Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw van oud naar nieuw

Gestart door bellejt zondag 18 oktober 2009, 16:57:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
Hallo Johnny,

Jij gaat ook al de kant uit van John ( Tilly ) ziet er goed uit  :D

Gr Einte
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
dat is nogal een voeding als je daar niet mee genoeg hebt weet ik het niet meer :lol:

PS: Tilly's baan uitgezonderd die zal meer stroom moeten hebben  :mrgreen: (en sommige andere ook)


Voor de rest Succes
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
is nodig want in het schaduwstation zijn 10 opstelsporen (+ de verbindingslussen en klimspiraal).
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
Hallo Johnny,

Mooie modelbaan moet ik zeggen, lekker veel ruimte en mooi die verschillende niveau`s. Ook je muurtjes zijn top, zo ver ben ik nog niet, helaas. Ik mis vermogen op mijn baan en op zoek naar een booster, zag dat jij er 1 zelf hebt gemaakt (klasse), heb jij nog tips?

Ik blijf je draadje volgen, ziet er mooi uit.
Suc6. :D
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
Ik heb 2 boostertjes zelf gesoldeerd die 2A leveren.Eentje voor de zijlijn en eentje om de wissels en seinen op aan te sluiten..Als je een booster zoekt kan je best bij AJ bestellen.Ik heb daar ook een 4A booster gekocht.Kosten amper 45 euro.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,voeding gemaakt ,wachten op ECOS 2
Dat is een behoorlijke krachtcentralle  :D :D

Zo te lezen ben je nog wel wat van plan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Vandaag eindelijk tijd en moed gevonden om het "spiraaltje" LOL te fotograferen.De sporen zijn R4/R5  K-rails van Marklin.Er is een overbrugging van 35 cm.Was wel een kostelijk ding maar ach de treinen rijden mooi naar boven en beneden.Afmetingen zijn 1,40 m X 1,90 m.
Op gelijke hoogte :



Van bovenaf :

Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
mooi spiraal bellejt!  :lol:

groeten minitreintje/Dylan
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Mooie spiraal ruim genomen.

Gr Einte
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
het spiraal is minstens 12 meter lang (per spoor).De stijging is max 2,5 %.Had eerst een enkele draai gemaakt.Ik kwam dan aan 4 % maar dat liep niet zo rustig.Dan maar een draai meer gemaakt.Kost wel snel 200 euro meer ,maar nu lopen de treinen echt zacht en rustig omhoog en omlaag.Zal proberen eens een filmpje te maken van een stijgende en dalende trein.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
hallo beljet,

dat spiraal wauw sag knap knap,hoe maken jullie toch die knappe dingen.die kan ik helaas nooit maken vrees ik,maar bewonder toch je staaltje bouwkundigheid.verder wens ik je veel succes verder;


peter(ke33)
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Is niet zo moeilijk hoor Peter.Gewoon eraan beginnen en veel draadeinden,moeren en rondelles gebruiken.Als je zelf een spiraal wil bouwen wil ik je altijd uitleggen hoe ik de mijne heb gebouwd.
Heb delen MDF laten zagen in rechthoek(breedte /2 of lengte /2).Dan de sporen afgetekend en met figuurzaag de rondingen gezaagd.Dan delen op elkaar en gaten boren.De rest is gewoon afregelen en veel draaien met moeren.Wel stelselgewijs opbouwen van onderuit om de sporen te kunnen vastleggen.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Citaat van: bellejt op donderdag 03 juni 2010, 19:34:36
het spiraal is minstens 12 meter lang (per spoor).De stijging is max 2,5 %.Had eerst een enkele draai gemaakt.Ik kwam dan aan 4 % maar dat liep niet zo rustig.Dan maar een draai meer gemaakt.Kost wel snel 200 euro meer ,maar nu lopen de treinen echt zacht en rustig omhoog en omlaag.Zal proberen eens een filmpje te maken van een stijgende en dalende trein.
Hoi Bellejt,

Hoezo kost een draai van een spiraal al snel 200 Euro? Als dat echt zo is ga ik niet meer voor een spiraal, maar gewoon voor een helling.

MVG Dewey
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Citaat van: Alves op donderdag 03 juni 2010, 21:28:59
Citaat van: bellejt op donderdag 03 juni 2010, 19:34:36
het spiraal is minstens 12 meter lang (per spoor).De stijging is max 2,5 %.Had eerst een enkele draai gemaakt.Ik kwam dan aan 4 % maar dat liep niet zo rustig.Dan maar een draai meer gemaakt.Kost wel snel 200 euro meer ,maar nu lopen de treinen echt zacht en rustig omhoog en omlaag.Zal proberen eens een filmpje te maken van een stijgende en dalende trein.
Hoi Bellejt,

Hoezo kost een draai van een spiraal al snel 200 Euro? Als dat echt zo is ga ik niet meer voor een spiraal, maar gewoon voor een helling.

