Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain software

Gestart door Dicklz maandag 02 november 2009, 16:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:iTrain software
Lid sinds: 2010

offline
Re:iTrain software
@Anne: Dat is jouw definitie van een spookmelding. Voor een programmeur kan het best een hele andere definitie zijn.  Jouw definitie gaat meer over de aanleg van het terugmeldsysteem, de manier van bekabelen.

Wat jij het perfectioneren "terugmeldgebeuren" noemt... Hangt van veel zaken af zoals:


  • Gebruikte Centrale
  • Gebruikte terugmeldsysteem. (Ja: er is meer dan alleen S88)
  • Gebruikte terugmeldprint, dus het ontwerp van de print, de gebruikte componenten, de kwaliteit van productie
  • Gebruikte bekabeling tussen de baan en de terugmeldprint
  • Gebruikte bekabeling tussen de terugmeldprint en de centrale (Ja: daar is meer dan alleen de brede band)

Hardware fabrikanten niet geïntresseerd in het verbeteren van de terugmelding? Nooit gehoord van de SX-bus van Trix, het LocoNet van Digitrax, XpressNet van Lenz? Dat zijn allemaal "bussen" / "netwerken" met een terugmeld mogelijkheid. Over het algemeen worden deze systemen betrouwbaarder geacht dan het S88-terugmeldsysteem.

Voor een programmeur kan de definitie van een spookmelding zijn: Een trein of voertuig niet die op een bepaalde plaats op de modelbaan hoort te zijn volgens de te verwachten meldingen van het terugmeldsysteem.  En op die melding moet gehandeld worden.

Dat is iets heel anders dan de hardware aan te passen...

Groeten Ronald.
PS: Aanpassing: Typo's
Re:iTrain software
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:iTrain software
Citaat van: Anne W op zondag 23 januari 2011, 11:35:26
Definitie spookmelding: éénmalig optredende melding op de S88 bus als gevolg van bijvoorbeeld inductie door een veranderend magnetisch veld van een andere draad in  de buurt.
Anne W,

Ik ben het met Ronald eens.

Volgens mij is een spookmelding een melding van een trein, die niet hoort te zijn op de plek, waar de melding vandaan komt. Hoe deze veroorzaakt wordt is een ander issue.

Zoals Ronald aangeeft, kun je op vele manieren ontdekken, waar een trein zich bevind. Ik ken zelfs een systeem, waarbij via een camera boven de baan de trein in de gaten gehouden wordt. Kan alleen niet in tunnels, etc, maar alles is mogelijk.

Het onderwerp was niet spookmeldingen, maar iTrain. Hoe het programma precies omgaat met de meldingen, die het binnenkrijgt weet waarschijnlijk alleen de programmeur. Om een voorbeeld te geven, bij RocRail wil de programmeurs niet afgaan op het afvallen van een bezetemelder, omdat zij dit voldoende betrouwbaar vinden. Voor bepaalde delen van de baan wil ik dit wel en dit kan dan toch toegepast worden. Hoe dit bij iTrain zit weet ik niet.

Groet,
Bert
Re:iTrain software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:iTrain software
De door jullie gedefinieerde spookmeldingen mogen nooit onderwerp van discussie zijn omdat het echte meldingen zijn over een foute situatie en wie zou die willen missen?

Daar kan dan ook nooit zo'n zware discussie over de betrouwbaarheid van het S88 systeem over ontstaan, dus is de discussie over de echte "spook" meldingen een hele reëele discussie.

Aangezien de echte discussie, meldingen zonder een echte oorzaak, steeds wordt doorkruist stop ik er mee, zonde van mijn tijd.

Groet, Anne W

Re:iTrain software
Spoorman
gast

Re:iTrain software
Citaat van: Anne W op zondag 23 januari 2011, 22:07:05
De door jullie gedefinieerde spookmeldingen mogen nooit onderwerp van discussie zijn omdat het echte meldingen zijn over een foute situatie en wie zou die willen missen?


Beter is dan te spreken over "spooktrein detectie". Dit om verwarring te voorkomen met "spookmeldingen".

