Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

stroomkring

Gestart door j.b dinsdag 20 oktober 2009, 14:21:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroomkring
j.b
gast

stroomkring
Nou daar komt ie dan, mijn eerste vraag.
Ik wil na 28 jaar  weer beginnen met een baan aan te gaan leggen  :D , en dan  zijn er van die dingen die je dan niet meer weet  :? .
Zoals deze vraag, je kan dus b.v een binnen en een buitenbaan hebben die ieder een eigen trafo hebben.
Hoe laat je de loc probleemloos zonder te haperen van het ene naar het andere spoor rijden.
Op een gegeven moment moet de ene trafo stoppen en de andere trafo hem weer oppikken.
Of is het zo dat van beide trafo's de draaiknop op b.v halve snelheid moeten staan.
Het zal wel iets simpels zijn maar ik weet het niet meer.
Ik hoop dat iemand mij daar een duidelijk antwoord over kan geven.
Bedankt alvast,  j.b (John).     
Re:stroomkring
Erik Baas
gast

Re:stroomkring
Citaat van: j.b op dinsdag 20 oktober 2009, 14:21:40
[..] van beide trafo's de draaiknop op b.v halve snelheid moeten staan.

Zoiets, ja. Op mijn baan moet het tot nu toe ook op die manier; het werkt prima, maar je moet wel erg goed opletten, vooral als je meer van die overgangspunten hebt.

Ook is het erg belangrijk dat alle trafo's in fase aangesloten zijn op het lichtnet, anders krijg je kortsluiting bij elke loc die een overgang passeert. Als dat voorkomt moet je van een van beide trafo's de stekker omdraaien. Kijk uit dat je de pennen niet aanraakt, er kan 230 volt (of meer) op staan !
Re:stroomkring
kiezel
gast

Re:stroomkring
Als de trafo's in fase staan is er geen enkel probleem en kun je zo van de ene sectie in de andere rijden. Beide trafo's geven een bepaalde spanning af, maar die wordt niet opgeteld als de sleper even vanuit beide stroomkringen wordt gevoed.

Testen of trafo's in fase staan:


  • Beide trafo's op het lichtnet aansluiten.
  • Massabussen van de trafo's aan elkaar verbinden.
  • Beide snelheidsregelaars op ongeveer halve kracht zetten.
  • Lampje aansluiten tussen de rijstroombussen.

Als het lampje brandt zijn de fases tegengesteld en moet je 1 stekker omdraaien.
Als het lampje uit is zijn de fases gelijk (en dat is precies de bedoeling).

Succes en groetjes,
Kiezel :)
Re:stroomkring
Marklinzolder
gast

Re:stroomkring
Hallo John,

Op onderstaande afb. staat hoe één en ander aangesloten moet worden.
Bij de wissels zie je een zwart driehoekje daar moet je de midden geleider isoleren
d.m.v. een stukje karton. Zodat de 2 stroomkringen geen kontakt met elkaar maken.


bron Marklinspoorplanboek

Veel succes! :lol:

                                                                        Mvg. Bernard
Re:stroomkring
Veer
gast

Re:stroomkring
I.p.v. een stukje karton gebruik ik een stukje schilderstape. Dat schuift er niet tussen uit bij het vast klemmen van de rails.
En bedankt voor de tip van het in fase zetten van de trafo's dat was ik inderdaad ook vergeten na al die jaren de treinen op de zolder bij mijn moeder te hebben laten liggen.
Re:stroomkring
j.b
gast

Re:stroomkring
Allemaal bedankt voor de reacties, maar ik heb nog een vraag aan Kiezel.
Moet ik de bruine bussen van de 2 trafo's aan elkaar verbinden en moet dat ook als ik later nog 1 of meerdere trafo's ga gebruiken, (zal haast wel), maar voor de zekerheid vraag ik het maar.
En bedoel je met rijstroombussen de rode bussen aan de trafo's.
En Bernard, ik heb net m'n e-mail bekeken en daar kwam ik je bericht tegen, hartstikke bedankt voor het versturen van het boekje, ik ga het morgen gelijk uitprinten, nog maar net op het forum en dan al zoveel reacties, klasse.
Groetjes.
Re:stroomkring
kiezel
gast

Re:stroomkring
Citaat van: j.b op dinsdag 20 oktober 2009, 23:13:21
Moet ik de bruine bussen van de 2 trafo's aan elkaar verbinden en moet dat ook als ik later nog 1 of meerdere trafo's ga gebruiken, (zal haast wel), maar voor de zekerheid vraag ik het maar.
Yep! De massa is - bij analoog bedrijf - altijd aan elkaar verbonden. Sowieso ook al via de railstaven die met elkaar in verbinding staan (maar het kan geen kwaad een extra draadje tussen de trafo's van massa naar massa te leggen).

Citaat van: j.b op dinsdag 20 oktober 2009, 23:13:21
En bedoel je met rijstroombussen de rode bussen aan de trafo's.
Correct.

Groetjes en succes,
Kiezel :)
Re:stroomkring
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:stroomkring
Je kan zowel geel als bruin met elkaar verbinden, om meer vermogen te hebben voor je baan en de verlichting.

