Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Uhlenbrock opgeblazen

Gestart door HdW zaterdag 12 september 2009, 14:02:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock opgeblazen
Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd een oudere 3032 te digitaliseren en had, nadat ik het relais verwijderd had (met zo'n schakelwals voor de koppeling) alle draden, behalve die voor de verlichting vastgesoldeerd. In eerste instantie draaide de loc in één richting, waarna ik vermoedde dat er een probleem was met één van de twee veldspoelen. Daar zai inderdaad een draadbreuk. Deze netjes overbrugd en daarna opnieuw vastgesoldeerd. Daarna opnieuw getest. Dat ging dus niet goed. In eerste instantie draaide de motor wel, maar als ik van richting wilde schakelen (analoog), draaide de motor alleen maar harder en werd de decoder erg heet en begon verdachte rookwolkjes te produceren. Na een hernieuwde testpoging was de Uhenbrock zo dood als een pier. Heb ik toevallig ergens sluiting gemaakt?

Moet ik overigens de twee weerstandjes, die bij de contactpuntjes vastgesoldeerd zitten, verwijderen (heb ik niet gedaan).

Ik wil graag in de herkansing, maar wel weten wat voor leermoment ik kennelijk heb meegemaakt. 
Re:Uhlenbrock opgeblazen
En over welke Uhlenbrock decoder heb je het ?.
De twee weerstandjes daarmee zul je bedoelen de condensatoren.


Mvg,
Peter
Re:Uhlenbrock opgeblazen
rookwolkjes is net als in een crematorium..... dood, heel errug dood

Re:Uhlenbrock opgeblazen
Het was eeen Uhlenbrock AnDi 75000.....
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Heb je de zwarte decoderdraad aangesloten aan de smoorspoel draad die van het motorschild komt?

Gr, Ben.
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Ik heb de zwarte draad aangesloten op de draad, die van het motorschild komt en de ontstoorder er tussenin laten zitten.

Gr.

Hans
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Als er rook uit komt, is die volgens mij toch wel dood ...

Alle electronica-onderdelen werken namelijk op rook,
als de rook eruit is, werkt het electronica-onderdeel niet meer :-)

Alle gekheid op een stokje, kan je misschien eens wat foto's posten ?


groeten,
Kris
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Mmmm dat is een relatief dure rookgenerator.

Je hebt toch niet toevalling de groen en blauwe draad op het motorschild aangesloten?
Re:Uhlenbrock opgeblazen
De groene en blauwe draad heb ik aan de veldspoelen aangesloten. Omdat de loc in analoge toestand in slechts één richting liep, vermoedde ik dat het schakelrelais de boosdoener was. Na verwijdering van het relais kwam ik er dus achter dat - waarschijnlijk - een veldspoel niet deugde. Na verwijdering van de vemoedelijke draadbreuk in de veldspoel sloot ik dus netjes de blauwe draad aan en daarna ging de decoder dus als rookgenerator werken. Kan er sluiting zitten in een veldspoel en kan een kortsluiting gelijk de decoder stilzwijgend naar de andere wereld helpen?

Is zo'n veldspoel door te meten? Want als die defect is moet-ie ook vervangen worden.

Hans.
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Citaat van: HdW op zondag 13 september 2009, 20:59:56
Omdat de loc in analoge toestand in slechts één richting liep, vermoedde ik dat het schakelrelais de boosdoener was. Na verwijdering van het relais kwam ik er dus achter dat - waarschijnlijk - een veldspoel niet deugde.Is zo'n veldspoel door te meten? Want als die defect is moet-ie ook vervangen worden.
Had je het schakelrelais laten zitten dan ?. Ja de veldspoel is te meten.

Mvg,
Peter
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Je kunt de veldspoel ook testen door telkens één van de aansluitingen naar lokmassa te leggen.
De ene aansluiting is vooruit, de andere is (hoe raad je het) achteruit.
Het analoge relais doet niet anders dan dat.
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Gegroet
Heb onlangs 5 van deze decoders ingebouwd. (een er ook weer uitgehaald en in een andere loc ingebouwd) Heb met inbouwen eigenlijk geen problemen gehad. Mijn locs lopen prima. Wat ik mij kan voorstellen is dat de gele en of de grijze verlichtingsdraad die je niet vast gesoldeerd hebt sluiting heeft gemaakt (zou niet eigenlijk niet mogen tenzij je de isolatie beschadigd heb. Overigens hoef je de bruine massadraad niet aan te sluiten. Heb allebei geprobeerd: loopt in beide gevallen goed. Nog een tip voor het vervolg: sluit eerst de groene en blauwe draad via een kroonsteentje op de spoel aan om de goed rijrichting uit te zoeken: hoef je de draden niet meer opnieuw te solderen als het fout is. Mocht je magneten nodig hebben geef even een gil heb inmiddels 8 kleine en 3 grote liggen(gratis af te halen)
sterkte met ombouwen
Nog een opmerking: inmiddels door schade en schande wijs geworden: stap over op lokpilot ombouwsetjes)
hennie al
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Ik heb inmiddels de vermoedelijke defecte decoder laten nakijken. De deskundige heeft medegedeeld dat de patiènt definitief overleden is. Ik heb inmiddels een nieuwe decoder ingebouwd, met méér functies, zodat ik ook de telexen kan bedienen. Dit is gelukt; ik vond het wel lastig om twee draden aan de decoder zélf vast te solderen. Het is vervolgens wél een dradentroep geworden en het viel niet mee de kap er overheen te krijgen.
Bedankt voor alle tips en adviezen; ik ga met nieuwe moed al m'n analoge locs digitaliseren.
Re:Uhlenbrock opgeblazen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Uhlenbrock opgeblazen
@ HdW,

Pas op met de dradenboel,want je maakt ook weleens ongewild sluiting met de kap.
Als je geen draden aan de decoder wilt/durft te solderen kun je ook de draden vande decoder gebruiken en dan solderen op de koppeling,of aan de draad ervan en met een krimpkousje te isoleren.

Mvg Hans V200.0