Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01

Gestart door TRUKO dinsdag 27 oktober 2009, 09:58:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Mensen,

Een BR01 nieuw, en een nieuwe Rookgenerator die het niet deed op mijn baan. Tja, toch wat proberen en rommelen maar het lukte niet. Toen AlbertJan gevraagd of hij me wilde helpen met het zoeken van het probleem, dat was prima!! Verleden week hebben we een knutsel sessie gehad en het lijkt me wellicht ook voor jullie handig om te weten waar we tegenaan liepen.

Stap 1: eerst de BR01 op AlbertJan zijn baan geplaatst om uit te sluiten dat het aan externe factoren ligt op mijn baan. Resultaat: geen rook

Stap 2: de kap gedemonteerd en de rookgenerator verwijderd en in een Loc van AlbertJan geplaatst. Resultaat: rook, dus de rookgenerator is goed

Stap 3: contact puntje van de rookgenerator had ik uitgebogen, advies AlbertJan was het toch plat te buigen, uitgevoerd en de kap los geplaatst op de Loc en op de rails gezet. Resultaat: geen rook.

Stap 4: met de "zeer ervaren authentieke multimeter" van AlbertJan gemeten op de contactveer in de loc tussen de 'min' op de railsstaaf. Resultaat: je ziet de wijzer van de multimeter keurig dansen op de pulsjes van de locdecoder, die is dus goed.

Stap 5: het 'schoorsteen' pijpje in de kap van de BR01 met een klein vijltje heel voorzichtig schoongemaakt, er zat relatief veel zwarte spuitlak aan de binnenkant van de schoorsteen. Resultaat: geen rook.

Note: het contactveertje aan de binnenkant van de loc is de toevoer van de stroom: de 'plus', de 'min' loopt via de kap naar de wielen. Dus als er ergens niet goed contact gemaakt wordt, heb je geen rook.... 

Stap 6: inmiddels het stroom kringetje in gedachten leek het ons dus niet slim dat we de loc met de kap er LOS op geplaatst op de rails hebben gezet, wel handig voor montage doeleinden, maar  wellicht GEEN contact met de 'min'. Om dat te kunnen testen heb ik de rookgenerator van binnenuit iets naar buiten geduwd +/-0,5mm zodat hij nog contact maakt met de stroomtoevoer. Toen met een apart draadje contact gelegd met de 'min' van de rails staaf. Resultaat: rook!!!!!!, er zit dus ergens geen verbinding met de 'min' naar de rails.

Stap 7: de verbinding naar de 'min' onderzocht, zie onderstaand plaatje

Stap 7.1: Op het geel gemarkeerde vlak, wat blank staal is, zat een dikke laag vet (origineel door Marklin aangebracht). Die vetlaag verwijderd.
Stap 7.2: het messing contactveertje (blauwe pijl) naar ons idee beter aangebracht door de veertongen klem te plaatsen tussen de wiel assen. Resultaat: rook!!!! dus wij dachten probleem opgelost. Alles weer gemonteerd en klaar.

Stap 8: thuis uiteraard gelijk de BR01 op de baan gezet om te kijken of hij het hier ook doet, ja hoor wel rook....maar hij ontspoorde gelijk....kijken...wat is er aan de hand...tja...als volgt:
bij het monteren van het messing contactveertje met de veertongen tussen de wielassen, klemt hij zodanig dat de 2 loopwielen niet meer draaien. Omdat we met de BR01 niet gereden hadden op AlbertJan zijn baan, waren we er daar niet achtergekomen.

Stap 9: ik de loopwielen weer gedemonteerd, het veertje tussen de assen uitgehaald en los op zijn plek gelegd, alles gemonteerd. Resultaat: rook!!!

Conclusie: de dikke laag vet op het oppervlak wat diende als stroomdoorvoerend contact naar de loopwielen voor de 'min' werkte als isolatie. Nu werkt het prima!!

AlbertJan, top dat je me wilde helpen, we hebben weer veel geleerd en het was gezellig!!! Hartelijk dank.

Nu had ik ook een BR64 met hetzelfde probleem, echter de BR64 op de baan bij AlbertJan geplaatst en deze rookte gelijk. Klaar dus. Echter bij thuiskomst deze op mijn baan geplaatst kwam er even een minimaal sliertje rook uit en daarna niets. Hier moet ik dus nog eens gaan uitzoeken wat er aan de hand is.