Let er op dat je, als je 2 trafo's op elkaar aansluit, geen kortsluiting maakt. Als het wel kortsluiting maakt, moet je bij één van de trafo's de stekker andersom in het stopcontact doen.

BELANGRIJK: Raak hierbij nooit de pootjes van de stekker aan als de andere trafo nog in het stopcontact zit en al verbonden is met de trafo waarvan je de stekker wisselt, want daar kan 230 volt op staan. De Märklin trafo's zijn niet beveiligd voor dit "teruglussen".
Re:stroomkring
Erik Baas
gast

Re:stroomkring
Citaat van: Rutger op woensdag 21 oktober 2009, 17:05:37
Je kan zowel geel als bruin met elkaar verbinden, om meer vermogen te hebben voor je baan en de verlichting.

NEE!!! Je mag NOOIT twee trafo's parallel schakelen, dat is levensgevaarlijk! Op de pennen van een losliggende netstekker komt dan 230 volt te staan!
Re:stroomkring
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:stroomkring
Dat bedoel ik dus. Maar trafo's koppelen op die manier kan toch wel gewoon & veilig? Ik meen dat het zelfs zo in de Märklin boekjes staat. Of zit ik er volledig naast?  :shock:

Zie ook dit draadje.
Re:stroomkring
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:stroomkring
Citaat van: Rutger op woensdag 21 oktober 2009, 17:05:37
Je kan zowel geel als bruin met elkaar verbinden, om meer vermogen te hebben voor je baan en de verlichting.

Bruin wel, geel niet. Verdeel het gevraagde vermogen over twee groepen, bv een groep wissels en een groep baanverlichting. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je het schakelen van de wissels niet meer terug ziet in je baanverlichting.

Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat de manier is die Märklin zelf ook aangeeft. Alles wat bruin is, ook van de voeding van de rails, kun je aan elkaar knopen, de rest (geel cq. rood) gescheiden houden per voeding.
Re:stroomkring
KlaasZ
gast

Re:stroomkring
Citaat van: Erik Baas op woensdag 21 oktober 2009, 17:12:17
NEE!!! Je mag NOOIT twee trafo's parallel schakelen, dat is levensgevaarlijk! Op de pennen van een losliggende netstekker komt dan 230 volt te staan!
In het geval waar het hier om gaat kan het niet anders. Als de sleper over de scheiding gaat, dan komen de twee trafo's vanzelf parallel te staan. Weliswaar maar even, maar toch. En je moet ook geen stekkers los laten liggen.

Dit terugvoeden op de losliggende stekker van een trafo is een risico wat verbonden is aan het wisselstroomsysteem. Märklin heeft dit zelf ook onderkend, en daarom zijn de nieuwste trafo's voorzien van een schakeling die dit voorkomt. In ieder geval blijft de teruggevoede spanning bij deze trafo's op een veilige waarde.
Re:stroomkring
Mana
gast

Re:stroomkring
Dus kan ik dan daar mijn huis mee voeden, gratis energy
Re:stroomkring
Mana
gast

Re:stroomkring
wat gebruikt men daar dan?
Re:stroomkring
Erik Baas
gast

Re:stroomkring
Citaat van: KlaasZ op woensdag 21 oktober 2009, 19:14:32
Als de sleper over de scheiding gaat, dan komen de twee trafo's vanzelf parallel te staan. Weliswaar maar even, maar toch. En je moet ook geen stekkers los laten liggen.

Klopt, maar dat is maar heel even, dus (inderdaad): niks aan te doen. Het risico is hier ook maar heel klein. Mijn noodkreet sloeg meer op het onzalige plan om ook de gele draden door te verbinden: dat geeft een constante 230 volt op een eventueel losliggende stekker...

Daarom voegt Märklin al sinds enkele jaren een waarschuwingssticker bij elke trafo (in negen talen!):


Edit: afbeelding toegevoegd.
Re:stroomkring
Erik Baas
gast

Re:stroomkring
Citaat van: Mana op woensdag 21 oktober 2009, 19:28:51
Dus kan ik dan daar mijn huis mee voeden, gratis energy
Pfft...
Re:stroomkring
Mana
gast

Re:stroomkring
Die zit ook op onze boot geloof ik
Re:stroomkring
catzeiler
gast

Re:stroomkring
Ik heb het eigen ervaring mogen meemaken.
Re:stroomkring
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:stroomkring
Ik snap het probleem, dat gaf ik in m'n eerste reactie ook al aan. Maar als je de stekkers goed hebt zitten, kan het dan kwaad om beide draden te verbinden? Of is het sowieso nutteloos?

Ik vraag het omdat ik bij m'n ouden treinbaan, zo'n 10 jaar terug, dit op deze manier had aangesloten zonder enige problemen.

Een optater van 230 volt heb ik trouwens al wel een aantal keer gehad (zei het niet van Märklin) trafo's en echt prettig is het inderdaad niet.
Re:stroomkring
Erik Baas
gast

Re:stroomkring
Citaat van: Rutger op woensdag 21 oktober 2009, 23:42:58
[..] als je de stekkers goed hebt zitten, kan het dan kwaad om beide draden te verbinden?

De vraag is overbodig, want het kan - onder bepaalde omstandigheden - levensgevaarlijk zijn. Gewoon niet doen, dus.