MVG Dewey

Dat lijkt mij ook wel een groot bedrag, of liggen de prijzen bij jullie hoger dan bij ons.

Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Dag Johnny.

heb je dat al getest met lange wagons?
Vanaf het zijspoor naar de spiraal is namelijk
een s-bocht. Dit kan problemen geven met
koppelingen en buffers, die blijven haken.
Om dit te voorkomen is een kort recht railtje
tussen de bocht en de wissel al voldoende.
Al zal dit wel ten koste van je stationslengte gaan . . . . .

Groeten,

Erik
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
hey

ziet er heel goed uit die spiraal!
en netjes de rails gelegt!

greetzz sander.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Hoi Johnny,

Dat ziet er goed uit. 8)

Gr.
René
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Enig idee hoe lang jij nog op je EcoS2 moet wachten Johnny?
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
heb er een dubbele s-bocht inzitten door de slanke wissels in de spiraal.Is radius R5/R4 dus geen probleem met wagons.Ze rijden zowiezo op lage snelheid omdat ze in een wisselstraat zitten.Van het zijspoor moet de goederentrein zelfs een dubbele wisselstraat met 2 X s-bocht door.Dit enkel in dalende zin.Dus lage snelheid.Dat is heel belangrijk.Verder zijn de kosten wel in totaal een 200 euro.Extra 24 gebogen rails en 18 rechten.42 rails aan 3 euro=126  + hout enzoverder.Is echter zeker de moeite waard.Dacht aanvankelijk dat het veel extra was maar je moet nu eens de treinen mooi zien rijden,zelfs op lage snelheid naar boven en beneden.En later kan je niets meer toevoegen.Wat maakt echter 200 euro uit op een totale lengte van 130 meter sporen.
Ps:Erik na de slanke wissels ligt er wel een halve raillengte voor en na de wissel.De normale goederentrein moet via spoor 5 gaan (de lange wagonstrein moet via spoor 3 zonder stoppen) en daar heb ik juist overal stukjes rechte rail tussenzitten.Een wagon staat dus volledig rechtdoor op de wissels.

PS2 : zie de linkjes voor het baanplan.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Van Biervliet heeft hem belooft tegen 15 juni.Ze waren aangekomen in Belgie maar zijn ingehouden door Duitsland voor aanpassingen.Danarna dan wel volledig uptodate.Er moest in Duitsland nog een hard en software aanpassing gebeuren.De software staat inmiddels op het net.De hardware weet ik niet juist wat er nog moet gebeuren.De winkel wist het ook nog niet maar scheen vrij ingrijpend te zijn.Kostprijs is wel 575 euro.Maar dan heb je ook wat.Dit koop je hopelijk maar 1 maal tijdens je leven hé.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Hoi Johnny,

Ik heb van de importeur begrepen dat er gisteren 80 zijn binnengekomen.
Een daarvan schijnt voor mij te zijn (hij heeft me verteld dat ie morgen of maandag naar de dealer ging in ieder geval, heb hem eind maart al besteld)

Gr Martijn
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Goed opletten dat het dan de totaal uptodate versie is.In Belgie was er een volledig pallet binnengekomen (148) op  15 mei maar die werden door de Duitse hoofdimporteur opgevraagd voor de nodige aanpassingen.Normalerwijze is Van Biervliet meestal de eerste om de nieuwe dingen dan binnen te krijgen omdat zij een rechtstreeks kontrakt hebben als bij-invoerder BENELUX.Ik wacht op een mailtje van hen maar normaal was het half juni gepland.Hoop ook dat het vroeger is want ik kan niet verder.Moet eerst volledig proefrijden alvorens ik mijn landschap kan beginnen bouwen.Op de bruggen en in het schaduwgedeelte moet de terugmelding getest worden.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Vandaag wat kunnen werken aan het powerstation.
1 booster 4 Amp voor het schaduwstation
1 booster 2 Amp voor de zijlijn
1 booster 2 Amp voor sturing decoders (5211 en voorlopig ook 5213)

Er is nog plaats voor een 2de booster 4 Amp (van AJ) die ook het hoofdstation zou sturen ipv de Ecos 2.

Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Ziet er netjes uit  8)

Gr Einte
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Vorige donderdag mezelf getrakteerd op een monitortje van 24 inch.Het oude scherm was veel te klein om alles op te zien.Deze staat nu op resolutie 1920 (full HD) :



PS: voor de prijs kon ik het niet laten en heb nu veel meer plaats.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
Veel plezier met je nieuwe monitor.

