Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

AC en DC

Gestart door Karim zondag 18 oktober 2009, 12:31:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
AC en DC
Karim
gast

AC en DC
Hallo,

Ik heb dit weekend de brandweer starterspakket van marklin gekocht. Bij het pakket stond erbij dat hij op wisselspanning werkt. Maar als ik nu kijk naar de transformator dan geeft hij gelijkspanning af.  Het stukje rails waar je de transformator en de MS op aansluit bevat een gelijkrichter dus er staat nooit een wisselspanning op de baan. Wat bedoelen ze dan precies met AC en DC?

Groeten,
Karim
Re:AC en DC
Lid sinds: 2006

offline
Re:AC en DC
En is dat dan een analoge versie of een digitale versie?
Als hij analoog is dan werkt hij niet via je digitale centrale (MS)
Iets meer algemene informatie van jouw uit, en dan ben je gemakkelijker te helpen.
Re:AC en DC
buckfast_beekeeper
gast

Re:AC en DC
Hallo Karim,

Omdat het een Märklin starterpakket betreft, vermoed ik dat het hier om een digitaal pakket gaat met een MS als besturingseenheid.

Alles wijst hier ook op omdat dan in de aansluitrails een gelijkrichter zit om de ms te voeden.

Eigenlijk is in dit geval AC zeer verwarrend. Eigenlijk ook niet meer van toepassing. Het signaal op de baan is een geschakelde spanning. In de schakelfrequentie en de pulslengte zit de informatie voor de digitale treinen. Geen wissels en seinen bij een MS.

In regel wordt met AC 3-rail bedoelt en met DC 2-rail.

Nieuwe 3-rail modellen zijn bijna steeds digitaal uitgevoerd (99,9%?). 2-rail is dit veel minder het geval. Daar zijn nog meer analoge, effectief DC, modellen verkrijgbaar.

Zoek even op het forum. De verwarring AC, DC, 3-rail en 2-rail werd al zeer dikwijls besproken.
Re:AC en DC
Karim
gast

Re:AC en DC
Oke, bedankt voor de uitleg! Ik had er al naar gezocht maar wilde toch graag even een bevestiging. Ik heb een digitale starterset met een MS als besturingseenheid. Nu heb ik gelezen dat de transformator die erbij wordt geleverd (66191) niet echt geschikt is voor mindere treinen. Hoeveel treinen kun je besturen met deze transformator: 60052?

Je kunt ook je wissels elektrisch aansturen en daarop een decoder aansluiten. Klopt het dat die decoder alleen zin heeft als je een CS als besturingseenheid hebt?
Re:AC en DC
buckfast_beekeeper
gast

Re:AC en DC
Een MS kan inderdaad geen toebehoren aansturen.

Niet alleen je transformator is bepalend. Je MS heeft een zeer beperkt vermogen. Hang daar een transformator aan die het 20-voudige vermogen heeft. Het resultaat is zeker niet dat je meer treinen kan besturen.

Om het kort te zeggen. Een startpakket is een mooie instap met vooral een hoop rails die je kan blijven gebruiken. Met de MS kan je starten maar is zelden een eindpunt.

Het wil echter niet zeggen dat er na een MS een CS moet komen. Het kan ook Ecos, IB, MRdirect, DDW, raptor, ... worden.
Re:AC en DC
Freak
gast

Re:AC en DC
Hallo Karim,

Citaat van: Karim op zondag 18 oktober 2009, 12:31:50
Maar als ik nu kijk naar de transformator dan geeft hij gelijkspanning af.  Het stukje rails waar je de transformator en de MS op aansluit bevat een gelijkrichter dus er staat nooit een wisselspanning op de baan. Wat bedoelen ze dan precies met AC en DC?
Er staat een digitale spanning op de baan.
Het aansluitkastje op de aansluitrail bevat een gelijkrichter met elco, dit om de Mobile station van spanning te voorzien. Deze gelijkgerichte spanning staat niet op de rails.

Mvg,
Peter
Re:AC en DC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:AC en DC
Citaat van: Freak op zondag 18 oktober 2009, 14:57:55
Deze gelijkgerichte spanning staat niet op de rails.

Het is ook geen AC (Analoog) wat er op de rail staat, dus de term AC is achterhaald.
Maar als je de digitale lok op een AC baan zet, werkt ie wel (Analoog herkenning).
Er wordt dus eigenlijk mee bedoelt dat AC nog steeds ondersteund wordt.
Re:AC en DC
Karim
gast

Re:AC en DC
Oke, bedankt! Het is me al een stuk duidelijker;)
Ik heb net even een andere transformator besteld die ik wil gaan gebruiken om mijn baan te voorzien van stroom. En dan ga ik de transformator die ik nu heb gebruiken voor wissels en seinen enzo.
Re:AC en DC
Karim
gast

Re:AC en DC
Ik heb toch nog ff een klein vraagje. Ik heb voor mijn wissels elektronische wissels gekocht zodat ze automatisch kunnen schakelen. Wat voor spanning mogen ze hebben? en hebben ze een ingebouwde gelijkrichter omdat ze rechtstreeks op de transformator mogen worden aangesloten?
Re:AC en DC
Freak
gast

Re:AC en DC
De elektromagnetische wisselaandrijvingen werken gewoon op wisselspanning en kunnen dus rechtstreeks op een transformator aangesloten worden, middels een momentschakelaar natuurlijk.
De spanning die normaal gebruikt wordt is 16V.

Mvg,
Peter
Re:AC en DC
Karim
gast

Re:AC en DC
Oke, bedankt voor het antwoord!
Re:AC en DC
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:AC en DC
@ Karim,

Met AC wordt bedoelt wisselspanning (Alternative Current).

Met DC wordt gelijkspanning bedoelt (Direct Current).

Dit alles heeft te maken met de loop van de spanning,bij wisselspanning heb je een spanning die negatief EN positief is (50 hertz).

Bij gelijkspanning heb je dit niet en blijft de spanning positief OF negatief.

Vandaar dat Märklin wordt aangeduid met AC,en Fleischmann (voorbeeld) met DC.

Veel succes met de aansluiting van de wissels!

Mvg Hans V200.0
Re:AC en DC
KlaasZ
gast

Re:AC en DC
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 24 oktober 2009, 00:43:25
Met AC wordt bedoelt wisselspanning (Alternative Current).

Met DC wordt gelijkspanning bedoelt (Direct Current).
Inderdaad, maar bij digitaal heeft dat weinig betekenis meer. Zie eerdere berichten.