Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw HAG DC naar AC

Gestart door Re460 maandag 26 oktober 2009, 12:49:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG DC naar AC
Op Eurospoor zag ik een mooie HAG Re 4/4 van de BLS staan. Lok was een plaatje echter helaas een DC-uitvoering. Daar ik zelf 3-rail rijder ben ontstaat hier een probleem. Het ruilen van een DC-onderstel tegen AC-onderstel is een mogelijkheid maar wie heeft dit zo beschikbaar?
Een andere mogelijkheid is het wisselen van assen/wielen.
Hier heb ik geen ervaring mee. Via het HAG-servicecentrum hoorde ik dat dit 25,-  per as kost. Voor een Re 4/4 dus 100,- en dan komt de sleper er nog bij!
Ik ben nog niet zo ver dat ik zelf assen wissel. Moet me dus maar richten op AC-modellen.
Of weet iemand iets anders?
Groet,
Erwin
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Hoi Erwin,

De assen hoef je niet perse te wisselen hoor. Je moet simpelweg een paar draadjes in de loc om solderen en een wisselstroomsleper monteren en klaar is Erwin :)

De DC assen rijden prima of Märklin rails (in ieder geval C en K, M weet ik niet)

Een wisselstroomsleper kan je bij Keuterman (importeur) bestellen onder Hag artikelnummer 160062-90. Kost als het goed is 2,77 Euro. (Heb er laatst ook eentje besteld.)

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw HAG DC naar AC
PeterBrz
gast

Re:Ombouw HAG DC naar AC
Op Eurospoor stond er een grote stand met o.a. een hele hoop HAG-locomotieven aan verminderde prijs.
Wanneer je de hal binnenkwam via de inkomhal was het aan het einde van de gang links op de hoek.
Was dit een winkel? Iemand enig idee?

Groeten, Peter
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Joost B.
gast

Re:Ombouw HAG DC naar AC
4-kante stand? Dan was het Kuijpers Hobbyhuis uit Utrecht.

Gr Joost
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Blausee-Mitholz
gast

Re:Ombouw HAG DC naar AC
Heb hier diverse HAG omgebouwd van DC naar AC onderhand al 4 stuks als ik goed geteld heb. Wielen heb ik nooit gewisseld, niet nodig, rijdt prima op K-rails. Wel pas ik een truukje toe voor het verbeteren van de massa afname.
Voordeel van een DC ombouwer is dat je reeds een permanentmagneet in de motor hebt bij een AC heb je vaak nog een veldspoel te wisselen.

Dus die HAG had je rustig kunnen kopen  :P 8)

Mvg, Johan
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Een ieder bedankt voor de reacties. Was niet op de hoogte dat HAG DC-wielen goed rijden op marklin-rails. Zelf rijd ik K-rails dus dat moet geen problemen opleveren. Een permanent magneet zit er inderdaad al in, scheelt weer 22,- Balen dat ik dit niet wist dan had ik er nu een mooi model bij gehad.
Kun je de sleper gewoon monteren of moet je een gaatje boren en draad tappen?

De stand met de vele HAG-los was inderdaad Kuijpers Hobbyhuis. Zag daar een Re 6/6 met wapen van Kloten, deze kostte 300,- en dat was iets te gortig.

Ik ben erg benieuwd welk trucje Johan uithaalt bij de ombouw van DC naar AC. Johan wil je dit delen????

Groet,
Erwin
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Hoi Erwin,

De sleper kun je zo op zijn plek schroeven. Daar hoef je niks speciaal voor te doen.
Enkel de 'oude' 2-rail sleper losschroeven en de 'nieuwe' 3-rail sleper vastschroeven. Uiteraard dan nog wel eventjes de draadjes omsolderen binnenin. Zo gebeurd.

Dat trucje van Johan ben ik ook bel benieuwd naar.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de geisoleerde assen van de 2-rail versies van hag locs of heb ik het mis.. :P

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Blausee-Mitholz
gast

Re:Ombouw HAG DC naar AC
Citaat van: Re460 op dinsdag 27 oktober 2009, 16:24:01
Ik ben erg benieuwd welk trucje Johan uithaalt bij de ombouw van DC naar AC. Johan wil je dit delen????

Groet,
Erwin

Ik ga geen lok demonteren voor enkel een foto maar het is als volgt omschreven.

Van het DC model zit bij het loopdraaistel op de plaats van de sleper een plaatje met slepertjes op de geisoleerde wielflenzen voor de stroomafname. Dat plaatje demonteer je omdat daar de sleper voor de puko's gezet wordt. Van het loopdraaistel heb je dan nog maar aan één zijde massa afname immers de wielen zijn aan één zijde geisoleerd.
Van het DC plaatje knip ik in zijn geheel de slepertjes er af en dat soldeer ik rechtstreeks op het loopdraaistel zodat het geisoleerde gedeelte ook massa afneemt.
Tevens soldeer ik daar een massa draad aan doe ik trouwens bij alle HAG modellen die ik naar boven leid en aansluit op het lokframe.

Ik realiseer mij dat een fotootje meer zegt alleen dan moet ik een lok demonteren mischien later als ik tijd en zin heb

Mvg, Johan
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Bedankt Johan!
Ik begrijp wat je bedoelt :D

Goeie tip!

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Als je er nog een keer een plaatje van wilt tonen zou dat geweldig zijn. Een plaatje zegt meer dan dan woorden, ondanks dat het goed is beschreven. Johan bedankt tot zover!

De sleper is dus ook geen probleem, dank je wel Menno.

IK weet nu dat ik gewoon een DC-lok van HAG kan kopen. Ben nog op zoek naar een recente Re 6/6 rood of groen met rechthoekige schijnwerpers of nog een recente BLS Re 4/4 met eenbenige pantograaf.

Of zal ik toch wachten op de Marklin Re 6/6??????

Tot zover een ieder bedankt.
Groet,
Erwin
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Citaat van: Re460 op dinsdag 27 oktober 2009, 21:17:37
Ben nog op zoek naar een recente Re 6/6 rood of groen met rechthoekige schijnwerpers....

Hehe, ik ook. Maar zie die maar eens te vinden voor een redelijk bedrag...
Had er laatst bijna een rode te pakken voor weinig, maar bleek ronde lampen te hebben helaas.

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Joost B.
gast

Re:Ombouw HAG DC naar AC
Kuijpers in Utrecht heeft ladingen voor hele leuke prijzen. Alles AC digitaal.

Gr Joost
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Lid sinds: 2008

Tegelen (lb)

offline
Re:Ombouw HAG DC naar AC
Kuijpers had ook mooie Re 6/6en liggen voor 350 geloof ik

Gr. Dennis
Re:Ombouw HAG DC naar AC
350,- voor een Re 6/6 is niet echt goedkoop. Zie dat niet als een koopje.
Op site van Ricardo.ch staan okk de nodige re 6/6-en. Voor CHF 500 (is rond de Euro 330,-) koop je een nieuw exemplaar. Helaas komen de porto- en douanekosten hier nog bij.
Balen maar het is niet anders  :(.
Groet,
Erwin