Lekker strak plaatje 1920 x 1080  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
vandaag voor de eerste maal proefgereden met de ECOS en 4 treinen.Alles verloopt vrij vlot op enkele terugmeldfoutjes na door vuile rails(slechte contacten).Ga eens degelijk opruimen op de kamer en de rails in het schaduwstation eens goed reinigen met wasbenzine en de pukos met een zeer licht schuurpapiertje.Daarna mss een filmpje plaatsen.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's spiraal,wachten op ECOS 2
hallo beljet,


ik ben zeer benieuwd naar een filmpje,en of foto's van je baan.ik hoop ook ergens van de week te kunnen rijden,want het word minder warm dus het zal moeten gaan lukken.


groeten peter(ke33)
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
alles reed goed gisteren.Boosters aangesloten en wat raad je : alles komt in kortsluiting.Ik had 2 Tams 2 A zelf gebouwd.Geven beide kortsluiting en er waren reeds onderdelen defekt in het bouwpakket.De 4A booster AJ heeft een klikje gegeven en daarna niets meer (was zelfs nog niet op de baan aangesloten).Had alles vooraf uitgemeten en nergens kortsluiting ofzo te bespeuren.Alles terug aangesloten zonder de boosters en het rijd perfekt;
Conclusie :ga deze week gewoon een 8 A booster kopen van  Esu.Kan deze dan op het ecos2 aansluiten en op die kring ook de wissels en seinen voorlopig laten meedraaien.Koop dan later nog een 4 A bij om de zijlijn op te zetten.Is ook makkelijker voor kortsluiting.De ecos 2 reageert perfekt hierop.
Als ik dan die AJ booster nog kan recupereren dan kan deze later dienen voor de wissels en seinen.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
hallo beljet,

das jammer te lezen dat je boosters het niet doen,ik gebruik mijn cs2 om de baan te sturen.en dan een 52va voor de wissels en seinen en een52va voor de verlichting,heb ik altijd zo gedaan op mijn baan.wens je hierbij wel veel succes, met je aankoop van een trafo...... .


groeten peter(ke33)
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
Weinig nieuws.Ik heb vorige week een ESU 4 A binnengekregen.Deze week kwam dan de 1ste ESU 8 A binnen uit Duitsland.Volgende week verwacht ik de 2de ESU 8A.Dan alles goed aansluiten en weer proefrijden.De 2 ESU 8A boosters bedienen de hoofdbaan en schaduwstation.De 4 A gaat naar de zijlijn.De 4 A booster van AJ wordt dan enkel gebruikt voor de wissels en seinen.Nu gaat er af en toe nog wat mis doordat een wissel niet gelegd raakt (te weinig vermogen want alles zit op 1 circuit )en een gemiste terugmelding).Hopelijk is dit dan allemaal opgelost en kan ik filmpjes maken en aan het landschap beginnen.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,miserie met boosters
Alle boosters (1 X 4amp,2 X 8 amp ) aangesloten en 3 uur proefgereden met 5 treinen.Was tevereden tot ik het filmpje wou beginnen maken.Een engelse wissel begint konstant te falen.Zal eerst te vervangen zijn en ook daar eerst de Hoffman aandrijving op inbouwen.Met de marklin elektro werken ze niet naar mijn zin.Zodra dit is gedaan ga ik filmpje maken.Als ik nog niet met verlof ben dan.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Vandaag even de tijd genomen om de wisselaandrijving van Hoffman te bestuderen ism marklin engelse wissel.De ombouw gedaan volgens schema en aandrijving gaat mooi om.Wissel wil echter niet mee.Goed uitgezocht en gevonden dat bij de handomzetting van de wissel er blijkbaar een klein nobje zit in de schuif.Dit weggedaan met een soldeerboutje en schroevendraaier en wat : de wissel schakelt perfekt om.Beter nog ,na afregeling hoor je hem bijna niet meer omzetten.Telkens gaat het schakelen goed.
Ga nu al mijn engelse wissels zo aandrijven.De gewone kan ik met de omgekeerde M aandrijving sturen.Die geven geen problemen.Denk dat ik nog enkele van die Hoffman ga bijbestellen.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Johnny,

Hoffman wisselaandrijving zegt me niks. Kun je hierover wat toelichting geven?

Mooie baan trouwens, ik zat altijd nog naar je topic over het baanplan te staren en me af te vragen wanneer je eens verder ging :oops:

Ik blijf je volgen.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Johnny,

Na wat googelen heb ik de Hoffman al gevonden.

