Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Dc decoder voor AC-lok?

Gestart door RoelofS zondag 25 oktober 2009, 18:57:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Dc decoder voor AC-lok?
Hallo,
wie heeft er ervaring met het gebruik van een decoder voor gelijkstroommotoren
in combinatie met een "klassieke" Marklin-motor ? Met twee diodes in de veldspoel-
aansluitingen kun je dat, in principe tenminste, goed doen.
(Ik wil dit om meerdere redenen proberen: een ervan is dat ik, uit kostenoverwegingen,
niet onmiddellijk heel veel loks naar 5* om wil bouwen. Maar als ik eerst "wissestroom-
decoders koop, heb ik daar later niets meer aan.)
Ik ben met name geinteresseerd in het rijgedrag bij de door mij genoemde combinatie.
Het maakt vast ook uit welk type decoder gebruikt wordt; of de cruise-control
uitgeschakeld interfdeerd cq uitgeschakeld kan worden etc.
Mij eerste voorzichtige poging om dat eens te proberen met de combinatie 60760 decoder
en een oude 3003 lok is niet zeer geslaagd; hij rijdt bij stap 3 ongeveer al max snelheid.
Iemand betere ervaringen ?

m.vr.gr. Roelof Salters  - 65jr, waarvan 60 M-fan, Ibox,  zolder vol Marklin....

Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Ja kan ook de optie (ESU) permanente magneet nemen. die dingen kosten 8,50 Euro.
Je hebt dan direct al een gelijkstroommotor, waardoor betere resultaten.
Het werkt gewoon met een 3-polig anker.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Ik denk dat de spanning op de veldspoel te hoog is.
Zet eens een weerstand in serie met de veldspoel.
Meet dan wel even de ohmse waarde van de veldspoel en gebruik een waarde in die orde van grootte.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: huub op zondag 25 oktober 2009, 19:47:01
Ja kan ook de optie (ESU) permanente magneet nemen. die dingen kosten 8,50 Euro.
Je hebt dan direct al een gelijkstroommotor, waardoor betere resultaten.
Het werkt gewoon met een 3-polig anker.
Bij nog 25 locs te gaan voor digitalisering, vind ik het toch zonde om ESU/Hamo magneten te kopen - ik wil eigenlijk of "alles" ( =5* op termijn) en anders tijdelijk een minimale investering,
die later nog bruikbaar blijft. Vandaar mijn gedachte om DC decoders met diodes te gebruiken.
Ook mijn 3015 en 30159 zou ik willen proberen met Tams LD-G-34. ( multiprotocol en 3A decoders) Idem de 3662 en 3663 ( twee motoren), die zouden het met deze decoder  kunnen
doen. ( Deze moeten een andere decoder krijgen vanwege gewenst adres > 80)
gr.
  Roelof Salters
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Beste,µ

Als je goede rijeigenschappen wil zul je toch "betere" decoders moeten aanschaffen.
Basic decoders geven basic rijeigenschappen.
Basic ombouw idem.

Mvg

Olivier

Re:Dc decoder voor AC-lok?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Beste Roelof,

Als je tijdelijk een AC motor wilt aansturen met een Tams LD-G-34, dan dien je wel de lastregeling uit te schakelen en moet de aanstuurfrequentie op laagfrequent worden gezet.
Ik ken de Tams LD-G-34 niet maar voor hetzelfde geld heb je ook een lokpilot en die zou ik kiezen.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Het opbouwen van een magnetisch veld met behulp van een veldspoel kost nu eenmaal veel stroom.
Er zijn tegenwoordig moderne permante magneten van neodynium die zo'n veld opwekken
zonder dat er een milliampere vloeit.
Het resultaat is een motor die minder kostbare digitale stroom verbruikt, en beter koppel
levert bij lagere toerentallen.  Ik bouw dus altijd om naar 5* plus permanent magneet.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: Brenner op dinsdag 27 oktober 2009, 15:19:48
Ik bouw dus altijd om naar 5* plus permanent magneet.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Moet je dan zeker doen, het is de beste oplossing.
Maar ik ben heel tevreden als ik zie wat stokoude loks presteren met een ESU-setje.
Voor 35 Euro is het klaar en het staat een beetje in verhouding met de prijs/waarde van zo'n oude lok.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Ik erken dat de kostenfactor belangrijk is als je nog 25 loks om te bouwen hebt !
Het gaat hier dus meer om de afweging kwaliteit/kwantiteit.
In zo'n situatie zou ik -persoonlijk- dan maar de 10 mooiste loks uitkiezen en alleen die ombouwen. 
Bedenk dat het al een hele toer is om 10 treinstellen simultaan te laten rijden.

