Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Met wat en hoe smeer je een lok?????

Gestart door YC52000 maandag 19 oktober 2009, 22:30:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Met wat en hoe smeer je een lok?????
MET WAT EN HOE SMEER JE EEN LOC?????[
Re:Met wat en hoe smeer je een loc?????
Hier vindt je een compleet boek over het onderhoud van Märklin locs.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf

Of kijk anders even in de handleiding van je loc, daar staat alles precies in beschreven van hoe je de desbetreffende loc moet smeren e.d.

Edit moderator: ook titel van de replay gefatsoeneerd
Re:Met wat en hoe smeer je een loc?????
Mijn dank ik groot
Mijn dank is ook klein

Dus mijn dank is een beetje in t Midden :P :P
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Citaat van: YC52000 op maandag 19 oktober 2009, 22:30:49
Met wat en hoe smeer je een loc?

Het hoe is minder onduidelijk dan het waarmee deel van je vraag.
- kleine hoeveelheden smering aanbrengen, uitsluitend op de plaatsen die dat verlangen.
- doseer met behulp van een kleine schroevendraaier waarlangs je olie laat lopen (de ronde M* olieflesjes hadden vroeger een ingebouwde 'dipstick', wie weet dit nog?).

Sommigen gebruiken in tegenstelling tot het fabrieksadvies kogellagervet voor de motoras. De reden is dat olie (zeker de naaimachinekwaliteit die M* voorschrijft) zeer dun is en belandt op plaatsen waar je het niet hebben wilt, zoals op het anker.
Mijn voorkeur gaat uit naar PTFE-spray omdat deze eigenlijk voor het leven smeert. (nou ja, met een korrel zout dan). Het is wel de bedoeling dat je oude olieresten verwijdert voordat je met PTFE begint. Er staat een goede verhandeling over ultrasoonreinigen op het forum.
Groeten, Jaap
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Citaat van: supermodel op maandag 19 oktober 2009, 23:32:30
PTFE-spray

Ha! Ik was dus niet helemaal gek om dat te gebruiken :D
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
wat is PTFE spray eigelijk

en ja ik weet dat het ''een'' spray is maar wat voor 1
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
http://nl.wikipedia.org/wiki/Teflon  :wink:

Edit: oftewel gewoon teflon-spray en is WD40 nou hetzelfde?

Edit 2: speciaal voor dit draadje ff m'n avatar aangepast :mrgreen:
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
-delete-
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
WD is een soort kruipolie. Er zit wel een smeersel in maar geen Teflon meen ik.

Teflon wordt door Dupont gemaakt (gepatenteerd). Het is een kunststof die bestand is tegen hitte. De anti-aanbaklaag van koekenpannen is er veelal van gemaakt. Voordeel voor gebruik in elektronica etc is dat je een heel dunne laag nodig hebt om een lage wrijvingsweerstand te verkrijgen. Het ruwe materiaal bezit een hoge slijtvastheid. Plakt bovendien niet zo veel vuil aan als bij het gebruik van naaimachineolie :)
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
buckfast_beekeeper
gast

Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Ik smeer al zeer veel jaren met de Faller olie 170488. Zit ook Teflon in, en is hars vrij. trouwens in een handig doseer flesje.
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Ik smeer ook al jaren met teflon-spray. Werkt fantastisch. Sterker nog: zelfs motoren die helemaal muurvast zitten door vele jaren liggen, krijg je er mee los zonder ze uit elkaar te halen. Ik heb dat met name bij de vele 7051 kranen gehad. Ze werken nu perfect.

Nog een voordeel is dat het spul zelf niet zo vet is als olie, trekt geen vuil aan.
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
CiteerWD is een soort kruipolie. Er zit wel een smeersel in maar geen Teflon meen ik.

Teflon wordt door Dupont gemaakt (gepatenteerd). Het is een kunststof die bestand is tegen hitte. De anti-aanbaklaag van koekenpannen is er veelal van gemaakt. Voordeel voor gebruik in elektronica etc is dat je een heel dunne laag nodig hebt om een lage wrijvingsweerstand te verkrijgen. Het ruwe materiaal bezit een hoge slijtvastheid. Plakt bovendien niet zo veel vuil aan als bij het gebruik van naaimachineolie

even een opmerking hierover. Teflon zelf is niet echt bestand tegen hitte. Het is puur bekend vanwege zijn super lage wrijvingscoëfficient. De chemische benaming is PTFE. Wij gebruiken het hoofdzakelijk voor het maken van geleidingen etc. Het is vreemd spul om te bewerken, maar je merkt wel meteen, dat het heel makkelijk schuift enzo.

Roy
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Citaat van: Big-Roy op woensdag 21 oktober 2009, 19:27:46
CiteerTeflon zelf is niet echt bestand tegen hitte.
Het smeltpunt bedraagt 327 °C
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
Ik bedoel, dat het daar niet echt voor ontworpen is.

Roy
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
warmtebestendig vet
Re:Met wat en hoe smeer je een lok?????
is dit misschien wat ?

http://www.lokfett.com/