Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Twee motorige V200

Gestart door avaroma zaterdag 31 oktober 2009, 15:06:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Twee motorige V200
Ik ben een V200 aan het ombouwen en ga er twee hoogvermogen 5*** motoren in bouwen.
Wie kan me adviseren  welke decoder ik hier voor het beste kan gebruiken?

groetjes Aad
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Ik denk dat je het beste beide motoren hun eigen decoder kunt geven, die je op hetzelfde adres zet. Je kunt dan de rijeigenschappen van elke afzonderlijke motor afregelen. Het blijkt in de praktijk namelijk erg lastig te zijn om twee motoren op één decoder goed synchroon te laten lopen.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2006

offline
Re:Twee motorige V200
twee moteren op een decoder , betekent ook dat de moteruitgang zwaar genoeg moet zijn . Voor Mijn DC loc ( Kleinbahn OBB 2050 ) krijg ik een decoder met een moteruitgang van naar het schijnt 3 ampere . Tams heeft deze in programma , helaas weet ik het nummer niet . Deze loc heeft ook 2 drie polige moters .
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: MaK man op zaterdag 31 oktober 2009, 18:22:30
twee moteren op een decoder , betekent ook dat de moteruitgang zwaar genoeg moet zijn . Voor Mijn DC loc ( Kleinbahn OBB 2050 ) krijg ik een decoder met een moteruitgang van naar het schijnt 3 ampere . Tams heeft deze in programma , helaas weet ik het nummer niet . Deze loc heeft ook 2 drie polige moters .

3 Ampere????????????????????????????????

Dat kan ik me niet voorstellen, somige centralle,s geven net 3 Ampere.
Ik denk dat dit een foutje is :D

Peter / degeluidsman.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re:Twee motorige V200
Neehee,
dat klopt...
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Twee motoren op één decoder gaat prima. Inderdaad wel het vermogen in de gaten houden maar zo hard gaat het ook weer niet.
Twee HAG modellen rijden nier op één Zimo MX64H maar met zijn tweeen komen ze zelfs met een zware trein de helling op niet boven de 700 mA.
Verder heb ik twee modellen met ieder een klokankermotor op één Zimo MX64 rijden, ook daar geen enkel probleem mee.

Een Märklin motor met 5-polig anker en permanet magneet trekt ongeveer 500 mA
Twee motoren op één decoder vraagt dan wel een iets zwaardere decoder dan de standaard uitvoeringen.

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2006

offline
Re:Twee motorige V200
dat heb ik gehoord van de ombouwer . De decoder schijnt meer voor LGB gebruikt te worden dan HO .
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Zie ook dit topic.
Re:Twee motorige V200
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 31 oktober 2009, 18:26:57
3 Ampere????????????????????????????????

Dat kan ik me niet voorstellen, somige centralle,s geven net 3 Ampere.
Ik denk dat dit een foutje is :D

Peter / degeluidsman.

Klik voor de Tams LD-G-34 met maximaal 3.000 mA = 3A 'Gesamtstrom'.

Onwaarschijnlijk veel en die Ampères zullen dan ook bijna nooit 'op' gebruikt worden...

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Die tams decoder kan totaal 3 Amper afgeven:
Der maximale Gesamtstrom des Decoders (einschließlich Motorstrom) beträgt 3.000 mA
Dit is dus de motorstroom + 6 AUX uitgangen van ieder 500mA elk.
Ik denk niet dat de decoder in staat is om de volle 3 Ampere aan de motor te geven, als dit al nodig is.
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: kiezel op zaterdag 31 oktober 2009, 20:25:12
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 31 oktober 2009, 18:26:57
3 Ampere????????????????????????????????

Dat kan ik me niet voorstellen, somige centralle,s geven net 3 Ampere.
Ik denk dat dit een foutje is :D

Peter / degeluidsman.

Klik voor de Tams LD-G-34 met maximaal 3.000 mA = 3A 'Gesamtstrom'.

Onwaarschijnlijk veel en die Ampères zullen dan ook bijna nooit 'op' gebruikt worden...