Het geeft mij veel plezier om een oude lok grondig om te bouwen met 5* en lastgeregelde dekoder
en hem daarna mooi stapvoets over de baan te zien lopen.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij lagen die 5* ombouwsetjes voor 35 euro op Eurospoor. Heb er spijt van dat ik er niet eentje heb meegenomen. Maar die moeten dan toch ook wel voor zo'n bedrag in Houten te vinden zijn?
Re:Dc decoder voor AC-lok?
5* ombouwsetjes kosten ?26 op Houten bij Rasteder Bimmelbahn in de middelste kleine hal.

Gr, Ben.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Roelof, gewoon een permanent magneet erin, 3 polig anker laten zitten. Dat geeft het beste resultaat en je kunt gebruik maken van de lastregeling van de decoder. Als je een goede decoder neemt kun je de decoder aan het type motor aanpassen. Zekers niet gaan knoeien met de bestaande veldspoel en twee diodes, zal alleen maar een grote teleurstelling zijn.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: pjotr op dinsdag 27 oktober 2009, 16:02:40
Kan zijn dat ik me vergis, maar volgens mij lagen die 5* ombouwsetjes voor 35 euro op Eurospoor. Heb er spijt van dat ik er niet eentje heb meegenomen. Maar die moeten dan toch ook wel voor zo'n bedrag in Houten te vinden zijn?
In Houten bij een Duitser compleet met permanentmagneet voor 34 Euro.

Mvg,
Peter
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Heren,

allemaal bedankt voor de reakties; helaas was er (nog) geen antwoord op mijn vraag bij..
Ik wilde met name vermijden om onderdelen aan te moeten schaffen die ik uiteindelijk, als
alles 5#=* gewroden is, niet meer nodig heb.
  Vwb de goedkope 5* ombouwsetjes (60760), het minste dat ik daar ooit voor betaald heb
is 3 voor 90E ; de kritieken op de bijgeleverde decoder zijn op dit forum nogal negatief.
Gezien mijn ervaringen ermee, kan ik het daar wel mee eens zijn. Bovendien zijn de inbouwsetjes alleen bruikbaar voor trommelcollector; ik heb nog veel loks met grote of kleine
schijfcollector-motor.
  Ik noemde de LD-G-34 omdat die 3A aankan; de gangbare ESU decoders kunnen dat, volgens spec, niet. Ik heb overigens in mijn verzameling locs al een grote variatie van decoders,
origineel M DELTA,6080,6090,60901,ESU,Viesmann,Uhlenbrock voor dc en ook voor AC motor,
Tams.. dus met allen wel enige ervaring.

m.vr.gr.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: RoelofS op woensdag 28 oktober 2009, 19:55:54
  Ik noemde de LD-G-34 omdat die 3A aankan; de gangbare ESU decoders kunnen dat, volgens spec, niet.

Waarvoor denk je dan 3 Ampere nodig te hebben?
Een lok met een 5 polige DC motor en een ESU gebruikt maar een paar honderd milli Ampere.
De ESU is een energiezuinige decoder.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
[[/quote]

Waarvoor denk je dan 3 Ampere nodig te hebben?
Een lok met een 5 polige DC motor en een ESU gebruikt maar een paar honderd milli Ampere.
De ESU is een energiezuinige decoder.
[/quote]

Ik heb nog 4 locs die daar voor in aanmerking komen : 3015,30159,en wellicht 3662,3663 -
die met twee motoren. Voor de eerste twee bestaan er geen 5* oplossingen; bij de laatste
twee is een 3A decoder een mogelijkheid om de twee motoren aan te sturen.

groeten
RoelofS
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
[
Waarvoor denk je dan 3 Ampere nodig te hebben?
Een lok met een 5 polige DC motor en een ESU gebruikt maar een paar honderd milli Ampere.
De ESU is een energiezuinige decoder.
[/quote]

Voor de volledigheid nog : mijn 3015 rijdt nu met Delta-decoder, nooit lang achter elkaar,
en hij rookt nog net niet...., maar ruikt wel aangebrand!

