Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ideeën welkom voor een baanplan

Gestart door mmgroen maandag 26 oktober 2009, 19:53:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ideeën welkom voor een baanplan
Hallo!

Ik lees altijd met heel veel plezier dit forum, ondanks dat ik Fleischmann H0 modelrails gebruik. Het forum bevat altijd goede ideeën.

Ik wil mijn treinspullen weer eens uit de doos halen. Ze hebben hier 20 jaar in gezeten. Inmiddels diverse leuke spullen bijgekocht. Nu kan ik wel ideeën gebruiken hoe ik mijn baanplan moet maken. Ja, ik heb al diverse fora en baanplannen bekeken, maar het blijft moeilijk (i.v.m. de maten die niet makkelijk zijn). Zie afbeelding in cm:


Waar moet het aan voldoen:
- hoofdbaan op de basisplaat, dus geen niveau eronder (dit i.v.m. schuin dak / schuin dak aan de lengtezijde)
- analoog met 2 hoofdrijbanen
- berglandschap
- minstens grotere berg, bijv. aan de linker kant
- baan voor volstorten zelflossers
- baan voor storten zelflossers
- gebruik geen lange treinen, dus klein(e) station(s)
- pendelbaantje voor een tandradlocje zou mooi zijn

Ideeën zijn welkom!
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Beste lezers,

Ik kon dit topic van mezelf niet verwijderen. Het baanplan wordt toch anders. Ik zal vanavond of morgen even een nieuwe afbeelding plaatsen. Excuses hiervoor!

Martin
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
oke ik wacht er wel op
anders heb ik nog wel een leuk baan aleen jij is wel 2 meter bij 3,50 meter
gr joost
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
ik hoop dat je rechts toch een breedte van 85 cm kunt halen, anders ga je hier al geen treinen kunnen laten keren (min 85cm nodig om een bocht van 180° te kunnen maken)
Ik wacht op je baanplan :D

Groeten, Peter
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Hier ben ik weer.

Met mijn vrouw nog over gehad en we gaan de zolder anders indelen. Hierdoor wordt het veel makkelijker om een baan te maken. Nu mogelijk volgens onderstaande afbeelding:


Meerdere niveau's dan wel mogelijk. Bijv. op het smalle gedeelte rechts een rangeergebiedje bereikbaar via tunnels o.i.d.. Eigenlijk nog nooit zo naar gekeken.

Ideeën? Welkom!

Overigens heb ik PC-Rail 4, maar moet het nog onder de knie krijgen.
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
@MMgroen miischien is het handig dat iedereen weet dat je met  Fleishmann rails gaat rijden (H0 natuurlijk) :P :P :P :P 8) 8) 8) 8) :D :D :D :D
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Klopt. Maar staat al in de 2e regel van mijn 1ste berichtje :-).
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
`Ja klopt k zie t nu pas 8)


Hoe zien fleishmann ho rails er eigelijk uit
heb je foto's of iets dergelijks
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Tip: je hebt een breedte gekozen van 1m op beide uiteinden. Als je daar een cirkel wilt leggen om rond te kunnen rijden zou ik proberen minimaal 1,10m. aan te houden, anders is het leggen van een dubbele cirkel erg krap.

Groet,
Rutger
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Zeer waarschijnlijk is het wel 1.10 m breed te maken. Zal het vandaag even nameten.

Hoe Fleischmann HO modelrails eruit ziet? Zo:


Je het ook nog de profi-variant. Dat is de nieuwe. Hierin zit al de bedding verwerkt; deze hoef je dus niet te maken. Deze ziet er zo uit:


Ik gebruik de modelrails. Redenen: Ik had hier een boel rails van op voorraad en is nog makkelijk 2de hands bij te kopen. Prijs is hierdoor ook lager. Persoonlijk vind ik een eigen gemaakte bedding mooier.
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Het wordt toch anders. Handig een vrouw die meedenkt :-)

Zie onderstaand voorbeeld.