Groetjes,
Kiezel :)
Citaat van: Kappa op zaterdag 31 oktober 2009, 23:06:38
Die tams decoder kan totaal 3 Amper afgeven:
Der maximale Gesamtstrom des Decoders (einschließlich Motorstrom) beträgt 3.000 mA
Dit is dus de motorstroom + 6 AUX uitgangen van ieder 500mA elk.
Ik denk niet dat de decoder in staat is om de volle 3 Ampere aan de motor te geven, als dit al nodig is.

Okey, ik begrijp dat deze decoder ook gebruikt wordt voor spoor 1.
Ja daar zal de stroom wel veel hoger liggen dan bij H0.

Wat voor trafo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1 :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: degeluidsman op zondag 01 november 2009, 09:34:19
Okey, ik begrijp dat deze decoder ook gebruikt wordt voor spoor 1.
Ja daar zal de stroom wel veel hoger liggen dan bij H0.

Wat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1 :D :D

Mvg,

Peter / deeluidsman.


Uhlenbrock heeft een booster Power-6 in haar programma. Deze levert 6 amp.

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 01 november 2009, 09:43:14
Citaat van: degeluidsman op zondag 01 november 2009, 09:34:19
Okey, ik begrijp dat deze decoder ook gebruikt wordt voor spoor 1.
Ja daar zal de stroom wel veel hoger liggen dan bij H0.

Wat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1 :D :D

Mvg,

Peter / deeluidsman.


Uhlenbrock heeft een booster Power-6 in haar programma. Deze levert 6 amp.

Mvg, Johan

dat is dus ruim 100 watt :D
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
CiteerWat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1

Trafo = transformator
Travo = travestiet
;-)
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Acido op zondag 01 november 2009, 12:13:48
CiteerWat voor travo gebruiken ze dat wel niet bij spoor 1

Trafo = transformator
Travo = travestiet
;-)

Oooooooooooooooooooooooooooooooh, gelijk even veranderd :mrgreen: :mrgreen:

Peter / degeluidsman.
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Tis maar een detail, maar toch... :mrgreen: ;-)
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
hartelijk dank allen. ik begrijp dat de Tams decoder deze stroom aan zou kunnen, maar ik hoor nog al negatieve berichten op dit forum over Tams decoders. Dus ik twijfel.

Maar is het niet een oplossing om de beide motoren in serie te zetten, de max snelheid moet toch altijd fors worden terug geregeld.
Misschien dat de max snelheid dan wat laag word maar dat is nog te bezien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Aad
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: avaroma op zondag 01 november 2009, 21:53:16

Maar is het niet een oplossing om de beide motoren in serie te zetten, de max snelheid moet toch altijd fors worden terug geregeld.

Groetjes Aad

Nee paralel. Snelheid is met de decoder in te stellen.
De nieuwe versie van Zimo MX64H zou ook motorola moeten kennen, wellicht komt die in aanmerking.

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Waarom wil je eigenlijk twee motoren in een V220 bouwen?
Qua trekkracht is één motor ruim voldoende, of wil je er 80 wagens achter hangen?
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2008

offline
Re:Twee motorige V200
De vraag van Ad, die ik niet durfde te stellen......
We branden van nieuwsgierigheid om te horen waar al die pk's voor nodig zijn  :D

grv Huub
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Toch vraag ik me af wat er mis is met twee decoders op hetzelfde adres, een idee wat hier totaal genegeerd wordt. Het heeft als voordeel dat je gewoon twee standaard decoders naar keuze kunt gebruiken én deze op elkaar af kunt stemmen zodat je geen last hebt van niet-synchroon lopende motoren.

Of zie ik dat verkeerd? In mijn ogen is dat technisch gezien niet anders dan mijn twee 2400-en in dubbeltractie: twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 09:08:56
twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.

Leuk, totdat, door een of andere storing de ene motor de andere kant opdraait dan de ander..........  :|
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 09:08:56
Toch vraag ik me af wat er mis is met twee decoders op hetzelfde adres
Niks mis mee maar 2x zo duur. Waarom zou je dat doen als beide motoren in één lok zitten.

