Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)

Gestart door AlbertJan dinsdag 20 oktober 2009, 12:46:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Beste Forumleden.
Helaas heeft van het ene op het andere moment het prachtige geluid van mijn BR03 het begeven! :(
Deze rijdt op mijn demo/test Koploper baan en is dringend weer gewenst om zijn mooie sound te laten horen.

Na de tender opengemaakt te hebben, trof ik het volgende aan :



Het verwijderen van de (kapotte?) speaker is helemaal niet zo eenvoudig.
Hoe kan ik nu het beste controleren of de speaker het probleem is, en anders de decoderuitgang voor het geluid?
Is het ook mogelijk om een 2e speaker aan de originele aan te sluiten, of kan (mag) dit helemaal niet?

@Peter. (freak)
Anders misschien een leuk onderwerp voor Gastendag?

Kortom, weer vele vragen! :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
AJ

ik heb laats hetzelfde probleem gehad en heb de speaker toen getest op een klein transistor radiootje 8), op de oortelefoon uitgang.

Mvg Gert
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Doettieutnou of doettieutniet ? :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
AlbertJan, trek de decoder er eens af en meet de Ohmse weerstand eens van de speaker.
Je kunt dit meten op de solderingen van de witte (speaker) draden.
Op het moment dat je de meetpennen er op prikt zou je al een "klikje" in de speaker moeten horen.

Of je soldeert de witte draden los en soldeert er een Jack-plug aan en steek die in een mp3 speler oid.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
AlbertJan,

Je kunt zoals Ad al aangaf de speaker even met een ohmmeter meten.
Zo aan de decoderprint op de foto te zien is deze uitgerust met een TDA8541. Normaal zal de speaker defect zijn, maar het komt ook wel eens voor dat het IC gesneuveld is.
Mocht de speaker defect zijn en je vervangt hem plaats dan een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W in serie met de luidspreker.

Mvg,
Peter
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Ik koppel de luidspreker even los (los solderen dus) en dan even met een batterijtje van 1,5v met
2 draadjes de luidspreker aansluiting even aantippen.
Hoor je geen gekraak dan is de luidspreker overleden helaas.

groet

erik
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Beste helpers.
Eerst maar even met mijn oude (jeugd) multimeter de Ohmse weerstand gemeten.
Deze slaat uit op 20 Ohm, heel mooi dus of juist niet? (zegt mij eigenlijk niets! :oops:)

Nou ja, de soldeerbout staat op te warmen, dus eerst maar eens die speaker los solderen.
En dan het trucje met de 1,5V batterij gaan proberen.
Helaas heb ik geen klein transistor radio'tje en ook geen MP3 apparaat, dus dat kan ik niet proberen.

Wel heb ik net 2 kleinzoons te logeren gekregen, dus deze ondertussen ook nog in de gaten houden! :roll: 
(wat kan het leven van een modelspoorder soms toch ingewikkeld zijn hè? :roll: :wink:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Hallo AlbertJan,

Citaat van: AlbertJan op woensdag 21 oktober 2009, 19:45:34Eerst maar even met mijn oude (jeugd) multimeter de Ohmse weerstand gemeten.
Deze slaat uit op 20 Ohm, heel mooi dus of juist niet? (zegt mij eigenlijk niets! :oops:)
Dat zegt niet veel, gewoon een van de aansluitdraden naar de speaker los solderen en dan meten (ong. 100 Ohm).

Mvg,
Peter
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Zo, de kleinzoons zijn naar bed, dus snel de testen met de los gesoldeerde speaker gedaan.
En helaas, zo dood als een pier! :?
Niks geen Ohmse waardes en ook geen gekraak met batterij test.