Rood in verhoogd spoor.
Links bovenin stationnetje B
In het midden stationnetje A met laadplaats voor grind
Rechts opslag voor locs en goederenwagons + losplaats grind + paar opstelsporen
Verder veel tunnels (maar dat is niet leesbaar helaas)
2 aparte banen; 1 goederen; 1 personenvervoer

Graag jullie reacties / ideeën.

Groet,
Martin

Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Ik wou dat mijn beschikbare baanoppervlakte iedere week verdubbelde!  :mrgreen:

Ziet er mooi uit zo van een afstandje.
Misschien kun je nog wat sporen wat speelser laten verlopen en niet recht langs de randen. Dat geeft een realistischere aanblik.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Wat een leuk plan :D van een kleine oppervlakte naar een heuse tafel seg :D was dit maar overal zo het geval :lol:
Knap plan heb je bedacht, zoals Kiezel al zei probeer wat vloeiende lijnen in te brengenn, de ruimte heb je er alvast voor! :D

Groeten, Pete
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Dank voor jullie reacties.

De sporen zullen inderdaad nog wat minder straks worden. Echter lukte het me niet 1 2 3 met het programma. Ik heb ook flexibele rails dus dat scheelt :-). Rails genoeg op voorraad, maar vrees dat ik wel wissels moet bijkopen. Ook een aanschaf van een draaischijf en eventuele bloksystemen om meerdere analoge treinen gelijktijdig te laten rijden.

Ik wil ook niet te veel rails hebben. Wil ook een mooi berglandschap kunnen bouwen met leuke huisjes etc.

Bouw begint pas als het huis hier beneden klaar is, dus zal wel na de kerst worden.

Ter info. Het zeer smalle gedeelte van de baan komt aan de muur boven de wenteltrap te hangen. Prima idee van mijn vrouw om zo toch een grote baan te maken!
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Mij valt op dat je nu eigenlijk 2 losse banen ontworpen hebt: De lus links is nergens verbonden met de grote (deels rode) lus.

En ik denk ook dat je met je helling aan de linker kant niet goed uit zult komen...
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Klopt. Zijn inderdaad 2 lossen banen. Misscien komen er op de stations nog wel (handmatige) wissels tussen, maar dan voor de sier. Ik wil de personenlijn los van de goederenlijn laten rijden. Bij beide lijnen gebruiken maken van bloksystemen dat er 2 of 3 per lijn kunnen rijden.

De helling moet ik zien inderdaad. Ik ga als eerste beginnen met het rangeergedeelte en kijk hoe ik ga uitkomen.
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Helaas gaat de bouw langer op zich wachten dan ik gehoopt had  :?. Vrijdag te horen gekregen dat ik pfeiffer heb, dus zal wel een tijdje uit de roulatie zijn.

Nu wel tijd om het forum goed bij te houden. Veel leuke ideeën opgedaan  :D.
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
vind het wel spijtig dat je met zoveel oppervlakte nergen dubbelspoor gaat rijden.
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Citaat van: mmgroen op zondag 15 november 2009, 14:24:15
Helaas gaat de bouw langer op zich wachten dan ik gehoopt had  :?. Vrijdag te horen gekregen dat ik pfeiffer heb, dus zal wel een tijdje uit de roulatie zijn.
Nu wel tijd om het forum goed bij te houden. Veel leuke ideeën opgedaan  :D.

Nou, da's vervelend. Sterkte ermee.

Geniet maar van het forum, je hebt in ieder geval nu tijd om alles goed te doordenken.

Groet,
Rutger
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
Ik zal eens kijken of ik nog een enadere baan kan ontwerpen. Nadeel is ook bij mij dat de zijkanten onder een schuin dak zitten en je daar dus niet echt de hoogte in kan. En ik wil graag toch ene rangeergebiedje en een laad/losplaats voor grind houden.

Mocht je ideeën hebben, ze zijn welkom :-).
Re:Ideeën welkom voor een baanplan
misschien hieruit ideetjes halen

IK WEET HET ::: IK HEB HET FF SNEL IN M-RAIL GEMAAKT EN JIJ RIJD GEEN MARKLIN MAAR GELIJKSTROOM