Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192

Gestart door Henny dinsdag 20 oktober 2009, 08:39:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Zou er in deze rijtuigen verlichting in te bouwen zijn en een sleeper.En zou je hier ook de 72021 kunnen gebruiken.

Henny
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Hoi Henny,

Ik hebhet zelf ook gedaan. Ik heb de 72021 gebruikt omdat er volgens mijn M*dealer geen passende sleper voor is. Voor de massa heb ik het volgende gedaan: Ik heb een contactveer 72050 gebruikt en die onder het rijtuig geschroefd. Als verlichting heb ik de 73400 gebruikt.
Het werkt perfect.
Ik heb de "vaste" koppeling die tussen de twee rijtuigen van het paar zit ook vervangen door de 72021.

Succes ermee.

Dick
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Heb net de 37074 BR 78 aangekocht staan deze wagos wel leuk achter.Wat zou je er ng meer achter kunnen hangen.In ieder geval alvast bedankt


Henny
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Dick,

Begrijp ik het goed dat de verlichting dan werkt via de loc?
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Henny, niet iedereen kent alle catalogus nummers uit het hoofd.
Dus vermeld aub even een artikelomschrijving erbij, zoals Br 78 in dit geval.
Je kunt achter de 78 allerlei lokaal wagon materieel hangen lijkt mij, zoals Zilverlinge, umbau 3/4 assers, mitteleinstieg etc.
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Citaat van: Rutger op woensdag 21 oktober 2009, 17:34:29
Dick,

Begrijp ik het goed dat de verlichting dan werkt via de loc?

Nee Rutger, ik heb het Silberling stuurstandrijtuig 43820 eraan hangen want ik gebruik heb als trek-duw met de BR64. Het is ook mogelijk met de Umbauwagen 4131/4132/4133
Een sleper onder de drie-assige wagens is moeilijk omdat er geen passende sleper is.

Groet,

Dick
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Da's een hele mooie set, ik ben er nog naar op zoek. Ik heb deze met verlichting zien rijden op een beurs, dus het kan zeker wel.

Rene
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Rene, dat heb je goed gezien. Er is ooit een setje geweest speciaal voor deze rijtuigen. Helaas is die al jaren niet meer in de handel en ook de losse delen (sleper, massasleper) zijn niet meer leverbaar. Wellicht zijn ze op een beurs nog te vinden. Jan
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Heeft iemand misschien een foto van hoe de rijtuigen zijn omgebouwd? Ik kan zelf aan gaan rommelen, maar als iemand het wiel al heeft uitgevonden is dat natuurlijk wat handiger 8).
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Rutger,

Ik kan nu helaas geen foto maken omdat mijn rijtuigjes opgeborgen zijn maar ik heb het op twee manieren gedaan. Een aantal is voorzien van tweepolige Viessmann koppelingen die voor de spanning en de massa zorgen. Deze rijtuigjes maken deel uit van een complete trein en worden van spanning en massa voorzien vanuit de trekkende lok.

Ik heb daarnaast van de heer Keuterman zijn volledig voorraad (waren er 2 !! dus zo groot was die voorraad niet meer) massaslepers uit de set 7317 (het betreffende verlichtingssetje voor deze rijtuigen) overgenomen. Deze zijn beide in één rijtuigje geschroefd, terwijl in dit geval de spanning via een standaard Märklin stroomgeleidende koppeling wordt aangevoerd. Deze rijtuigjes zitten samen met een aantal 4-assige umbau rijtuigen in een trein waarvan eentje is voorzien van een sleper. Volgens mij moeten deze twee rijtuigjes hier "in de buurt" liggen, ik zal vandaag eens zoeken.

Jan
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Citaat van: JB op zaterdag 07 november 2009, 09:25:20
Volgens mij moeten deze twee rijtuigjes hier "in de buurt" liggen, ik zal vandaag eens zoeken.

Hoi Jan,

Heb je de rijtuigen nog kunnen vinden om eens een foto te plaatsen ?

Thx,  Rene
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
René,

Zit me nou niet op te jagen  :D Je wilt niet weten hoe het "archief" er hier uit ziet, maar ik heb ze vanmorgen gevonden. Ik ga eens kijken of ik een foto kan plaatsen.....

Jan
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Bij deze (ik hoop dat het lukt...)



en



(zo te zien wel)

Op de onderste foto is het onderdeeltje te zien wat ik bedoelde. Een simpel koperen plaatje met twee stripjes die op de as rusten. In het rijtuig steken nog twee stripjes omhoog welke aan de zijkant van het plaatje in de lengte richting zitten. Het schroefje komt bij de lokale "Doe het zelf" vandaan en is het kortste M1 schroefje wat ze hadden. In principe zou iets dergelijks ook te "knutselen" moeten zijn.

In dit geval heb ik standaard stroomvoerende koppelingen van Märklin gebruikt. In de kopeinden van het rijtuig zitten messing plaatjes waarop je simpelweg een draadje kunt solderen. Dit zij overigens NIET de standaard messing plaatjes die bij de stroomvoerende koppeling worden meegeleverd. Dit rijtuigje maakt deel uit van een trein waarin ook enkele dubbelassige umbau rijtuigen zitten en onder een van deze heb ik de sleper zitten.