RS
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Ik heb mijn krokodil 3015 voorzien van een Uhlenbrock 76420 met 2 diodes op de veldspoel aangesloten.

deze rijdt echt prima en ruikt niet aangebrand  :)
kan mooi kruipen en optrekken/afremmen.

wel even letten op de verlichting ivm max 2 lampen per uitgang pakken en een beetje dimmen softwarematig of via weerstand. De 2 lampen die in beide rijrichtingen branden kan je aansluiten op de f1 functie. Zo blijft de zwitsere verlichting intact en raakt de decoder nooit oververhit, ook niet op max snelheid.

Ik ben totaal geen Uhlenbrock fan, maar dit is toch wel een succes, voordeel is dat je deze mooie motor origineel kan laten en alleen het relais hoeft te verwisselen met de decoder

CiteerZekers niet gaan knoeien met de bestaande veldspoel en twee diodes, zal alleen maar een grote teleurstelling zijn.
Dit is geen knoeien!! kijk eens goed naar bepaalde allstroom-decoders; daar zitten deze diodes gewoon geïntegreerd op de print. zelfs bij analoge omschakelunits zie je dit op soort gelijke wijze.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
>Ik heb mijn krokodil 3015 voorzien van een Uhlenbrock 76420 met 2 diodes op de veldspoel aangesloten.

deze rijdt echt prima en ruikt niet aangebrand  :)
kan mooi kruipen en optrekken/afremmen.
>
Dit is nu precies het antwoord waar ik op wachtte! Bedankt. Heb je overigens de cruise-control wel uit gezet om dit rijgedrag te bereiken ? Zoals ik zei, de combinatie 60760, 2 diodes en AC-motor va een 3003 gaf bij mij  "stop en go"gedrag. Al bij stap 2 of 3 van de 14
reed hij op volle snelheid. Het lijkt logisch dat er, omdat er in de "dode tijd" tussen de pulsen geen tegen-EMK ontstaat, de decoder denkt, dat de trein nog niet rijdt, en er dan nog maar een schepje bovenop doet..Helaas kan de cruise-control niet uit bij deze decoder.
Bedankt voor je antwoord, ik zal wellicht op deze weg doorgaan.

m.vr.gr.
RoelofS  65, 60jr Marklin. (te) veel locs,IB,PC-control met eigen gemaakt programma
Re:Dc decoder voor AC-lok?
CiteerHeb je overigens de cruise-control wel uit gezet om dit rijgedrag te bereiken ?

lastregeling staat gewoon aan, wel de standaard opties als aanvang- en maxsnelheid en optrek/afrem ingeregeld.

jouw probleem  met "stop en go" komt waarschijnlijk omdat die decoder specifiek is gemaakt voor 1 type motor (5 polig trommel?). andere decoders als de lokpilot en de Uhlenbrock die ik omschreef zijn dat niet.

Ter vergelijking: De krokodil 3015(9) en märklin loc's met schijfcollector motor voorzien van een lopilot of Uhlenbrock 76420 (met diodes) rijden beter dan loks omgebouwd met een märklin 60760 set.

de uitloop van de modellen is ook veel mooier. Het anker werkt als een vliegwiel. Echter bij en 5* motor met permanent magneet wordt deze onmiddelijk afgeremd door het magnetisch veld. De veldmagneet van de allstroom motor is bij stroomloos niet meer magnetisch en kan het ankel veel vrijer blijven bewegen.

Er is nog nooit een decoder stuk gegaan bij mij door deze aansluiting!
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: Pobox op vrijdag 30 oktober 2009, 10:48:54
CiteerHeb je overigens de cruise-control wel uit gezet om dit rijgedrag te bereiken ?

lastregeling staat gewoon aan, wel de standaard opties als aanvang- en maxsnelheid en optrek/afrem ingeregeld.

jouw probleem  met "stop en go" komt waarschijnlijk omdat die decoder specifiek is gemaakt voor 1 type motor (5 polig trommel?). andere decoders als de lokpilot en de Uhlenbrock die ik omschreef zijn dat niet.

Ter vergelijking: De krokodil 3015(9) en märklin loc's met schijfcollector motor voorzien van een lopilot of Uhlenbrock 76420 (met diodes) rijden beter dan loks omgebouwd met een märklin 60760 set.

de uitloop van de modellen is ook veel mooier. Het anker werkt als een vliegwiel. Echter bij en 5* motor met permanent magneet wordt deze onmiddelijk afgeremd door het magnetisch veld. De veldmagneet van de allstroom motor is bij stroomloos niet meer magnetisch en kan het ankel veel vrijer blijven bewegen.

