Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Twee motorige V200

Gestart door avaroma zaterdag 31 oktober 2009, 15:06:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2008

offline
Re:Twee motorige V200
Erg leuk dat de 2-motorige gelukt is, Aad !

Zijn er ook foto's van, trouwens ?
We vinden dat hier altijd erg interessant.

Succes en veel plezier met de volgende batch V200-den.

grv Huub
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
 Hoi Allemaal

Ik heb 2 foto's van de 2 motorige V200 naar Sacha gemailed
Ik zal zo snel mogelik wat foto's maken van de volgende slachtoffers en ze ook naar Sacha sturen.

gr. Aad






Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Allemaal

Nooit gedacht dat ik zo snel terug zou zijn.Ik heb een foto van de sloperij gemaakt .
Op de voorgrond de eerste kap die gevallen is onder de slijpschijf. Als nummer twee die er achter staat onthoofd is, wordt het passen en meten om de bodem platen zo te verbouwen dat ze samen op een draai-stel komen zonder dat een van de twee te hoog komt te liggen.
Als ik daar aan toe ben volgt het vervolg.
gr. Aad

Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Allemaal,

Zoals beloofd het vervolg. Na het koppen snellen, begonnen met de bodem platen.
Eerst afgeslepen en toen het hoogte probleem. Van de bovenste bodemplaat heb ik het stukje met het bevestigings gat los geslepen en twee milimeter hoger met een stukje hoekijzer weer vast gelijmd. Leven de slijpschijf en de 10 secondenlijm. De originele schroeven,voor de bevestiging van het draaistel, zijn niet bruikbaar ,die zijn voor één bodemplaat.met behulp van een stukje draadeind een langere schroef gemaakt. Met 10 sec lijm een moertje vast gelijmd en daar een busje op gemaakt. Dat in de onderste bodemplaat geschroefd met het draaistel en daar op een op dikte gemaakt moertje,daarop weer een busje waarop het uitgeboorde gat van de bovenste bodemplaat, moertje er op en vast.
Wat nu komt is het maken van de kopschotten en de overgang tussen de twee delen. Dat zal waarschijnlijk triplex worden voor de kopschotten. En voor de overgang sta ik open voor sugesties. Als je een idee hebt  ik probeer (bijna) alles.
gr.Aad
.







PS   Als iemand detail foto's wil roept u maar ik weet nu hoe het moet/kan.






Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Ziet er best gaaf uit zo'n V400.  :D
heb je ook een detailfoto van het middelste draaistel en hoe je de constructie hebt gemaakt?
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Een dubbellok dus vier motorig i.p.v. twee  :P  8)
Een V200 heeft van zich zelf al twee motoren  8)

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Allemaal.

Ad de detail foto's komen morgen.
Johan dat is te veel van het goede vier motoren op 3 draaistellen ik kan aardig knutselen,maar dat gaat mijn kunde te boven. Ik heb wel gedacht aan 3 motoren maar dat was al niet mogelijk i.v.m. de ophanging, dan komen de ophang punten buiten het draaistel. Dat zelfde geld voor de V600 daar komen ook twee loop draaistellen in (die hebben een centraal ophang punt) en twee motoren. maar dat is nog toekomst muziek.

Tot morgen met de detail foto's
gr.Aad

Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Aad ik heb het dan ook over 1:1  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Twee motorige V200
ben benieuwd wat dit gaat worden, blijf het volgen.
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Ik herinner me een site waarin iemand van twee Br 216 loks, ook een dubbellok had gemaakt.
Ook erg stoer. :D
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Allemaal.

de detailfoto's

op de eerste foto de op maat gemaakte schroef een stukje draadeind M2,5 met daar een moertje aan gelijmd en de afgedraaide busjes (moertjes) een op dikte gevijld moertje en een gewoon moertje.

Daarna het boutje met het eerste ringetje voor in het draaistel.

draaistel met boutje

draaistel aan eerste bodemplaat.

met op dikte gemaakt moertje

met tweede busje

met tweede bodemplaat

en vast met gewoon moertje.




Ik hoop dat het duidelijk is, anders vragen.

gr Aad
PS ik geloof dat er wat verkeerd is gegaan met het plaatsen van de foto's maar ik hoop dat het te volgen is.
Re:Twee motorige V200
"maat gemeekte schroef " nou moe  :?
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: avaroma op dinsdag 15 december 2009, 10:15:26
Hoi Allemaal.

de detailfoto's.......
Aad, moeten er geen foto's bij dan?
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 15 december 2009, 14:47:02
"maat gemeekte schroef " nou moe  :?

