In mijn baanplan heb ik een station met 4 doorgaande sporen. Door de geplande wissels is het vanaf de linkerkant alleen mogelijk spoor 3 en 4 te berijden. Ik wil dat uitbreiden naar ook spoor 2 en 1. Probleem dat ik aan de rechterkant tref, is dat hier aansluitend gelijk een bocht begint:

Het plan was nu om de omcirkelde wissel te vervangen door een kruiswissel en dan middels een meegebogen wissel alles op de buitenbocht samen te laten komen. Je ziet trouwens dat je als je hier van rechts binnenkomt, op spoor 1, 2 en 3 (van boven naar beneden) terecht kan. Dat is eerst wel genoeg.
Goed, wissels aangeschaft. En de camera klaar gelegd. Zoals WimN altijd zegt, ook als het fout gaat kunnen we er wat van leren.
Ik wist al dat ik moest gaan slijpen, Wintrack had al laten zien dat het niet zomaar gaat.
De situatie waarop aangesloten moet worden:

Ik ben wel even bezig geweest uit te vogelen waar de slijptol erin moest. Een knik zit er zo maar in:

Totdat ik mijn meetkunde lessen weer in gedachten haalde en besefte dat zolang de hoeken gelijk zijn het altijd goed aansluit. Ik moet dus snijden waar de hoek van de rails hetzelfde is als van de aan te sluiten wissel. Die ligt strak langs de rand van de plaat (voor het meten) en ik kan dus met een winkelhaak de juiste positie aftekenen.

Een visuele controle met wat hulplijnen die aangeven waar wordt gesneden en waar de rail zit, laat zien dat alles mooi aansluit:

En nu maar slijpen. Gelukkig moet ik voor het hartstuk zijn en zitten er geen bewegende delen in de weg. Als een mes door de boter met de Dremel en voila, het resultaat:

Nu kan het gat worden opgevuld met een stukje recht. Achteraf had ik eerst alleen de bedding van de wissel weg moeten halen en daarna een recht stukje bedding erin moeten zetten. Nu zitten er een paar extra lassen in. Niet erg.

Alles in elkaar geschoven en ik heb een mooi verloop van de baan. Geen knikken of geforceerde toestand.

En nu maar inbouwen in mijn station! Aan de andere kant komen een paar meegebogen wissels in de inrij boog. Daar hoeft niets aan verbouwd te worden. Het betekent wel dat ik nu eigenlijk impliciet het besluit genomen heb mijn station opnieuw op te bouwen. Daar loop ik al een tijdje tegenaan te hikken, maar ga het nu toch maar doen.
De aandrijving van de wissels ga ik trouwens met servo's doen. Heb er één als test ingebouwd en wil niks anders meer.
[edit]De niet langer werkende Photobucket links gerepareerd. [/edit]