation.Hier zou je klein materieel zoals kleine stoomloks en of kleine dieselloks met hooguit 2 of drie wagons kunnen laten rijden
Doordat je beide stationseinden ( niet precies natuurlijk) verdekt door het berglandschap krijg je meer dan genoeg plaats om de zijlijn slingerend omhoog te bouwen. Nadeel is natuurlijk wel dat gelijkstroom en/of wisselstroom NIET van plaats kunnen wisselen. Maar dat is volgens mij ook de bedoeling, NIET ???
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
iets geheel anders met de basis van het oorspronkelijke idee:

zoals de zwitsers vaak hebben op een overgangs station.
b.v. station Chur waarbij de hoofdsporen aansluiten op het europeese net,
en de laatste perrons van een lokaal smalspoor net zijn.
in dit geval furka oberalp bahn

groet Hans
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Kijk maar eens op mijn website http://www.marklinbaan.xfl.nl/ metpo. daar zie je dat ik het onderste nivo (schaduwstations met paradebaan van m-rails heb gemaakt. Dit gedeelte van de baan is analoog. De twee nivo's er boven zijn van c-rails en is digitaal aangedreven. Zo kon ik en mijn oude m-rails en mijn analoge loc's nog gewoon gebruiken. Dit gedeelte loopt geheel automatisch zodat er in totaal 5 treinstellen rondrijden. En ik alle aandacht op het digitale gedeelte kan houden.
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Ik ken 3 banen die aan je eisen voldoen

Ergens in de achterhoek staat een tafel met daarop 5 apparte modelbanen. De buitenste 3 zijn het grootst en voorzien van waslijn, de binnenste 2 zijn om een beetje te rangeren.

In Nieuwerkerk ad IJssel kende ik iemand die had een dubbelsporige modelbaan waarvan het buitenste spoor analoog was en het binnenste digitaal. Hij kon ook heel de baan digitaal maken, maar de hele baan analoog maken kon weer niet.

Een forumlid had voor de baan die die nu had een baan dat waren ook 2 apparte banen die door het landschap heen kronkelde. Beide banen werden appart bestuurd. Het ene spoor was vol automatisch met allemaal relais, de andere baan kon vrij worden bestuurd. De hele baan was analoog.

Van deze 3 is de laatste het meest indrukwekkend, ergens blijf ik het zonde vinden dat de baan er niet meer is al is hetgeen wat er in de plaats is gekomen ook niet verkeerd!
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
dank voor de toffe reacties..reacties zijn als n kerstgeschenk..
een zalige kerst voor iedereen!!
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
hendrik marklin: ik vind het buitengewoon tof wat je gedaan hebt: dat geeft ideeen!! fantasstisch om te zien.. spijitg dat er op je site niet meer uitleg is... in ieder geval ziet er proper afgewerkt uit die baan van je... en doe zo verder!! ik had ook gedacht om zoiets te doen..dan kun je nog meer treinen laten rijden........

Nog prettige feesten iedereen!
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Ik heb 2 banen in elkaar verwerkt .
Namelijk een 2 rail baan en een 3 rail baan .
Dit alles wordt digitaal gestuurd door marklin systeem en alle 2 rail loc's zijn uitgerust met multiprotocol decoders van ESU.
Ik heb dit indertijd zo gedaan om de keuze tuussen 2 en 3 rail materiaal niet wou opgedrongen krijgen en zodoende lekker te kunnen kopen wat ik mooi vond .
LUDWIG
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Cota, heb je foto's??
Ik heb er ook al aan gedacht om buiten de 3 rail modellen ook 2 rail te gaan..
Bovendien kun je sommige modellen dan goedkoper vastkrijgen..  Vooral Roco is super...
Ik ben benieuwd om die foto's te zien (indie je ze hebt).. amai... wil ik echt wel zien...
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Een neef van me is een gecombineerde 2-rail en 3-rail baan aan het bouwen (fase: tekentafel).
Hij heeft nl. een hele hoop 3-rail van z'n vader gehad en had zelf al 2-rail.
Hij vind het leuk om met de spullen van z'n vader iets te doen en daarom is hij bezig met het ontwerp van een grote 2-rail baan waarin ook een 3-rail baantje verwerkt is...

Leuk idee vind ik persoonlijk!

Koen
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
inderdaad echt wel tof..
Misschien ga ik naast mijn baan 3 rail dat op ong 70 cm hoogte zal staan (in de toekomst) wel nog een baan zetten in 2 rail (deze zou dan veel lager moeten liggen ,..en zou dan in de "vallei" liggen..... (zeker 50 cm lager)....  en als ik het niet doe met 2 rail dan zal het met 3 railz ijn en dan is dat een stuk analoge baan waar  mn duitse locs en wagons kunnen rijden.....de  zichtbare scheiding tussen 2 banen zijn stijle rotsen....
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Metpo het spijt me.
de volgende aankoop wordt een digitaal fototoestel . :lol:
LUDWIG
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
http://www.modelspoorclubzaanstad.nl

Een hele club rijdt 3- en 2- rail.

Groetjes,

Robbert
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
cota, als je n dig. fototoestel koopt dan wil ik echt graag de fotos zien.. zo benieuwd..
Sony en hp zouden echt zowat de betere digitale fototoestellen zijn ter info..
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
in de Leuvense modeltreinclub wordt op de baan zowel 2 rail als 3 rail gereden... Blijkbaar zijn er verschillende mensen die dit doen..
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
ja, ik doe dat momenteel ook effekes.
Heb digitaal en analoog door elkaar rijden. Het zijn <nog> 2 ovaaltjes.
Re: 2 banen samen die eignelijk apart zijn
een goed idee!  zeker als je nog niet veele rvarign hebt is het een goede weg om het digitale en analoge rijden te leren...