Maak jij nooit geen tikvautje Johnny   :roll:

Ben idd benieuwd naar de foto's

Mvg, Joihan
Re:Twee motorige V200
Ik probeer dat te vermijden door eerst even op de knop bekijken te klikken.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
foto's staan er bij
gr Aad

Zo ziet de V400 er nu uit klaar voor de spuiter.


de rode nog een keer na spoelen met schone aceton en we kunnen gaan spuiten.
Re:Twee motorige V200
Henk-Jan
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: avaroma op dinsdag 15 december 2009, 15:30:53
foto's staan er bij
gr Aad

Zo ziet de V400 er nu uit klaar voor de spuiter.


de rode nog een keer na spoelen met schone aceton en we kunnen gaan spuiten.

Het is zo 15 februari,
Zijn de lok's al gespoten?
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Henk Jan
Heb gisteren bij Air brush service Almere een nieuwe Air brush gekocht en de nodige verf. Dus er begint schot in te komen. Eerst nog "even" een stuk rails vervangen in een bestaande N spoor module en dan kunnen we er tegen aan. Ik heb inmiddels ook de langverw88 Zimo decoders dus dan kan ik daar ook mee aan het expirimenteren. Daar zal ik ook verslag van doen. Maar eerst een klusje voor de HCCM. En dan de V400.
Gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Henk-Jan
gast

Re:Twee motorige V200
Hoi Aad,
Ik weet zeker dat het je gaat lukken.
Ik had een paar jaartjes die Professionele airbrush set bij hun gekocht alleen nu is mijn Evolution Two-in-One spuit een beetje versleten.Mag eigenlijk wel eens een nieuwe aanschaven maar dan wel weer de zelfde Evolutionset.
Ik heb heel wat plezier van gehad want naast modelbouw spuiten spuit je heel makelijk kozijnen zelfs met verdunde terpentinebasis verf.(als ie maar melk dun is).
Deze heb ik:



Heel veel spuitplezier Aad.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Henk Jan

Die heb ik ook gekocht. Maar het wordt zeker volgende week voor ik aan spuiten toe kom. Eerst een ander klusje.

Gr Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo,

Kan je de motoren vanuit je decoder niet in serie schakelen?
Je moet dan wel beide motoren van permanente magneten (Hamo) voorzien.
De stroomsterkte zal dan het zelfde blijven; echter je hebt 2x de benodigde spanning nodig. Dus bij max. snelheid, heb je in dat geval de halve snelheid; echter, normaal rijd je nooit met de volle snelheid, zodat dit misschien een aanvaardbare oplossing is.
Wel een gelijkstroomdecoder gebruiken natuurlijk. (6090x of equavalent van ESU)

Groeten, marcel
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Marcel
Dat is een van de dingen die ik uit ga proberen. Ik ben al bezig geweest op de rollen bank maar dan zijn de motoren niet gekoppeld. Een draait hard, andere langszaam, als je de snelste tegenhoud gaat de ander harder. Ik vermoed dat op de rails ze elkaar in evenwicht zullen houden maar dat ga ik binnenkort uit proberen. Daar zal ik verslag van doen.
gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: avaroma op woensdag 10 februari 2010, 21:35:15
Hoi Marcel
Dat is een van de dingen die ik uit ga proberen. Ik ben al bezig geweest op de rollen bank maar dan zijn de motoren niet gekoppeld. Een draait hard, andere langszaam, als je de snelste tegenhoud gaat de ander harder. Ik vermoed dat op de rails ze elkaar in evenwicht zullen houden maar dat ga ik binnenkort uit proberen. Daar zal ik verslag van doen.
gr. Aad

Je gelooft mijn antwoord in post #25 nog steeds niet  :roll:

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo Johan
Wie ben ik om jou niet te geloven. Ik heb zelf de twee motoren in serie geschakeld en kreeg toen het zelfde verschijnsel wat jij bij parallel schakeling beschrijft. Nu heb ik een paar Zimo decoders die kunnen de twee motoren ook parallel aan dus nu ga ik wat ekspirimenteren.Als er rare dingen uitkomen zal ik dat zeker communiceren met het forum. Maar dat duurt even.
gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo Johan,

Ik wil aangeven dat volgens de natuurkundige wetten, de stroom (I) door beide motoren bij serieschakeling gelijk zal zijn. Als de weerstand (ohm) van de motoren onderling ook min of meer gelijk is, zal de kracht, uitgeoefend door de motor ook gelijk zijn.
Het is in principe vergelijkbaar met lampen in serie.