In aansluiting op wat Johan zegt: de Zimo is de beste keus waar het gaat om het te leveren vermogen. De MX64H is echter alleen DCC voor zover ik weet.

Gr, Ben.
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Kappa op maandag 02 november 2009, 09:13:28
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 09:08:56
twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.

Leuk, totdat, door een of andere storing de ene motor de andere kant opdraait dan de ander..........  :|
Voor zover ik weet zit de rijrichting in het signaal ingebakken. Ik krijg het bij mijn dubbeltractie-locs namelijk niet voor elkaar: Als ik er eentje de andere kant op wil laten rijden moet ik 'm éérst een ander adres geven. De ander tijdelijk van de baan halen terwijl je de rijrichting verandert helpt namelijk niet!

Citaat van: woutje op maandag 02 november 2009, 09:17:18
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 09:08:56
Toch vraag ik me af wat er mis is met twee decoders op hetzelfde adres
Niks mis mee maar 2x zo duur.

Dat hangt af van de prijs van een op twee motoren aangepaste decoder. Bovendien heb je bij gebruik van standaarddecoders veel meer keuze - óók qua prijs...
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2006

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Kappa op maandag 02 november 2009, 09:13:28
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 09:08:56
twee decoders, twee motoren, één adres. Het enige verschil is dat e.e.a. in één loc zit.

Leuk, totdat, door een of andere storing de ene motor de andere kant opdraait dan de ander..........  :|

Kap van rubber er op, en je krijgt vanzelf een V300 :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Twee motoren op één decoder gaat juist heel goed, twee decoders is echt niet nodig..
Voordat ik het inbouwde heb ik eerst uitgebreide testen gedaan.

De eerste lok voorzien van decoder. Afgeregeld zoals ik die wil hebben.
Daarna de motor uit de tweede lok gedemonteerd en die met twee draden van voldoende lengte paralel aangesloten op de motor van de eerste lok.
De lok op het spoor gezet en het losse motordraaistel op het spoortje er naast.
Wat gebeurde er?
Eén van de twee motoren stond bijna stil en de andere ging rijden. Hield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Daarna de losse motor voor (of achter) de lok gezet en rijden. Geen centje pijn, de combinatie reed in de goede richting dwz de hardst draaiende motor achter op goed weg.
Nu komt het: hield ik de goed rijdende combinatie met de hand tegen dan gingen beide motor draaistellen netjes slippen.

Conclusie als je twee motoren mechanisch koppeld en door één decoder aanstuurd worden de twee motoren in weze één motor voor de decoder. Tegenwerken van lastregeling is niet aan de orde. Dat gevaar is bij twee decoders altijd aanwezig!

Nog opgemerkt de twee HAG modellen zijn niet gelijk aan elkaar betreft een HAG BLS Re 465 met een HAG BLS Re 4/4. De motoren zijn wel gelijk maar de omtrek van de wielen niet. Ik heb de loks met de motordraaistellen met een permanente koppelstang waar 5 draadjes door lopen aan elkaar gekoppeld. De Re 465 heeft de decoder Zimo MX64H aanboord. Door de koppelstang lopen motordraden en functiedraden naar de andere lok. De combinatie heeft er al vele rondjes er opzitten met een zware trein aan de haak in de vorm van 14 Märklin rola wagens.

Verder heb ik twee Märklin hobby loks door mijn voorzien van Maxon klokanker motoren in dubbeltractie rijden met één decoder. Dit zijn modellen met cardan aandrijving. Ook dit gaat prima. iK heb er zelfs een normale Zimo MX64 in zitten en dus niet de zwaardere versie MX64H De loks zijn gekoppeld met Roco 4-polig stroomvoerende koppeling voor het doorgeven van de motorstroom en functie. Ook deze combinatie heeft al vele rondjes er opzitten zonder problemen.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar vaste koppel dubbeltractie aangestuurd door één decoder. Dit gaat in mijn ogen beter dan twee decoders waar ik ook ruime ervaring mee heb.