Ik hoop dat jullie kunnen leren van onze ervaringen, veel plezier!!

Groet,
Rutger
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Da's nog eens een waardevol verhaal! had ik me zeker ook rot naar gezocht, deze vergeet ik niet meer :-)
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Héé Rutger.
De laatste bevindingen wist ik natuurlijk nog niet.
Wel jammer dat beide locs toch nog enige "nazorg" behoeven, maar ja wel veel van geleerd en nog gezelligheid op de koop toe! 8)

En zelf nu ook een prachtig rokende BR85 extra op de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Maar je hebt nu wel kans dat, door het verwijderen van de vetlaag, de messing contactveren sneller slijten.
Die veren glijden namelijk continu tegen dat gele vlakje.

Citaat van: TRUKO op dinsdag 27 oktober 2009, 09:58:23
Stap 9: ik de loopwielen weer gedemonteerd, het veertje tussen de assen uitgehaald en los op zijn plek gelegd, alles gemonteerd. Resultaat: rook!!!

Hoe bedoel je "los op z'n plek", als je het wielstel vastschroeft dan zit het toch weer geklemt?
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Citaat van: Kappa op dinsdag 27 oktober 2009, 17:12:44
Maar je hebt nu wel kans dat, door het verwijderen van de vetlaag, de messing contactveren sneller slijten. Die veren glijden namelijk continu tegen dat gele vlakje.
Citaat van: TRUKO op dinsdag 27 oktober 2009, 09:58:23
Stap 9: ik de loopwielen weer gedemonteerd, het veertje tussen de assen uitgehaald en los op zijn plek gelegd, alles gemonteerd. Resultaat: rook!!!
Hoe bedoel je "los op z'n plek", als je het wielstel vastschroeft dan zit het toch weer geklemt?

Hallo Ad,

Met "los op zijn plek" bedoel ik dat de messing veer niet meer tussen de assen geklemd zit, maar los op het 'gele' vlak wordt gelegd en dan vervolgens vast geschroefd.

Groet,
Rutger
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Citaat van: TRUKO op woensdag 28 oktober 2009, 00:53:39
Met "los op zijn plek" bedoel ik dat de messing veer niet meer tussen de assen geklemd zit, maar los op het 'gele' vlak wordt gelegd en dan vervolgens vast geschroefd.

Kan het loopstel dan nog wel voldoende zijdeling bewegen?
Tis gewoon nieuwsgierigheid hoor. 8)
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Citaat van: TRUKO op dinsdag 27 oktober 2009, 09:58:23
Mensen,

Een BR01 nieuw, en een nieuwe Rookgenerator die het niet deed op mijn baan. Tja, toch wat proberen en rommelen maar het lukte niet. Toen AlbertJan gevraagd of hij me wilde helpen met het zoeken van het probleem, dat was prima!! Verleden week hebben we een knutsel sessie gehad en het lijkt me wellicht ook voor jullie handig om te weten waar we tegenaan liepen.

Stap 1: eerst de BR01 op AlbertJan zijn baan geplaatst om uit te sluiten dat het aan externe factoren ligt op mijn baan. Resultaat: geen rook

Stap 2: de kap gedemonteerd en de rookgenerator verwijderd en in een Loc van AlbertJan geplaatst. Resultaat: rook, dus de rookgenerator is goed

Stap 3: contact puntje van de rookgenerator had ik uitgebogen, advies AlbertJan was het toch plat te buigen, uitgevoerd en de kap los geplaatst op de Loc en op de rails gezet. Resultaat: geen rook.

Stap 4: met de "zeer ervaren authentieke multimeter" van AlbertJan gemeten op de contactveer in de loc tussen de 'min' op de railsstaaf. Resultaat: je ziet de wijzer van de multimeter keurig dansen op de pulsjes van de locdecoder, die is dus goed.

Stap 5: het 'schoorsteen' pijpje in de kap van de BR01 met een klein vijltje heel voorzichtig schoongemaakt, er zat relatief veel zwarte spuitlak aan de binnenkant van de schoorsteen. Resultaat: geen rook.

Note: het contactveertje aan de binnenkant van de loc is de toevoer van de stroom: de 'plus', de 'min' loopt via de kap naar de wielen. Dus als er ergens niet goed contact gemaakt wordt, heb je geen rook.... 

