Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Krois-koppeling

Gestart door Re460 vrijdag 30 oktober 2009, 13:36:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krois-koppeling
Re460
gast

Krois-koppeling
Ik wil 2 Roco-rijtuigen middels een 2-polige koppeling met elkaar verbinden. Als koppeling is mijn oog gevallen op de Krois MKS/2.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Verder moet ik dus 2 draadjes van de koppeling in het rijtuig voeren. Heb hier geen ervaring mee. Wel moet ik natuurlijk oppassen dat de koppeling vrij kan bewegen. Heeft iemand ervaring hoe de draadjes het best het rijtuig in gevoerd kunnen worden??
Gaarne hulp en tips.
Alvast bedankt.
Groet,
Erwin
Re:Krois-koppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Krois-koppeling
Hoi Erwin,

Heb zelf geen ervaring met de Krois stroomgeleidende koppelingen, maar heb er wel veel naar gekeken toen ik zelf stroomvoerende koppelingen nodig had.
Groot voordeel van de Krois koppelingen is dat de stroomgeleiding, doordat gebruik word gemaakt van IC pinnetjes, absoluut betrouwbaar is. Nadeel is dat de rijtuigen niet makkelijk los te koppelen zijn. Bij bijvoorbeeld Tams of Heljan stroomvoerende koppelingen is het precies andersom. De stroomdoorvoor wil nog wel eens haperen, maar de koppelingen zijn volgens mij zelfs met een ontkoppelrail los te maken.
Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.
Ik zou persoonlijk ook voor de Krois koppelingen gaan, maar ben zelf stroomvoerende koppelingen aan het bouwen.

Wat betreft het doorvoeren van de bedrading.
Je kan twee dingen doen.
1: Je kan bij rijtuigen met een kortkoppelingsmechanisme de draden aan weerszijde van van de koppelingsschacht door het mechanisme leiden. Daar is ruimte genoeg voor.
2: Je kan gaatjes boren in de bodemplaat van het rijtuig.

Ik heb het allebei gedaan en werkt allebei prima. Als je er maar voor zorgt dat de draden niet kunnen klemmen ergens, vooral als de koppeling in een bocht een maximale uitwijking naar links of rechts heeft. Gewoon even proberen dus.

Groetjes,
Menno
Re:Krois-koppeling
Kroko14253
gast

Re:Krois-koppeling
Hallo Erwin,

Bij de bouw van mijn stuurstandrytuig heb ik stroomvoerende koppelingen van Roco gebruikt. Deze zijn vier-polig. Ik meen, dat Viessmann ook 2-polige stroomvoerende koppelingen heeft. Zelf heb ik de Krois koppelingen dus niet, maar deze van Roco zijn ook mooi en betrouwbaar.
Als aanvulling op wat Menno al aangaf: op onderstaande foto kun je zien, hoe ik de draden van de koppeling naar boven heb doorgevoerd. In de bodemplaat en onderstel heb ik een sleuf gemaakt. Zo kunnen de draden ongehinderd naar links en rechts bewegen.



Groetjes

Harry
Re:Krois-koppeling
Blausee-Mitholz
gast

Re:Krois-koppeling
Hi Erwin,

Ik werk met een paar eerste generatie Krois. Ben er wel tevreden over.
Let wel even op de aansturing door een decoder dat de functie tijd geschakeld wordt.
Zimo heeft dat aanboord, voor andere decoders is een losse tijdschakeling te verkrijgen bij Krois. Bij continu bediening verbrand het spoeltje na 5 seconden

Mvg, Johan
Re:Krois-koppeling
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Krois-koppeling
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 30 oktober 2009, 20:35:28
Hi Erwin,

Ik werk met een paar eerste generatie Krois. Ben er wel tevreden over.
Let wel even op de aansturing door een decoder dat de functie tijd geschakeld wordt.
Zimo heeft dat aanboord, voor andere decoders is een losse tijdschakeling te verkrijgen bij Krois. Bij continu bediening verbrand het spoeltje na 5 seconden

Mvg, Johan

Hoi Johan,

Je haalt de Digitale koppelingen door de war met de stroomvoerende koppelingen :D :P
De MKS/x series zijn enkel stroomvoerende koppelingen. Deze zijn tot 5-polig verkrijgbaar bij Krois.

