Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw van oud naar nieuw

Gestart door bellejt zondag 18 oktober 2009, 16:57:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , drastische beslissing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vervolg "Mijn baanplan" , drastische beslissing
Hallo Johnny,

Fijn dat de verbouwing er weer bijna op zit, ik ben erg benieuwd naar jou 4 meter lange treinen en het verloop daarvan op je baan.

Kom maar op met die foto,s en natuurlijk een filmpje  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
nu de verbouwing achter de rug is maar herbegonnen met de baan en na 2 weken ziet het er zo al uit :

De nieuwe spiraal die nu alleen staat en vanonderuit is opgebouwd waardoor die moeilijk bereikbare hoek van het schaduwstation plots heel open wordt:



het schaduwstation naar de zijde van het bewaarde gedeelte van Luxemburg :



het schaduwstation naar de hoek toe richting spiraal :



Nu pas besef ik hoeveel plaats ik heb gewonnen door die muur weg te halen.Kan nu zelfs een museumzijlijntje aanleggen die naar het toekomstig klooster  (met grote kerk zoals inn Clervaux Lux) en bijhorend gebouw voor paters en daarnaast ook nog een prachtig slot Falckenek.Het bijhorende baanplan komt in mijn andere topic. PS: heb het schaduwstation nu op 56 cm staan waardoor ik makkelijker onder de volledige baan kan.Is interessant als men een dagje ouder wordt.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Je hebt er zeker een groot stuk bijgekregen Johnny.

Bereikbaarheid is erg belangrijk, ik weet er alles van, ik heb net weer in onmogelijke houdingen een construkyie onder mijn baan gemaakt  :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
spiraal was eergisteren afgewerkt en ook schaduwstation.Dan maar om hout gereden en de bovenbouw begonnen naar de spiraal en het 2de zijlijntje (museumlijn naar klooster en kasteel) .Ook een diep ravijn moeten graven onder het waakzaam oog van de eeuwig trouwe soldaat.Nu nog de aansluiting naar CFL gedeelte en een omloopspoor in het schaduwstation en we kunnen proefrijden.Een paar fotootjes gemaakt hoe het er ongeveer moet komen uit te zien.Ik moet wel het deel achter het ravijn uitneembaar maken want anders kan ik daar nooit meer aan.

het ravijn :


met de Noch panelen


overzicht van rechts :


en onze trouwe bewaker
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Hallo Johnny,

Met een aantal eyecatchers in beeld en een gegroeide klimspiraal ziet het er al meteen leuker uit. Mooie brug over het ravijn. Een kromming in de draagbogen zie je niet veel. Welk merk is dat? Of eiegn maaksel?

groet,
Michiel
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Hoi Johnny,
Had je tijdje niet gevolgd. Mooie ruimte heb je nu zeg.
Ik vind die brug ook geweldig. Ben ook benieuwd naar merk.


Maikel
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
na de vakantie terug mijn topic ontdekt en gezien dat er een vraagje was gesteld : merk van brug : Noch. super om mee te werken.
Als de kamer eens opgeruimd raakt na het verdere bouwen zal ik eerstdaags foto's proberen te plaatsen.Heb nl niet veel tijd omdat de hobby waar ik al dit materiaal mee betaal terug is van start gegaan : scheidsrechter bij veldvoetbal.Maar ze komen eraan.Alleen al om de massa plaats die ik heb om een prachtig landschap te zetten aan jullie te tonen.Vooral boven de klimspiraal komt een uniek deel zoals in clervaux : een kasteeltje met een grote 2 torenkerk en een klooster erbij met tuin en wijngaard en een beeweg om de vele paters tentoon te stellen.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Johnny, bedankt voor je antwoord en ik zie uit naar de vorderingen op je baan..