Gezocht bij de losse speakers, en zomaar een nieuwe ESU 100 Ohm 0,5 Watt gevonden! 8)
Maar waar sluit ik de draadjes nu toch in vredesnaam aan? :roll:
Oh, zit er een plastic kapje omheen! :oops:
Kapje eraf, en ja hoor, precies het juiste formaat speaker komt te voorschijn! :lol:

Zo, dat was het voor vandaag, nu eerst de paarden welterusten zeggen en de boel afsluiten, en dan morgen nieuwe speaker erin solderen en dan..............................? :o

Wordt morgen vervolgd!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Citaat van: AlbertJan op woensdag 21 oktober 2009, 21:50:03
Kapje eraf, en ja hoor, precies het juiste formaat speaker komt te voorschijn! :lol:

AlbertJan, jij bent zeker ook het type dat even nonchalant de kiosk inloopt, een paar krasloten koopt en met ?10.000 naar huis gaat? :wink:
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
 :D
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Citaat van: Kappa op woensdag 21 oktober 2009, 23:36:14
AlbertJan, jij bent zeker ook het type dat even nonchalant de kiosk inloopt, een paar krasloten koopt en met ?10.000 naar huis gaat? :wink:

Nee helaas, ikzelf niet.
Ik ben dan gewoon zoveel x ?5,- per (kras)lot kwijt! :roll:
Mijn vrouw heeft dat wel, alleen heeft zij een hekel aan loterijen! :shock:
Alhoewel, ze heeft natuurlijk wel mij "gewonnen"! :mrgreen:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Jaja ik ken dat ze wierp met 2 teerlingen 13 denk ik dan.  :D
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Vanmiddag het nieuwe ESU speakertje vast gesoldeerd.
Hij doet het prima, maar het geluid is veel zachter dan de originele Märklin speaker.

Zou het kunnen dat het originele weerstandje niet de juiste is voor deze speaker?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Hallo AlbertJan,

Op de originele speaker staat vermeld wat de impedantie (weerstand) en vermogen is.
Dit kun je even vergelijken met de ESU speaker.

Mvg,
Peter
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Hoi Peter.
Op de ESU staat 100 Ohm en 0,5 W, op de Märklin staat alleen maar -Q36r, de rest is verdwenen door het isolatie beschermstripje.

Het volume had ik teruggezet naar 70%, zal deze eens op het CS controleren.
Misschien kan ik daar nog iets aan wijzigen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
hallo,
ik heb ook hetzelfde probleem gehad bij mijn BR03 met geluid. heb hem gewoon binnengedaan bij mijn marklin dealer. hij heeft me onmiddelijk een nieuwe loc meegegeven zodat ik direct weer kon genieten! fantastische survice!

Groetjes,
Alexander
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Hoi AlbertJan,

De nieuwe speaker heeft waarschijnlijk een hogere weerstand ( impedantie ) .

Hierdoor heb je weer vermogen nodig voor dezelfde geluidsdruk, hij staat nu op 70%

Kijk eens of het volume goed is als je hem op bv 85% zet.

Dit zou op zich geen probleem hoeven geven.

Ik hoop het wel,

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Jaaa, hij doet het weer in volle glorie! (ehhh geluid!!)
Na het controleren van het volume bleek dat deze, door een voor mij onverklaarbare oorzaak (electronisch?) op 42% stond! :roll:
Dus gewoon weer op 70% en het prachtige geluid van de BR03 184 is weer met volle overtuiging aanwezig! 8)
Samen met een prachtig puffende rook generator kan deze samen met de bijzonder BR42.90 Franco Crosti, weer acte de présence geven op mijn test-demo baan.

Iedereen bedankt voor het mee kijken en helpen, ik heb hier weer veel van geleerd! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Super,

Ja AlbertJan deze loc heeft veel leuke geluiden.

Toen ik mijn ECoS gekocht had kwam ik er achter dat er veel meer geluiden inzitten, maar die kreeg ik er niet uit met mijn ms.

Misschien valt er bij jou ook nog meer te ontdekken.

Groeten,

Peter / degeluidsman.

Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Citaat van: degeluidsman op donderdag 22 oktober 2009, 18:13:44De nieuwe speaker heeft waarschijnlijk een hogere weerstand ( impedantie ) .
Als het klopt wat AlbertJan over de ESU speaker aangeeft, en dat geloof ik wel, dan is de impedantie gelijk aan de impedantie van de speaker die Marklin er in geplaatst had.

