Hoi Erwin,
Heb zelf geen ervaring met de Krois stroomgeleidende koppelingen, maar heb er wel veel naar gekeken toen ik zelf stroomvoerende koppelingen nodig had.
Groot voordeel van de Krois koppelingen is dat de stroomgeleiding, doordat gebruik word gemaakt van IC pinnetjes, absoluut betrouwbaar is. Nadeel is dat de rijtuigen niet makkelijk los te koppelen zijn. Bij bijvoorbeeld Tams of Heljan stroomvoerende koppelingen is het precies andersom. De stroomdoorvoor wil nog wel eens haperen, maar de koppelingen zijn volgens mij zelfs met een ontkoppelrail los te maken.
Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.
Ik zou persoonlijk ook voor de Krois koppelingen gaan, maar ben zelf stroomvoerende koppelingen aan het bouwen.
Wat betreft het doorvoeren van de bedrading.
Je kan twee dingen doen.
1: Je kan bij rijtuigen met een kortkoppelingsmechanisme de draden aan weerszijde van van de koppelingsschacht door het mechanisme leiden. Daar is ruimte genoeg voor.
2: Je kan gaatjes boren in de bodemplaat van het rijtuig.
Ik heb het allebei gedaan en werkt allebei prima. Als je er maar voor zorgt dat de draden niet kunnen klemmen ergens, vooral als de koppeling in een bocht een maximale uitwijking naar links of rechts heeft. Gewoon even proberen dus.
Groetjes,
Menno