Gr, Ben.
Re:iTrain software
Lid sinds: 2010

offline
Re:iTrain software
wie kan mij helpen, ik hed de demo versie gedownload. en ik probeer hem aan mijn cs 2 via een udp kabel aan te sluiten maar ik krijg het niet voor elkaar.

martin
Re:iTrain software
Spoortje
gast

Re:iTrain software
Als ie rechtstreeks gaat dan moet je een crossover kabel hebben via een router een gewone.
Misschien is dat het probleem
Re:iTrain software
Lid sinds: 2010

offline
Re:iTrain software
nou ben ik helemaal niet zo thuis in de computers, moet het nog leren, maar kan je het verschil zien tussen een utp en een utp cross over kabel? of zal ik maar gewoon naar de computerwinkel gaan een zo'n kabel kjopen?

martin
Re:iTrain software
Hendrik_marklin
gast

Re:iTrain software
Lijkt me wel het veiligst Martin.
Volgens mij zitten er aan mijn cross-kabel groene stekkers (maar weet niet of dit een standaardnorm is).

mvg
Henk
Re:iTrain software
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:iTrain software
Hallo allen,

blijkbaar is er geen standaard in de kleuren, maar ik heb begrepen dat het altijd op de kabel zelf vermeld staat, dat het hier om een crossover of crosswired Lan cable gaat,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:iTrain software
Spoortje
gast

Re:iTrain software
Het staat er meestal op "crossover" maar de winkel geeft je zo de goede.
Re:iTrain software
Lid sinds: 2010

offline
Re:iTrain software
nou ik heb een cross over kabel gekocht en deze aangesloten echter ik heb het nog niet aan de praat gekregen. ik heb ook op het itrai forum de vraag gesteld maar nog niet de oplossing gevonden. ik blijf het proberen.

groeten martin.
Re:iTrain software
Lid sinds: 2010

offline
Re:iTrain software
Hoi Martin,
Heb je wat meer informatie om mee te helpen? Foutmeldingen bijvoorbeeld? Welk besturingssysteem op je PC werk je mee?
Ik heb zelf nog geen CS2 (maar wel de handleiding en ook die van iTrain) en vermoed uit je omschrijving en de reacties dat je probeert om de CS2 rechtstreeks met de computer te verbinden. Dat moet inderdaad met een Cross Wired Lan Cable. Je kunt in de stekkertjes van de kabel zien of je inderdaad zo'n kabel hebt: bij een 'straight' kabel is pootje 1 verbonden met pootje 1 en zo verder. Bij een 'Cross' kabel gaat bv. pootje 1 naar pootje 3 (vaak wit/oranje draadje) en pootje 2 naar 6 (vaak oranje draadje) en andersom (maar dan wit/groen en groen draadje). Vergeet niet de firewall op je PC uit te zetten. Wat is het IP-adres van je PC? Leg in je CS ook een IP-adres vast in dezelfde range , omdat die geen automatisch adres krijgt van je PC en gebruik als subnetmask dezelfde als die van je PC (meestal: 255.255.255.0). Ik neem aan dat je ook de NB op pagina 25 van de iTrain handleiding hebt gelezen?

Succes,
Rob.



Re:iTrain software
Edwin
gast

Re:iTrain software
Hallo allemaal.

Net even met Martin mee zitten kijken op zijn PC. Probleem was de de LAN adapter en de CS in twee verschillende IP-ranges zaten. Aangezien hij de draadloze adapter voor internet gebruikt hebben de de LAN adapter in dezelfde IP-range als de CS gezet en hadden nu verbinding. Hij gaat nu proberen verder te komen met iTrain en als hij er niet uitkomt, dan komt hij hier weer terug met zijn vragen.

Edwin
Re:iTrain software
Lid sinds: 2010

offline
Re:iTrain software
hallo edwin

het is gelukt om itrain aan de praat te krijgen. na het opnieuw opstarten stonden er  3 locs in het scherm en deze kan ik besturen via itrain. ook heb ik een terugmelder van mijn schaduwstation werkend gekregen. ik ben er onzettend blij en nogmaals bedankt voor je hulp edwin.  :thumbup:
Re:iTrain software
nicklego
gast

Re:iTrain software
tsta op het internet dat het nog goeie software is  :P