Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Is dit realistisch?

Gestart door markos zondag 19 november 2006, 21:53:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is dit realistisch?
markos
gast

Is dit realistisch?
Ik heb het afgelopen jaar een paar flinke partijen rail's, loks en gebouwen gekocht.

Vandaag hebben  we de gebouwen wat neergezet op de nieuwe baan (die lang nog niet af is (proefbouw ivm hoogte).

Nu ben ik niet echt een kenner van het spoor, dus wil ik jullie eens vragen om eens te kijken of ik de zaken een beetje realistisch heb neergezet.

Let wel:
Ik kan alleen in het midden omhoog, omdat de baan omhoog getakeld moet kunnen worden.
Hierdoor heb ik dus heel veel zichtkanten....

Ik ben niet bang voor kritiek hoor, dus kom maar op met jullie opmerkingen!
Ik moet er nog van leren, en pas de baan graag zoveel mogelijk aan de werkelijkheid aan.
(hoewel het mij niet perse te doen is om een 100% realiteit na te streven...)

Foto 1:
De machinefabriek met portaalkraan, watertoren en kranen.
Bekoling, bezanding en nog wat gebogen opstelsporen om die hoek vol te krijgen. (dat leek me wel mooi, nog wat gebogen lijnen, maar in de praktijk is het minder met aankoppelen)


Foto 2:
Het station, met op de voorgrond een seinhuis en aan de andere kant een fabriek en een goederenloods. Op de achtergrond een "stad"

Rechtsachter staat op de foto een lokloods, maar daar komt toch iets anders (houtzaagfabriek heb ik nog, daar had ik nog geen plaatsje voor gevonden)

De perrons worden vervangen door eigenbouw, zonder overkappingen (anders zien we de treinen niet meer staan...)

Ik heb nu een fragiel voetgangers bruggetje staan (achteraan), maar die wil ik dan vervangen door een ondergrondse versie met een overkapping boven het trapgedeelte

En niet te vergeten de jonge machinist die na een instructie van 1 minuut al direct wist hoe de nieuwe intellibox werkte en er vervolgens meer uit toverde dan zijn vader al had bereikt....:


Foto 3:
Het 2e station met loods. daarachter de mijnschacht met railskraan en oude stort-"iets"? Ik weet niet of dat wel bijelkaar hoort/kan
Van het station weet ik niet of ik het op de baan houd:
Het is wel een mooi stationnetje, maar dan kun je nooit meer lekker doorrijden... Het wordt dus 1 station in de stad, of 2 stations (advies???)



Foto 4:
De stad en de machinefabriek vanuit een ander gezichtspunt.
Het gat in de tafel is voor de lamp die er boven hangt...
In opgetrokken versie zakt die door dat gat.
Ik wil er een plaatje inleggen met scharnieren, zodat hij dicht kan als hij naar beneden is. De scenery op die plaats kan dus niet te hoog zijn...:


Foto 5:
De oude overweg van de m-rail.
Ik wil hem een nieuw leven geven, maar vraag me af of ik hem niet gewoon helemaal moet slopen en de bomen en de lampen een nieuwe plaats moet geven.
Dan kan de overweg tenminste in de bocht liggen.
Ik zit eigenlijk ook met de wissels in de knoei....
Heeft iemand hier een oplossing voor?


Foto 6:
Een overzicht van de 3-4voudige "hoofd"baan en daarnaast de 3 opstelsporen met het seinhuis:



Graag verneem ik jullie reacties... :D


Re: Is dit realistisch?
Markos,

Wij hebben een modelwereld. Wat is realistisch ?
Ik vind het geweldig wat je gedaan hebt.
Re: Is dit realistisch?
Weet niet of het realistisch is.
vind jij het mooi zo , dan is het realistisch :-)
Ik vind het heel erg leuk uit zien

Zou 2 stations aanhouden
1 intercity 1 stoptrein station

Re: Is dit realistisch?
JanPieter
gast

Re: Is dit realistisch?
Hallo!
Ik vind het zelf prachtig neergezet! Kan geen fouten ontdekken!
Re: Is dit realistisch?
Verdouche
gast

Re: Is dit realistisch?
Hoi Markos,

Ziet er leuk uit!
En de vraag of het realistisch is, vraag 10 modelspoorders om hun mening en je krijgt 10 verschillende antwoorden.
Ik zou  uitgaan van het plezier dat je aan de hobby beleefd, zeker gezien je jonge machinist op de foto. Zonder nieuwe aanwas in de hobby blijft het een "oude mannen hobby" als we de media moeten geloven.