Mvg,
Peter
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Beste liefhebbers van een loc met geluid.
Je raad het misschien al maar er is een vervolg voor dit draadje! :shock:
Helaas is net, op 31 maart om 12.01 uur, voor de 2e keer het geluid in mijn BR03, na enig gekraak, overleden!
Het ESU speakertje van ?7,- heeft het maar net 5 maanden op 75 % volgehouden.

Natuurlijk is dit op zich helemaal geen ramp, nieuw speakertje erin en je hebt weer geluid! :lol:
Maar dit lijkt mij toch wel erg snel en zou hier dan ook graag een verklaring of een (betere) oplossing willen.

Dus, wie helpt mij aan een betere (lees langdurige) oplossing voor dit probleem?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Hoi AlbertJan,

Ik zie dit draadje voor de eerste keer, maar dat is wel balen zeg dat het speakertje weer overleden is. :(
Had je de onderstaande tip van Peter nog toegepast :?:

Citaat van: Freak op woensdag 21 oktober 2009, 17:36:47
Mocht de speaker defect zijn en je vervangt hem plaats dan een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W in serie met de luidspreker.

Succes met het vervangen van het speakertje.

Gr.
René
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Citaat van: Lokkie op woensdag 31 maart 2010, 12:39:46
Ik zie dit draadje voor de eerste keer, maar dat is wel balen zeg dat het speakertje weer overleden is. :(
Had je de onderstaande tip van Peter nog toegepast :?:

Citaat van: Freak op woensdag 21 oktober 2009, 17:36:47
Mocht de speaker defect zijn en je vervangt hem plaats dan een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W in serie met de luidspreker.

Succes met het vervangen van het speakertje.

Gr.
René

Hoi René.
Dat ben ik nog vergeten te melden, maar er zit al een weerstandje tussen, ik moest alleen nog even vragen (vergeten! :?) of dit standaard is (was) of naderhand gebeurd is. (zal nog een foto hier van maken)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Beste Albert Jan,

Ik heb in januari 2010 mijn BR 221 om laten bouwen met een ESU MFX Sound Decoder en een ESU Luisprekertje, nadat de lok 2 dagen op de recente Rail 2010 tenetoonstelling had gereden met het geluid op 100%, kwam er ook niets meer uit.

Volgens de winkelier/ombouwer is het luidsprekertje kapot, ik heb hem nog wel gevraagd te checken of e.e.a. goed op elkaar afgestemd is, hij zei ja, maar jouw verhaal geeft me weer te denken.

Groetjes, Anne W
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Nog even een foto van de andere kant van de speaker.



Dit lijkt mij een weerstand (de juiste?) in serie met de speaker.

In Houten maar weer een nieuwe gaan kopen! :?

@Anne.
Dit is nu mijn 4e speaker die kapotgaat, de 1e twee stond volume op 100%, de laatste twee op 70-85%.
(ach, het houd je van de straat! :shock:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Hallo AlbertJan,

Ik dacht dat er geadviseerd wordt om het volume niet boven de 70% te zetten.

Wordt een dure grap zo, is het geen idee om dit ook te gaan importeren  :mrgreen: :mrgreen:

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Citaat van: degeluidsman op woensdag 31 maart 2010, 20:23:17
Ik dacht dat er geadviseerd wordt om het volume niet boven de 70% te zetten.

Wordt een dure grap zo, is het geen idee om dit ook te gaan importeren  :mrgreen: :mrgreen:

Peter, je hebt gelijk dat dit geadviseerd wordt maar voor sommige locs is dit gewoon te zacht! :?
Trouwens stond deze, bij de 2e keer op 70% ingesteld, maar dus toch weer kapot!

Wanneer ik deze op mijn zoektochten tegenkom dan zal ik deze zeker gaan (proef) bestellen, dus wie weet?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Controleren speaker BR03 184. (geluid doet het niet meer!)
Als het een advies is van ESU lijkt het me dan toch slimmer van hen om het uitgangsvermogen van de decoder op 70% te limiteren, bij mij thuis is het geen probleem, mijn BR 64 staat op 60% omdat er voor het luidsprekertje geen goede plaats was, de rest staat onder de 50%, daarnaast laat ik de Raptor het geluid uitzetten als de trein een tunnel in rijdt en er loopt bij mij meer rails door de bergen als er op.

Groet, Anne W