Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????

Gestart door Jajekra maandag 26 oktober 2009, 18:20:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????
Op mijn werk zijn een aantal machines overbodig. Daarin bevinden zich voedingen voor de besturing.
Het gaat hier om voedingen van Murrelektronic NR. 85211 en 85212

Input 230 of 400 volt AC
Output 24 volt DC

85211  5 ampere   85212 10 ampere.
Er zitten redelijk grote Ringkerntrafo;s in, een gelijkrichter en elco,s en een zekering.

Kun je hier iets nuttigs meedoen op de modelbaan. Is de output eenvoudig  teug te brengen naar een lager voltage of is het verwijderen uit deze machines vergeefse arbeid.
 

Re:Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????
Murrelektronic maakt over het algemeen schakelende voedingen. De spanning is instelbaar tussen 24 en 28 VDC en is niet eenvoudig terug te brengen naar een lagere spanning.

Mvg,
Peter
Re:Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????
evt. voor verlichting op voorwaarde dat er iets van (regelbare?) weerstand tussenzit.

Dennis
Re:Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????
Citaat van: minirailz op maandag 26 oktober 2009, 19:34:33
evt. voor verlichting op voorwaarde dat er iets van (regelbare?) weerstand tussenzit.
Wil je een kacheltje maken ?.

Mvg,
Peter
Re:Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????
Kun je achterhalen wat de gegevens van de ringkerntrafo's zijn? Misschien zijn die nog bruikbaar.
Voor de rest heb je alleen maar wat aan die voedingen als je apparatuur hebt die op 24VDC werkt, maar dat komt op de gemiddelde modelspoorbaan niet zo vaak voor.
Zelf werk ik wel met 24VDC als voeding voor alle hulpschakelnigen, maar ik heb dan ook geen gemiddelde modelspoorbaan.  8)
Re:Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????

Bedankt voor de reacties. Ik zal proberen te achterhalen wat de specs van de ringtrafo,s zijn.
Waarschijnlijk voor de experts geen nieuws, maar deze voedingen werden gebruikt om de Siemens PLC,s  te "voeden
Re:Voeding Murrelektronik bruikbaar voor modelbaan????
Hoi,

Je kunt natuurlijk ook de trafo terugwikkelen naar 14 of 16 volt.
Als je een ac spanning nodig hebt hoef je zelfs niet veel af te
wikkelen omdat de ac spanning +/- 18volt zal zijn om er 24V DC
uit te halen

Gr,
Willie