Er is nog nooit een decoder stuk gegaan bij mij door deze aansluiting!
De fabrikanten denken er trouwens anders over.... die melden overal dat de door jou genoemde decoders expliciet voor motoren met permanentmagneet bedoeld zijn.
ESU levert daarom setjes decoder met permanent-magneet.
Ik ben het roerend met je eens dat de uitloop van traditionele Marklin AC-motoren VEEL beter is dan alle DC-motoren. Dat vind ik het sterke punt van C-Sinus: devoordelen van DC, maar niet de nadelen.
Marklin heeft ook altijd schamper gedaan over wormwiel-aandrijving: bij AC-motoren verziek je daar de natuurlijke uitloop; bij DC-motoren had je die al niet, en verziek je dus niets.
Je ziet dan ook dat Marklin in zijn "goedkope" 36xxx series wel dei combinatie is gaan gebruiken.
groet,
RoelofS
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Bijven er toch nog wel een paar argumenten evereind om de veldspoel te vervangen
voor een permanente magneet:

- (veel) lager stroomverbruik per locomotief
- lastregeling mogelijk (gaat ook wel met een veldspoel, maar niet zo mooi)

Bedenk dat die veldspoel ooit ontworpen is voor pakweg 10 volt wisselstroom,
niet voor 18V gelijkstroom. En die mooie uitloop... die programeer je gewoon in je decoder.

Als je een goede metaalbewerker ben, kan je de veldmagneet zelf ombouwen:

- Maak een mal van hout  of schoef hem vast op een chassis van een slooplok.
- verwijder de veldwikkeling.
- zaag een sleuf in het veldijzer die precies even dik is als een permanent neodynium magneetje.
- lijm het magneetje met 2-componenten lijm vast in de sleuf.

totale kosten : minder dan 1 euro per lok en je hebt nu een veel ruimere keuze
van toepasbare dekoders.




Re:Dc decoder voor AC-lok?
CiteerBedenk dat die veldspoel ooit ontworpen is voor pakweg 10 volt wisselstroom,
niet voor 18V gelijkstroom.

Onzin. De allstroommotor met de veldmagneet is niet ontworpen voor wisselstroom maar voor alle stromen, zowel wissel als gelijk.
daarnaast is marklin wisselstroom 16v (en 24v omschakelpuls)

maar de marklinmotor kan wel op 40v gelijkstroom rijden. Kijk maar naar de Marklin 6600 pendelautomaat die bestuurd analoge treinen met vele hogere gelijkstroompulsen (de boksprong verdwijnt er zelfs van).

CiteerDe fabrikanten denken er trouwens anders over.... die melden overal dat de door jou genoemde decoders expliciet voor motoren met permanentmagneet bedoeld zijn.
Dat is de economie.
over 10 jaar zijn er weer hele andere decoders waar ook weer een ander motorsetje bij wordt verkocht.
maar er zijn ook decoders met optrekvertraging etc voor de allstroommotor. Maar dat was niet jou vraag....
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: Pobox op zaterdag 31 oktober 2009, 00:20:21
CiteerBedenk dat die veldspoel ooit ontworpen is voor pakweg 10 volt wisselstroom,
niet voor 18V gelijkstroom.

Onzin. [...] daarnaast is marklin wisselstroom 16v

Je vergeet dat de veldspoel in serie staat met het anker, en dus inderdaad altijd veel minder dan de volle spanning krijgt.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
CiteerJe vergeet dat de veldspoel in serie staat met het anker, en dus inderdaad altijd veel minder dan de volle spanning krijgt.

echt waar? ben ik dat vergeten??? nu je het zegt er gaat idd een draadje van t motorschild naar de veldspoel  :?
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: Pobox op zaterdag 31 oktober 2009, 00:20:21
CiteerBedenk dat die veldspoel ooit ontworpen is voor pakweg 10 volt wisselstroom,
niet voor 18V gelijkstroom.

Onzin. De allstroommotor met de veldmagneet is niet ontworpen voor wisselstroom maar voor alle stromen, zowel wissel als gelijk.
>

Inderdaad! Lang geleden, toen ik nog student was aan de TU, werd zo'n motor "gelijkstroom-serie-motor"
genoemd. Weet niet of dat nog altijd zo is..

RoelofS
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: Pobox op vrijdag 30 oktober 2009, 10:48:54
CiteerHeb je overigens de cruise-control wel uit gezet om dit rijgedrag te bereiken ?

lastregeling staat gewoon aan, wel de standaard opties als aanvang- en maxsnelheid en optrek/afrem ingeregeld.