Succes met de bouw
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
FILMPJE, FILMPJE, FILMPJE......................

Ziet er goed uit tot nu toe!

Groeten,

Daan
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
filmpje komt er wel aan.Ben nog aan het proefrijden op allerlei manieren.Had de koploper update geinstalleerd en plots rare dingen.Treinen reden nagenoeg enkel op minimum snelheid.Bij herstarten stonden enkele wissels als defekt aangeduid.Heb nu alles nagekeken en in de terugmeldsecties nog wat veranderd.Nu rijden er een 3 tal goederentreintjes nagenoeg goed.De minimumsnelheid was te wijten aan het feit dat er in eigenschappen van een "normaal blok" de minimum snelheid was toegewezen.Nog een paar dagen rijden en dan maak ik wel een filmje.Er moeten geen ongelukken tezien zijn ook hé LOL.Heb ook gevonden dat de ideale lengte voor de stopsecties in de stations 2 x 2100 en 1 X 2101 is of 45 cm.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Hoe komt de trein dan stil te staan bij 45 cm stopsectie?

Dat is toch aan het begin waar hij stroomloos komt?

Groet

Ronald
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
vermits ik DIGITAAL rijdt zijn er geen stroomloze secties.De treinen worden bediend via computer-S88-Ecos-koploper.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Ik rij zelf digitaal met de CS2 en heb stopsecties in mijn schaduwstation ingebouwd. Terugmelding vindt plaats via S88.

Als de trein de stopsectie binnen rijdt waarvan het sein dus op rood staat stopt die dus direct op het beginpunt van de stopsectie.

Klopt dit?

Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
ik heb nergens stroomonderbrekingen in de baan.Koploper laat de trein vertragen en stoppen in de stopsectie.Ik kan dan zelf nog bepalen of hij wat verder moet doorijden of niet.De functies blijven ook volledig aangestuurd.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Dat is wel prettig. Helaas werkt de CS2 niet samen met koploper.

Groet

Ronald
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Citaat van: M.user op vrijdag 27 augustus 2010, 21:18:12
Dat is wel prettig. Helaas werkt de CS2 niet samen met koploper.

Groet

Ronald

Ronald,

Er zijn meer iTrains dan Koploper :o

Hugo
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,wisselaandrijving hoffman oke !!!!!
Citaat van: Hugy op vrijdag 27 augustus 2010, 21:22:26
Citaat van: M.user op vrijdag 27 augustus 2010, 21:18:12
Dat is wel prettig. Helaas werkt de CS2 niet samen met koploper.

Groet

Ronald

Ronald,

Er zijn meer iTrains dan Koploper :o

Hugo

Als ik verder ben wil ik eens gaan kijken voor een programma dat samenwerkt met de CS2, zoals bijvoorbeeld RocRail

Groeten
Ronald
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's alvorens filmpje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's alvorens filmpje
hier reeds de beloofde foto's.De filmpjes ga ik morgen overdoen met meer treinenverkeer.Ook er op letten dat er veel beweging is.

Overzicht hoofdstation en draaischijf:



2 van mijn best rijdende locs : een Roco 4006 met GAR sleep en de Lsmodels 3002 :



En nog 2 Belgische aanwinsten :  een type 59 en een 1600 :

Re:Vervolg "Mijn baanplan" ,foto's alvorens filmpje
Hoi Johnny,

mooie foto´s maar ik ben nu toch wel benieuwd naar jouw filmpje.

Groetjes, John
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
De aangekondigde filmpjes kon ik vandaag eindelijk maken.

1- Schaduwstation in en uitrit :

http://www.youtube.com/watch?v=zf14vT6ee-c

2- De klimspiraal :

http://www.youtube.com/watch?v=6FTImQGC2eo

3- Hoofdstation van rechts :

http://www.youtube.com/watch?v=3YDG3Dr0KSo
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
Hoi Johnny,

Je kunt de filmpjes via TinyPic uploaden.

Ik heb pas voor het eerst een filmpje via die site naar mijn topic ge-upload en het lukte goed. Het duurt alleen wat langer in vergelijking met een foto.

Succes

Groeten  Ronald
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
ben aan het proberen via youtube.Gaat het niet dan probeer ik ook via tiny.Zodra dit lukt kunnen jullie genieten van mijn rijdende locs.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , eindelijk filmpjes
ik heb ze al gezien. Door je reacties te citeren wordt de link zichtbaar en zie je de filmpjes als je de link in je browser plakt...

PS.: ze zien er goed uit (de filmpjes)!

groeten minitreintje/Dylan