Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rijrichting

Gestart door j.b maandag 26 oktober 2009, 22:26:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijrichting
j.b
gast

rijrichting
Hallo,
Ik heb een rangeerloc van märklin, als ik de rijrichting om wil schakelen met de trafo dan schiet de loc met een noodgang voor of achteruit.
Wie weet wat het probleem is, en is het te verhelpen.
Alvast bedankt, John. 
Re:rijrichting
Lid sinds: 2008

offline
Re:rijrichting
Te weinig spanning door verliezen in de baan of extra belasting,
veertje op het relais te strak,
relais defect

take your pick  :D
Re:rijrichting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:rijrichting
Beste John,

Het omschakelrelais werkt dan niet goed, er zit een veertje op en die moet dan, als ik me goed herinner (een minstens 21 jaar oude herinnering) wat slapper gesteld worden.

Groet, Anne W
Re:rijrichting
j.b
gast

Re:rijrichting
Hallo Anne en Huub,
Ik heb een klein baantje gemaakt om mijn locs na jaren stilstand weer eens te proberen, de andere locs doen het goed, dus verlies of extra belasting kan ik denk ik uitsluiten.
Ik zal eens naar het veertje kijken, maar hoe ga ik dat slapper stellen, zit er b.v een stelschroefje?
Groetjes John.
Re:rijrichting
Lid sinds: 2008

offline
Re:rijrichting
Citaat van: j.b op maandag 26 oktober 2009, 23:00:32
Hallo Anne en Huub,
Ik heb een klein baantje gemaakt om mijn locs na jaren stilstand weer eens te proberen, de andere locs doen het goed, dus verlies of extra belasting kan ik denk ik uitsluiten.
Ik zal eens naar het veertje kijken, maar hoe ga ik dat slapper stellen, zit er b.v een stelschroefje?
Groetjes John.

Geen stelschroefjes helaas. het veiligste is het veertje een beetje uitrekken. De lipjes waar het veertje aanhangt liever niet verbuigen. kan afbreken en scheef gaan en dan werkt het ook niet meer.

verder kan je eerst proberen of het relais wel wil aantrekken als je het met een vinger voorzichtig helpt.
moet je wel de lok tegen houden  :mrgreen:
Re:rijrichting
j.b
gast

Re:rijrichting
Oké Huub,
Ik ga het proberen  :D, bedankt.
Groeten John.
Re:rijrichting
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:rijrichting
Hallo John,

ik zag jouw vraag en kon mij herinneren dat dit beschreven staat in het Märklin Service handboek 0735. Ik heb het er gelijk bijgepakt en ja hoor: op bladzijde 28 staat jouw probleem netjes omschreven:



In de tekst staat net als Huub vermeld pas op met het verbuigen van de haak!

Groeten Erik

Edit Johan: fotoformaat aangepast aan max grote 800x600
Re:rijrichting
j.b
gast

Re:rijrichting
Een beetje laat, maar ik wil jullie laten weten dat door het bijbuigen van het lipje het probleem van het vooruit en achteruitschieten opgelost is.
Bedankt allemaal.