Modelbesprekingen > Bespreking Märklin H0 Modellen

Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192

<< < (4/4)

RenevKl:
Klasse Jan,

Het is goed om te zien dat je goed met stress om kan gaan want de foto's zijn niet bewogen  :D

Rene

JB:
Kappa,

Er zitten 2 messing plaatjes aan beide kopzijde's, die de kortkoppeling afdekken. Deze plaatjes zijn hooguit 2 cm diep. Ik verbind steeds beide plaatjes met behulp van een draadje wat onder de binneninrichting doorloopt zodat de spanning netjes van de ene naar de andere koppeling wordt doorgevoerd. In dit rijtuigje zit de helft van een digirails ledstrip en dus zou ik de beide koppelingen ook via deze ledstrip kunnen verbinden (deze hebben namelijk aan beide uiteinden twee aansluitpuntjes) maar dan zit ik weer met een hinderlijke draad aan de andere zijde van het rijtuigje. Omdat daar geen toilet zit zou je die altijd blijven zien. Daarnaast wordt het in dat geval heel lastig de ledstrip aan de binnenzijde van het dak te plakken zonder meteen hele lengte draad nodig te hebben.

Ik vermoed dat je de balast bedoeld die onder in het rijtuigje ligt. Deze heb ik geheel en al met rust gelaten hoewel hij in principe wel spanning geleid. In een aantal rijtuigen heb ik deze plaat gebruikt om de spanning door te voeren. Dankzij de constructie van die rijtuigen kon ik het draad tussen de beide koppelingen nergens onzichtbaar wegwerken en toen heb ik de draadjes maar eens op het plaatjes balast gesoldeerd. Het werkt wel maar ik vermoed dat de plaat toch een zekere weerstand heeft dus geef ik de voorkeur aan een dun draad tussen beide koppelingen. Als je met LED verlichting werkt moet je zeker eens kijken naar het decoderdraad van Brawa. Dit is soepel, dus maar wel gevlochten (in tegenstelling tot veel andere decoderdraden) zodat je er ook nog aan kunt trekken zonder dat het meteen breekt. Tenslotte is het in alle denkbare kleuren te krijgen, altijd handig.

Rene, je ziet alleen de geslaagde opnames, de overige 1263 wazige "vlekken" wilde ik je besparen  :D

Jan

Populier:
Heb in de zomer een vraagje gesteld naar de 43172 om mijn setje compleet te krijgen. Was inderdaad nergens te krijgen. Heb daarom maar een 43182 erbij genomen om een stammetje te maken. Net toen ik deze binnen had zag ik via ebay een complete set aangeboden; ben zo vrij geweest om deze maar snel te confisceren. Mocht iemand interesse hebben in de 43182 om deze te ruilen voor een 43172 dan hoor ik het wel. Ben blij met deze foto's want de verlichting moet ik er ook nog inbouwen.

groet Hennie

Rutger:
Zaterdag kwam ik een setje tegen dat perfect in de Donderbussen past en volgens mij ook in de Umbau-wagens. Het nummer is 7318. Op Ebay vond ik nog 2 van deze setjes (ik heb 3 wagens :D), dus ze bestaan nog!

Foto's? Tuurlijk!

Dit is het setje en een van de wagentjes:

Alles in de wagon is voorbereid op de verlichting. Deze sokkels steek je in de staalplaat en het doorstekende deel draai je vast met een tangetje.

Nu kun je de contactjes voor de stroomdoorvoerende koppelingen en de wielen er in steken. Het is een zeer lastig klusje omdat het pas vast zit als het element met de binneninrichting geplaatst wordt en je dus telkens het veertje van de koppelingen eraf wipt. Een stukje tijdelijk plakband doet wonderen. Nu kun je de draden vastprikken.

En nu de wagon toch open is...

Na deze stap heb ik voorzichtig het tijdelijke plakband weggehaald. Nadat je de kap hebt vastgeschroefd kan de sleper op z'n plaats geklikt worden. Doe dit niet andersom, anders kun je niet meer bij het schroefje!

En hier het resultaat:

Zo... en nu TopGear kijken :mrgreen:

Groetjes,

Rutger

woutje:
Mooi gedaan Rutger. :D

Gr, Ben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie