Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail

Gestart door Vic dinsdag 03 november 2009, 11:39:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Goedemorgen,

Na lange tijd wil ik toch weer een keertje gaan beginnen. Hiervoor wil ik deze komende winter een aantal gelijkstroomlocs ombouwen naar 3-rail.
Voordat ik begin wil ik graag wat nadere informatie.
Ten eerste is het mogelijk om deze locs om te bouwen of verschilt dit van loc tot loc.

Als ik een Hamo-loc wil ombouwen, waar haal ik dan de benodigde info vandaan. Zijn er ergens aansluitschema's voorhanden? Of bv de exploded vieuw tekeningen?
Kan ik onder de Hamo-locs gewoon de slepers monteren van dezelfde locs in 3-rail uitvoering?
Is het beter om te beginnen naar een analoge ombouw, of is het verstandiger om direkt een decoder te monteren?

Verder heb ik nog een aantal gelijkstroomlocs van andere merken, bv Fleischmann, Liliput, Roco etc. Zijn hiervoor wellicht ook onderdelen verkrijgbaar voor ombouw.

Ik weet dat het veel vragen ineens zijn, maar zijn er mensen onder jullie die mij een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast heel veel dank voor de moeite
m.vr.gr.

Vic


Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Vic,

Ik wil je niet ontmoedigen, en misschien ligt het aan mij, maar de 2 keer dat ik een ombouw avontuur heb ondernomen ben ik niet echt succesvol geweest.

Ik heb een lima-loc omgebouwd, decoder is geen probleem, maar een sleper monteren op een dusdanige manier dat er voldoende veerhoogte voor de sleper is, is me niet goed gelukt. De loc reed, maar wissels waren onneembaar.

Ook een 6400 van Liliput omgebouwd, hier was ruimte om een sleper in te klikken, dus dat werkte, maar hier bleef de loc op de zijkanten van de draaistellen (het plastic) hangen. Ook was de flenshoogte van de wielen hier een probleem.

Ik heb beide locs teruggebouwd en verkocht, koop nu alleen nog locs die af-fabriek 3-rail geschikt zijn.

Maar zoals gezegd, kan prima aan mijn vaardigheden liggen.

Succes,
Cor
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Even een tegenstelling op het bericht van Cor;

Ik heb inmiddels vele gelijkstroom loc's omgebouwd naar 3-rail, en inderdaad de grootste uitdaging blijft het aanbrengen van de sleper. Het is zeer zeker goed te doen, bij mij rijden ze allemaal perfect, tot aan de Sikjes van roco toe.

Makkelijk is m.i. om gelijk om te bouwen naar digitaal met een GOEDE decoder. De ESU lokpilot is hier een veel besproken decoder, en die doet het inderdaad zeer goed. Kosten; ongeveer ? 27,- art nr 52610. Aansluitschema zit erbij in de verpakking, maar is erg simpel. Begin eens met aansluiten zonder de verlichting, dan zijn het maar 4 draden. 2 naar de motor, 1 naar de sleper en 1 naar de massa. Lukt gegarandeerd...

Grt peter
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
@ Vic,

Een Hamo-lok ombouwenhoeft geen probleem te zijn als ze van de 83.. serie zijn.
Maar eerst de lok testen op gelijkstroom,zodat je weet of de motor en de stroomafname in orde is.
Eigenlijk hoef je alleen te investeren in de sleper en decoder, immers de motor heeft al een permanent magneet.
Let op de spanningsafname ,die gaat wel veranderen,naar de sleper en de assen, i.p.v. de wielen.

Er zal op het forum ongetwijfeld wel iemand tussen zitten die zich heeft gewaagt aan dergelijke ombouw(goed de topic`s bekijken!).
Bij gelijkstroomlok`s heb je meestal te maken met een wielafstand(onderling) die groter is dan bij 3- rail lok`s(gebruik een schuifmaat hiervoor).
Ook zal de ruimte voor de sleper niet vaak aanwezig zijn(gaat vaak ten koste van de aandrijving op een draaistel).
Op de vraag of je beter een decoder in kunt bouwen is afhankelijk van hoe je de lok wilt/kan besturen.