Mijn eerst volgende project is mijn HAG BLS Ae 8/8 te voorzien van twee motoren. De Zimo MX64H ligt reeds geruime tijd op de plank.

@Ben
Zimo MX64H is inderdaad alleen DCC.
Even nagekeken Zimo MX64D met 21 polige stekker is multiprotocol. Deze mag een motorstoom van 1 amp hebben en daar kun je rustig twee normale gelijkstoom motoren op laten werken.
De sound decoder MX640 is ook multieprotocol voor als je geluid bij de modellen wilt hebben  :wink: :mrgreen:

Als laatste nog opgemerkt, de Zimo MX64H is voor de twee HAG motoren achteraf geen noodzaak. Met de ECoS heb je een vermogen indicatie. Met alleen die trein op de baan komt het amperage niet verder dan 600 mA helling op met zware trein. Een normale MX64 zou dat ook aan moeten kunnen. Een MX64D mag ook geen probleem zijn.
Ik heb hier al diverse H'tjes liggen dus die zijn voor dubbeltractie paatjes bestemd  8)

Advies voor inbouwen eerst de motorstroom belast meten! Dan weet je of het kan of niet heb ik trouwens ook voor de inbouw gedaan en zag toen al dat een gewone MX64 het ook zou moeten kunnen

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Een heleboel wijzer nu. Ik ga alles uitproberen en laat het wel horen.
Ik dacht de motoren serie te schakkelen om de stroom te begrenzen de rijspanning is toch zo hoog dat je altijd fors terug moet regelen dus misschien blijft er genoeg over in serie om een redelijke schaalsnelheid te bereiken.
De PK's zijn "nodig" voor een stijgspiraal van 10 rondjes en ik rij graag met lange treinen 50 wagens of meer en omdat omhoog te krijgen is wel wat vermogen nodig. Daarnaast de echte V200 is ook 2 motorig,lijkt me wel leuk en ik ben van de straat.

groetjes Aad
Re:Twee motorige V200
Wat ik me nog even afvraag: hoe komt deze loc aan zijn massastroom?
Als je overal antislipbandjes om legt heb je geen massa meer.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
CiteerHield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Dat is gewoon de lastregeling aan het werk, die meer vermogen gaat leveren omdat de (totale) belasting omhoog gaat. Logisch dat dan de tweede motor ook meer peut krijgt en vervolgens gaat draaien - de belasting op de tweede motor is immers niet toegenomen maar hij krijgt wél meer stroom. Een gewone decoder heeft echt geen flauw benul van het aantal motoren wat-ie aanstuurt dus in een "balansregeling" geloof ik niet.

Het is mij daarom nog steeds niet duidelijk hoe je het structurele snelheidsverschil eruit hebt gekregen, áls dat al het geval is. Je hebt het immers over "de hardst draaiende motor achterop".

Ik heb een 3346 (BR236 dubbelloc) met een enkele decoder en het snelheidsverschil tussen die twee motoren is zó enorm groot dat er echt niet mee te rijden valt. Bij het wegrijden staat de ene loc zijn antislipbandjes op te roken terwijl de tweede stilstaat of net begint te kruipen.
Als ze eenmaal op gang zijn gaat het wel (nog steeds permanente slip, maar 't rijdt - sort of) maar met name wegrijden is een ramp. Ik heb de meest uiteenlopende instellingen qua vertraging en maximum snelheid etc al geprobeerd, maar rangeren kan ik echt vergeten met deze locs :-(

Dus... als iemand een wonderdecoder weet die dit probleem op kan lossen, hou ik me aanbevolen.
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 14:40:26
CiteerHield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Dat is gewoon de lastregeling aan het werk, die meer vermogen gaat leveren omdat de (totale) belasting omhoog gaat. Logisch dat dan de tweede motor ook meer peut krijgt en vervolgens gaat draaien - de belasting op de tweede motor is immers niet toegenomen maar hij krijgt wél meer stroom. Een gewone decoder heeft echt geen flauw benul van het aantal motoren wat-ie aanstuurt dus in een "balansregeling" geloof ik niet.

Het is mij daarom nog steeds niet duidelijk hoe je het structurele snelheidsverschil eruit hebt gekregen, áls dat al het geval is. Je hebt het immers over "de hardst draaiende motor achterop".

De hardst draaiende motor achterop was bij de test waarbij de motoren nog niet gekoppeld waren.  Dus hij duwde achter op de langzamere echter toen kwam het zaakje in evenwicht. bij anderom rijden gaat de test dus niet op

Wat jij beschrijft is juist en dat is nu de clou. De twee motoren houden elkaar in evenwicht door de EMK regeling en samen zijn ze sterk  8)
Probeer het zelf eens met wat testjes, dan begrijp je precies wat ik bedoel.

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
CiteerDe twee motoren houden elkaar in evenwicht door de EMK regeling en samen zijn ze sterk

Hier dus niet :-(

Ik heb vanalles al geprobeerd qua instellingen, maar het resultaat blijft dat de locs niet fatsoenlijk wegrijden. Dat lukt gewoon niet zonder dat één van de twee enorm staat te slippen terwijl de langzaamste de rijsnelheid van het setje bepaalt. Aangezien de locs koppelstangen hebben is dat bijzonder goed zichtbaar - zelfs als er maar een beetje snelheidsverschil is (of liever: zou zijn). Bij een moderne draaistelloc zie je dat niet...
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Martijn, welke modellen zijn dat?
Ik nodig je uit hier te komen kijken hoe mooi het rijdt.

Mvg, Johan.
Re:Twee motorige V200
Grotegreef
gast

Re:Twee motorige V200
Misschien een beetje off topic, maar de V188 (37282) van M* heeft standaard
2 motoren en rijdt hiermee uitstekend.
Ik weet zo niet welke decoder erin zit, maar kun je hier niet "afkijken" hoe e.e.a. in elkaar zit?

Volgens mij is er ook een Exploded View van.

Gr. René G.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hoi
Ik heb zelf de Ae 8/14 van M* maar de decoder daarvan is zo groot die kan ik niet kwijt. Dat zijn twee prints voor in ieder deel met eem kabelboom van 8 draden en die passen die meer in de lok.
gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Grotegreef
gast

Re:Twee motorige V200
Hoi Aad,

Dat is jammer, terwijl er in een (oude) V200 wel erg veel ruimte is voor
van alles en nog wat.
Het was ook maar een idee.

Gr. René G
Re:Twee motorige V200
Ik blijf toch moeite hebben met julie taal hoor "met eem kabelboom van 8 draden en die passen die meer in de lok." Nou moe verstaanbaar is anders  :shock:
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 02 november 2009, 15:53:50
Martijn, welke modellen zijn dat?

Het gaat om de 3346, een dubbelloc serie 236 van de DB. Het is van oorsprong een loc met een electronische rijrichtingschakelaar ipv een relais, maar verder wel analoog. Hij is door een forumlid voorzien van een gemodificeerde decoder, waar volgens mij een zwaardere eindtrap in is gezet.

Ik heb geen idee wat dat voor decoder is geweest, maar nadere bestudering leert wel dat de originele wisselstroommotoren (met spoel) er nog in zitten. Het is dus een decoder die een magneet emuleert op de spoel. Wellicht dat dat de oorzaak van de problemen is?

Feit is wel dat-ie al zo ongelijk reed vóór deze ombouw, dus met het analoge omschakelprintje. Hoewel ik het verschijnsel met de decoderinstellingen een beetje kan beïnvloeden, is het rijgedrag er met de ombouw dus niet op vooruit gegaan, terwijl ik gehoopt had dat dat het probleem zou verhelpen :-(

Zoekend naar een plaatje vond ik overigens DEZE link. Het kán dus kennelijk wel, al zijn in dit voorbeeld wel de motoren vervangen.

CiteerIk nodig je uit hier te komen kijken hoe mooi het rijdt.
:lol: Ik geloof je wel, het zijn mijn 236-jes die het er niet mee eens zijn... ;-)

Martijn
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
Hi Martijn, begrepen.

Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 18:11:53maar nadere bestudering leert wel dat de originele wisselstroommotoren (met spoel) er nog in zitten. Het is dus een decoder die een magneet emuleert op de spoel. Wellicht dat dat de oorzaak van de problemen is?

Denk ook dat hier de oorzaak ligt.

Mvg, Johan
Re:Twee motorige V200
Blausee-Mitholz
gast

Re:Twee motorige V200
@Ben

Ik had het ergens gelezen maar wist niet meer waar. Volgens mij is Zimo met de MX64 reeks gestopt en wordt/is vervangen door de MX630 reeks.

Op de Zimo site kom ik dit tegen:

Neue Produkte im Bereich ZIMO Nicht-Sound Decoder
Ab Juli 2009 sind Decoder der Familie MX630 erhältlich, als Nachfolger von MX63 und MX64, in den Folgemonaten auch die Typen MX630H und MX630V, als Nachfolger von MX64H und MX64V.

Die Decoder MX630 sind Bestandteil einer ?Groß-Familie?, welcher auch der Miniatur-Decoder MX620, der 21-polige MX64D, sowie der Sound Decoder MX640 angehören, die alle software-identisch sind. Damit sind sämtliche ZIMO Decoder untereinander gleichartig, was Fahrverhalten, CV?s und Funktionsumfang betrifft.

DIE TYPEN der neuen MX630-Familie:

MX630 (1,2 A, 20 x 11 x 3,5 mm) ??.. 9 Litzen (120 mm)
MX630R ???????...?? NEM 652 an 65 mm Litzen
MX630F ????????..?. NEM 651 an 65 mm Litzen
MX630P ????????..?. PluX-16 Stecker (15-polig)
MX630E (Flachversion 2,5 mm) ?. wird bei Bedarf nach-entwickelt
MX630H (Hochleistungs-Ausführung 1,8 A) ?.?. 9 Litzen
MX630V1, -V5 (Niederspannung für Funktionen) 10 Litzen


De MX630 familie is multiprotocol dus DCC en Motorola.
MX630H is dan een hochleistung multiprotocol decoder, interessant voor 3-rail rijders!

Mvg, Johan

Re:Twee motorige V200
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hier nog wat antwoorden op diverse vragen. Ik rij met vaste trein samenstellingen en haal de massa met een draadje van de eerste wagon. De ruimte in de lok met twee motoren is niet zo groot meer (9 cm tussen de motoren) en de dubbele print van M* zijn 2 prints van 9cm plus de draden 7 ipv 8 dus dat past niet.Johan bedankt dat nummer van ZIMO MX 630H is wat ik zoek,ga ik proberen. Weet iemand er een goedkoop adres voor? Wat betreft de kabelboom in een ver verleden heb ik op school kabelbomen leren maken in apparatuur en dat blijft hangen,sorry Johnnytrein.
een ieder bedankt voor de reacties ik kan weer een eind verder.
Gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: Acido op maandag 02 november 2009, 15:18:58
Ik heb vanalles al geprobeerd qua instellingen, maar het resultaat blijft dat de locs niet fatsoenlijk wegrijden. Dat lukt gewoon niet zonder dat één van de twee enorm staat te slippen terwijl de langzaamste de rijsnelheid van het setje bepaalt.

Martijn, staan de twee motoren van jouw Br 236 span in serie of parallel geschakeld?
Lijkt mij dat Johan's verhaal over de balanswerking alleen opgaat als de motoren parallel geschakeld staan.
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Voor zover ik weet parallel. Dat stonden ze analoog ook en het rijgedrag is niet veel anders geworden na ombouw. Het zou me verbazen als het anders is, maar ik zou de bedrading moeten uitvlooien om het echt zeker te weten.
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo

Ik heb van de decodershop bericht gekregen dat er in dec. een nieuwe Zimo decoder uitkomt (MX632) met de specificatie die Johan aangeeft voor de MX630H (heeft de decodershop niet van gehoord?)1.8A uitgang 8 functies .
Ik ben benieuwd en wacht maar af. Tijd heb ik genoeg.