Hans

Re: Is dit realistisch?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Is dit realistisch?
Ik denk dat je uit moet gaan van je eigen gevoel.  Laat je fantasie de vrije loop en doe wat je mooi vind. Ik vind dat je een mooi spulletje hebt liggen.

Jeroen.
Re: Is dit realistisch?
Inderdaad je bepaald in je miniatuur wereld zelf of je alles realistisch vind. Heb je misschien een sporenplan ? Of een totaal overzicht. Doe zo verder.
Re: Is dit realistisch?
Ik vind het in ieder geval een heel leuk ontwerp, zeker niet saai. Genoeg mogelijkheden wat betreft rijden. De constructie ziet er ook zeer solide uit.

groeten Martin
Re: Is dit realistisch?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Is dit realistisch?
Ziet er echt heel gaaf uit!
Een beetje fantasie kan geen kwaad zolang je het zelf ook maar erg mooi vind!
Toch als de baan meer af komt met alles zal het er zeker heel mooi en natuurgetrouw uitzien denk ik.
Ik hoop meer foto's te zien vind het er erg mooi uitzien al!
Veel succes.

Groetjes Antal.
Re: Is dit realistisch?
Realistisch of niet: als jij er tevreden over bent is het goed.
Re: Is dit realistisch?
woopietrein
gast

Re: Is dit realistisch?
Inderdaad, het gaat erom dat je zelf tevreden bent.
Ik zelf zat ook met de vraag, Hoe? Wat? Welke? en Waar?
Maar door dat te maken wat je hebben wilt, en soms de kunst van het weglaten toepassen.
Ik heb zoals men zegt een echte rij-baan, weinig rangeermogelijkheden.
Maar dat is wat ik graag wil doen.
En soms staat iets te dicht op elkaar, so what?
Doe gewoon dat wat je mooi vindt, maar let op de lengte van je treinen en perrons, daar worden nog wel eens makkelijk fouten mee gemaakt.
En ja, de ruimte he? altijd maar meer willen......
Re: Is dit realistisch?
Eddie E69
gast

Re: Is dit realistisch?
Ach, dat is het leuke van een "Duitse"baan.
Je kan eindeloos door fantaseren, er is altijd wel ergens een plekje in Duitsland waar jou situatie min of meer voorkomt.
Als je maar wel zorgt dat je railplan klopt, zodat je niet ergens een "verplicht rondje om de kerk" tegen komt. 8)
Groetjes, Ed
Re: Is dit realistisch?
Allemaal bedankt voor jullie opmerkingen en complimenten!

Dat laatste vind ik nog het vreemdst....
Dat komt waarschijnlijk omdat naar jullie foto's zit te kijken en daar erg van onder de indruk ben, en vervolgens die beelden probeer na te bootsen.
Nu komt echter in mijn ogen het moeilijkste deel:
de bergen, bruggen en wegen maken op een "realistische" manier!

@Eddie:
Het rondje rond de kerk? daar kom ik helaas niet aan onderuit, tenzij ik de kerk van de baan af haal :wink:
Re: Is dit realistisch?
Eddie E69
gast

Re: Is dit realistisch?
Markos,
ik bedoel daarmee dat je moet oppassen, dat je trein goed begint, maar uiteindelijk op een ovaal terecht komt waar je niet meer vanaf kunt komen.
Met andere woorden: Het moet logisch zijn.
Voor de rest kun je je fantasie op vrije loop laten. 8)
Groetjes, Ed
Re: Is dit realistisch?
ik had hem begrepen hoor....
Was maar een grapje, vandaar de knipoog.

Overigens valt dat nog helemaal niet zo mee vindt ik om dat te zien in wintrack.
Ik vele keren alle sporen in mijn gedachten afgereden om dit maar zeker uit te kunnen sluiten!

Volgens mij is het gelukt, mede door de vele wissels die ik heb liggen.
Re: Is dit realistisch?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Is dit realistisch?
@ Markos

Heb je de baan ophijsbaar gemaakt of zie ik dat niet goed?
Zoiets heb ik nl. ook al eens overwogen.
Re: Is dit realistisch?
Yep!

hier kun je de foto's zien hoe ik het gedaan heb:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1782.msg18662#msg18662
Re: Is dit realistisch?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Is dit realistisch?
Zal dit eens bestuderen,
Bedankt  :D