Jouw ervaringen geven dit ook aan.

Gr. Marcel
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi Allemaal
Er komt schot in de zaak mijn klusje voor de HCCM is klaar, liep lekker.
Morgen moet ik naar de garage voor een onderhouds beurt,kraker.
Daarna ben ik even uit geteld.Maar woensdag moet het spuiten dus beginnen.
Duim voor me dat het iets wordt.
gr Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Halo Allemaal

Zoals jullie hebben kunnen lezen gaat Roy/Rowi een aantal motoren voor mij ombouwen.
het zal niemand verbazen dat deze uit/voor mijn V200/400/600 zijn.
Dus dat programma staat even op de parkeer stand.
Ik ga nu eerst wat expirimenteren met mijn nieuwe airbrush.
Het resultaat laat ik tzt als het het aanzien waard is hier zien.

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Henk-Jan
gast

Re:Twee motorige V200
Ben benieuwd Aad zoals je weet volg ik gewoon je draadje vriend.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi allemaal

even het draadje afstoffen de lok wacht nog op wat onderdelen(motoren)
zodra die er zij gaan we verder.

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Twee motorige V200
mooi zo dat je weer verder gaat, wacht al een tijde op een vervolg :)
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi allemaal

Degene die wacht op een vervolg moet ik vragen om wat geduld te betrachten want mijn  voormalige werkgever heeft me gevraagd om terug te komen om in te springen i.v.m. personeels te kort.
Ik heb daarop het werkpak maar weer aan getrokken en ben weer aan het werk.
Leuk om de hobby te bekostigen.
Maar het kost wel veel hobby-tijd. Dus het kan even duren eer er een vervolg komt.

gr. Aad

Re:Twee motorige V200
technick
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 november 2009, 20:10:57
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 15:18:58
Ik heb vanalles al geprobeerd qua instellingen, maar het resultaat blijft dat de locs niet fatsoenlijk wegrijden. Dat lukt gewoon niet zonder dat één van de twee enorm staat te slippen terwijl de langzaamste de rijsnelheid van het setje bepaalt.

Martijn, staan de twee motoren van jouw Br 236 span in serie of parallel geschakeld?
Lijkt mij dat Johan's verhaal over de balanswerking alleen opgaat als de motoren parallel geschakeld staan.

Juist in serie gaat de wisselwerking op en heeft de ene de andere op op het moment dat er meer of minder
vermogen nodig is.
ik rij zelf met een permanente re 10/10 cargo aangezien ik het een beetje zat begon te worden
dat het zaakje steeds doorslipte met optrekken of afremmen.
ik heb toen besloten om het zaakje via 1 decoder te voeden ik heb de orginele mfx decoder van de re 620 gebruikt.
deze gaat met een kabel direct naar de motor de andere kabel gaat via 2 polige viesmann koppeling naar de re 460 door de motor en dan komt de retour draad via de 2e pool vd viesmann koppeling naar de andere decoderpool.
zo lopen beide locs zeer mooi synchroon en de decoder draait nog steeds zonder problemen.
ik rij met behoorlijke sleep erachter aangezien ik een 20 delige houttrein er achter heb lopen en dit gaat zonder enige moeite.
enigste bijkomstigheid let op dat je geen wissels verkeerd heb staan want hij drukt alles wat m in de weg staat gewoon door :D :D :D
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Nick.

Ik ben blij met je reactie want ik heb dezelfde ervaring.Alleen ik heb nog niet op de baan gereden alleen op de rollenbank en daar bleek dat ze samen erg goed werkten.
Ik vraag me wel af hoe de maximum snelheid word? Dat heb ik nog niet kunnen meten omdat ik maar een snelheid meter heb. Dat moet een keer op de baan met een meetrijtuig. Zal zeker niet extreem hoog zijn. Wat is jou ervaring met de snelheid?
De ervaring met een verkeerd staande wissel kan ik uit ervaring bevestigen. Stoppen ho maar.