Een andere trein bestaat uit louter de korte rijtuigjes. Daarbij heb ik de stroomvoorziening geregeld via de Viessmann stroomvoerende koppelingen. De spanning en de massa worden in dat geval beide door de trekkende lok geleverd. In die rijtuigjes heb ik met een dremel een gat gemaakt in het messing plaatje waardoor beide draadjes van de koppeling het rijtuig in worden gevoerd.

(als je vervolgens uitschiet met de dremel en een messing plaatje in tweeën snijdt blijkt dat het geen standaard plaatje is en moet je bij mijnheer Keuterman nieuwe bestellen :( )

Een foto van de binnenzijde volgt direct.

Jan
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
et vóilà

de binnenkant



en de doorkijk



Ik heb met de dremel een klein gaatje geboord in de wand van het toilet en voer daar de draadjes door. De elco die aan de binnenverlichting hangt past ook keurig in het toilet zodat van buiten niets te zien is van het geheel.

Als je goed kijkt zie je voor en achter het schroefje de beide koperen lipjes die ik bedoelde.

Jan
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Goede uitleg Jan. :D
Maar die messing bodemplaat loopt toch onder het gehele rijtuig, of zit er ter hoogte van dat koperen plaatje een uitsparing?
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Klasse Jan,

Het is goed om te zien dat je goed met stress om kan gaan want de foto's zijn niet bewogen  :D

Rene
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Kappa,

Er zitten 2 messing plaatjes aan beide kopzijde's, die de kortkoppeling afdekken. Deze plaatjes zijn hooguit 2 cm diep. Ik verbind steeds beide plaatjes met behulp van een draadje wat onder de binneninrichting doorloopt zodat de spanning netjes van de ene naar de andere koppeling wordt doorgevoerd. In dit rijtuigje zit de helft van een digirails ledstrip en dus zou ik de beide koppelingen ook via deze ledstrip kunnen verbinden (deze hebben namelijk aan beide uiteinden twee aansluitpuntjes) maar dan zit ik weer met een hinderlijke draad aan de andere zijde van het rijtuigje. Omdat daar geen toilet zit zou je die altijd blijven zien. Daarnaast wordt het in dat geval heel lastig de ledstrip aan de binnenzijde van het dak te plakken zonder meteen hele lengte draad nodig te hebben.

Ik vermoed dat je de balast bedoeld die onder in het rijtuigje ligt. Deze heb ik geheel en al met rust gelaten hoewel hij in principe wel spanning geleid. In een aantal rijtuigen heb ik deze plaat gebruikt om de spanning door te voeren. Dankzij de constructie van die rijtuigen kon ik het draad tussen de beide koppelingen nergens onzichtbaar wegwerken en toen heb ik de draadjes maar eens op het plaatjes balast gesoldeerd. Het werkt wel maar ik vermoed dat de plaat toch een zekere weerstand heeft dus geef ik de voorkeur aan een dun draad tussen beide koppelingen. Als je met LED verlichting werkt moet je zeker eens kijken naar het decoderdraad van Brawa. Dit is soepel, dus maar wel gevlochten (in tegenstelling tot veel andere decoderdraden) zodat je er ook nog aan kunt trekken zonder dat het meteen breekt. Tenslotte is het in alle denkbare kleuren te krijgen, altijd handig.


Rene, je ziet alleen de geslaagde opnames, de overige 1263 wazige "vlekken" wilde ik je besparen  :D

Jan
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Heb in de zomer een vraagje gesteld naar de 43172 om mijn setje compleet te krijgen. Was inderdaad nergens te krijgen. Heb daarom maar een 43182 erbij genomen om een stammetje te maken. Net toen ik deze binnen had zag ik via ebay een complete set aangeboden; ben zo vrij geweest om deze maar snel te confisceren. Mocht iemand interesse hebben in de 43182 om deze te ruilen voor een 43172 dan hoor ik het wel. Ben blij met deze foto's want de verlichting moet ik er ook nog inbouwen.

groet Hennie
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Zaterdag kwam ik een setje tegen dat perfect in de Donderbussen past en volgens mij ook in de Umbau-wagens. Het nummer is 7318. Op Ebay vond ik nog 2 van deze setjes (ik heb 3 wagens :D), dus ze bestaan nog!

Foto's? Tuurlijk!

Dit is het setje en een van de wagentjes:



Alles in de wagon is voorbereid op de verlichting. Deze sokkels steek je in de staalplaat en het doorstekende deel draai je vast met een tangetje.



Nu kun je de contactjes voor de stroomdoorvoerende koppelingen en de wielen er in steken. Het is een zeer lastig klusje omdat het pas vast zit als het element met de binneninrichting geplaatst wordt en je dus telkens het veertje van de koppelingen eraf wipt. Een stukje tijdelijk plakband doet wonderen. Nu kun je de draden vastprikken.



En nu de wagon toch open is...



Na deze stap heb ik voorzichtig het tijdelijke plakband weggehaald. Nadat je de kap hebt vastgeschroefd kan de sleper op z'n plaats geklikt worden. Doe dit niet andersom, anders kun je niet meer bij het schroefje!



En hier het resultaat:



Zo... en nu TopGear kijken :mrgreen:

Groetjes,

Rutger
Re:Umbau-rijtuigenparen 43172-43182-43192
Mooi gedaan Rutger. :D

Gr, Ben.