Voor de op afstand bestuurbare digitale koppelingen heb je inderdaad een decoder met tijdschakeling nodig anders gaat het zo ruiken na een tijdje haha :P

Groetjes,
Menno
Re:Krois-koppeling
Erwin,

Ik heb een behoorlijk aantal rijtuigen voorzien van Kroïs stroomgeleidende koppelingen. Wat Menno schrijft klopt als een bus, het zijn zeker geen koppelingen om regelmatig los en vast te maken. Ten eerste is het een behoorlijk gevecht om te koppelen. Als je er vanuit gaat dat het om kortkoppelingen gaat is het erg lastig om de pinnetjes goed uit te lijnen. Als je het wat vaker doet krijg je er handigheid in maar het zal nooit zo zijn dat je twee rijtuigen simpelweg tegen elkaar aan rolt en ze vanzelf zullen koppelen. Omgekeerd is het ontkoppelen ook iets waar je even voor moet gaan zitten, maar ook hier geldt dat oefening kunst baart. Als ze eenmaal zitten zitten ook voor de eeuwigheid, dat wil zeggen dat de elektrische verbinding onder alle omstandigheden blijft werken en dat het bij mij nog nooit is voorgekomen dat er eentje loslaat. Vooral de degelijkheid van de elektrische verbinding is een stuk beter dan bijvoorbeeld die van de Viessmann stroomvoerende koppelingen. Daarnaast zijn de koppelingen redelijk "mager", met andere woorden het zijn niet van die enorme "klonten" van koppelingen.

Voor mij hebben de Märklin stroomvoerende koppelingen nog steeds de voorkeur, voornamelijk vanwege de prijs (Her en der zijn deze los te bestellen waardoor ze een stuk goedkoper zijn dan de prijs die Märklin er voor rekent) en de eenvoud. Maar als ik meer dan één elektrische verbinding wil aanleggen dan stap ik meestal over op Kroïs koppelingen. Daarnaast heeft Kroïs ook stroomvoerende koppelingen voor rijtuigen met een hoogte verstelbare NEM schacht en daar heb ik tot op heden nog geen enkele andere koppeling voor kunnen ontdekken.


Mocht je ze willen kopen, gewoon via de website van Kroïs bestellen. Ik  kom de Kroïs koppelingen af en toe in Nederland tegen maar dan zijn ze belachelijk duur. Degene die je noemt kosten via de website bij mijn weten ergens tussen de 10 en 11 euro per paar en dat is nauwelijks duurder dan een setje Märklin koppelingen

Succes met de beslissing,

Jan
Re:Krois-koppeling
Blausee-Mitholz
gast

Re:Krois-koppeling
Citaat van: madmenno op vrijdag 30 oktober 2009, 20:37:37
Hoi Johan,

Je haalt de Digitale koppelingen door de war met de stroomvoerende koppelingen :D :P

Groetjes,
Menno

:oops: :oops: :oops: excuus idd niet goed gelezen  :oops: :oops: :oops:

Mvg, Johan
Re:Krois-koppeling
Shadow
gast

Re:Krois-koppeling
  Hallo

  Kijk eens in de Modelspoormagazine van November ( Tip)
Goedkope oplossing .

   M.v.g. Ruud .
Re:Krois-koppeling
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re:Krois-koppeling
Citaat van: Shadow op zaterdag 31 oktober 2009, 21:58:49
  Hallo

  Kijk eens in de Modelspoormagazine van November ( Tip)
Goedkope oplossing .

   M.v.g. Ruud .


Jammer dat die niet digitaal zijn te bekijken :(
Re:Krois-koppeling
Blausee-Mitholz
gast

Re:Krois-koppeling
Citaat van: Kaleb op maandag 02 november 2009, 14:11:51
Jammer dat die niet digitaal zijn te bekijken :(

Ik heb ze op beuzen te Duitsland wel bekeken. Ze zijn gewoon gemaakt van zeg maar gedraaide IC voetjes materiaal. Een handige piet kan ze zelf ook maken.

Mvg, Johan
Re:Krois-koppeling
Re460
gast

Re:Krois-koppeling
Een ieder hartelijk dank voor de reacties  :)
Groet,
Erwin
Re: Krois-koppeling
Ventie
gast

Re: Krois-koppeling
Hallo,

Dit is weliswaar een oud draadje van 3½ jaar. Mag ik hierover iets vragen.
Graag zou ik mijn goederenwagons digitaal (oa. óók op rangeerheuvel) op afstand willen ontkoppelen.
Hiervoor zou ik deze willen uitrusten met één soort koppeling.
Oa. heb ik dit kunnen vinden op internet www.krois-modell.at/manuals/manualNL.html#1

Zijn in afgelopen jaren ervaringen opgedaan met Krois koppeling UV2 :help:

Wie kan mij vertellen of ik hier verstandig aan doe?
Indien het niet verstandig is om overal Krois koppelingen UV2 toe te passen, welke adviseer je dan wel?