groet, Michiel
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
na enkele weken rust en voetbal eindelijk de tijd gevonden verder te werken aan de bedrading.Dacht eerst alles aan te sluiten zoals wissels en terugmelding maar kon het niet laten wat te willen zien rijden.Dan maar de boosters aangesloten,ecos opgestart en deze riep mij onmiddelijk tot de orde dat de boosters een update nodig hadden.Dat deed hij dan netjes gedurende 10 minuten.De tijd een biertje te halen.Bij terugkomst een oude getrouwe 1800 CFL en de reinigingsset van Lux modelbau erop gezet.Lekker beginnen rijden en reinigen en plots de stroommeter van beide hoofdboosters de lucht in en de loc stopt.Blijkt een pinnetje van de puko's tegen massa (terugmelding ) aan te komen.Vlug verholpen en verder gegaan met rails reinigen.Nu gewoon de wissels nog manueel verleggen zodat de hele baan proper wordt.Het was fijn na 3 maanden weer eens een locje te zien rijden.Nu wachten op half december want dan is er 3 weken verlof en kan alles verder worden aangeloten en zien of mijn koploper programma goed is geprogrammeerd.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
bij de heropbouw hoort natuurlijk ook landschap en huizenbouw.Een tijdje geleden al begonnen met de brouwerij te maken en te verouderen.Nu pas tijd gevonden om de foto's van het gedeeltelijk afgewerkte gebouw te plaatsen :
Overzicht :


Verouderd hoofdgebouw :


Het bijhuis :


Binnenaanzicht :

Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Johnny,

mooi die gebouwen zo verouderd , met krijt ??? :thumbup:
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
neehoor met verdunde aquacolor.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Dag Johnny.

Dat zijn flinke gebouwen, die zullen een groot stuk op de baan vullen.
Mooi verouderd :thumbup: maar is de ondergrond ongelijk of kieren de onderplaten?

Groeten,

Erik.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
is de ondergrond.Is een campingtafeltje.De gebouwen moeten nog geplaatst worden op hun eigen ondergrond (koer) die uitneembaar wordt.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Hoi Johny,

Ik heb heel je topic voor het eerst gelezen, ben pas sinds eind oktober op dit forum, maar vind het heel mooi wat je allemaal hebt gedaan.
Ziet er strak uit, daarnaast grote bewondering voor je nieuwe "verbouwing".
Veel succes met de bouw.

Mvg
Arie
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
*mondje open, verbazing... *

Hier is al flink gewerkt !
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Dank U.Maar er is nog heel wat werk.Zodra ik de ecos terug heb kan ik de S88 aansluiten en definitief testrijden.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
door het ontbreken van de ecos licht de bouw stil.Dan maar de locs verbouwen met lopi V4's en dit wordt dan het resultaat voor de CFL 4006 :
- mannetje geplaatst
- tableautje toegevoegd (witte ding die je op alle foto's van 4000 ziet).

Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Hallo Johnny,

Ik zie dit draadje vandaag voor het eerst. Ziet er goed uit allemaal. Je hebt iig lekker veel ruimte.
Ik zag ook dat je Merkur Styroplast gebruikt.
Ik ben hier ook net mee begonnen en ben benieuwd wat voor strooisel/ballast jij gebruikt als voor afwerking van de Styroplast

Groeten,
Pierre
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
je kan hetzelfde ballast kopen in korrelvorm.Ik gebruik er verschillende kleuren,al dan niet gemengd.Zoek eens onder : noch gleisschotter.Bv 9374.Soms ook de zijkanten Böschungsstreifen HO.Je moet eigenlijk zoeken onder Merkur.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Ziet er allemaal indrukwekkend uit Johnny. Maar hoe staan de zaken nu voor???
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
inderdaad lange tijd stilgestaan.Heb 3 maand geen tijd gehad om aan de baan te werken.Sinds 2 weken heb ik tijd gemaakt. :D Tussentijds ombouwen gestart aan locs en wagons.Nagenoeg alle locs zijn nu esu.Op de baan zijn sinds het weekend de meeste wissels aangesloten en werkend op de ecos2.Een proefrit is ook gelukt en  nu moet ik eigelijk eerst opruimen en het bureau bouwen om de monitoren en de PC in te zetten.Zodra er wat leuk is volgen er foto's.Ben nu bezig de aluminium TEE set van Marklin om te bouwen met sluitlichten en binnenverlichting.Moet echter deze week nog wachten op onderdeeltjes voor de stroomvoerendekoppelingen.Was vergeten de veertjes erbij te bestellen.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Nou Johnny,

Je bent nog steeds goed bezig zeg.
Had het een poosje niet meer gezien maar je baan opbouw mag er wezen.

vr.gr. Gunther.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , inbouw verlichting TEE set Marklin
vermits er aan de baan niet kon gewerkt worden dan maar begonnen met de verlichting in de TEE inox in te bouwen. Was eigenlijk vrij makkelijk te doen met goedkope ledstrips warm wit.Dit om de specifieke kleur te behouden.

