Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.

Gestart door Marklinlover zaterdag 11 november 2006, 20:11:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
Hallo, ik ben zojuist klaar met 20 meter bovenleiding aanleggen op mijn niveau 0.
Mijn baan is daar volledig dubbelspoor en ik heb tussen de sporen op gelijke afstand een 5mm draadeind gemonteerd. Dwars hierop heb ik met een soldeeroog een dwarsigger gemaakt van 2,5mm koperen elektraleiding. Als rijdraad heb ik hier ook deze draad voor gebruikt. Om de leiding recht boven de puko's te krijgen heb ik een malletje van een hangend koperdraadje genomen. Het lijkt op de staf van de Sint (hahaha). Dit werkt perfekt.
De test rondjes gingen prima, zelf digitaal geen enkel probleem.
Ik moet alleen mijn "lastigste" loc nog ff opzoeken. Dit is een Zwitsere 460 met een smalle pantograaf.
Nou doe er je voordeel mee.
Heeft iemand andere ideen voor zelfmaakbovenleiding?.

Groet, Lodewijk.
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
Hoi

Laat je de stroomafnemers van de treinen ook echt werken?
Als het niet zo is waarom plaats je dan bovenleiding in het onzichtbare gedeelte?
Op onderstaande site staat een foto (met de 1200) met een mannier om er voor te zorgen dat de stroomafnemers weer netjes onder de rijdraad komen als het spoor weer zichtbaar word.
Scheelt weer werk en kosten.
http://www.floodland.nl/trein/info/model_10.htm
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
Hallo, nou inderdaad wil ik dat het wel werkt. Ik vind dat vonken, vooral als het wat aangetast wordt door de leeftijd, fantastisch.
Ik kan dan ook met gelijkspanninglocs via de bovenleiding rijden, en ook met de oude analoge locs uiteraard. Maar omdat mijn niveau 0   10cm onder niveau 1 ligt moeten de pantograven wel iets ingedrukt worden. Ik heb er ook aangedacht elektrisch geleidende tape te gebruiken en dit onder de bovenliggende plaat te plakken maar dat heeft teveel weerstand denk ik. De tape die ik bedoel wordt gebruikt om dakdoorvoeren van verwarmingsketels gasdicht te maken.

Lodewijk.
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
het is mij een tijd geleden afgeraden dat wanneer je digitaal rijd om dan de bovenleiding ook echt functioneel te gaan gebruiken, dit omdat b.v. een digitale locomotief bij het rijden te veel zou haperen.
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
Dat klopt wel.
Met de bovenleiding is de kontakt zekerheid een stuk minder als met de puko's.

Gr, Charlie.
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
hoi marklin lief hebbers.

ik ben ook bezig met een nieuwe baan en heb sinds gisteravond ook met een eigen gemaakte boven leiding gereden.
ik gebruik zelf 6 mm schroefdraad en 3 mm lasdraad met een messing plaatje waar ik de lasdraad op soldeer wel moet ik terpleke de draad boven de rails buigen daarna soldeer ik de messing stipen er op en pas daar na kan ik dan zien waar ik de schroefdraad masten kan plaatsen.
wel moet ik dat gelijk doen inverband mijn spiraal verhooging.
het eenige waar ik nog niet over uit ben is hoe kan je het beste nu de stroom op zo een rail isoleren weet iemand dat hier.
anders gaat het straks niet goed.

zal binnen kort wat foto,s maaken en hier plaatsen.

gr bas
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
Ik wil de bovenleiding gaan gebruiken om de loc- en rijtuig verlichting te laten branden.
Ze hebben tegenwoordig ook van die mooie spanning geleidende kortkoppelingen. Kijken of ik die koppelingen op een loc krijg om er vervolgens via de panto's van de loc's een treinverband mee verlicht krijg.
Scheelt weer vemogen op mijn boosters.

Jeroen.
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
De bovenleiding welke je zelf maakt isoleren lijkt me wel lastig. k denk dat je goed naar de originele moet kijken. Hebben ze heel listig opgelost. Je kunt voorbedrukte printplaat kopen.  Je hebt dan een koperen stripje waarop je kunt solderen en een baantje verder gaan met je verdere bovenleiding.
Succes, Lodewijk.
Re: Bovenleiding in onzichtbare gedeeltes.
hoi.

ja daar hebben ze zeker over nagedacht.
maar nu kwam ik zelf vanacht op het idee tussen de pantograaf van de loc,s die ik heb zit een paar millimeter tussen.
dus dacht ik zelf als ik de 3 mm messing leiding door zaagt heb zeg maar een millimeter dik.
dan moet de pantograaf er goed overheen kunnen zonder schuin omhoog te schieten omdat er twee stukjes metaal zijn die aan elkaar gebonden zijn waarna die van zelf op het geisoleerde deel komt ik ga vandaag daar een testje mee doen of dat werkt.
het eenige wat er bij komt is dat ik minimaal een rela (i,s) moet hebben met 4 of 5 schakelgroepen dit in verband de verschillende stroomkringen en de 24 v werking van de relais,s.

ik ben benieuwd of het lukt.

groetjes bas