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
technick
gast

Re:Twee motorige V200
hoi aad max vde snelheid ligt idd stukje lager als normaal maar meestal zijn de marklin treinen van zichzelf al race eendjes dus komen ze nu op hun top aardig id buurt van wat realistisch is.
en vooral omdat ze nu in serie zijn geschakeld werkt ook de optrek en afrem vertraging feiloos deze oplossing scheelt een bult frustratie qua instellen want ondanks dat in de re 620 en de 460 exact de zelfde decoder en overbrenging hadden kreeg ik ze nooit gelijk er was er altijd wel 1 die te snel was met optrekken of afremmen en dan begon het zootje weer door te slippen.
mvg nick
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi allemaal,

De V400 heeft zijn eerste rondjes op de baan gereden. Hij is technisch gereed maar nu moet er gespoten gaan worden.
En dat kan nog wel even gaan duren.
De maximum snelheid is heel aardig tussen de 110 en 120 km(schaal) afhankelijk of hij rechtdoor gaat of in de boog dat remt toch aardig.
Nu straks verder met de V200 daarbij heeft zich een technisch mankement voor gedaan.
Het frame is zo krom als een hoepel. Ik liet het frame vallen en met het opstaan stond ik er bovenop.
100++ kilo's. Kon hij niet tegen. Maar daardoor kon ik wel de motoren in de V400 bouwen en die rijdt, en hoe.
Ik hoop spoedig weer nieuws te hebben.

gr.Aad
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Dat vraagt om een filmpje. :D
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Kappa,

daar moet je  een filmcamera voor hebben en die heb ik niet. Ik wil hem welmeenemen naar de gastendag, kan hij daar misschien ergens rijden?

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo Allemaal,

Het heeft weer even geduurd maar hier zijn een paar foto's van de 2 motorige
V200. De eerste foto is van een origineel frame en er onder het
gecombineerde frame.

Foto 2 het frame met de 2 motoren.

Foto 3 en 4 een blik op de kogellagers in de motoren. (met dank aan Roy)


De twee lange schroeven zijn voor de bevestiging van de decoder m.b.v. een
stukje printplaat.
Ik hoop spoedig weer een vervolg te schrijven,

Gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hij doet het.

hoi Allemaal,

Het heeft wat tijd gekost maar eindelijk heeft hij zijn rondjes gedraaid op de baan.
Het in elkaar zetten is een crime maar dat moet maar.
Hij reed zelfs zonder extra massa.
Ik zal er zo snel mogelijk een paar foto's bij plaatsen.

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Aad, ik zie dat je een lager in het tandwielframe hebt gezet.
Had je na het boren nog genoeg "vlees" over om het lager vast te houden?
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo Aad,

Hoe ga je je sleepcontact bevestigen?
of heb je deze gelijmd/

Gr. marcel
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Marcel,

gewoon met het Märklin schroefje zoals het normaal ook zit.
Ik heb wel een plaatje pertinax er tussen gedaan. Daardoor zitten de remblokken niet mee exact op hoogte, maar dat is haast niet te zien,zeker niet rijdend. Maar ik ga nog wel een keer wat proberen met een dunnere isolatie.

Ad 
Ik heb een tijdje terug een aantal motoren naar Roy(ROWI) gestuurd en die heeft er de lagers voor me ingebouwd.
Er staan een stukje over op het Forum ( Märklin motoren op rolletjes, deel 2. Schijfcollector-motoren) compleet met foto's als je goed kijkt kun je zien welke motoren er in zitten(grapje).

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200

Hallo allemaal,

Ik heb een paar foto's
De eerste de lok van onderen.

de twee volgende de twee draaistellen




de lok van boven heb ik maar gelaten het is een gewone V200 Kap,van 13 in een dozijn.

gr.Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Twee motorige V200
Leuke ombouw. Ooit op marklin-users.net een ongeveer zelfde soort ombouw gestaan als ik me niet vergis. Met de afgezaagde restanten van de kappen had die persoon ook nog een klein locomotiefje gemaakt op het onderstel van een locje 3000. Helaas kan ik de link naar dat topic niet meer vinden.

[Edit]
Linkje gevonden: V200 + BR89
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Johan,

ik heb het zelfde gedaan op een motor draaistel van de V200 maar dat heeft nog wat finishing touches nodig.
Dan komt er een foto.

gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2008

offline
Re:Twee motorige V200
Leuk Aad !

En het rijdt ook nog goed ?
Er zitten n.l. overal anti-slipbandjes op.
Ik kan me voorstellen dat het wel eens geen contact maakt......

grv Huub
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Huub,
hij rijdt onverwacht goed ik had ook verwacht dat er wat massa problemen zouden zijn.
Dat was met het vorige frame voor de motoren lagers hadden wel het geval. Maar nu rijdt hij probleemloos.

gr. Aad