Mensen,
Een BR01 nieuw, en een nieuwe Rookgenerator die het niet deed op mijn baan. Tja, toch wat proberen en rommelen maar het lukte niet. Toen AlbertJan gevraagd of hij me wilde helpen met het zoeken van het probleem, dat was prima!! Verleden week hebben we een knutsel sessie gehad en het lijkt me wellicht ook voor jullie handig om te weten waar we tegenaan liepen.
Stap 1: eerst de BR01 op AlbertJan zijn baan geplaatst om uit te sluiten dat het aan externe factoren ligt op mijn baan. Resultaat: geen rook
Stap 2: de kap gedemonteerd en de rookgenerator verwijderd en in een Loc van AlbertJan geplaatst. Resultaat: rook, dus de rookgenerator is goed
Stap 3: contact puntje van de rookgenerator had ik uitgebogen, advies AlbertJan was het toch plat te buigen, uitgevoerd en de kap los geplaatst op de Loc en op de rails gezet. Resultaat: geen rook.
Stap 4: met de "zeer ervaren authentieke multimeter" van AlbertJan gemeten op de contactveer in de loc tussen de 'min' op de railsstaaf. Resultaat: je ziet de wijzer van de multimeter keurig dansen op de pulsjes van de locdecoder, die is dus goed.
Stap 5: het 'schoorsteen' pijpje in de kap van de BR01 met een klein vijltje heel voorzichtig schoongemaakt, er zat relatief veel zwarte spuitlak aan de binnenkant van de schoorsteen. Resultaat: geen rook.
Note: het contactveertje aan de binnenkant van de loc is de toevoer van de stroom: de 'plus', de 'min' loopt via de kap naar de wielen. Dus als er ergens niet goed contact gemaakt wordt, heb je geen rook....
Stap 6: inmiddels het stroom kringetje in gedachten leek het ons dus niet slim dat we de loc met de kap er LOS op geplaatst op de rails hebben gezet, wel handig voor montage doeleinden, maar wellicht GEEN contact met de 'min'. Om dat te kunnen testen heb ik de rookgenerator van binnenuit iets naar buiten geduwd +/-0,5mm zodat hij nog contact maakt met de stroomtoevoer. Toen met een apart draadje contact gelegd met de 'min' van de rails staaf. Resultaat: rook!!!!!!, er zit dus ergens geen verbinding met de 'min' naar de rails.
Stap 7: de verbinding naar de 'min' onderzocht, zie onderstaand plaatje
Stap 7.1: Op het geel gemarkeerde vlak, wat blank staal is, zat een dikke laag vet (origineel door Marklin aangebracht). Die vetlaag verwijderd.
Stap 7.2: het messing contactveertje (blauwe pijl) naar ons idee beter aangebracht door de veertongen klem te plaatsen tussen de wiel assen. Resultaat: rook!!!! dus wij dachten probleem opgelost. Alles weer gemonteerd en klaar.
Stap 8: thuis uiteraard gelijk de BR01 op de baan gezet om te kijken of hij het hier ook doet, ja hoor wel rook....maar hij ontspoorde gelijk....kijken...wat is er aan de hand...tja...als volgt:
bij het monteren van het messing contactveertje met de veertongen tussen de wielassen, klemt hij zodanig dat de 2 loopwielen niet meer draaien. Omdat we met de BR01 niet gereden hadden op AlbertJan zijn baan, waren we er daar niet achtergekomen.
Stap 9: ik de loopwielen weer gedemonteerd, het veertje tussen de assen uitgehaald en los op zijn plek gelegd, alles gemonteerd. Resultaat: rook!!!
Conclusie: de dikke laag vet op het oppervlak wat diende als stroomdoorvoerend contact naar de loopwielen voor de 'min' werkte als isolatie. Nu werkt het prima!!
AlbertJan, top dat je me wilde helpen, we hebben weer veel geleerd en het was gezellig!!! Hartelijk dank.
Nu had ik ook een BR64 met hetzelfde probleem, echter de BR64 op de baan bij AlbertJan geplaatst en deze rookte gelijk. Klaar dus. Echter bij thuiskomst deze op mijn baan geplaatst kwam er even een minimaal sliertje rook uit en daarna niets. Hier moet ik dus nog eens gaan uitzoeken wat er aan de hand is.
Ik hoop dat jullie kunnen leren van onze ervaringen, veel plezier!!
Groet,
Rutger