Bij voorbaat hartelijk dank

met vriendelijke groet,
Frits
Re: Krois-koppeling
Lid sinds: 2009

offline
Re: Krois-koppeling
goedemiddag.

heb zelf diverse krois koppelingen in gebruik.
meestal 2 polig.
tussen 2 2200 locs heb ik n 6 polige krois koppeling zitten.
het bevalt me prima.
bestel ze regelmatig.
zorg er altijd voor dat ik genoeg  ruimte heb voor de kabels.
vaak boor ik 1 of 2 gaatjes voor de draden.

gr.Ton
Re: Krois-koppeling
Ventie
gast

Re: Krois-koppeling
Hallo Ton,

Bedankt voor reactie.
Welke nr. Krois koppeling gebruik jij dan?

groet,
Frits
Re: Krois-koppeling
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Krois-koppeling
Hoi Ton,

Frits bedoelt de automatische ontkoppelaars en niet de stroomvoerende koppelingen, want Krois levert ze beiden.

Groet,
Bert
Re: Krois-koppeling
Lid sinds: 2009

offline
Re: Krois-koppeling
Hoi Frits.
ik gebruik Krois  mks/2  is 2 draden. de mks/4 is 4 draden

Bert. als je het eerste berichtje gelezen hebt staat toch echt dat frits stroomvoerende koppeling wilt.

gr.Ton
Re: Krois-koppeling
C-Brian
gast

Re: Krois-koppeling
Citaat van: Ton V100 op donderdag 21 maart 2013, 17:37:18
Bert. als je het eerste berichtje gelezen hebt staat toch echt dat frits stroomvoerende koppeling wilt.

Ik weet niet wat voor eerste bericht jij hebt gelezen, maar Frits zegt toch duidelijk:

Citaat van: Ventie op woensdag 20 maart 2013, 13:31:43
Graag zou ik mijn goederenwagons digitaal (oa. óók op rangeerheuvel) op afstand willen ontkoppelen.
Re: Krois-koppeling
Ventie
gast

Re: Krois-koppeling
Hallo,

Het enige wat ik graag zou willen is op afstand goederenwagons ontkoppelen.
Gelukkig adviseerde Bert om dan te ontkoppelen in bijv. setjes van 3-4 of bijv. 8 of 10 stuks wagons. Omdat het anders wel een zeer prijzige affaire zou kunnen gaan worden met het aantal wagons waar ik over praat. Dat ontkoppelen zou kunnen met Krois, echter kan het ook met T4T, vertelde Bert.
Met dat soort adviezen ben ik in ieder geval zéér verheugd.

m.v.grt.
Frits
Re: Krois-koppeling
C-Brian
gast

Re: Krois-koppeling
Hallo Frits

Besef wel, dat je ook de elektra moet hebben om de koppelingen aan te sturen. Ik weet niet of die bij de koppeling zit, maar ik ga er van uit dat dat niet zo is ;)
Re: Krois-koppeling
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Krois-koppeling
Ja, de T4T-koppelingen zijn tegelijkertijd ook stroomvoerend, n.l. 4-polig. Door deze wordt de bus gevoerd, die door de hele trein gaat. De wagon kan nog heel even zelfstandig werken, omdat er ook een buffercondensator aan de decoder vast zit.

Groet,
Bert
Re: Krois-koppeling
Lid sinds: 2007

offline
Re: Krois-koppeling
Citaat van: C-Brian op donderdag 21 maart 2013, 19:13:13
Citaat van: Ton V100 op donderdag 21 maart 2013, 17:37:18
Bert. als je het eerste berichtje gelezen hebt staat toch echt dat frits stroomvoerende koppeling wilt.

Ik weet niet wat voor eerste bericht jij hebt gelezen, maar Frits zegt toch duidelijk:

Citaat van: Ventie op woensdag 20 maart 2013, 13:31:43
Graag zou ik mijn goederenwagons digitaal (oa. óók op rangeerheuvel) op afstand willen ontkoppelen.

Ik neem aan het eerste bericht van het draadje. Dit draadje ging in eerste instantie niet over op afstand bedienbare koppelingen, maar over stroomvoerende koppelingen. Dat is toch echt wat anders.
De stroomvoerende koppelingen van Krois vind ik overigens vrij beroerd. Een beetje knullig in elkaar gezet en daardoor heel kwetsbaar. Ik heb er een paar gehad, maar er is geen enkel exemplaar meer in gebruik vanwege kaduuk.