Op de problemen waar onderstaande (Cor) tegen aanliep,ligt niet zozeer aan zijn vaardigheid,maar aan de fabrikanten van gelijkstroomlok`s.
Die houden per slot van rekening geen rekening met de puko`s (puntkontakten).
Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben,want een lok van gelijkstroom ombouwen,naar 3-rail is lastig genoeg.

Mvg Hans V200.0
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 03 november 2009, 14:08:05
Op de problemen waar onderstaande (Cor) tegen aanliep,ligt niet zozeer aan zijn vaardigheid,maar aan de fabrikanten van gelijkstroomlok`s.
Die houden per slot van rekening geen rekening met de puko`s (puntkontakten).
Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben,want een lok van gelijkstroom ombouwen,naar 3-rail is lastig genoeg.

Is per model verschillend, de ene leent zich er beter voor dan de ander. Er zijn modellen bij die af te raden zijn, er zijn modellen bij waar het een fluitje van een cent is.

Vaak is een model van niet Märklin naast 2-rail ook wel in 3-rail uitvoering te verkrijgen.

Mvg, Johan
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 03 november 2009, 14:08:05Op de vraag of je beter een decoder in kunt bouwen is afhankelijk van hoe je de lok wilt/kan besturen.
Je zult wel moeten immers hoe wil je anders de rijrichting omschakelen?

Gr, Ben.
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
@ Ben,

Dat begrijp ik ,maar ik wil niemand iets opdringen.

Mvg Hans V200.0
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Hoi Vic,

Als je oudere HAMO loks wilt ombouwen, kun je op http://www.marklin.com/tech/ de Spare parts CD-rom downloaden.
Deze bevat een pdf met explosie tekeningen en onderdeellijsten van Marklin loks en HAMO loks gebouwd tussen pakweg 1970 en 1998.
Misschien kun je er wat mee.
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Hallo Vic,

Ik heb zelf al enkele gelijkstroom-loks geschikt gemaakt voor Märklin. Gebruik de zoekfunctie van het forum eens en zoek bijv. op Ae 3/6 I of OBB 1189. Van beide loks staat een ombouwbericht op dit forum. Bovendien zijn er ook anderen die zo'n ombouw succesvol hebben gedaan.
Bij de Ae 3/6 I (Fleischmann) heb ik de sleper onder het loopdraaistel gezet. Was de enige mogelijkheid. Soms is deze wat makkelijker te monteren, zoals bij de 1189. Iemands vaardigheden spelen natuurlijk een rol

Citaat van: Vic op dinsdag 03 november 2009, 11:39:54
Goedemorgen,

Verder heb ik nog een aantal gelijkstroomlocs van andere merken, bv Fleischmann, Liliput, Roco etc. Zijn hiervoor wellicht ook onderdelen verkrijgbaar voor ombouw.

Alvast heel veel dank voor de moeite
m.vr.gr.

Vic


Kijk in een catalogus, of een bepaalde lok ook voor Märklin te kopen is. Zo ja, dan is levering van bepaalde onderdelen voor de  AC versie al makkelijker en kun je deze dan op je lok monteren. Is de lok niet als AC versie te krijgen, ja, dan wordt het al lastiger. Zgn. exploded views kun je o.a. op roco. cc (onder Service te vinden) opzoeken.

Groetjes

Harry
Re:ombouwen gelijkstroomlocs naar 3-rail
Beste mensen

Alvast bedankt voor alle reacties.
Ik had gehoopt dat de Hamo 38 serie ook eenvoudiger om te bouwen was, bv 3828 en 3829.
Afijn, ik zal eerst eens de info downloaden en die eens goed doornemen.

Nogmaals mijn dank voor alle adviezen


m.vr.gr.

Vic