Eerst werd het generator rijtuig onder handen genomen.Daar was ook plaats genoeg om de decoder in te zetten.Een ESU lopi v4.De grote weerstand erop is nodig om hem te kunnen programmeren.Dan had ik gewoon 2 funties beschikbaar : binnenverlichting en sluitlichten.
De plafonds zijn zelfgemaakt van speciaal karton dat is verstevigd met weefseldraden.

Foto's zeggen meer dan woorden :




De constructie van de plafonds :


De afgewerkte wagon :


De sluitlichten :


Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Ziet er goed uit Johnny!  :thumbup:
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Johnny,

wat is dat zwart blokje op foto twee in serie met die weerstand?
Gebruik je stroomvoerende koppelingen (enkel dig+ doorsturen)?

Groeten Tom
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Tom,
dat is de gelijkrichterbrug.Ik stuur enkel de funtiedraad door naar alle rijtuigen.De massa neem ik dus van de rails. De aansluiting gaat als volgt :
1 draad aan massa en aan ~ brug en 1 draad aan doorlopende koppeling en ~ brug .Van het brugje dan de + naar weerstand van 220 ohm en aan de lichtstrip.Ik zet er geen condensator op omdat dan de strips blijven nabranden.Moet ik nog verder testen als ze echt op de baan staan.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
geen vooruitgang op de zolder omdat ik geen zin heb om op te ruimen.Wat ik vandaag wel gedaan heb is een M 3086 reeks 64 stoom van de NMBS voorzien van een decoder en 5 ster aandrijving.Moest de set van M kopen (60943) omdat het met de esu magneet niet ging.Wat ik ook vaststelde is dat het afdekplaatje van de motor omgekeerd (met soldeerlippen naar beneden ) moet geplaatst worden.De verlichting heb ik gewoon gemapt dat het frontlicht altijd brand ,gelijk welke richting de loc uitrijd.Heb wel het lampje meteen vervangen door een flatkop led warm/wit.Rijdt nu heel mooi met de lopi V4 en staat dus meteen op DCC lang adres.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
nog even een aanviulling op het inbouwen van verlichting.Ik stuur de enkelpolige koppeling gewoon vanuit een functieuitgang aan.In de wagens wordt dan een gelijkrichterbrug geplaatst waarbij aan de + uitgang een  extra weerstandje zit van 220 ohm en van daar naar de + van de ledstrip.De draad komende van de koppeling gaat dan naar de - van de strip.Dit werkt perfekt en je kan makkelijk de binnenverlichting schakelbaar maken over 1 extra draad (koppeling).
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
lang geleden dat hier nog wat is toegevoegd.Dit doordat ik niet aan verder bouwen kwam.Heb ondertussen wel al 70 loks omgebouwd met esu decoders en wat met koploper gespeeld.Kom ik vandaag ,na al die jaren tot de vaststelling dat er een fout zit in het ontwerp : ik kan van links niet naar het lokdepot of de opstelsporen met een lok.Dan maar meteen aangepast met een extra kruiswissel en rechtse wissel maar moet nu ook koploper aanpassen.
Hopelijk kan ik de komende weken/maanden de kamer opkuisen en verder gaan met proefrijden want sinds de ombouw is dit nog niet gebeurd.Deels omdat de esu 2 x in herstelling is geweest en de computer ook de geest gaf.Reserve computer meteen met WIN 7 uitgerust en daar wordt nu nieuwe versie koploper opgezet.Daarna de bedieningstafel bouwen van het hout dat hier al 2 jaar ligt te wachten op gebruik en eindelijk weer treinen zien rijden.gelukkig heb ik alles netjes in excellfiles staan moest er iets fout gaan.En er zal nog wel ergens een foutje opduiken :).
Ook meteen de sturing veranderd en de booster 8 amp voor schaduwstation en de 4 amp voor bovenbaan.De andere 4 amp ga ik gewoon gebruiken voor aansturen wissels en seinen.Vermogen genoeg dus en de ecos dient enkel voor het programmeerspoor.

Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Johnny

Blij dat je weer verder gaat met je baan, ziet er top uit je baan plan wens je veel succes verder.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
-Johnny:
Goed dat je de draad van je baan weer hebt opgenomen, zien het vervolg wel verschijnen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Hey Johnny, pak je ook de draad weer op. ;)
Is het dan zo erg dat je lokdepot maar van één richting uit te bereiken is?
Volgens mij was dat in het echt ook vaak zo, omdat het depot aan één kant van de station lag.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
was ook zo maar dan moest er aan die kant ook een uitwijkspoor liggen en dat heb ik hier niet.Daarom gewoon de kruiswissel en nu is via spoor 6 alles bereikbaar zonder te rangeren op de hoofdbaan.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Johnny,

Leuk om te lezen dat je weer begonnen bent met je baan. :thumbup:
Heb net even je topic met plezier doorgelezen. :)
Ik blijf je vorderingen volgen vanaf nu. :)
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
door het gebrek aan tijd en de verbouwingen tussen gelijkvloers en zolder en voornl het slechte weer maar eens een BR89 omgebouwd :

ff tijd genomen om de oud gediende BR89 te digitaliseren :

1 - gewoon de magneet inbouwen .Gaat vrij simpel zoals bij alle locs en dus geen foto's
2 - gewone lopi V1 rechtstreeks aangesloten wegens weinig ruimte in de loc
3 - gaatjes geboord in achterste deel en ledjes warm wit afgevijld en geplaatst.Deze worden gewoon in serie verbonden met een R= 2.2 K
3 - eerst getest en dan alles netjes bij elkaar gehouden en decoder met dubbeltape vastgezet
4 + 5 - foto's met licht aan.Voorste lampje heb ik behouden voor de warmwitte kleur.










Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Leuk verslag.
Hier 't verslag van de ombouw van m'n nog oudere CM800 ===> klik
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
had ik al bekeken bij het zoeken naar ombouwtopics :)
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
vandaag eindelijk de tijd eens gevonden om terug te beginnen modelbouwen van mijn huizen.Momenteel bierbrouwerij van kibri aan het afwerken met verlichting en module idee.Al 2 terreinspots van 3 stralers omgebouwd van lampjes naar leds (verbruik lampjes was 0.5 Amp en leds is 15 mA) .Nieuwe dubbelspots besteld in china en dus wachten om deze te plaatsen.Volgende keer verder en mss enkele foto's plaatsen.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
-Johnny:
Is het mogelijk om de link naar de terreinspots van de Chinees eens te plaatsen, wil ook een aantal gebouwen verlichte aan de buitenkant.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
-Johnny:
Dank je,  :thumbup:
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
als je ff verder zoekt vind je ze ook in zwart en andere uitvoeringen.Heb ook lantaarntjes om aan de huizen te hangen besteld in 1/200.Zijn realistischer dan die grote 1/87 brawa's.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
inmiddels wat kleine spullen aangeschaft van Bush nl 1485 en 7782. Zullen toegevoegd worden in de groene zone van de bierfabriek.Foto's van deze op internet te vinden.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
inmiddels foto's genomen van huisjes kant Luxemburg:

Bioscoop




Pizzeria




Bioscoop rode oortjes



Op allen komt nog glaslichtreklame ook die ik heb kunnen kopen.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Johhny

Erg mooi is dat wel en wat en waar heb je die reclame borden gekocht, heb wel iets gevonden van neon reclame al.
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
is neon reklame Peter.Was een uitverkoop op ebay van een duitse winkel.Hebben wel geen speciale voeding nodig zoals sommige neon reklame.

PS: ff ebay en leuchtreklame zoeken.

Ff een foto genomen:

Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw

Hoi Johnny,

Dat zijn fraaie panden  :thumbup:
Hoever is je bouw van de baan inmiddels gevorderd ?

Grtz Tony
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
laatste 2 jaar op laag pitje en moet dringend de kamer eens opruimen.Het luxemburgse deel is vrij ver gevorderd.Voor het belgische deel moeten nog massa's huizen ,kasteel,kerk,klooster enz gebouwd worden alvorens landschap kan begonnen worden
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vervolg "Mijn baanplan" , heropbouw

Aha !

Van het luxemburgse deel mag je gerust eens wat plaatjes laten zien hoor  :P
Ben best wel (erg) benieuwd  O:-D

Grtz Tony