Stap 6: inmiddels het stroom kringetje in gedachten leek het ons dus niet slim dat we de loc met de kap er LOS op geplaatst op de rails hebben gezet, wel handig voor montage doeleinden, maar  wellicht GEEN contact met de 'min'. Om dat te kunnen testen heb ik de rookgenerator van binnenuit iets naar buiten geduwd +/-0,5mm zodat hij nog contact maakt met de stroomtoevoer. Toen met een apart draadje contact gelegd met de 'min' van de rails staaf. Resultaat: rook!!!!!!, er zit dus ergens geen verbinding met de 'min' naar de rails.

Stap 7: de verbinding naar de 'min' onderzocht, zie onderstaand plaatje

Stap 7.1: Op het geel gemarkeerde vlak, wat blank staal is, zat een dikke laag vet (origineel door Marklin aangebracht). Die vetlaag verwijderd.
Stap 7.2: het messing contactveertje (blauwe pijl) naar ons idee beter aangebracht door de veertongen klem te plaatsen tussen de wiel assen. Resultaat: rook!!!! dus wij dachten probleem opgelost. Alles weer gemonteerd en klaar.

Stap 8: thuis uiteraard gelijk de BR01 op de baan gezet om te kijken of hij het hier ook doet, ja hoor wel rook....maar hij ontspoorde gelijk....kijken...wat is er aan de hand...tja...als volgt:
bij het monteren van het messing contactveertje met de veertongen tussen de wielassen, klemt hij zodanig dat de 2 loopwielen niet meer draaien. Omdat we met de BR01 niet gereden hadden op AlbertJan zijn baan, waren we er daar niet achtergekomen.

Stap 9: ik de loopwielen weer gedemonteerd, het veertje tussen de assen uitgehaald en los op zijn plek gelegd, alles gemonteerd. Resultaat: rook!!!

Conclusie: de dikke laag vet op het oppervlak wat diende als stroomdoorvoerend contact naar de loopwielen voor de 'min' werkte als isolatie. Nu werkt het prima!!

AlbertJan, top dat je me wilde helpen, we hebben weer veel geleerd en het was gezellig!!! Hartelijk dank.

Nu had ik ook een BR64 met hetzelfde probleem, echter de BR64 op de baan bij AlbertJan geplaatst en deze rookte gelijk. Klaar dus. Echter bij thuiskomst deze op mijn baan geplaatst kwam er even een minimaal sliertje rook uit en daarna niets. Hier moet ik dus nog eens gaan uitzoeken wat er aan de hand is.

Ik hoop dat jullie kunnen leren van onze ervaringen, veel plezier!!

Groet,
Rutger


IK zal a.s. maandag ook wel aan het stoeien zijn met mijn BR23, want daar wil ook geen rook uitkomen. V$&!?&V$#$@ nogeens aan toe zeg
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Het allereerste wat ik doe als de rookgenerator niet werkt is hem op de rails leggen en verbinding maken tussen puko en massa. Als de generator dan wel werkt dan weet je dat het probleem in d estroomafname van de lok zit en je het dus daar moet zoeken.
Wel bedankt voor hele goeie de tip dat Marklin vet smeert op stroomdelen. Ik zal dat ook gaan bekijken.
Bedankt!
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Vraag mij af of haperen van mijn 37075 zelfde oorzaak heeft, namelijk (door Märklin) gesmeerde contactvlakken in retourstroomcircuit.
Re:Weigerende rookgenerator weer aan de praat krijgen in BR01
Citaat van: Kappa op woensdag 28 oktober 2009, 20:01:59
Citaat van: TRUKO op woensdag 28 oktober 2009, 00:53:39
Met "los op zijn plek" bedoel ik dat de messing veer niet meer tussen de assen geklemd zit, maar los op het 'gele' vlak wordt gelegd en dan vervolgens vast geschroefd.
Kan het loopstel dan nog wel voldoende zijdeling bewegen?
Tis gewoon nieuwsgierigheid hoor. 8)

Hoi Ad,

Ja, het loopstel kan geheel binnen de marges bewegen, als je goed kijkt naar het plaatje in mijn eerste post, dan zie je daar onderin het boutje wat erin gaat. Dat boutje heeft voor een groot deel een dikkere, gladde schacht. Daarlangs beweegt het loopstel. Het kleine stukje schroefdraad is voldoende om het boutje vast te zetten en het loopstel langs het gladde deel te laten bewegen.

Groetjes,
Rutger