Nog een vraag : bij Permanent-magneet-motoren worden altijd twee 3.9 uH spoelen in de motorleidingen
opgenomen. Heb jij dat ook gedaan voor deze combinatie decoder-Ac-motor ?
Ik realiseer me eigenlijk dat ik niet eens (zeker) weet waarvoor die eigenlijk dienen. Voor radio-ontstoring ?
of om de vorm van de stroom-pulsen te beinvloeden ? Om de eindtrap van de decoder af te schermen van
de spanningspieken die in de motor ontstaan ? All of the above ?

Sneuvelen de decoders als de spoelen vergeet ?

RoelofS
Re:Dc decoder voor AC-lok?
dat is idd ontstoring. fabrikanten moeten zich houden aan de "FC1 rules"
werkt ook omgekeerd (bij enkele decoders noodzakelijk): zodat stoorsignalen de decoder niet kunnen bereiken.

ik heb ze nooit geplaatst bij bovenstaande configuratie. Er zit echter wel standaard 1 ferriet kern op het motorschild aangesloten (vroeger zwart, blauw of grijs gewrapped) Dat vind ik genoeg. Misschien dat de buren zwart-wit beeld hebben als mijn krokodil door t huis rijdt..... :D

sneuvelen doen de decoders zeker niet.
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Hallo,

even een terugmelding : heb inmiddels een Tams LD-G-34 ingebouwd in mijn 30159 - met diodes dus, en originele motor.
Wat in ieder geval erg opvalt, is dat deze lok zeer veel stroom gebruikt,
of dat deze decoder zeer gevoelig is voor een beetje spanningsverlies, of beide.
De lok gaat ernstig langzamer rijden verder weg van de stroom-aansluiting
van de rails. Ik had vroeger ook al eens geconstateerd dat met name de flexibele K-rails veel weerstand hebben. Op twee van zulke rails verwijderd van de stroomtoevoer is de snelheid van mijn krokodil gehalveerd, om weer "op te veren"
zodra hij een nieuw blok inrijdt.
Ga nog proberen met de CV-instellingen te spelen. Tot nu toe staat alles op default. Acceleratie en afremmen gaat heel soepel.

RoelofS
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Citaat van: RoelofS op vrijdag 13 november 2009, 21:37:53
Hallo,

even een terugmelding : heb inmiddels een Tams LD-G-34 ingebouwd in mijn 30159 - met diodes dus, en originele motor.
Wat in ieder geval erg opvalt, is dat deze lok zeer veel stroom gebruikt,
of dat deze decoder zeer gevoelig is voor een beetje spanningsverlies, of beide.
De lok gaat ernstig langzamer rijden verder weg van de stroom-aansluiting
van de rails. Ik had vroeger ook al eens geconstateerd dat met name de flexibele K-rails veel weerstand hebben. Op twee van zulke rails verwijderd van de stroomtoevoer is de snelheid van mijn krokodil gehalveerd, om weer "op te veren"
zodra hij een nieuw blok inrijdt.
Ga nog proberen met de CV-instellingen te spelen. Tot nu toe staat alles op default. Acceleratie en afremmen gaat heel soepel.

RoelofS

Hoi,

Hoe rijdt de lok nu? Is het beter geworden?

Heb zelf net een ld-w-32 en een ld-g-32 van Tams gekocht om mee te gaan experimenteren. Wat is jouw ervaring?

Waar ik ook op dit forum kijk, de meesten gooien meteen de veldspoelen eruit... zonde van het mooie materiaal.

Waar zitten bij deze aansluiting de diodes? Heb je er dan ook nog een kleine condensator over de spoel zitten, of is dat niet nodig?

Groet,
Frank
Re:Dc decoder voor AC-lok?
ld-w-32 is voor een wisselstroom motor.
ld-g-32 is voor een gelijkstroom motor.

CiteerWaar zitten bij deze aansluiting de diodes? Heb je er dan ook nog een kleine condensator over de spoel zitten, of is dat niet nodig?
De condensator kun je laten zitten. Voor het aansluiten van de diodes bij een wisselstroom motor op een ld-g-32 zie:
Ab 4. www.kuehn-digital.de/pdf/T125_T145_de_e.pdf

Mvg,
Peter
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Dc decoder voor AC-lok?
Dank je wel Peter voor je snelle reactie, had al gehoopt dat jij zou reageren. Tijd om de soldeerbout uit de kast te halen. :D

Groet,
Frank