groetjes Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Johan(Blausee-Mitholz)

Ik ben aan met expirimenteren geweest met de twee motoren in serie en kreeg het zelfde verschijnsel wat jij beschrijft bij paralel
Een motor loopt hard de ander langszaam of staat stil als je de snelle tegenhoud gaat de langszame harder. Ik heb het alleen nog maar op de rollenbank geprobeerd maar ik vermoed dat als ze samen op de rails staan ze zich netjes zullen gedragen.
Dat moet ik nog uitproberen want het zijn nu nog kale motoren gevoed op de koolborstels.Hoe het verder gaat laat ik nog wel weten

Gr. Aad
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Hallo Allemaal

De tweemotorige V200 is gereed, er zitten twee decoders in uit het 60760 setje die ik overhield na het ombouwen van mijn tweede Ae 8/14, dat kwam mooi uit.
Op de rollenbank een voor een de decoders afgeregeld netjes op 140km/u
en het loopt soepel. Zonder extra massa, die komt nu van een stammetje Silberlingen (blik) als er niets achter hangt of iets plastics dan loopt het niet.
Maar daar is mee te leven. De trekkracht is zoals verwacht nog al fors.Dat ga ik na het weekend toch eens meten. In het weekend naar de HCC dagen.(HCCModelbouw).
De trekkracht laat ik nog wel iets van horen
totdan Aad
Re:Twee motorige V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Twee motorige V200
Citaat van: avaroma op woensdag 25 november 2009, 18:38:58
er zitten twee decoders in uit het 60760 setje
Op de rollenbank een voor een de decoders afgeregeld netjes op 140km/u en het loopt soepel.

...dus toch! :mrgreen: ;-)
Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
Acido

Ik heb nog geen decoder die de twee motoren samen aankan maar als ik die heb ga ik zeker nog wat expirimenteren.
Maar met twee decoders loopt het lekker.
gr.Aad
Re:Twee motorige V200
Citaat van: avaroma op zondag 01 november 2009, 21:53:16
hartelijk dank allen. ik begrijp dat de Tams decoder deze stroom aan zou kunnen, maar ik hoor nog al negatieve berichten op dit forum over Tams decoders. Dus ik twijfel.

Maar is het niet een oplossing om de beide motoren in serie te zetten, de max snelheid moet toch altijd fors worden terug geregeld.
Misschien dat de max snelheid dan wat laag word maar dat is nog te bezien. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes Aad


advies :  kijk eens bij brawa , zij hebben een dergelijke in het programma zitten.

ik denk gezien alle technische beperkingen en wetten ....  dat je het beste 2 decoders kunt gebruiken.
in feite is het hetzelfde als een lok met een andere lok in tractie ....

Re:Twee motorige V200
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Twee motorige V200
 Hoi Allemaal
Na de redelijk gelukte ombouw van mijn V200 naar twee motorig, bleef het een beetje kriebelen. Ik wil een V400 en een V600 bouwen niet met Photoshop maar gewoon degelijke Märklin loks met wat extra's.
Vanmorgen naar Houten getogen en daar een paar oude V200 ingeslagen.
5 stuks voor 130euris.
Toen naar huis en aan de slag. Allereerst alles gedemonteerd en in het ultrasoon bad. Wat een bende kwam daar uit. Ook de kappen gebadderd, dat was minder het resultaat een pracht kap, een gaat wel en de andere drie die zullen naar de spuiter moeten. De motoren zorgde ook voor een verrassing vijf motoren vier verschillende.
Niet storend maar er op twee na bij allemaal wel iets dat anders is.Motorhuis of tand wielen.Märklin heeft aardig geexpirimenteerd. Maar dat is voor mij niet interessant. Want ze zijn wel allemaal zonder noemenswaardige spelling.
Toen alles schoon was is gelijk de eerste onder de slijpschijf gegaan.
De eerste operatie is aardig gelukt. Dus dat geeft moed om morgen weer door te gaan. Dan zal ik ook een poging doen om wat foto's te plaatsen.
Tot ziens
Aad